Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 Jenta mi på 10 har hatt noen få gode venner opp gjennom barnehagen og barneskolen. Hun er stille og rolig og gjør ikke så mye ut av seg og trives godt i eget selskap. De første årene på skolen var de en liten gjeng, noen forsvant og noen kom inn, men hun var alltid med. Når har et par andre kommet inn og min jente har blitt skvist ut. De er nok altfor forskjellige og jeg trur kanskje de syns hun er «kjedelig» da hun fremdeles leker mens de andre lager sminkevideoer på tiktok og henger med guttene i fritiden. Hun har nå bare en hun er sammen med på fritiden og mange hun er sammen med på skolen. Men denne tidligere gjengen hennes har en tendens til å planlegge overnattinger, byturer og være med hverandre hjem når datteren min sitter rett ved siden av. En gang så avbrøt de en lek hun var med i, stelte seg i en ring og begynte å planlegge overnattingen de skulle ha den helgen. Så hun ble stående utenfor å se på. Hun ønsker ikke å være del av denne gjengen lenger, for det er ikke særlig hyggelige jenter med der, frekke og ufine og selvfølgelig klassens populære, det er kun ei, hennes tidligere bestevenninne som hun savner derfra. Hva gjør man i en slik situasjon? Hun savner denne jenta dypt og inderlig, men hun er ikke interessert i å være sammen med datteren min lenger. Så jeg sier at hun må gi det litt tid, noen ganger så vokser man fra hverandre og ta heller vare på dette vennskapet hun har med den andre jenta (som ikke er med i den gjengen). Prøver også å styre henne litt mer inn på de andre jentene i klassen. Hun er sosial på skolen, spiller håndball to ganger i uka, har/er på overnatting en gang i mnd kanskje og har med hun ene hjem fra skolen ca to-tre ganger i uka. Anonymkode: 0fd18...00d
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2020 #2 Skrevet 2. oktober 2020 Håper det ordner seg. Jeg synes din tilnærming er god. Men hvordan rekker dere å ha med folk hjem fra skolen flere ganger i uka? Vi har ikke sjans, grunnet fritidsaktiviteter. Anonymkode: e48ce...641
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2020 #3 Skrevet 2. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Håper det ordner seg. Jeg synes din tilnærming er god. Men hvordan rekker dere å ha med folk hjem fra skolen flere ganger i uka? Vi har ikke sjans, grunnet fritidsaktiviteter. Anonymkode: e48ce...641 Venninna har aktivitet bare en gang i uken og ofte spiser hun middag og drar rett herfra og dit. Og min jentes aktivitet starter ikke før 18, så har med hjem også drar de herfra samtidig Og lillebror har med noen hjem en-to ganger i uken også, men der er det foreløpig bare en aktivitet i uken Anonymkode: 0fd18...00d
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2020 #4 Skrevet 3. oktober 2020 Noen som har noen gode råd?:) Anonymkode: 0fd18...00d
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2020 #5 Skrevet 3. oktober 2020 Kanskjegjøre det på samme måte som det ble gjort da andre forsvant ut mens din datter fortsatt var en del av gjengen. Ellers snakk pent om alle jentene og finn på morsomme ting med hun hun er venner med nå. Anonymkode: 0a83b...82e
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2020 #6 Skrevet 3. oktober 2020 Hvilke foreldre er det du lurer på om vi ville sagt i fra til? Gjengens? Hun datteren din er mest sammen med sine? Hun som var bestevennens? Jeg ville snakket med mitt barn om at vennskap forandrer seg på samme måte som mennesker gjør det. Anonymkode: 7cad7...3eb
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2020 #7 Skrevet 3. oktober 2020 Keg HR litt problemer med å forstå hva du ønsker å si ifra til de andre foreldrene om. Slik du beskriver det er hun sosial på skolen, hun har fritidsaktiviteter og hun har venner å være sammen med på fritiden. Kanskje ikke så mange, men likevel. Den gjengen hun var en del av fra vokst fra hverandre. Som du selv sier; noen har kommet til etter som tiden har gått, andre forsvinner ut. Har hun egentlig blitt skviset ut, eller er det slik at de har ulike interesser?? Du skriver jo at hun ikke ønsker å være sammen med de, at de ønsker å gjøre andre ting en henne osv. Det er selvfølgelig ikke hyggelig at de stiller seg i rung og planlegger overnatting uten henne. Dersom hun hadde ønsket å være med hadde det vært utfrysing. Men hun ønsker jo egentlig ikke å være sammen med denne gjengen, kun den ene jenta? Hun kan jo prøve å opprettholde kontakten kun med den ene hvis det er ønskelig. Alternativt bør hun forsøke å fokusere på de andre vennskapene og heller dyrke disse i større grad. Anonymkode: 1342c...823
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2020 #8 Skrevet 3. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Keg HR litt problemer med å forstå hva du ønsker å si ifra til de andre foreldrene om. Slik du beskriver det er hun sosial på skolen, hun har fritidsaktiviteter og hun har venner å være sammen med på fritiden. Kanskje ikke så mange, men likevel. Den gjengen hun var en del av fra vokst fra hverandre. Som du selv sier; noen har kommet til etter som tiden har gått, andre forsvinner ut. Har hun egentlig blitt skviset ut, eller er det slik at de har ulike interesser?? Du skriver jo at hun ikke ønsker å være sammen med de, at de ønsker å gjøre andre ting en henne osv. Det er selvfølgelig ikke hyggelig at de stiller seg i rung og planlegger overnatting uten henne. Dersom hun hadde ønsket å være med hadde det vært utfrysing. Men hun ønsker jo egentlig ikke å være sammen med denne gjengen, kun den ene jenta? Hun kan jo prøve å opprettholde kontakten kun med den ene hvis det er ønskelig. Alternativt bør hun forsøke å fokusere på de andre vennskapene og heller dyrke disse i større grad. Anonymkode: 1342c...823 Jeg syns ikke det er greit måten det blir gjort på, selv om hun ikke ønsker å være med flesteparten i denne gjengen så stikker det dypt når de lager disse ringene hvor de planlegger overnattinger og gøye ting som hun tidligere var en del av. Det har gått så langt at ei av de må si fra til «lederen» at «kan vi vær så snill å ikke prate om dette nå når «ida» sitter her sammen med oss. «Lederen» kan komme og hente de andre når hun leker med de på skolen for å prate om ting de ikke har invitert henne med på. Anonymkode: 0fd18...00d
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2020 #9 Skrevet 3. oktober 2020 Nei. Hadde ikke sagt noe. Det er brutalt men slik er jo livet og det trenger de å erfare og lære. Du beskriver jo en helt super hverdag, greit det kan være litt stritt på skolen med disse jentene men hun har jo venner og eget nettverk. Ha gode samtaler, ta vare på de vennene hun har og gi henne verktøy til å håndtere slike mennesker. Det vil komme flere slike i løpet av livet. Like greit å starte nå. Så lenge det ikke er mobbing og utfrysning så la det fare. Det at de planlegger foran din datter er nok garantert for å være litt jævlige, så slue er de. Det er likevel ikke noe man kan ta de for, de vil nekte og det vil bare gjøre ting verre tror jeg. Anonymkode: 27421...773
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2020 #10 Skrevet 3. oktober 2020 22 hours ago, Anonym bruker said: Jenta mi på 10 har hatt noen få gode venner opp gjennom barnehagen og barneskolen. Hun er stille og rolig og gjør ikke så mye ut av seg og trives godt i eget selskap. De første årene på skolen var de en liten gjeng, noen forsvant og noen kom inn, men hun var alltid med. Når har et par andre kommet inn og min jente har blitt skvist ut. De er nok altfor forskjellige og jeg trur kanskje de syns hun er «kjedelig» da hun fremdeles leker mens de andre lager sminkevideoer på tiktok og henger med guttene i fritiden. Hun har nå bare en hun er sammen med på fritiden og mange hun er sammen med på skolen. Men denne tidligere gjengen hennes har en tendens til å planlegge overnattinger, byturer og være med hverandre hjem når datteren min sitter rett ved siden av. En gang så avbrøt de en lek hun var med i, stelte seg i en ring og begynte å planlegge overnattingen de skulle ha den helgen. Så hun ble stående utenfor å se på. Hun ønsker ikke å være del av denne gjengen lenger, for det er ikke særlig hyggelige jenter med der, frekke og ufine og selvfølgelig klassens populære, det er kun ei, hennes tidligere bestevenninne som hun savner derfra. Hva gjør man i en slik situasjon? Hun savner denne jenta dypt og inderlig, men hun er ikke interessert i å være sammen med datteren min lenger. Så jeg sier at hun må gi det litt tid, noen ganger så vokser man fra hverandre og ta heller vare på dette vennskapet hun har med den andre jenta (som ikke er med i den gjengen). Prøver også å styre henne litt mer inn på de andre jentene i klassen. Hun er sosial på skolen, spiller håndball to ganger i uka, har/er på overnatting en gang i mnd kanskje og har med hun ene hjem fra skolen ca to-tre ganger i uka. Anonymkode: 0fd18...00d Hadde ikke gjort noe, la henne orde opp selv evt, og du vet barn vokser fra hverandre de og Anonymkode: 28d9a...96e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå