Gå til innhold

Hvor lang tid brukte du på oppussing av kjøkken?

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å kjøpe oss et hus som må pusses opp en del. Vil først og fremst få fikset opp stue og kjøkken, og lurer på hvilken erfaringer dere har med oppussing av kjøkken mtp tidsbruk og pris? 

ca 11 kvm kjøkken, skal ha et kjøkken fra IKEA. Er dette mulig å få gjort relativt raskt? En vegg på kjøkkenet skal rives slik at det blir åpen løsning mot spisestue. Tenker vi kan ha stekesone, vask/avløp der det allerede er nå for å slippe å bruke tid og penger på å endre plassering av vann/elektrisk. 

Alt av tips og erfaring med oppussing av kjøkken ønskes! 🙌🏻

Anonymkode: e604a...e17

Fortsetter under...

Pluss når du åpner mellom 2 rom må du ha inn elektrikeren for å få jordet kontakter i spisestuedelen også. Vi har nettopp gjordt dette og kostet 11 000 for elektrikeren. Vi skiftet ikke kjøkkeninnredningen, men alle 4 vinduene og veggene og nytt gulv. Tok oss 2-3 uker.

Anonymkode: 080fd...4f0

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pluss når du åpner mellom 2 rom må du ha inn elektrikeren for å få jordet kontakter i spisestuedelen også. Vi har nettopp gjordt dette og kostet 11 000 for elektrikeren. Vi skiftet ikke kjøkkeninnredningen, men alle 4 vinduene og veggene og nytt gulv. Tok oss 2-3 uker.

Anonymkode: 080fd...4f0

Takk for svar!

Det er ferdig kontakter i spisestuen, det er bare en halv lettvegg som deler kjøkken og spisestuen av litt. Det er ingenting montert til den veggen eller strøm. 

Men elektriker må vi jo ha inn uansett, der går det nok fort noen tusenlapper ja 😬

Min erfaring er at det fort tar dobbelt så lang tid som man tror og koster dobbelt så mye. Du sier du skal rive en vegg, hva skjer med lister, gulv, tak og det elektriske? For å rive kjøkkenet går det også med litt tid, både til selve jobben og også å få kjørt bort. Det er et forholdsvis lite rom, det hjelper. Setter dere bort montering? Planlegging er alt, ikke start før du har en veldig konkret plan over alt som skal gjøres og hvordan det skal gjøres. Så kan du legge på litt ekstra tid da planene ikke alltid følges. Vi hadde nytt kjøkken på 6 uker, men bygde på 15 kvadrat, nytt gulv, vinduer og alt nytt elektrisk. Totalt 40 kvadrat kjøkken. 

Anonymkode: 9d159...151

Annonse

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er at det fort tar dobbelt så lang tid som man tror og koster dobbelt så mye. Du sier du skal rive en vegg, hva skjer med lister, gulv, tak og det elektriske? For å rive kjøkkenet går det også med litt tid, både til selve jobben og også å få kjørt bort. Det er et forholdsvis lite rom, det hjelper. Setter dere bort montering? Planlegging er alt, ikke start før du har en veldig konkret plan over alt som skal gjøres og hvordan det skal gjøres. Så kan du legge på litt ekstra tid da planene ikke alltid følges. Vi hadde nytt kjøkken på 6 uker, men bygde på 15 kvadrat, nytt gulv, vinduer og alt nytt elektrisk. Totalt 40 kvadrat kjøkken. 

Anonymkode: 9d159...151

Ja vi har ikke gjort dette før, og jeg er evig optimist og tror alt har fort gjort så derfor trenger jeg litt erfaringer fra noen som har gjort dette 😅

Det skal nytt gulv i hele stue/spisestue/kjøkken og nye lister. Det er bare en «halv» lettvegg som deler litt av mellom kjøkken og spisestue så det er ikke montert noe på den veggen der som skal rives. Taket har jeg ikke tenkt på nei! 🙈

Vi hadde planlagt å gjøre mye selv sammen med et par venner som er tømrer/snekker. Og selvsagt leie inn elektriker og rørlegger der det trengs. 

Takk for svar! 😊

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja vi har ikke gjort dette før, og jeg er evig optimist og tror alt har fort gjort så derfor trenger jeg litt erfaringer fra noen som har gjort dette 😅

Det skal nytt gulv i hele stue/spisestue/kjøkken og nye lister. Det er bare en «halv» lettvegg som deler litt av mellom kjøkken og spisestue så det er ikke montert noe på den veggen der som skal rives. Taket har jeg ikke tenkt på nei! 🙈

Vi hadde planlagt å gjøre mye selv sammen med et par venner som er tømrer/snekker. Og selvsagt leie inn elektriker og rørlegger der det trengs. 

Takk for svar! 😊

Hvor mange timer per dag og hvor mange dager i uka tenker dere å bruke? Skal dere passe barn samtidig?

Anonymkode: 4b54c...851

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange timer per dag og hvor mange dager i uka tenker dere å bruke? Skal dere passe barn samtidig?

Vi tenkte å ta ut 1-2 uker ferie, slik at vi kan jobbe effektivt på dagtid når barna er i barnehage og etter leggetid. 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Betaler du nok kan du få gkort det på 3 dager, kanskje 2. Skal du gjøre det selv etter jobb bør du sette av 3 uker, minst.

Dette. Satt og tenkte på hvor lang tid mann og svigerfar brukte. Det var ca 3 uker.

Anonymkode: df14e...da5

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi tenkte å ta ut 1-2 uker ferie, slik at vi kan jobbe effektivt på dagtid når barna er i barnehage og etter leggetid. 

Kan gå,men ting tar lengere tid enn det man tror.😊

Anonymkode: df14e...da5

Ca 14 dager. Da rev vi og tapetserte selv og satt bort montering til en montør som i tillegg tok diverse snekkeroppgaver som fulgte med. Han samarbeidet med elektriker og rørlegger som gjorde venting til et minimum. Måtte legge delvis nytt gulv, delvis nytt tak. Han kunne sikkert montert skapene i blinde og jeg er glad jeg slapp.

Tre uker. Da gjorde vi det meste selv, bortsett fra elektriker- og rørleggerarbeidet. Dette var fra vi begynte å rive det gamle kjøkkenet da, planleggingen var ikke med i den tiden. Og den tok også lang tid.

Vi rev en vegg, la nytt gulv, satte opp plater på veggene og monterte kjøkkeninnredning. Vi bor på gård, så vi brukte kjøkkenet i kårstua så lenge. 

Gulv- og taklister tok det vel ytterligere en måned før kom på plass. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...