Gå til innhold

Når fikk dine/ditt barn spille Fortnite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var dem? Min sønn går i 4 klasse og jeg føler at han snart er den eneste som ikke får lov.

Anonymkode: d9683...485

Skrevet

Min mellomste fikk lov da han var ni. Vi har hatt pauser etter det, da han lett blir avhengig, og tenker på spilling hele tiden, og kjeder seg med andre aktiviteter. Når vi ser at balansen mellom gaming og annet blir skjev tar vi pause fra spillingen, og snakker med ham om viktigheten av balanse og prioriteringer.

Yngste må også vente til han er ni. Han går i 3. trinn nå, og det er kun to i klassen som får lov til å spille fortnite. 

Eldste, som er 14, fikk ikke spille fortnite før han var 11 (hvis jeg husker riktig), men det var lite mas om det før. Han fikk derimot spille CS fra han var 13. Han er svært aktiv innen idrett og sosial med venner, gjør det bra på skolen. Vi har aldri opplevd at han kommer i ubalanse slik mellomste gjør.

Man kjenner sine egne barn og deres modenhet best, og er i stand til å vurdere hva som er best for dem. 

Anonymkode: d38a8...7e8

Skrevet

Mellomste var 10, og lillesøster 8. De spilte sammen. Ingen av de spiller de lenger nå. Det er andre spill og andre aktiviteter som fenger mer. 😊

Skrevet

Vår fekk lov til jul i 4.klasse, etter å ha mast i nesten eit år, fordi "alle andre" spelte.  På eit foreldremøte over nyttår kom det fram at ganske mange hadde fått lov å byrje i juleferien, fordi "alle andre". Foreldremøtet, for guteforeldre, kom forøvrig i stand fordi lærarane opplevde at spelinga var blitt eit problem, med krangling og utestenging. Nokon foreldre fortalde om avhengige barn, og drama. 

For vår gut, med Aspergers, gjorde spelinga at han fekk meir felleskap med andre gutar i klassen, og meir å snakke med dei om.  Han visste kven han ikkje skulle spele med pga drama. No er det fleire andre spel dei speler online og snakkar med kvarandre. Vi har valgt å ha spele pcen i stova, slik at vi fylgjer med på kva som skjer.

Anonymkode: 7708e...488

Skrevet

De fleste av vennene til knøtten har Fortnite. De er åtte år 😵. Vi holder igjen, litt til.. 

Anonymkode: 66966...4c4

Skrevet

Én i 4. klasse. Resten holder igjen. 

Anonymkode: 677c3...de0

Skrevet

Holder foreløpig igjen, han går i 4. og fyller ti i februar. Virker som det er en del i klassen som spiller, kanskje halvparten av guttene, men det er ingen tendenser til utestenging som jeg kan se. De spiller mye Roblox sammen også.

Anonymkode: a11b2...e39

Skrevet

Vi lot ham spille fra han var 8. Det er ikke noe farlig med Fortnite. 
Kjør på!

Anonymkode: f49cc...a28

Skrevet

I vårt barns klasse var det mange av guttene som skrøt av at de spilte og det ble en greie at alle spilte. Men på foreldremøte kom det frem at det kun var to av guttene som fikk lov.

Læreren ønsket seg nok at det skulle bli et forbud, menn det var det ikke stemning for blant noen av foreldrene. Hver familie har sine regler, med egne begrunnelser. Barn vil alltid mase, da må foreldre tørre å stå i det og ikke vingle.

De to familiene som lot barna spille opplevde det positivt i forhold til det sosiale og økt engelskkunnskap.

(Jeg lar ikke mitt barn spille pga aldersgrense. Har en tiåring).

Anonymkode: bbbf0...111

Skrevet

Siden broren spiller så har han hengt litt på siden han var 6. Nå er han 7 og spiller selv, men interessen er ikke så stor som den var i starten når vi sa nei. Han vet hva han får lov til å ikke, og han spiller stort sett sammen med broren sin så han følger med og har kontroll.

Anonymkode: 2a97b...dbe

Skrevet

Her er barna 10 og 12 år og ingen av de spiller. Jenta på 12 er ikke interessert, gutten på 10 må vente litt. Ingen av de maser om å få det heller. De har spurt begge to, jeg har sagt de må vente til de er eldre, og de har akseptert uten problemer

Anonymkode: 8c935...5ba

Skrevet

Ingen av mine barn har fått spille spill i det hele tatt.

Anonymkode: 273b9...cdb

Skrevet

min fikk lov i mars i år, da var han 8. Det var under korona og skolen stengte ned. Alle guttene i klassen spilte og det ble de sin sosiale arena. 

Anonymkode: d80c7...c68

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

I vårt barns klasse var det mange av guttene som skrøt av at de spilte og det ble en greie at alle spilte. Men på foreldremøte kom det frem at det kun var to av guttene som fikk lov.

Læreren ønsket seg nok at det skulle bli et forbud, menn det var det ikke stemning for blant noen av foreldrene. Hver familie har sine regler, med egne begrunnelser. Barn vil alltid mase, da må foreldre tørre å stå i det og ikke vingle.

De to familiene som lot barna spille opplevde det positivt i forhold til det sosiale og økt engelskkunnskap.

(Jeg lar ikke mitt barn spille pga aldersgrense. Har en tiåring).

Anonymkode: bbbf0...111

https://www.barnevakten.no/hva-er-egentlig-greia-med-fortnite/

Les deg opp

Anonymkode: f49cc...a28

Skrevet

Jeg lurer på... hvorfor er det greit for yngre barn med Fortnite, mens med Snapchat og TikTok er det hysteri rundt dette med aldersgrense? 

Anonymkode: 81d55...1bb

Skrevet

Siden han var 6, virkelig ikke noe skummelt spill

Anonymkode: e4b77...c51

Skrevet

Eldste fekk lov å begynne da han gjekk i 5.kl. Angrer på at vi hadde holdt igjen så lenge da vi først prøvde ut spillet. Lillebror, to år yngre, fekk begynne like etterpå. Veldig kjekt spill. Sosialt og gøy. 

Anonymkode: b0318...c75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...