Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #1 Skrevet 6. oktober 2020 Gjorde en anstendig innsats på barneskolen da vi skulle strikke en bamse, men der stoppet det. Lyst til å strikke en enkel genser eller noe, er det helt på viddene for en nybegynner? Tar gjerne i mot tips til hvor jeg bør starte og hvor jeg bør kjøpe garn/oppskrift og pinner. Jeg har ingenting 😂 Anonymkode: 574df...34c
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #2 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg vil anbefale deg å strikke noe som har rundfelling eller ragland felling, for da slipper du å sy og klippe opp til armer. Da er det nesten bare å feste tråder og sy igjen hullet som blir igjen under armene. (Altså du begynner å strikke på bolen og strikker armene før dette settes sammen på samme pinne, for så i strikkes ferdig) Denne har ragland og er ganske enkel. Ikke for små og ikke for tynne pinner. Jeg tenker kanskje det er greit å starte på en genser i str 2-6 år bare for å lære deg. Ikke for stort og ikke for smått. Veldig liten str kan gjøre at det føles veldig vanskelig når du skal lære deg) https://www.strikkemekka.no/prod.php?id=7556 Å strikke med pinne nr4 er kanskje det letteste å begynne med. Selv liker jeg mindre, men det er smak og behag. Jeg syns det er vanskeligere å strikke med store pinner enn små, men det har nok med hvordan jeg strikker å gjøre. Jeg ser min søster strikke på store pinner og det går som ett uvær, jeg bruker lang tid og knoter. Har jeg mindre pinner så går det som ett uvær og min mor skjlnner ikke at jeg kan strikke så fort på små pinner. Så smak og behag. Jeg klarer heller ikke frem og tilbake strikk, slik som veldig mange av Dorthe sine gensere er. Eller jeg klarer det, men liker ikke å strikke det også er det kjempe kjedelig å sy alt sammen til slutt. Det beste er nokå gå i en skikkelig garnbutikk og spørre de. Da får du se og kjenne på garnet og få en følelse av hva du vil prøve deg på. De kan hjelpe deg med mønster også (ja det er mye dyrere der enn å kjøpe garn på nett eller på nille, europris osv, men da får du også skikkelig hjelp og en førstehjelp for en nybegynner) Anonymkode: 1e907...d22
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #3 Skrevet 6. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil anbefale deg å strikke noe som har rundfelling eller ragland felling, for da slipper du å sy og klippe opp til armer. Da er det nesten bare å feste tråder og sy igjen hullet som blir igjen under armene. (Altså du begynner å strikke på bolen og strikker armene før dette settes sammen på samme pinne, for så i strikkes ferdig) Denne har ragland og er ganske enkel. Ikke for små og ikke for tynne pinner. Jeg tenker kanskje det er greit å starte på en genser i str 2-6 år bare for å lære deg. Ikke for stort og ikke for smått. Veldig liten str kan gjøre at det føles veldig vanskelig når du skal lære deg) https://www.strikkemekka.no/prod.php?id=7556 Å strikke med pinne nr4 er kanskje det letteste å begynne med. Selv liker jeg mindre, men det er smak og behag. Jeg syns det er vanskeligere å strikke med store pinner enn små, men det har nok med hvordan jeg strikker å gjøre. Jeg ser min søster strikke på store pinner og det går som ett uvær, jeg bruker lang tid og knoter. Har jeg mindre pinner så går det som ett uvær og min mor skjlnner ikke at jeg kan strikke så fort på små pinner. Så smak og behag. Jeg klarer heller ikke frem og tilbake strikk, slik som veldig mange av Dorthe sine gensere er. Eller jeg klarer det, men liker ikke å strikke det også er det kjempe kjedelig å sy alt sammen til slutt. Det beste er nokå gå i en skikkelig garnbutikk og spørre de. Da får du se og kjenne på garnet og få en følelse av hva du vil prøve deg på. De kan hjelpe deg med mønster også (ja det er mye dyrere der enn å kjøpe garn på nett eller på nille, europris osv, men da får du også skikkelig hjelp og en førstehjelp for en nybegynner) Anonymkode: 1e907...d22 Tusen takk for gode tips 👏🏻 Anonymkode: 574df...34c
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #4 Skrevet 6. oktober 2020 Jeg bruker drops sine sider. Der kan du velge og vrake i det meste av gratis oppskrifter. Jeg kjører som regel merino ekstra fine. Kløfritt og godt garn. Enig med hun over i å velge de som strikkes ovenfra og ned. Også googler du deg frem til video av elastisk felling, finnes flere fine norske hjelpere 😊 Anonymkode: 04d3e...4db
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #5 Skrevet 6. oktober 2020 Begyn med noe mindre. Tovede mariusvotter for eksempel. Det tar ikke så øang tid og små feil skjules av tovingen. Det er ganske mye jobb å strikke en genser som blir pen nok til at du faktisk kommer til å bruke den. Anonymkode: e530b...910
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #6 Skrevet 6. oktober 2020 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Begyn med noe mindre. Tovede mariusvotter for eksempel. Det tar ikke så øang tid og små feil skjules av tovingen. Det er ganske mye jobb å strikke en genser som blir pen nok til at du faktisk kommer til å bruke den. Anonymkode: e530b...910 Hva som er enkelt varierer fra person til person. Jeg syns det er knotete og fryktelig kjedelig å strikke votter. Det er nok mest tolmodigheten som spiller inn, for feller jeg av en så er jeg feridg og har mista tolmodighetentil nr 2 selv om jeg strikket nr1 på en time (har prøvd flere ganger å få gjort noe med den tolmodigheten) Så gå for det du har lyst til, da er nok viljen til å knote og lære seg større enn noe du ikke har så lyst til å strikke. Anonymkode: 1e907...d22
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #7 Skrevet 6. oktober 2020 Novice sweater av Petite Knit! Ikke gå for stusselige alternativer når du kan få til noe fint!! Anonymkode: 4e34b...0a7
amandine Skrevet 6. oktober 2020 #8 Skrevet 6. oktober 2020 Signerer hun over. Og gå på YouTube og finn vanjastrikk sine videoer, hun er kjempeflink.
oslofrk Skrevet 6. oktober 2020 #9 Skrevet 6. oktober 2020 Hva med å strikke noen kluter, eller kjøkkenhåndkler? Det klarer du på noen kvelder og får inn basik kunnskap. Så kan du strikke genser etterhvert 😉
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #10 Skrevet 6. oktober 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Novice sweater av Petite Knit! Ikke gå for stusselige alternativer når du kan få til noe fint!! Anonymkode: 4e34b...0a7 Ja de var fine 👌🏻 Ser ut som en passe genser å prøve seg på. Skal lage et par kluter først, så jeg får litt gangen i det. Anonymkode: 574df...34c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå