Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 Er det noen klær du nekter barna dine å bruke? Av moralske grunner, fordi klærne er upraktiske, eller fordi du bare ikke synes det er pent? Og hvor gamle er de? Forskjell på en 3-åring og en 13-åring... Anonymkode: f333c...2f6
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 Har vel ikke skjedd ennå, men jeg hadde sagt nei om sønnene mine ville brukt kjole eller skjørt. Ville også sagt nei om det var typiske religiøse plagg. Anonymkode: 5dcdd...4e4
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 Har aldri måttet håndheve noe forbud. Men hadde min fjortenåring gått med klær der ingenting er overlatt til fantasien hadde jeg sagt nei. Ellers hadde jeg vel ikke likt feks klær som ikke respekterer religion og historie. For fem/seks år siden ble det designet klær med klin likt design som fangedrakter som jødene brukte under krigen. Slike ting hadde jeg sagt fra ikke var riktig å bruke. Jeg hadde nok ikke sagt nei men hadde sagt at dette designet kan vekke vonde minner. Videre så synes jeg tenåringer må få uttrykke seg med klær og stil så lenge de ikke er kjøpt av kyniske annonsører som bruker en haug med drittunger (bloggere) til å reklamere for deres produkter. Anonymkode: 988b9...cd1
sug lut Skrevet 4. oktober 2020 #4 Skrevet 4. oktober 2020 (endret) Stars and stripes-pynt fordi USA ikke er noe å hylle Kamo fordi det er vulgært For sterke signalklær i for ung alder Endret 4. oktober 2020 av sug lut
*Miss Marple* Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 Tror aldri jeg har forbudt noe klesplagg, og vi har vært gjennom mange stiler. De eldste har kommet ut på andre siden av tenårene og funnet sin stil, de yngste står i startfasen av å begynne å eksperimentere. Enn så lenge er det hettegenser som gjelder, og kun det Men jeg hadde lagt ned forbud mot klær med rasistiske ytringer og.... eller kanskje bare det? Kommer ikke på mer nå, i hvert fall.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #6 Skrevet 4. oktober 2020 18 minutter siden, sug lut skrev: Stars and stripes-pynt fordi USA ikke er noe å hylle Kamo fordi det er vulgært For sterke signalklær i for ung alder Mine barn går ofte i kamoklær, men de er jo med på jakt, så for oss er det helt naturlig. Anonymkode: 11d58...724
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #7 Skrevet 4. oktober 2020 17 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Men jeg hadde lagt ned forbud mot klær med rasistiske ytringer og.... eller kanskje bare det? Kommer ikke på mer nå, i hvert fall. Det hadde jeg også. Ellers har sønnen min nettopp fått en ganske grotesk halloween t-skjorte av faren. Den får han ikke lov å bruke på skolen. Men utenom det har han ikke hatt noen ønsker hvor jeg har vært nødt til å forby noe ennå. Han er 10 år. Anonymkode: ee879...e15
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #8 Skrevet 4. oktober 2020 Enda har jeg ikke måtte forby klær. Har gutter som ikke er så intressert i klær enda. Bruker det jeg kjøper. Men om jeg hadde hatt jente hadde jeg satt ned foten ved klær med slut, hore og lign. Og som noen sier så kommer jeg til å nekte klær med rasistiske holdninger. Anonymkode: 28150...ce3
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #9 Skrevet 4. oktober 2020 Har stoppa t-skjorte og sommersko midtvinters, ellers har de fått kle seg som de vil. Anonymkode: 12346...00e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 4. oktober 2020 #10 Skrevet 4. oktober 2020 Ungene har alltid hatt klassiske klær i stilren stil. Mye marineblå feks. Aldri kjøpt klær med mye print osv. Camo, superhelter og dødningshoder har vært uaktuelt. Alt i America stars and stripes likeså. Nå velger de selv og velger fortsatt rimelig nøytral stil. Finner mye på boys of europe. Handler ofte på salg.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #11 Skrevet 4. oktober 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine barn går ofte i kamoklær, men de er jo med på jakt, så for oss er det helt naturlig. Anonymkode: 11d58...724 Hvis det en naturlig utenom jakta har du et problem. Anonymkode: a513e...3b2
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #12 Skrevet 4. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det en naturlig utenom jakta har du et problem. Anonymkode: a513e...3b2 Det er jo da ofte disse klærne som blir brukt under jakt/fiske/fjelltursituasjoner, og i.o.m at vi er friluftsfolk, blir disse klærne mye brukt, ja. Anonymkode: 11d58...724
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #13 Skrevet 4. oktober 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det en naturlig utenom jakta har du et problem. Anonymkode: a513e...3b2 Hvorfor har hun et problem da? At noen ikke syns det er noe fint er helt greit, men andre må jo få lov å syns det er kult. Akkurat camoklær til barn støter vel svært få. Anonymkode: bc6f5...b61
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #14 Skrevet 4. oktober 2020 Det er lite jeg tror jeg kommer til å forby, men med ei jente så kommer jeg nok til å si noe hvis stilen skulle bli veldig «billig» Har foresten lagt ned forbud mot en ting, og det var når 7 åringen ønsket seg magetopp. Eller forbud er det vel ikke, har vel bare sagt at det ikke kommer til å skje at jeg bruker penger på det. Anonymkode: 96db0...b4a
CherryC Skrevet 4. oktober 2020 #15 Skrevet 4. oktober 2020 Har enda ikke hatt det problemet. Var selv ganske eksperimentell i klesstilen da jeg var ung og gikk med mye rart. Men klær med hatefulle ytringer, og veldig utfordrende klær hadde jeg nok forbudt. Og om noen hadde kommer hjemme med en «make America great again» hadde den blitt brent i peisen 😉 selv liker jeg ikke klær med store logoer, eller barneklær med «biler», batman, superman etc, men om barna liker det så værsågod.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #16 Skrevet 4. oktober 2020 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det en naturlig utenom jakta har du et problem. Anonymkode: a513e...3b2 Herregud. Finn noe annet å henge deg opp i. Hva i all verden gjør det at noen bruker kamo? Det er ikke veldig fint nei, men det er neppe et problem at andre liker det og bruker det. Folk har forskjellig smak og livsstil, at noen tar andre valg enn deg er ikke et problem. Du har muligens er problem. La nå folk få bruke kamo om de ønsker, det er hverken støtende eller feil. Anonymkode: 988b9...cd1
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #17 Skrevet 4. oktober 2020 Sønnen får bestemme selv (7 år) Med både onkler og andre bekjente som er yrkesmilitære, er kamo selvfølgelig populært. Ellers elsker han farger. Grensa kommer til å gå ved rasistiske og diskriminerende utsang/bilder på klærne. Legger meg ikke borti klesvalg utenom det. Er jo han som skal føle seg vel og komfortabel. Anonymkode: 587ac...c59
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #18 Skrevet 4. oktober 2020 Forbyr jentene mine å bruke bikini i svømmeundervisningen på skolen. (Læreren har sagt gjentatte ganger på foreldremøter at badedrakt skal brukes, da det er det mest praktiske). Anonymkode: 70277...3fc
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #19 Skrevet 4. oktober 2020 Sønnen min er 16 år. Det eneste jeg sier nei til er Parajumper og andre merker som mishandler dyr. Anonymkode: 4c644...6ad
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #20 Skrevet 4. oktober 2020 Er vel ikke noe jeg har trengt å forby ennå. Men husker da datteren min var 13 år, og vi skulle på shorts jakt. Flertallet av venninnene hennes gikk med shorts hvor rumpa hang utenfor, virkelig ikke greit. Så avtalene var at hun kunne få kort shorts, men den skulle være anstendig. Men ellers har hun alltid kledd seg anstendig, da hun har hatt hip hop stil. Og sønnen min bil bare ha klær som er veldig myke. Anonymkode: e1741...ad8
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #21 Skrevet 4. oktober 2020 Har enda ikke måtte forby noe som helst. Ene sønnen min gikk i «jenteklær» fra han var 3-6 år. Ser at enkelte her ville forby slike ting, det er jo helt latterlig. Det skadet absolutt ingen og at vi aksepterte han slik han er tror jeg har gitt en stor trygghet. Hadde ungene insistert i å gått med rasistiske og kvinnediskriminerende motiver på klær hadde vi hatt et større problem enn at jeg måtte «forby» klesplaggene. Da hadde jeg allerede feilet føler jeg. Anonymkode: 76848...fdc
uhhuhher Skrevet 4. oktober 2020 #22 Skrevet 4. oktober 2020 Det må, som andre svarer, være klær med støtende og/eller for voksent budskap. Styrer også unna alt som smaker av camo og krig. Da ungene var små, kledde jeg dem i nøstebarn og duffelcoat, og jeg mest glad i ensfargede klær i farger som faktisk passer til ungene. De fikk imidlertidig overraskende tidlig egne meninger om hva de ville gå med, så jeg har etter hvert sluttet å bry meg så mye og innsett at min smak ikke er deres.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #23 Skrevet 4. oktober 2020 Aldri forbudt noe som helst her. Men veiledet og gjort oppmerksom på hvilke signaler man sender omverden. Jeg har bitt meg i tunga mange ganger, men ser at barna selv utvikler stilen sin og tar bedre og bedre valg. Anonymkode: 9de55...e08
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #24 Skrevet 4. oktober 2020 Alt med camo og bomberjakker har jeg nektet. Jeg ville også nektet klær med hatefulle ytringer eller tilknytning til brunstripete miljøer hvis de hadde kommet med noe slikt (men det tviler jeg på ville vært aktuelt). Anonymkode: ea933...da3
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2020 #25 Skrevet 4. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor har hun et problem da? At noen ikke syns det er noe fint er helt greit, men andre må jo få lov å syns det er kult. Akkurat camoklær til barn støter vel svært få. Anonymkode: bc6f5...b61 Akkurat kamo til barn er jo hesligere enn det meste. Utover friluftsliv er det bare å se på innavlete Trumpfvelgere på landsbygda for å se hvorfor. Anonymkode: a513e...3b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå