Gå til innhold

Internettvenner barn......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har tik tok, roblox og snap.Jeg har alltid vært litt skeptisk til dette, men siden samtlige foreldre i klassen gikk god for det så fikk min datter det også.Hun datt mye ut av fellesskapet pga hun ikke hadde dette.

Jeg har koder og tilgang til alt og nå ser jeg at hun har lagt til noen ukjente på snap og i kontaktlista si.I tillegg maaaange kontakter inne på roblox og tik tok.Jeg får ikke opp noe når jeg søker på nr på noen av de.

Hun påstår at de er bestevenner på internett og de har sendt hverandre mye mld.
Hun er en snill jente, men jeg ser at hun tar etter de hun skriver med og ikke alt språk er like fint.

Hva har deres barn tilgang på?Hvordan «overvåker» man? Hun er 11 år.

Anonymkode: 6e720...bb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dette tilfellet hadde jeg startet med en prat om mulige konsekvenser av å legge til ukjente, og jeg hadde også gått temmelig hardt inn på henne for å få henne til å forstå at hun ikke på noen måte kan være sikker på at "bestevennene" hennes er Kari, 11 år og ikke Arne, 32 år med tvilsom legning. Dette handler om nettvett og det hadde jeg jobbet ganske hardt for å få henne til å forstå. Det er visstnok en helt vanlig fremgangsmåte blant nettovergripere at de etablerer kontakt, starter med en (relativt) uskyldig forespørsel for så å øke på. Og det hadde jeg gjort mye for å styre unna, dog uten at jenta skulle oppleve at jeg ble sint på henne slik at hun ikke ville våge å komme til meg senere hvis noe verre skulle skje.

Skrevet
Akkurat nå, Superdolly skrev:

I dette tilfellet hadde jeg startet med en prat om mulige konsekvenser av å legge til ukjente, og jeg hadde også gått temmelig hardt inn på henne for å få henne til å forstå at hun ikke på noen måte kan være sikker på at "bestevennene" hennes er Kari, 11 år og ikke Arne, 32 år med tvilsom legning. Dette handler om nettvett og det hadde jeg jobbet ganske hardt for å få henne til å forstå. Det er visstnok en helt vanlig fremgangsmåte blant nettovergripere at de etablerer kontakt, starter med en (relativt) uskyldig forespørsel for så å øke på. Og det hadde jeg gjort mye for å styre unna, dog uten at jenta skulle oppleve at jeg ble sint på henne slik at hun ikke ville våge å komme til meg senere hvis noe verre skulle skje.

Ja enig med deg.Jeg har snakket mye om nettvett med henne og nettopp dette at det kan være en helt annen person som sitter på andre siden.Jeg har gitt henne et eksempel på dette også fra virkeligheten.

Jeg synes hun går mer og mer inn i internettverden og er sjelden ute med venner.Dette må jeg få en slutt på...

Skrevet

Enkel prosess - man legger ikke til folk man ikke kjenner i virkeligheten. 

Her er regelen at man skal kjenne vedkommende av utseende, ha møtt personen og snakket med personen Face to Face. Feks er det greit å legge til folk man har møtt på leirskole etter fotballcup. På insta er det greit å følge «kjendiser» med åpen konto. 

Folk man egentlig ikke vet hvem er avslår man forespørsler fra. 

Anonymkode: 534bf...f8c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enkel prosess - man legger ikke til folk man ikke kjenner i virkeligheten. 

Her er regelen at man skal kjenne vedkommende av utseende, ha møtt personen og snakket med personen Face to Face. Feks er det greit å legge til folk man har møtt på leirskole etter fotballcup. På insta er det greit å følge «kjendiser» med åpen konto. 

Folk man egentlig ikke vet hvem er avslår man forespørsler fra. 

Anonymkode: 534bf...f8c

Veldig fornuftig👍🏻👍🏻Hun sier hun vet hvem det er fordi hun ser dem på tik tok....

Skrevet

Jeg har en jente på 13. Hun har også Internettbestevenn. Det er en jente hun har blitt kjent med gjennom roblox. Hun er svensk, jeg har snakket med mammaen hennes og jentene skriver nå brev (Slike gammeldagse vet dere... som sendes PR post😉) til hverandre og sender jule og bursdagsgaver.
Det finnes mye skummelt ute på det store internettet men en kan også finne nye venner. 

men ja, en må være forsiktig! Vi har pcen stående i kjellerstua slik at vi får med oss hva som skjer (i allefall bruddstykker). Jeg sjekket også jevnlig hva ungene er innom men kan dessverre for lite om data til å vite med sikkerhet at jeg får med meg hva som egentlig skjer. Jeg snakker mye med ungene om hva som er greit og de kommer til meg dersom noe ufint skjer. (Håper jeg) 

Anonymkode: 6c919...c3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...