Gå til innhold

Noen her som har hatt langvarig svimmelhet?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært svimmel i 6 mnd av og på 😝

Det startet med at alt snurret når alt var nedstemt pga korona og tenkte da at det var pga engstelse pga ukjent virus. Har slitt mye med nakke og hodepinevondt og litt svimmelhet før..Var hos legen som undersøkte meg og hun mente det kom av stramme muskler..Kom til fysioterapeut etterhvert og kiropraktor,hjalp litt i starten men så syns jeg at jeg ble verre etter behandling. Begge mente at det kom av nakken.

De siste mnd så føler jeg at det gynger når jeg står og går, føler balansen er dårlig..Når jeg reiser meg og står/går så får jeg en "rar" følelse i hodet, akkurat som at jeg skal falle på en måte (vanskelig å forklare),da setter jeg meg og det går over.Det samme skjer hvis jeg får feil stilling på nakken og vrir hodet til siden eller hvis jeg sitter å ser ned i mobilen..Etterpå blir bakken vond.

I går kveld massere mannen hodebunnen min og det er så ømt og vondt oppi der og i panna..Og på formiddagen idag brukte jeg sånn elektrisk massasjepute i nakken og skuldrene og jeg kjente at jeg ble verre etterhvert som dagen gikk.Klarte knapt å gå over gulvet før jeg måtte få satt meg ned igjen..Skikkelig ekkelt..

Forrige uke var jeg hos manuellterapeut og han så at jeg hadde dårlig bevegelighet nederst i nakken så fikk noen øvelser av han.De gjorde jeg også i tillegg til massasjen idag,så kanskje det ble litt mye 🤔 Han mente også at det var fra nakken.

Har nettopp vært hos ØNH lege og han sjekket for krystallsyken og det var det ikke..Men han kjente at halsen var stram og så at tunga var det..Sp han foreslo yoga..Gjorde noen enkle øvelser som å sette pekefingeren på nesa samt at jeg skulle ta pekefingrene mot hverandre uten å se på i ett visst tempo.

Noen flere som kjenner seg igjen i dette? Og at det kom fra nakke/skuldre?

Anonymkode: a1bdd...15f

Fortsetter under...

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nå vært svimmel i 6 mnd av og på 😝

Det startet med at alt snurret når alt var nedstemt pga korona og tenkte da at det var pga engstelse pga ukjent virus. Har slitt mye med nakke og hodepinevondt og litt svimmelhet før..Var hos legen som undersøkte meg og hun mente det kom av stramme muskler..Kom til fysioterapeut etterhvert og kiropraktor,hjalp litt i starten men så syns jeg at jeg ble verre etter behandling. Begge mente at det kom av nakken.

De siste mnd så føler jeg at det gynger når jeg står og går, føler balansen er dårlig..Når jeg reiser meg og står/går så får jeg en "rar" følelse i hodet, akkurat som at jeg skal falle på en måte (vanskelig å forklare),da setter jeg meg og det går over.Det samme skjer hvis jeg får feil stilling på nakken og vrir hodet til siden eller hvis jeg sitter å ser ned i mobilen..Etterpå blir bakken vond.

I går kveld massere mannen hodebunnen min og det er så ømt og vondt oppi der og i panna..Og på formiddagen idag brukte jeg sånn elektrisk massasjepute i nakken og skuldrene og jeg kjente at jeg ble verre etterhvert som dagen gikk.Klarte knapt å gå over gulvet før jeg måtte få satt meg ned igjen..Skikkelig ekkelt..

Forrige uke var jeg hos manuellterapeut og han så at jeg hadde dårlig bevegelighet nederst i nakken så fikk noen øvelser av han.De gjorde jeg også i tillegg til massasjen idag,så kanskje det ble litt mye 🤔 Han mente også at det var fra nakken.

Har nettopp vært hos ØNH lege og han sjekket for krystallsyken og det var det ikke..Men han kjente at halsen var stram og så at tunga var det..Sp han foreslo yoga..Gjorde noen enkle øvelser som å sette pekefingeren på nesa samt at jeg skulle ta pekefingrene mot hverandre uten å se på i ett visst tempo.

Noen flere som kjenner seg igjen i dette? Og at det kom fra nakke/skuldre?

Krystallsyken? 
Vestibularis nevritt?
Nevropati?
Hjernesvulst?

Du må få dette sjekket.

2 minutter siden, Pashla skrev:

Krystallsyken? 
Vestibularis nevritt?
Nevropati?
Hjernesvulst?

Du må få dette sjekket.

Ikke krystallsyken,fikk det sjekket hos øre,nese,hals lege forrige uke..

Hi

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke krystallsyken,fikk det sjekket hos øre,nese,hals lege forrige uke..

Hi

Yoga kan hjelpe, hvis du er så stram som han antyder. Og et litt uortodokst forslag fra meg; søk logoped (og kanskje kjeveortoped) for å få gode avspenningsøvelser for hals, nakke og kjeve.

6 minutter siden, Pashla skrev:

Yoga kan hjelpe, hvis du er så stram som han antyder. Og et litt uortodokst forslag fra meg; søk logoped (og kanskje kjeveortoped) for å få gode avspenningsøvelser for hals, nakke og kjeve.

Jeg biter sammen kjeven om natta selv med biteskinne, så veldig øm på høyre side i kjeven, tinningene er vonde, jeg myser så får vondt i panna..Kjenner at når jeg spiser så anspenner jeg meg så jeg får vondt bak i nakken når jeg tygger 🙈 Samtidig blir jeg engstelig for dette selv om både lege,kiropraktor,fysioterapeut og manuellterapeut sier at det kommer fra nakken..Og nakken er vond når jeg snur på hodet 😝

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg biter sammen kjeven om natta selv med biteskinne, så veldig øm på høyre side i kjeven, tinningene er vonde, jeg myser så får vondt i panna..Kjenner at når jeg spiser så anspenner jeg meg så jeg får vondt bak i nakken når jeg tygger 🙈 Samtidig blir jeg engstelig for dette selv om både lege,kiropraktor,fysioterapeut og manuellterapeut sier at det kommer fra nakken..Og nakken er vond når jeg snur på hodet 😝

Låter som gjennomgående stress...

Annonse

4 minutter siden, Pashla skrev:

Låter som gjennomgående stress...

Jeg blir nok litt stressa,er redd for at jeg skal bli svimmel, anspenner meg åsså er vi i gang 🙈 Hvis jeg får lagt meg ned på sofaen og slappet av litt så kan det gå bedre etterpå..Legen min sa i juni etter at jeg var hos henne igjen etter 2,5 mnd med svimmelhet,at hvis hun hadde trodd det var noe alvorlig så hadde hun sendt meg videre for lengst.For hun var ganske fersk i å være fastlege og var redd for å gjøre noe feil.

Prøvde meg på en tunge øvelse jeg fikk av min psykomotoriske fysioterapeut en gang, rekke tunge..Og da er det såpass stramt at jeg kjenner det bak i nakken når jeg strekker tunga ut av munnen og jeg kjenner det i kjeven og i ørene (det begynte å dure i ørene),sliter med øresus og det forsterket seg ved den øvelsen..Så spørs om det rett og slett er veldig stramt i området hode/nakke..Hsr begynt med styrkeøvelser men bil tro det går noen uker før jeg merker bedring på det..

Er mye svimmel av og på jeg og. Vært hos nevrolog, tatt mr av hodet og sjekket for krystallsyken, ... nada. Er noen ganger så svimmel at alt er karusell, men ikke påvist noe.

Så her er det vel muskelspenninger, men jeg skal dra å sjekke synet også.

Fastlegen sa at det nordmenn drar flest ganger til fastlegen med er svimmelhet 😅 og i de fleste tilfellene finner man ikke årsaken. Og at det da kun klassifiseres som at du plages med vertigo... altså svimmelhet 🤣😅

Anonymkode: 7ce90...d07

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er mye svimmel av og på jeg og. Vært hos nevrolog, tatt mr av hodet og sjekket for krystallsyken, ... nada. Er noen ganger så svimmel at alt er karusell, men ikke påvist noe.

Så her er det vel muskelspenninger, men jeg skal dra å sjekke synet også.

Fastlegen sa at det nordmenn drar flest ganger til fastlegen med er svimmelhet 😅 og i de fleste tilfellene finner man ikke årsaken. Og at det da kun klassifiseres som at du plages med vertigo... altså svimmelhet 🤣😅

Anonymkode: 7ce90...d07

Har lest at svimmelhet er ganske vanlig jeg også 😅 Men hadde jeg enda kjørt karusell 🙈 Når det er mer gynging og at jeg føler meg helt "rar" i hodet når jeg går og står og føler at jeg skal falle så er det litt ekkelt..og det gjør at jeg blir passiv, tør ikke gå tur for da blir det slik,så skulle nok sikkert ha utfordret meg litt der men..Det spørs om jeg heiser opp skuldrene når jeg går sånn at jeg blir mere anspent..Får samme følelse hvis jeg sitter/ligger og vrir hodet til side og litt ned el opp..

Hi

Har fått ny fastlege for 1 mnd siden og har ikke vært hos han enda,men alle sier at han er nøye og veldig dyktig.Sendte han ei melding gjennom besøklegen ang hvordan jeg føler svimmelheten nå, og hva de jeg har vært til behandling hos har sagt. Og han skrev at han støttet hva fysio, kiropraktor og manuellterapeut hadde sagt, han hadde lest journalen og syns det var sjekket godt før,så ville at jeg skulle se det an og gjøre øvelser for nakken for han syns dette hørtes ut som stive muskler.Men hvis jeg ikke ble beroliget så skulle jeg komme og han skulle undersøke meg en gang til. Så da tenker jeg at jeg beholder timen min 23.10 som jeg allerede har bestilt..

Jeg har hatt mye av det samme. I tillegg til kraftig hodepine hele tiden. Jeg hadde meget stram muskulatur i hele nakken, halsen og overkroppen. Gikk til manuellterapeut en gang i uken i lang tid, og det hjalp veldig etterhvert. Hun knadde og knadde på alt. Vondt som fy, men ble bedre. I tillegg fikk jeg spesialmus til pcen, som også hjalp. 

Anonymkode: 4b0fd...332

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt mye av det samme. I tillegg til kraftig hodepine hele tiden. Jeg hadde meget stram muskulatur i hele nakken, halsen og overkroppen. Gikk til manuellterapeut en gang i uken i lang tid, og det hjalp veldig etterhvert. Hun knadde og knadde på alt. Vondt som fy, men ble bedre. I tillegg fikk jeg spesialmus til pcen, som også hjalp. 

Godt å høre at det er flere av oss og at behandling hjalp deg! Ble du også svimmel/fikk følelsen av å falle når du stod/gikk? I dag har det vært veldig opp og ned.Nå skulle jeg kaste noe i søpla og bøyde meg litt frem og ned, det går ikke,sa må jeg klore meg fast i benken fordi jeg føler jeg faller på en måte..Max 10 sek så har det roet seg.Må passe på å gå med hodet rett frem når jeg går 🤪 Håper jeg blir knadd av manuellterapeuten også,var der første gang forrige uke og fikk kun øvelser! Jeg vil bli knadd for jeg har jo skikkelig vondt i området,iallefall når mannen min masserer 😅

Hi

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre at det er flere av oss og at behandling hjalp deg! Ble du også svimmel/fikk følelsen av å falle når du stod/gikk? I dag har det vært veldig opp og ned.Nå skulle jeg kaste noe i søpla og bøyde meg litt frem og ned, det går ikke,sa må jeg klore meg fast i benken fordi jeg føler jeg faller på en måte..Max 10 sek så har det roet seg.Må passe på å gå med hodet rett frem når jeg går 🤪 Håper jeg blir knadd av manuellterapeuten også,var der første gang forrige uke og fikk kun øvelser! Jeg vil bli knadd for jeg har jo skikkelig vondt i området,iallefall når mannen min masserer 😅

Hi

Ja, du må gå til noen som faktisk knar. Det er det eneste som hjalp meg. En gang i uka. Det må til. 

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du må gå til noen som faktisk knar. Det er det eneste som hjalp meg. En gang i uka. Det må til. 

Skal høre om han kan kna 😉 Fysioterapeuten knadde men hun gjorde det så forsiktig,var derfor jeg prøvde manuellterapeut...

Men skjønner ikke hvorfor jeg blir svimnel/ustø og føler at jeg faller når jeg står/går 🤔 Spørs om jeg holder hode/nakken feil..Eller vet jeg har hatt bakken feil,har gått/går med nesa i været og knekk på nakken. Men det har jeg gjort før og uten å bli slik men det er lenge siden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...