Gå til innhold

Søknad om hjelpestønad/grunnstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som nylig har fått diagnosene barneautisme og ADHD. Har forstått det sånn at grunnstønad sats 1 får jeg innvilget automatisk pga ADHD diagnose n, men etter å ha lest litt ser jeg også at han kvalifiserer til hjelpestønad sats 3 pga dobbeldiagnosen. Kan jeg søke om både grunnstønad og hjelpestønad, eller får man bare en av disse? Og hva må være med av dokumentasjon på søknaden om hjelpestønad? Veldig takknemlig om noen tar seg tid til å svare, for jeg blir ikke så klok av nav sine sider. 

Anonymkode: 19f7d...962

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Anonymkode: 19f7d...962

Skrevet

Du kan søke om begge deler .

Hvilken sats du får på hjelpestønad avhenger av  hvor mye tid du  må bruke på han sammenlignet med friske barn.

Skriv en utførlig søknad hvor all tid du bruker kommer med, fra dere står opp til dere legger dere, pluss nattarbeid om han sliter med søvn .

Legg med attest på diagnosene og navn på leger og spesialister så skal nav hente inn det de trenger selv. 

Anonymkode: 22248...e4b

Skrevet

Hei, det finnes flere grupper på facebook (om du ikke er medlem så meld deg inn) som er flinke med å fortelle deg hva som trengs av bilag, attester, kvitteringer når det går over grunnstønaden. 

Skrevet

Vi fekk hjelp av bup til å fylle ut. De treng legeattest på diagnosar. Psykologen som hjelpte oss spurte kor mykje tid vi brukte til å hjelpe med lekser, kor mykje tid brukar vi på å få han på skulen om morgonen osv. Det vi ikkje tenkte på var feks at han svært sjelden besøkjer vener, som søsken gjer, og at vi difor må aktivisere han i helgene. Vi må og vere med på fritidsaktivitetar.

For grunnstønad treng du nok dokumentasjon på ekstra utgifter. Vi søkte ikkje om dette, så legeattest var einaste vedlegg.

Blei litt flau av å skrive opp ting vi synes er normal omsorg, men veit at guten vår vil stille svakare i arbeidslivet seinare, så vi sparar til bolig og folkehøgskole eller liknande seinare. Vår gut med Aspergers og ADHD fekk hjelpestønad trinn to.

Anonymkode: dacbb...8c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...