Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #1 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg ELSKER raggsokker. Da jeg var liten fikk vi alltid av min bestemor, og i noen år som voksen hadde jeg en kollega som var en racer til sokkestrikk og som altid ga meg det til bursdager og jul. Hun er nå flyttet langt vekk i vi har mistet kontakt.Så.... kanskje jeg skal lære meg å gjøre det selv? Jeg er utålmodig og har pleid å rote det til når jeg strikker - ender ofte med at jeg rasende gir opp hele greia. Syns det er så mye knot, og så gjør jeg feil, og så må man rekke alt opp igjen osv osv. Men jeg er jo mer voksen nå enn sist jeg prøvde meg på strikking (har strikket 2 gensere i mitt liv og that's it). Er det håp? Hvordan bør jeg gå frem? Youtube- instruksjonsvideoer? Anonymkode: 26528...512
Himmel og hav Skrevet 8. oktober 2020 #2 Skrevet 8. oktober 2020 Det er ikke vanskelig. Det eneste punktet på en sokk som er litt krevende er hælfellinga, og den er overstått på noen omganger. Det er mange oppskrifter bl.a. denne https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=8498&cid=1. Den har en fin beskrivelse på en enkel og grei hæl og så kan du bare blåse i stripene. Linker til instruksjonsvideoer ligger nederst i oppskriften. Jeg strikker mye sokker i Fabel. De blir tynne nok til å ha i støvletter og varme nok til å tasse med inne. Lykke til!
Superdolly Skrevet 8. oktober 2020 #3 Skrevet 8. oktober 2020 Himmel og hav har rett. Jeg vil bare si en ting til: Hvis du tror hælfelling er knotete og vanskelig så kan du prøve deg på russesokker. Det er kjempegreit og jeg elsker den metoden!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #4 Skrevet 8. oktober 2020 OK, takk for svar! Kanskje jeg prøver meg på disse, da 🙂 Anonymkode: 26528...512
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #5 Skrevet 8. oktober 2020 Da jeg bestemte meg for å lære meg å strikke raggsokker googlet jeg framgangsmåte og fant en blogg som viste steg for steg. Det er nyttig at du kan å drikke rett og vrang før du begynner, men har du strikket genser vil jeg tro du kan det pga borden 😊 Anonymkode: 5ec33...80d
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #6 Skrevet 8. oktober 2020 Det er forholdsvis enkelt, men min tolmodighet går ikke overens med det. Jeg kan strikke raggsokker, selv om mamma påstår jeg strikker de veldig rart i forhold til henne (er hennes mønster jeg har, men ...) Når jeg er ferdig med en sokk så er jeg liksom ferdig, så sokk nr 2 er ett mareritt å strikke, blir nesten det samme som å male lag nr2 på en vegg. Det som er litt vanskelig er hælen, men det finnes mange strikkevideoer på nett så dette får du til. Jeg ville lære meg japansk strikking og eneste video jeg fant var på russisk, jeg klarte å lære meg det uten å skjønne hva de sa. Så lykke til. Ps: ikke start med for tynt garn, kjøp noe til pinne nr4 slik at du slipper å bruke så lang tid på dette (mye gøyere når en ser det går fremover når en ikke er en reacer enda) Anonymkode: efd6c...03d
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #7 Skrevet 8. oktober 2020 Det er overhodet ikke vanskelig, men det er såååååå gøøøøørrrrr. Strikker heller 14 gensere enn et par ullester! Anonymkode: 88587...ef6
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #8 Skrevet 8. oktober 2020 Jeg har gjort det en gang, syntes hælen var litt vanskelig, men resten gikk greit. Men jeg har aldri strikket annet enn et skjerf og en gryteklut på barneskolen, har maur i rompa og er lett avledbar, så strikking er ikke helt min greie. Anonymkode: 52f6b...b18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå