Gå til innhold

Hvor mye bør voksne barn betale for og bo hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette.

Admin

Fortsetter under...

Skrevet

Hele boliglånet mitt er 7000 i måneden og da får jeg over 90 kvadratmeter og tre soverom å boltre meg på. Leie er jo som regel dyrere, men synes det er horribelt av deg å ta så mye for at hun skal få bo på sitt eget soverom. 

Anonymkode: f6093...1c8

Skrevet

Skjønner godt tanken på å betale for å no hjemme når de er i full jobb. Men med den summen kan jo hun bare flytte ut. Flere voksne i kosten er jo dyrere, men du skal jo ikke tjene på det.

tenker 2000 kr for kost/losji og kreve en sum hun skal spare til egenkapital. Det er ikke urimelig.

Anonymkode: aaeb0...2a7

Skrevet
På 13.9.2020 den 13.01, Anonym bruker skrev:

Hvor mye hadde dere forlanget at barnet deres betaler for og bo hjemme? 

Her har vi sakt 7000 kr , Hun er 20 og tjener en del men hun vil gå ned til 6000 Siden hun mener hun betaler for mye og at det ikke er normalt av oss foreldre og kreve så mye og at ingen av hennes voksne venner betaler mer en 3000-4000 for og bo hjemme med foreldrene. Men disse pengene går til betaling av hus leien våres siden vi vil at hun ikke skal forvente disse 7000 kr til når hun flytter for seg selv at en leilighet koster denne summen. Men da mener hun at vi over reagerer litt med pengene. Og at hun mener at dette er Økonomisk misbruk av henne.

Er dette virkelig noe vi skulle ha vurdert  med og synke litt ned? eller er dette noe lurt?

Anonymkode: 69746...087

Dere er etter mitt syn veldig griske HI. Hva tenker dere hun egentlig betaler for? Vi har en leilighet vi leier ut for 5000,- i måneden. Datteren din betaler for å bo på rommet sitt, maten og strømmen hun bruker, slik jeg kan forstå innlegget ditt? 

Jeg skjønner ikke helt denne "Men disse pengene går til betaling av hus leien våres siden vi vil at hun ikke skal forvente disse 7000 kr til når hun flytter for seg selv at en leilighet koster denne summen". Vil dere at hun skal bli vant til å betale såpass mye, slik at hun er forberedt til det når hun faktisk flytter ut? Da ville det i såfall vært desidert lurest av dere å sette hennes månedlige beløp inn på en egen konto som hun kan disponere når hun flytter ut. 

Jeg har også en 20 åring som bor hjemme. Hun jobber, bor og spiser gratis men sparer så det hyler etter. Neste år venter 3 årig studie og det koster. At dere kan få dere til å loppe henne for så mye penger forstår jeg ikke. 

Skrevet

Jeg tenker at HI er datteren som betaler til foreldrene. Om jeg ikke tar feil så har hun ett barn også. 

Om det var sånn at du er ung ufør, så har du vel nok til å leie egen leilighet?   

Det sagt, så hadde jeg ikke tatt betaling av voksne barn som bor hjemme. Om de var over 20, og hadde grei lønn skulle jeg vurdert å ta en liten sum i måneden. Ikke til eget forbruk, men til å gi tilbake når de eventuelt trenger egenkapital. 

7000,- er dessuten horribelt mye penger. Det er mer enn jeg betaler på huslånet i måneden. 

Anonymkode: 2e8ee...1ff

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at HI er datteren som betaler til foreldrene. Om jeg ikke tar feil så har hun ett barn også. 

Om det var sånn at du er ung ufør, så har du vel nok til å leie egen leilighet?   

Det sagt, så hadde jeg ikke tatt betaling av voksne barn som bor hjemme. Om de var over 20, og hadde grei lønn skulle jeg vurdert å ta en liten sum i måneden. Ikke til eget forbruk, men til å gi tilbake når de eventuelt trenger egenkapital. 

7000,- er dessuten horribelt mye penger. Det er mer enn jeg betaler på huslånet i måneden. 

Anonymkode: 2e8ee...1ff

Hvis det stemmer så er det kanskje en måte for å få henne ut

Anonymkode: 5e404...9ac

Annonse

Skrevet

Jeg syns det er helt fair om alt annet er inkludert, og om de resterende 14000 kun går til gøy. Men ville nok ha spart noe av de pengene å gitt tilbake når hun skal kjøpe noe eget. 

Anonymkode: d8d4f...60e

Skrevet

Jeg tok 6000, men da bodde hun i utleieleiligheten. Den ville jeg normalt få 10 000 i mnd for. 

Anonymkode: 7e2ba...6f0

Skrevet

Ræva foreldre..  Hun er 20 år! Ja, jeg flyttet ut da jeg var 16 år. Men la henne spare til egen bolig. 

Anonymkode: fc50c...cd3

Skrevet

Jeg bodde gratis hjemme i to år etter videregående. Jeg tok opp fag jeg ikke hadde tatt for å komme inn på ønsket studium samt jobbet. 
Da jeg begynte å studere hadde jeg 120.000,- på konto. Brukte noen tusen mer enn jeg hadde i studielån per måned og slapp jobb ved siden av studier (jobbet om sommeren).

Anonymkode: acbec...953

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bodde gratis hjemme i to år etter videregående. Jeg tok opp fag jeg ikke hadde tatt for å komme inn på ønsket studium samt jobbet. 
Da jeg begynte å studere hadde jeg 120.000,- på konto. Brukte noen tusen mer enn jeg hadde i studielån per måned og slapp jobb ved siden av studier (jobbet om sommeren).

Anonymkode: acbec...953

Det er jo nettopp dette som er målet😊 at ungdommen skal få sjans til å spare seg opp penger. De kommer veldig godt med til både bolig og utdannelse😉

Skrevet

For en utnytting av eget barn. Helt greit p lære dem å betale for seg når de begynner å jobbe, men 7000 er helt villt å ta seg betalt for et hjemmeboende barn. 

Våre barn får bo hjemme helt gratis så lenge de går på skole. (Vi bor nær et universitet, så om de vil kan de studere uten å ta opp studielån). 

Når de har begynt å jobbe (hvis de mot formodning fortsatt bor hjemme) kan de godt betale «leie» som spares til egenkapital, men de skal aldri betale våre utgifter til vår husholdning. 

Anonymkode: d55ac...8d2

Skrevet

Utnytting av barn? Nei, langt i fra. De kan flytte for seg selv og se hvor langt de kommer for 7000 kroner i måneden for å bo, spise, ha strøm, Internett, vann, kommunale avgifter og sikkert mer som jeg ikke kommer på.  Det er ingen selvfølge at voksne barn skal bo hjemme og leve på foreldrene.

Når det er sagt, betaler ikke lærlingen vår noe for å bo hjemme. Men hun sparer 7500 kroner i måneden,  Dvs 25.000 i året til BSU,  2500 til "Fremtiden" (Hus, bil, etc) og 2500 kr til andre ting. Det kan være ferie, noe hun ønsker seg eller rett og slett bare en ekstrakapital som kan komme godt med i fremtiden. 

Fortsetter noen av ungene å bo hjemme etter at de begynner i vanlig jobb, kommer de nok til å måtte betale oss husleie i tillegg til ¨spare. Kanskje ikke 7000 kr, men sånn at det dekker kost og litt andre utgifter. 

Anonymkode: 280ae...1d1

Annonse

Skrevet

Jeg hadde ikke betalt særlig mye for å bo hjemme med foreldre som ikke vet forskjell mellom og å og.

Anonymkode: 299ce...e22

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke betalt særlig mye for å bo hjemme med foreldre som ikke vet forskjell mellom og å og.

Du kan tydeligvis ikke forskjellen selv. 

Anonymkode: d38f1...951

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan tydeligvis ikke forskjellen selv. 

Nå er jeg spent på forklaringen din og hva du mener er feil ved det jeg påpekte:kari:

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er jeg spent på forklaringen din og hva du mener er feil ved det jeg påpekte:kari:

"Jeg hadde ikke betalt særlig mye for å bo hjemme med foreldre som ikke vet forskjell mellom og å og." 

Ser du virkelig ikke feilen selv? Korrekt versjon: "Jeg hadde ikke betalt særlig mye for å bo hjemme med foreldre som ikke vet forskjell mellom "og" og "å". 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Jeg hadde ikke betalt særlig mye for å bo hjemme med foreldre som ikke vet forskjell mellom og å og." 

Ser du virkelig ikke feilen selv? Korrekt versjon: "Jeg hadde ikke betalt særlig mye for å bo hjemme med foreldre som ikke vet forskjell mellom "og" og "å". 

Du har rett. Min variant skyldes at jeg ikke ønsket å ha 2 stk og etter hverandre. Men du tok den!

Skrevet

Voksne barn som bor hjemme skal jo kunne ha den fordelen at de betaler mindre i husleie enn de ellers ville gjort slik at de kan spare. Så jeg håper en del av de 7000 settes inn på en egen konto som hun kan disponere senere. 

Hvis hun betaler det samme hjemme som hun ville gjort for egen leilighet har hun jo ingen fordeler med å bo hjemme og kan like gjerne flytte ut. Personlig ville jeg gjort det hvis jeg skulle betalt så mye for mitt eget rom. Har ikke lest hele tråden så jeg håper jo det er snakk om en kjellerleilighet i dette tilfellet. 

Jeg syns det er greit at voksne som fremdeles bor hjemme skal betale husleie. Det er jo ikke alle foreldre som har råd til å forsørge voksne barn, og da skal de selvfølgelig betale for seg. Hvis man har råd kan pengene settes inn på egen konto og spares. Selvfølgelig helt innafor at man betaler husleie der man bor, men man skal ikke loppes av egne foreldre. Tynn unnskyldning at hun "må bli vant til" å ikke ha de pengene. Da kan hun like gjerne sette dem inn på sparekonto selv.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett. Min variant skyldes at jeg ikke ønsket å ha 2 stk og etter hverandre. Men du tok den!

Din variant 😁 Det var en kreativ unnskyldning

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

😂😂😂

Går ikke an å uttrykke det du mente uten å ha to x og etter hverandre. Enten å og og eller det vanligste og og å. 

Anonymkode: d55ac...8d2

Skrevet
På 13.9.2020 den 18.39, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? La henne betale regningene sine selv, så ikke hun har null peil når hun flytter hjemmefra.

Anonymkode: bf90e...ea8

Ts her, Her betaler hun regningene med pengene hun blir igjen med, Meg om mannen min synes og sitte igjen med 14000 er ganske mye, uansett om jeg føler at 7000kr er mye, Men vi bruker disse på hus regning og felles mat. Det er ikke akkurat slikt at disse pengene blir spart opp den dagen hun flytter for seg selv og må betale ca samme sum, Så vi gjør slikt at hun må se vekk i fra disse 7000 kr, Hun bruker penger på masse tull i tillegg, Som mannen min og jeg er bekymret får. Så jeg tenker kanskje 6000 kan være bedre løsning vis mannen min også er med på det.

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Utnytting av barn? Nei, langt i fra. De kan flytte for seg selv og se hvor langt de kommer for 7000 kroner i måneden for å bo, spise, ha strøm, Internett, vann, kommunale avgifter og sikkert mer som jeg ikke kommer på.  Det er ingen selvfølge at voksne barn skal bo hjemme og leve på foreldrene.

Når det er sagt, betaler ikke lærlingen vår noe for å bo hjemme. Men hun sparer 7500 kroner i måneden,  Dvs 25.000 i året til BSU,  2500 til "Fremtiden" (Hus, bil, etc) og 2500 kr til andre ting. Det kan være ferie, noe hun ønsker seg eller rett og slett bare en ekstrakapital som kan komme godt med i fremtiden. 

Fortsetter noen av ungene å bo hjemme etter at de begynner i vanlig jobb, kommer de nok til å måtte betale oss husleie i tillegg til ¨spare. Kanskje ikke 7000 kr, men sånn at det dekker kost og litt andre utgifter. 

Anonymkode: 280ae...1d1

Skjønte ikke helt innlegget ditt. Du synes det er helt på sin plass at de kan betale 7000,- for å bo hjemme, men praktiserer det ikke selv. 

Anonymkode: 234e3...db3

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ts her, Her betaler hun regningene med pengene hun blir igjen med, Meg om mannen min synes og sitte igjen med 14000 er ganske mye, uansett om jeg føler at 7000kr er mye, Men vi bruker disse på hus regning og felles mat. Det er ikke akkurat slikt at disse pengene blir spart opp den dagen hun flytter for seg selv og må betale ca samme sum, Så vi gjør slikt at hun må se vekk i fra disse 7000 kr, Hun bruker penger på masse tull i tillegg, Som mannen min og jeg er bekymret får. Så jeg tenker kanskje 6000 kan være bedre løsning vis mannen min også er med på det.

Skriver du på dialekt? Synes det er vanskelig å skjønne hva du skriver. 

Anonymkode: 068d0...100

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skriver du på dialekt? Synes det er vanskelig å skjønne hva du skriver. 

Anonymkode: 068d0...100

Minner det ikke om en viss annen bruker her inne som er kjent for skrivemåten sin?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...