Gå til innhold

Er fullmåne en spesiell ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser mye forskjellig på nett. Er ikke særlig overtroisk av meg, men hva er egentlig greia med fullmåne sett bort fra det rent astrologiske og vitenskapelige?

Anonymkode: 5fa6e...1ea

Fortsetter under...

Skrevet

Spesiell? Det skjer en gang i måneden. Det påvirker flo og fjære. Og fødsler. Så noe er det jo. Men det skjer altså hver 28 dag, så så veldig spesielt er det jo ikke... 

Anonymkode: 034b8...4d9

Skrevet

Mye kraft i måneskinnslys av fullmåne har jeg lest. Jeg har også prøvd en Magisk «oppskrift» med det, for å oppnå noe, og det funka det. Kan jo være helt tilfeldig selvsagt, men nå er jeg en av de som tror litt på hekserier og det overnaturlige.

Anonymkode: 71937...782

Skrevet

Jeg får ikke sove 1-4 dager før fullmånen og fullmånenatten. Blir lys våken uansett hvor sliten jeg er.

Jeg fikk i over 20 år alltid mensen samme dag det var fullmåne. Da jeg bodde noen år i kollektiv mens jeg studerte tilpasset de andre jentenes mens seg til min, ene etter den andre begynte å klage over at mensen deres endret seg. Viste seg hver gang at de hadde tilpasset seg min rytme. Har opplevd det flere andre ganger også når jeg over tid har vært veldig mye sammen med enkelte damer å gjøre.

Forskning har vel vist tydelig at månen kan påvirke søvnen og redusere kvalitet og mengde søvn pr. natt rundt fullmånen. Når det kommer til menstruasjon er det litt mer sprikende resultater.

Men forskere mener også at ulike personer har ulik sensibilitet til månens påvirkning, og at det forklarer hvorfor noen får tydelige "symptomer", mens andre får mindre påvirkninger at den. Det sies også å kunne forklare den noe sprikende forskningen når det kommer til fullmåne og vold, psykiske symptomer, selvmord, fødsler m.m.

Jeg synes det er veldig logisk at den kan påvirke oss. Når månen påvirker flo og fjære og ekstra rundt fullmåne, da tenker jeg det er logisk at den kan påvirke oss mennesker også, som består av mest vann.

Anonymkode: e1b66...5a0

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mye kraft i måneskinnslys av fullmåne har jeg lest. Jeg har også prøvd en Magisk «oppskrift» med det, for å oppnå noe, og det funka det. Kan jo være helt tilfeldig selvsagt, men nå er jeg en av de som tror litt på hekserier og det overnaturlige.

Anonymkode: 71937...782

Måneskinnslys finnes ikke. Det er sollys du ser, reflektert via månens overflate. Dette er barnelærdom, altså. 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får ikke sove 1-4 dager før fullmånen og fullmånenatten. Blir lys våken uansett hvor sliten jeg er.

Jeg fikk i over 20 år alltid mensen samme dag det var fullmåne. Da jeg bodde noen år i kollektiv mens jeg studerte tilpasset de andre jentenes mens seg til min, ene etter den andre begynte å klage over at mensen deres endret seg. Viste seg hver gang at de hadde tilpasset seg min rytme. Har opplevd det flere andre ganger også når jeg over tid har vært veldig mye sammen med enkelte damer å gjøre.

Forskning har vel vist tydelig at månen kan påvirke søvnen og redusere kvalitet og mengde søvn pr. natt rundt fullmånen. Når det kommer til menstruasjon er det litt mer sprikende resultater.

Men forskere mener også at ulike personer har ulik sensibilitet til månens påvirkning, og at det forklarer hvorfor noen får tydelige "symptomer", mens andre får mindre påvirkninger at den. Det sies også å kunne forklare den noe sprikende forskningen når det kommer til fullmåne og vold, psykiske symptomer, selvmord, fødsler m.m.

Jeg synes det er veldig logisk at den kan påvirke oss. Når månen påvirker flo og fjære og ekstra rundt fullmåne, da tenker jeg det er logisk at den kan påvirke oss mennesker også, som består av mest vann.

At kvinners syklus samkjøres, skyldes duftstoffer i svetten deres og ikke månefasene. Man kan framprovosere samme effekt ved bare å luke på andres T-skjorter.

Og den søvnforskningen tror jeg du må belegge med litt mer dokumentasjon enn at du selv ikke får sove...

Fullmånen i seg selv påvirker heller ikke flo og fjære, det er  uansett flo med 12 timers mellomrom hvert døgn. Samme om det er fullmåne, halvmåne, ny eller ne. I den grad fullmånen gir noen større effekt, er det ikke månens utseende som gjør det, men heller det faktum at sola også trekker med på lasset. Les denne (avsnitt om springflo), så ser dere: https://forskning.no/fysikk-havforskning-bakgrunn/bakgrunn-hva-er-tidevann/1085261

Anonymkode: bb69a...f73

Skrevet

*lukte på andres T-skjorter

Annonse

Skrevet

Denne oktober er det blå måne, dvs 2 fullmåner i løpet av samme kalendermåned. Det skjer sjeldent, neste gang er om 13 år.

Skrevet
1 time siden, Mia_73 skrev:

Denne oktober er det blå måne, dvs 2 fullmåner i løpet av samme kalendermåned. Det skjer sjeldent, neste gang er om 13 år.

Aha, takk, så kult! Det forklarer uttrykket once in a blue moon.

Skrevet
3 timer siden, Mia_73 skrev:

Hah, de det visste jeg ikke. Takk, da lærte jeg noe nytt i dag. 

Once in a blue moon fikk plutselig mening 👍🏼

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Leser mye forskjellig på nett. Er ikke særlig overtroisk av meg, men hva er egentlig greia med fullmåne sett bort fra det rent astrologiske og vitenskapelige?

Anonymkode: 5fa6e...1ea

Eneste jeg merker med fullmåne er at jeg blir sprengkåt... 

Anonymkode: 7968e...b08

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Måneskinnslys finnes ikke. Det er sollys du ser, reflektert via månens overflate. Dette er barnelærdom, altså. 

At kvinners syklus samkjøres, skyldes duftstoffer i svetten deres og ikke månefasene. Man kan framprovosere samme effekt ved bare å luke på andres T-skjorter.

Og den søvnforskningen tror jeg du må belegge med litt mer dokumentasjon enn at du selv ikke får sove...

Fullmånen i seg selv påvirker heller ikke flo og fjære, det er  uansett flo med 12 timers mellomrom hvert døgn. Samme om det er fullmåne, halvmåne, ny eller ne. I den grad fullmånen gir noen større effekt, er det ikke månens utseende som gjør det, men heller det faktum at sola også trekker med på lasset. Les denne (avsnitt om springflo), så ser dere: https://forskning.no/fysikk-havforskning-bakgrunn/bakgrunn-hva-er-tidevann/1085261

Hvordan de andre tilpasser seg min syklus, det er jeg klar over. Men min syklus har alltid fulgt fullmånen, og andres syklus har tilpasset seg min, jeg har aldri tilpasset meg andres syklus.

Søvnforskning og fullmåne finnes det en del forskning på. Etter flere studier som tydet på at fullmånen påvirket søvn foretok sveitsike forskere en studie, tror det var i 2013, hvor de som var med ble isolert i et laboratorium for å ikke bli påvirket av lyse fullmånenetter. Resultatene viste at personene absolutt ble påvirket, innsovningstid ble påvirket, de fikk dårligere søvnkvalitet, dyp REM-søvn ble redusert med 30 %, de sov totalt sett kortere tid disse nettene og de fikk reduserte nivåer av melatonin. Målingene var objektive, ikke subjektive.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23891110

En senere studie viste mindre effekt, men det var markant forskjell mellom menn og kvinner. Kvinner fikk markant dårligere søvn rundt fullmånen (mindre REM-søvn), menn fikk bedre (mer REM). Orker ikke å google meg frem til den studien nå.

Og jo, fullmånen påvirker også flo og fjære. "Både fullmåne og nymåne gir høgare flo og lågare fjære enn når månen er halv." https://www.yr.no/artikkel/manen-sin-innverknad-pa-vasstanden-1.8348054

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men min syklus har alltid fulgt fullmånen, og andres syklus har tilpasset seg min, jeg har aldri tilpasset meg andres syklus.

Da lukter du vel mer svette enn de andre.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jo, fullmånen påvirker også flo og fjære. "Både fullmåne og nymåne gir høgare flo og lågare fjære enn når månen er halv." https://www.yr.no/artikkel/manen-sin-innverknad-pa-vasstanden-1.8348054

Men fullmåne og nymåne er to motsatte ting... så den effekten skyldes jo bare at alle 3 himmellegemer står på linje og øker gravitasjonen. Ikke at den synlige fullmånen er spesiell i seg selv. 

Annonse

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da lukter du vel mer svette enn de andre.

Du kan tydeligvis ikke så mye om feromoner, selv om du forsøker å være... morsom?

Skrevet
18 timer siden, Mia_73 skrev:

Er du sikker på det? Lest mange steder på nettet nå og alle kilder er enige om at det skjer med 2-3 års mellomrom. https://earthsky.org/astronomy-essentials/when-is-the-next-blue-moon#:~:text=The time between one full,Moons come about that often.

Anonymkode: 79c32...e60

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan tydeligvis ikke så mye om feromoner, selv om du forsøker å være... morsom?

Opplys meg gjerne. Er f eks måneferomoner mer effektive enn andre? Forklar i så fall sammenhengen! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...