Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #1 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg har ved flere anledninger sett at ei dame jeg vet jobber med å selge et merke (hun selger produktene til butikker som skal selge til forbruker) bruker facebookgrupper til å pushe det. Hun gjør det ved å anbefale produktene fra dette merket når noen spør om anbefalinger. Hun anbefaler kun de produktene hun selger og hun opplyser aldri om at hun jobber for dette merket. Jeg synes det er litt på grensen til hva som burde være lov, hun driver jo egentlig markedsføring uten å opplyse om det. Eller? Hva synes dere? Jeg tenker jo at det er helt greit å anbefale produktene, men hun burde også si ifra at hun jobber for dem. De fleste tror jo hun anbefaler produktene fordi hun selv har god erfaring, de vet ikke at hun tjener penger på å selge de. Er det lov? Anonymkode: 3d628...4e1
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #2 Skrevet 5. oktober 2020 Hun kan jo også være fornøyd med produktene? Litt som om man jobber på Hm og anbefaler klær derfra..? Ser ei som baker kaker og leverer i butikker rundt om. Hun tipser alle steder om sine egne kaker i grupper og lignende, skriver at de er de beste osv. Har ikke tenkt at det er ulovlig. Anonymkode: 7d18e...852
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #3 Skrevet 5. oktober 2020 Det er i hvert fall ikke lovlig om hun linker til produktene. Men siden hun selv selger disse produktene til butikker så vil jeg anta at hennes "anbefalinger" vil komme under reklame uansett, og dermed blir det ulovlig, skjult reklame. https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-reklame-some Jeg synes du skal tipse Forbrukertilsynet, for slike som henne er ikke profesjonelle nok, så det vil nok ikke hjelpe å snakke med henne. Du kan tipse Forbrukertilsynet her: https://www.forbrukertilsynet.no/tips-eller-klage Du kan jo også ta en telefon til dem. Anonymkode: f1dd4...96b
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #4 Skrevet 5. oktober 2020 10 minutes ago, Anonym bruker said: Hun kan jo også være fornøyd med produktene? Litt som om man jobber på Hm og anbefaler klær derfra..? Ser ei som baker kaker og leverer i butikker rundt om. Hun tipser alle steder om sine egne kaker i grupper og lignende, skriver at de er de beste osv. Har ikke tenkt at det er ulovlig. Anonymkode: 7d18e...852 Ja, og som sagt synes jeg det er helt greit! Men da burde hun også opplyse om at hun også selger de. Bloggere får jo refs for det her hele tiden, de anbefaler produkter de faktisk liker og bruker selv men opplyser ikke om at de får også får betalt. Jeg synes jo det blir det samme. Anonymkode: 3d628...4e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå