Gå til innhold

Noen som har Dagbladet +? Hvilken klemmepose er den sunne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og er den sunn eller bare bedre enn de andre?

Anonymkode: b2a4a...51c

Fortsetter under...

Skrevet

Du står helt fritt til å kjøpe deg tilgang til artikkelen. Journalister skal også ha lønn. 

Anonymkode: 2e634...09e

Skrevet

Koster 1 krone for en ukes tilgang :)

Anonymkode: 2b109...5f7

Skrevet

Kjøp tilgang!

Anonymkode: c9db5...75c

Skrevet

Nestles NaturNes baby’s organic.

Ekspertene sier dog at det er generelt mye konsentrert fruktsukker i klemmeposene, og at barn ikke bør få det hver dag. Mer som en nødløsning når det kniper.

Er det forøvrig noen gang noe ferdigmat som anbefales? Vi blir lurt trill rundt av matprodusenter

Anonymkode: 8df96...703

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ekspertene sier dog at det er generelt mye konsentrert fruktsukker i klemmeposene, og at barn ikke bør få det hver dag. Mer som en nødløsning når det kniper.

Er det forøvrig noen gang noe ferdigmat som anbefales? Vi blir lurt trill rundt av matprodusenter

Idiot.

Anonymkode: c9db5...75c

• 2 uker senere...

Annonse

Skrevet
På 5.10.2020 den 18.32, Anonym bruker skrev:

Jepp, vi blir lurt trill rundt av matprodusenter. De er på ingen måte opptatt av folkehelsa, men å tjene penger. Så lenge de økonomiske interessene blir møtt, så er det ikke så nøye om folkehelsa skranter. Norges befolkning lever lengre og lengre, men til hvilken pris? Vi blir bare sykere og sykere. Så mange i dag som sliter med helsa, inkludert barn og unge. Man kan jo spørre seg hvorfor. Mange med ernæringsbakgrunn mener at ultraprosessert mat er den største trusselen for helsa. Hvorfor? Fordi den er kraftig bearbeidet og tilsatt ulike ingredienser man ikke har i kjøkkenskapet, eks det omstridte konsistensmiddelet karragenan. Å spise disse matvarene av og til eller en sjelden gang går fint, men det at 60 % av maten vi spiser er ultraprosessert, er et problem. 

Kanelgifler, kjeks, kjøpeis, mange yoghurter etc er tilsatt mye sukker og behandlet på en sånn måte at det inneholder lite råvare og mye fyllstoff. 

Klemmeposene er dessverre alt annet enn sunn. Det hjelper fint lite at det består av økologisk frukt når den er kokt på 135 grader i 40 min, kokt ned til bare fruktsukker og blottet for næring. Vitamin C eks er et varmesensitivt vitamin som dermed helt eller nesten ødelegges ved den kraftige oppvarmingen. Dette sa Maja Skogstad som har master i ernæring og jobber i Bare Bra Barnemat

Jeg lar meg ikke lure av matprodusenter og jeg legger ikke igjen min stemme ved å kjøpe ultraprosessert mat, men dessverre vet jeg at mange kjøper den maten i god tro og dessverre lar seg lure av matprodusenter. Trenger økt bevissthet rundt dette. 

Anonymkode: aae9b...5a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...