Anonym bruker Skrevet 29. september 2020 #1 Skrevet 29. september 2020 hvordan er det når ungdommen dere får venner på besøk? er de oppe i soverommet, stuen? Her i hus har vi enten kose loft eller sånn kose kjeller, Mannen min ble irritert da vår 16 år gammel datter ville låne stuen denne gangen så hun kan få se film der med vennene og om vi kunne være på rommet eller gå ut en tur. Hun synes det er uretferdig at hun aldri får ha stuen siden vi alltid skal være der. Hun mener og at hun ikke er så glad i å ha venner inne på rommet siden hun hater å ha mat på rommet og smuler i senga. Er vi kanskje litt for vanskelige og burde være litt mer fleksible? hvordan håndterer dere slikt? mener ikke hele tiden at hun får ha stuen med venner om det er snakk om vær dag men. Anonymkode: 5bd3e...16b
Leverpostei Skrevet 29. september 2020 #2 Skrevet 29. september 2020 Jeg skjønner ikke helt - har dere loft og kjeller i tillegg til stuen? Kan dere ikke innrede der med TV og sofa sånn at det er kjekt å ha besøk der for tenåringen? Her bruker eldste TV-stuen når hun har besøk. Ofte spiser de med oss nede, og går opp etterpå. Hvis de skal ha seg en pizza eller noe får de selvsagt lov å ta det opp hvis de ønsker det. Skjønner godt at datteren din ikke vil ha mat på soverommet.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2020 #3 Skrevet 29. september 2020 Her har begge ungdommene besøket på rommet sitt. Vi har hverken loft eller kjeller de kan være i. Og så lenge barna dine har flere plasser de kan være, så er det unødvendig at hun skal jage dere ut av stua. Anonymkode: 2e10f...5a6
Anonym bruker Skrevet 29. september 2020 #4 Skrevet 29. september 2020 Hvis dere har både kjellerstue og loftsstue er det jo fint å gjøre det koselig for barna å være der. Om dere ikke har det tenker jeg det er hyggelig for ungdommene å få bruke stua. Man bør jo være rause med hverandre, og ungdommer trenger steder å være, hvis de ikke skal henge ute «på hjørnet». Skjønner godt at ikke ungdommen vil ha med venner opp i senga si. Jeg tar heller ikke med venner hjem for å henge i min seng... Anonymkode: dd691...17a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2020 #5 Skrevet 29. september 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: hvordan er det når ungdommen dere får venner på besøk? er de oppe i soverommet, stuen? Her i hus har vi enten kose loft eller sånn kose kjeller, Mannen min ble irritert da vår 16 år gammel datter ville låne stuen denne gangen så hun kan få se film der med vennene og om vi kunne være på rommet eller gå ut en tur. Hun synes det er uretferdig at hun aldri får ha stuen siden vi alltid skal være der. Hun mener og at hun ikke er så glad i å ha venner inne på rommet siden hun hater å ha mat på rommet og smuler i senga. Er vi kanskje litt for vanskelige og burde være litt mer fleksible? hvordan håndterer dere slikt? mener ikke hele tiden at hun får ha stuen med venner om det er snakk om vær dag men. Anonymkode: 5bd3e...16b Hvis hun kan velge mellom koseloft, kosekjeller og rommet sitt, så har hun en dårlig sak her hos meg, altså. Anonymkode: 4fd98...198
Anonym bruker Skrevet 29. september 2020 #6 Skrevet 29. september 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis dere har både kjellerstue og loftsstue er det jo fint å gjøre det koselig for barna å være der. Om dere ikke har det tenker jeg det er hyggelig for ungdommene å få bruke stua. Man bør jo være rause med hverandre, og ungdommer trenger steder å være, hvis de ikke skal henge ute «på hjørnet». Skjønner godt at ikke ungdommen vil ha med venner opp i senga si. Jeg tar heller ikke med venner hjem for å henge i min seng... Anonymkode: dd691...17a Det kan faktisk ikke sammenlignes. Da jeg var ungdom hang vi på rommene til hverandre, med unntak av hos han ene som hadde kjellerstue. Vi satt i sengen, på gulvet, stol, hva enn som var der. Det plaget oss aldri. Av og til kunne vi være i stuen, hvis noen var alene hjemme også. Det var, og er, en naturlig videreføring av det å være barn og ha venner med på rommet, kombinert med en ung og fleksibel kropp som fint tåler noen timer på et gulv eller sammenkrøllet på en seng. Som voksen er det noe annet, ikke bare i forhold til sosiale koder og forventninger, men det er en selv om eier/betaler for boligen, er ansvarlig for møblene og kroppen tåler mindre av ukomfortable sittealternativer. Det er en voksens rett og privilegium på sett og vis, å ha førsteretten på stuen, og når ungdommene flytter ut, får de samme privilegium i sitt hjem. Det blir litt som å sitte foran i bilen. De voksne prioriteres før store barn/ungdommer. Anonymkode: 744f8...392
Anonym bruker Skrevet 29. september 2020 #7 Skrevet 29. september 2020 32 minutes ago, Anonym bruker said: hvordan er det når ungdommen dere får venner på besøk? er de oppe i soverommet, stuen? Her i hus har vi enten kose loft eller sånn kose kjeller, Mannen min ble irritert da vår 16 år gammel datter ville låne stuen denne gangen så hun kan få se film der med vennene og om vi kunne være på rommet eller gå ut en tur. Hun synes det er uretferdig at hun aldri får ha stuen siden vi alltid skal være der. Hun mener og at hun ikke er så glad i å ha venner inne på rommet siden hun hater å ha mat på rommet og smuler i senga. Er vi kanskje litt for vanskelige og burde være litt mer fleksible? hvordan håndterer dere slikt? mener ikke hele tiden at hun får ha stuen med venner om det er snakk om vær dag men. Anonymkode: 5bd3e...16b her har vi tvillinger på 16 og en på snart 18, de har mye av de samme vennene, heldigvis har vi kjellerstue så det løser seg slik. kan ikke du og far gå en liten tur eller noe mens de ser film ? Anonymkode: c7134...3e7
Anonym bruker Skrevet 29. september 2020 #8 Skrevet 29. september 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan faktisk ikke sammenlignes. Da jeg var ungdom hang vi på rommene til hverandre, med unntak av hos han ene som hadde kjellerstue. Vi satt i sengen, på gulvet, stol, hva enn som var der. Det plaget oss aldri. Av og til kunne vi være i stuen, hvis noen var alene hjemme også. Det var, og er, en naturlig videreføring av det å være barn og ha venner med på rommet, kombinert med en ung og fleksibel kropp som fint tåler noen timer på et gulv eller sammenkrøllet på en seng. Som voksen er det noe annet, ikke bare i forhold til sosiale koder og forventninger, men det er en selv om eier/betaler for boligen, er ansvarlig for møblene og kroppen tåler mindre av ukomfortable sittealternativer. Det er en voksens rett og privilegium på sett og vis, å ha førsteretten på stuen, og når ungdommene flytter ut, får de samme privilegium i sitt hjem. Det blir litt som å sitte foran i bilen. De voksne prioriteres før store barn/ungdommer. Anonymkode: 744f8...392 Syns det er hyggelig å være rause med hverandre i en familie jeg ☺️ Anonymkode: dd691...17a
Anonym bruker Skrevet 29. september 2020 #9 Skrevet 29. september 2020 Barnas rom er jo som regel ikke bare til å sove men også der de gjør lekser, leker og holde på med sitt når de vil ha fred og kan trekke seg tilbake. Foreldres soverom er ingen av delene, og ikke minst er det for 2. Jeg kjenner ingen voksen som har en kosekrok i soverommet sitt. Så nei, stua er fellesareal og ungdommen kan være der som alle andre men ikke okkupere det og sende foreldre et annet sted. Når jeg skal være med venner går vi enten tur eller på cafe, sjeldent i stua hjemme. Dette fordi jeg ikke kan forby familien å være der, kan ikke ta med til soverommet og vil man skravle er det greit å ikke ha folk rundt som hele tiden. Jeg måtte dele soverommet med søsteren min og vi klarte likevel ha venner på besøk. Anonymkode: 6e5f9...9e9
Anonym bruker Skrevet 29. september 2020 #10 Skrevet 29. september 2020 Vi har kjellerstue med TV og stor sofa😀 Men ja, de hadde fint fått okkupere stua eller kjøkkenet hvis de spurte. Vi kan fint gå ut en tur eller holde oss på soverommet. Jeg ser virkelig ikke problemet, så lenge de spør og det er avtalt. Men jeg liker å ha ungdommer i hus jeg da😊 Anonymkode: 22c33...835
*Miss Marple* Skrevet 29. september 2020 #11 Skrevet 29. september 2020 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan faktisk ikke sammenlignes. Da jeg var ungdom hang vi på rommene til hverandre, med unntak av hos han ene som hadde kjellerstue. Vi satt i sengen, på gulvet, stol, hva enn som var der. Det plaget oss aldri. Av og til kunne vi være i stuen, hvis noen var alene hjemme også. Det var, og er, en naturlig videreføring av det å være barn og ha venner med på rommet, kombinert med en ung og fleksibel kropp som fint tåler noen timer på et gulv eller sammenkrøllet på en seng. Som voksen er det noe annet, ikke bare i forhold til sosiale koder og forventninger, men det er en selv om eier/betaler for boligen, er ansvarlig for møblene og kroppen tåler mindre av ukomfortable sittealternativer. Det er en voksens rett og privilegium på sett og vis, å ha førsteretten på stuen, og når ungdommene flytter ut, får de samme privilegium i sitt hjem. Det blir litt som å sitte foran i bilen. De voksne prioriteres før store barn/ungdommer. Anonymkode: 744f8...392 Jøss, du tenker faktisk helt stikk motsatt av meg. Huset er selvsagt like mye barna sitt som vårt, helt til de flytter ut. Har man mulighet til å lage til loft- eller kjellerstue er det jo uproblematisk, men om ikke så hadde jeg selvsagt ‘gitt fra meg’ stuen ved enkelte anledninger. Jeg hadde naturligvis ikke tatt med mine gjester på soverommet, det er jeg enig i at hører ungdommen til, men om barna hadde hatt gjester og trengt stuen så kunne jeg hatt det helt greit enten på kjøkken eller mitt soverom.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2020 #12 Skrevet 29. september 2020 Vi har fire barn, og ganske små soverom, så tenåringene har ikke besøk på rommet sitt altså. Men vi har kjellerstue og spisestue som de gjerne er på. I kjellerstua har vi tv, sofa og flere stoler så det er plass til ganske mange der, koselig er det også. I spisestuen sitter de gjerne om de skal spille brettspill, forrige dagen satt det 6 ungdommer der og spilte Ticket to ride. Det har hendt to ganger tror jeg, at eldste har spurt om å få bruke hovedstua, bl.a da kjæresten hans hadde bursdag i fjor og de var ganske mange i "kakeselskap". Da har jeg ingen problemer med å la de få være der altså. Ungene er 11, 13, 16 og 19 år. Anonymkode: 846ff...f26
Anonym bruker Skrevet 29. september 2020 #13 Skrevet 29. september 2020 Både jeg og ungene foretreker hovedstuen, mannen har på mange vis okkupert kjellerstuen. Det er rett og slett for mye man-cave til å trives der. Om ungene har besøk trekker jeg meg gjerne tilbake til soverommet. Jeg ønsker at de skal trives hjemme, og ikke minst at de skal kunne invitere venner uten å måtte klumpe seg sammen på rommet. Hvorfor være prinsipp-rytter på noe slikt? Anonymkode: cccb2...9a3
Anonym bruker Skrevet 29. september 2020 #14 Skrevet 29. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Syns det er hyggelig å være rause med hverandre i en familie jeg ☺️ Anonymkode: dd691...17a Det er fullt mulig å være rause med hverandre uten å forlate stuen også 😊 Anonymkode: 744f8...392
Anonym bruker Skrevet 29. september 2020 #15 Skrevet 29. september 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er fullt mulig å være rause med hverandre uten å forlate stuen også 😊 Anonymkode: 744f8...392 Dette tenkte jeg også men hun mener at de har så mye og snakke om og at hun ikke vil vi skal sitte i bakgrunnen og høre på det de snakker om. Anonymkode: 5bd3e...16b
Anonym bruker Skrevet 30. september 2020 #16 Skrevet 30. september 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: hvordan er det når ungdommen dere får venner på besøk? er de oppe i soverommet, stuen? Her i hus har vi enten kose loft eller sånn kose kjeller, Mannen min ble irritert da vår 16 år gammel datter ville låne stuen denne gangen så hun kan få se film der med vennene og om vi kunne være på rommet eller gå ut en tur. Hun synes det er uretferdig at hun aldri får ha stuen siden vi alltid skal være der. Hun mener og at hun ikke er så glad i å ha venner inne på rommet siden hun hater å ha mat på rommet og smuler i senga. Er vi kanskje litt for vanskelige og burde være litt mer fleksible? hvordan håndterer dere slikt? mener ikke hele tiden at hun får ha stuen med venner om det er snakk om vær dag men. Anonymkode: 5bd3e...16b Viktigere at ungdommen har med seg venner hjem og ser på film,enn at far skal sitte i stua. Det mener jeg. Hun bor der hun også. Vi skygger alltid banen. Anonymkode: da6e7...7f5
Anonym bruker Skrevet 30. september 2020 #17 Skrevet 30. september 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Syns det er hyggelig å være rause med hverandre i en familie jeg ☺️ Anonymkode: dd691...17a Enig med deg. 😊👊 Anonymkode: da6e7...7f5
Anonym bruker Skrevet 30. september 2020 #18 Skrevet 30. september 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er fullt mulig å være rause med hverandre uten å forlate stuen også 😊 Anonymkode: 744f8...392 Tja. Anonymkode: da6e7...7f5
Anonym bruker Skrevet 30. september 2020 #19 Skrevet 30. september 2020 Her bor alle i huset og alle rom e alles, om ett barn ønsker å ha venner i stua kan jeg finne på noe annet. Nå bor vi bare i en liten leilighet, så jeg går på soverommet mitt om jeg ikke gjør noe annet. Jeg hat ett tv med dvd, så jeg kan fint se en film med strikketøyet der. Jeg har sikkert tv app på padden også, så kunne vel sett tv der også. Da jeg bodde i hus så hadde vi en liten kjellerstue som ungene ofte var i, men var de noen så kunne dn bli litt liten. Da forsvant jeg og samboer ned i kjellerstua og ungene fikk stua. Jeg er vokst opp med at alle rom er alles og vi tilpasser oss som familie. Vi sier gjerne ifra i litt god tid når noen vil ha stua alene. Anonymkode: 54bf9...8ee
Superdolly Skrevet 30. september 2020 #20 Skrevet 30. september 2020 Mine barn hadde glatt fått lov å se en film sammen med venner uten at jeg og faren skulle henge over dem i stua. Vi har hverken "koseloft" eller "kosekjeller" (hva i all verden er det, egentlig?), men vi kunne fint gått en lang tur eller sittet på kjøkkenet hvis ungdommene hadde lyst til å bruke husets eneste tv.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2020 #21 Skrevet 30. september 2020 Husk at ungdommer snakker. Har dere lyst å bli den familien folk snakker om, fordi far ble sur over at noen hadde lyst å se en film? Anonymkode: 394ba...cf5
Anonym bruker Skrevet 30. september 2020 #22 Skrevet 30. september 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Husk at ungdommer snakker. Har dere lyst å bli den familien folk snakker om, fordi far ble sur over at noen hadde lyst å se en film? Anonymkode: 394ba...cf5 Ja, alltid viktig å være redd for hva andre tenker. Anonymkode: 6e5f9...9e9
Anonym bruker Skrevet 30. september 2020 #23 Skrevet 30. september 2020 Her har alltid hovedregelen vært opp(Rom og loftstue) eller ut. Jeg har aldri fått spørsmål om at de ønsker å låne stuen. Men barna, nå ungdommene synes det er greit tror jeg, alltid fullt hus. Men de kommer ned når de skal finne seg mat/snacks. Det hender vi spiller et brettspill med de, veldig koselig. Jeg hadde ikke hatt noe imot å bytte stue med de, men loftstuen er liksom deres. Anonymkode: b41a4...bdb
Anonym bruker Skrevet 30. september 2020 #24 Skrevet 30. september 2020 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Det kan faktisk ikke sammenlignes. Da jeg var ungdom hang vi på rommene til hverandre, med unntak av hos han ene som hadde kjellerstue. Vi satt i sengen, på gulvet, stol, hva enn som var der. Det plaget oss aldri. Av og til kunne vi være i stuen, hvis noen var alene hjemme også. Det var, og er, en naturlig videreføring av det å være barn og ha venner med på rommet, kombinert med en ung og fleksibel kropp som fint tåler noen timer på et gulv eller sammenkrøllet på en seng. Som voksen er det noe annet, ikke bare i forhold til sosiale koder og forventninger, men det er en selv om eier/betaler for boligen, er ansvarlig for møblene og kroppen tåler mindre av ukomfortable sittealternativer. Det er en voksens rett og privilegium på sett og vis, å ha førsteretten på stuen, og når ungdommene flytter ut, får de samme privilegium i sitt hjem. Det blir litt som å sitte foran i bilen. De voksne prioriteres før store barn/ungdommer. Anonymkode: 744f8...392 Dette! Anonymkode: 32390...9a6
Anonym bruker Skrevet 30. september 2020 #25 Skrevet 30. september 2020 Vi har to stuer og et gaming-rom. Alle har sofa, tv, Apple-tv og ellers ganske like fasiliteter. Gaming-rommet har i tillegg diverse spillkonsoller. Barna våre er ikke så ofte på rommet sitt med venner, i hvert fall ikke hvis de skal ha mat, drikke eller snacks. Skjønner godt at man ikke vil spise i senga, og våre soverom har ikke sofa og tv på rommet, kun seng, garderobe og skrivepult. Det er jo ikke et egnet sted å «henge». Som regel har ikke alle tre barna besøk samtidig, så de som har besøk avtaler gjerne hvem som skal være på gamingrommet og hvem som skal være i en stue. Vi voksne hadde gitt fra oss den siste stua om alle tre hadde besøk og ønsket å se film el.l. hver for seg. En kveld på senga eller et annet sted i huset er jo ikke noe stress for oss. Vi kan jo like godt se et par episoder med noe på mac’en som på tv. Når datteren ber om det hadde jeg selvfølgelig latt henne få stua i fred og oppholdt meg et annet sted i huset. Så lenge det ikke ble en daglig greie. Anonymkode: e4e83...535
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå