Gå til innhold

Fersk gjær eller tørrgjær?

Anbefalte innlegg

For å ikke kuppe den andre tråden, så spør jeg her. 

Jeg ser at mange foretrekker fersk gjær, men kan ty til tørrgjær om de ikke har det i hus. 

Hvorfor det?

Jeg bruker kun tørrgjær og må i all beskjedenhetens navn si at bakverket mitt blir kjempegodt. Saftig og luftig. Er det noe som skal skje i familien så er det alltid jeg som blir forespurt om å bake boller, så det er ikke noe jeg innbiller meg heller. 

Så hvorfor foretrekkes fersk over tørr? 

Anonymkode: 74afd...9a9

Fortsetter under...

Annonse

Tørr. Jeg syns det lukter så gjær av fersk gjær, så det liker jeg ikke å bruke. Syns det lukta helt grusomt på skolen når noen brukte fersk gjær på heimkunnskapen. Om det stemmer at det lukter mer aner jeg ikke, men for meg er det en ekkel lukt. 

Anonymkode: b7962...5d2

Hvis jeg baker med gjær så bruker jeg alltid tørrgjær, og med godt resultat. Grove brød- eller rundstykkedeiger liker jeg bedre med surdeig enn med gjær.

Både søte deiger, pizzabunner og annet synes jeg blir best med kald væske og ganske lite gjær. Max en halv teskje. Kalde deiger trenger lengre hevetid, men gir mye bedre resultat (er min erfaring).

Anonymkode: 44fe0...99f

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye tørrgjær bruker du om du skal lage pizzadeig f.eks.? Jeg bruker en halv pakke, men lurer på om det er litt lite?

Anonymkode: 69158...d1a

Jeg bruker max 1/5 pk tørrgjær.

Jeg bruker tørrgjær eller surdeig. Bruker veldig lite gjær og bruker lang hevetid i stede. Blir alltid bra resultat, og jeg blir mindre opplåst i magen av baksten ;)

En annen fordel med tørrgjær er at den tåler høyere varme på bakevæsken enn fersk gjær. 

Endret av frk Nilsen

Hvor mye tørrgjær bruker du om du skal lage pizzadeig f.eks.? Jeg bruker en halv pakke, men lurer på om det er litt lite?

Det er hvertfall ikke lite.. jeg bruker en halv pakke til fire store brød. Du må la elting og heving gjøre jobben, gjæren er bare et hjelpemiddel.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mer enn nok. Du kan sikkert bruke det halve. 

Jeg baker bare med tørrgjær og har fantastisk bra gjærbakst. Langtidshevet brød er fint, 1-2 krm med gjær pr deig. Likevel luftige og fine. 

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

For å ikke kuppe den andre tråden, så spør jeg her. 

Jeg ser at mange foretrekker fersk gjær, men kan ty til tørrgjær om de ikke har det i hus. 

Hvorfor det?

Jeg bruker kun tørrgjær og må i all beskjedenhetens navn si at bakverket mitt blir kjempegodt. Saftig og luftig. Er det noe som skal skje i familien så er det alltid jeg som blir forespurt om å bake boller, så det er ikke noe jeg innbiller meg heller. 

Så hvorfor foretrekkes fersk over tørr? 

Anonymkode: 74afd...9a9

Men du må jo lese oppskriften før du velger fersk eller tørr gjær? Det har jo med kjemi å gjøre........

4 minutter siden, Rhapsody in blue skrev:

Men du må jo lese oppskriften før du velger fersk eller tørr gjær? Det har jo med kjemi å gjøre........

Nei, det stemmer ikke. Alle oppskrifter som oppgir gjær i ingrediensene fungerer både med fersk og tørrgjær. 
Hvis du vil aktivere tørrgjær kan du bare ta en lite kopp med tørrgjær, litt væske og noen sukkerkorn. Etter få minutter bobler gjæren. Men denne prosessen skjer i deigen også. Det tar bare litt mer tid. Og for de fleste deiger er tid med på å heve kvaliteten. 

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det stemmer ikke. Alle oppskrifter som oppgir gjær i ingrediensene fungerer både med fersk og tørrgjær. 
Hvis du vil aktivere tørrgjær kan du bare ta en lite kopp med tørrgjær, litt væske og noen sukkerkorn. Etter få minutter bobler gjæren. Men denne prosessen skjer i deigen også. Det tar bare litt mer tid. Og for de fleste deiger er tid med på å heve kvaliteten. 

Så det har med kjemi å gjøre.......

7 timer siden, Rhapsody in blue skrev:

Gjær er gjær. Tørr fungerer like bra som fersk. Om det står fersk gjær så kan man fint bruke tørr. Man bare tilpasser fremgangsmåten. Ikke noe poeng i å røre ut tørrgjær i lunken melk. 

Jeg baker mye glutenfritt og har gått fra tørrgjær til fersk rett og slett fordi forskjellen er enorm på slike deiger. En gang eksperimenterte jeg til og med ved å lage en halv deig med fersk og en halv med tørrgjær, og det var forskjell både på synlig luftighet og smak. Til vanlig bakst er det mer hips om haps. 

Anonymkode: 5630d...afd

Jeg baker mye glutenfritt og har gått fra tørrgjær til fersk rett og slett fordi forskjellen er enorm på slike deiger. En gang eksperimenterte jeg til og med ved å lage en halv deig med fersk og en halv med tørrgjær, og det var forskjell både på synlig luftighet og smak. Til vanlig bakst er det mer hips om haps. 

Hips som haps?

Den var ny for meg. Her heter det hipp som happ. 😀

Anonymkode: 47a46...99e

Hips som haps?

Den var ny for meg. Her heter det hipp som happ. 😀

Anonymkode: 47a46...99e

Haha, autocorrect har slått inn. Skjønner ikke helt hvordan det gikk til, men sier det samme her 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...