Gå til innhold

Hvor mye bør voksne barn betale for og bo hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde krevd at hun bidro litt til matbudsjettet, internet og strøm, men jeg hadde ikke krevd husleie for å bo hjemme med oss en periode. Jeg hadde derimot krevd at hun benyttet den muligheten hun har når hun jobber og ikke betaler husleie til å spare en viss sum.

Anonymkode: 78ef8...bc8

Fortsetter under...

Skrevet

I egen leilighet og med foreldre som er avhengig av inntekten fra den, syns jeg det er helt greit. På barnerommet ville jeg ikke tatt betalt, kun satt sparing som krav. 

Anonymkode: 190fc...0d9

Skrevet

Høres helt vilt ut! overtal henne heller til å sette de 7000 på bsu da, så kan hun kjøpe seg noe eget etterhvert.  

Anonymkode: 119c1...e52

Skrevet

Jeg synes det er for mye. Jeg tar 2500, men da betaler jeg forsikringer, telefon og garasjeleie for henne. Hun vet at vi har dårlig økonomi og er forsiktig med pengene sine. Med dette håper jeg å gi henne et bedre utgangspunkt enn det jeg selv hadde. Selvsagt yter hun mer om jeg spør henne, men det ønsker jeg ikke å gjøre.

Anonymkode: a28d3...8d0

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er for mye. Jeg tar 2500, men da betaler jeg forsikringer, telefon og garasjeleie for henne. Hun vet at vi har dårlig økonomi og er forsiktig med pengene sine. Med dette håper jeg å gi henne et bedre utgangspunkt enn det jeg selv hadde. Selvsagt yter hun mer om jeg spør henne, men det ønsker jeg ikke å gjøre.

At du bruker pengene hennes gir henne et bedre utgangspunkt?? Hvordan?? Å lære om økonomi og sparing trengs ikke være hard way ved at foreldre tar pengene da. Bedre utgangspunkt ville vært å spare pengene hennes.

Anonymkode: 49b16...9cd

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres helt vilt ut! overtal henne heller til å sette de 7000 på bsu da, så kan hun kjøpe seg noe eget etterhvert.  

Anonymkode: 119c1...e52

Du kan bare spare 25.000 i året på bsu, men ellers enig med deg, fyll opp bsu kontoen og opprett en sparekonto til så det kan spares så mye som mulig.

Anonymkode: 6d50b...892

Annonse

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du bruker pengene hennes gir henne et bedre utgangspunkt?? Hvordan?? Å lære om økonomi og sparing trengs ikke være hard way ved at foreldre tar pengene da. Bedre utgangspunkt ville vært å spare pengene hennes.

Leste du alt jeg skrev? Jeg betaler regningene hennes med de pengene. Dvs hun sparer ca 50 % av inntekten sin. De som har råd kan betale regninger og spare husleien på egen konto til barna sine. Den økonomiske verden lever ikke jeg i. Problemer med å forstå det?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Leste du alt jeg skrev? Jeg betaler regningene hennes med de pengene. Dvs hun sparer ca 50 % av inntekten sin. De som har råd kan betale regninger og spare husleien på egen konto til barna sine. Den økonomiske verden lever ikke jeg i. Problemer med å forstå det?

I tillegg har hun da ca 5000-7000 hun kan gjøre som hun vil med. Men heldigvis er hun forsiktig og sparer noe av dette også.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man kan leie leiligheter for mindre enn 7.000,- så hvis hun tjener såpass godt så hadde jeg anbefalt henne flytte ut fra dere på dagen, siden hun åpenbart ikke er ønsket hjemme hos foreldrene sine.

Anonymkode: 20732...fb9

Det er i alle fall ikke i Oslo man kan leie så billig...

Anonymkode: 040af...ecf

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er i alle fall ikke i Oslo man kan leie så billig...

Anonymkode: 040af...ecf

Som ung voksen må man jo kunne for eksempel bo i kollektiv. Regner med det er mulig i Oslo for under 7.000? 

Og som andre også har påpekt, det finnes en meget stor verden utenfor Oslo også.

Anonymkode: 20732...fb9

Skrevet

Jeg tar 7000 fra min sønn. 2000 til mat og opphold 5000 til ein sparekonto som min sønn ikkje veit om.

Anonymkode: 44011...588

Skrevet

Helt greit at de betaler noe, men 7000kr var mye. Hva er inkludert? Betaler hun 7000kr for ett soverom med felles kjøkken/stue og bad? Jeg hadde tatt 2500kr (Til mat) å krevd at hun sparer helst 7000kr-10 000/mnd utenom til egen bolig.  Da har hun en god sum hun kan sløse bort også. 

Anonymkode: bfb42...3c0

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her var det i alle fall mange som ikke bor i Oslo. Her måtte hun ha betalt 5-8000 for å bi i ett kollektiv.

Hvis dere ville leid ut hvis hun ikke bodde hjemme, så tenker jeg det er en fair sum. Hvis ikke ville jeg ha beholdt 3000 selv (mat og strøm), resten hadde jeg satt av til hennes egen sparing. 

14000 kroner å bruke på alskens annet er mer enn nok for henne.

Og synes hun ikke det er fair, så kan hun jo flytte ut. Tross alt hennes eget valg 😊

Anonymkode: 5b46d...e54

Herregud for et tåpelig svar. For å uttale seg må man bo i Oslo?

HI om det er en hybel dere ellers kunne leid ut hun bor i så tenker jeg hun kan betale litt mindre enn hva dere ellers ville fått for den. Er det sånn at hun fortsatt bor på rommet sitt synes jeg det er horribelt mye. 
Har dere veldig dårlig råd siden dere krever så mye? Er agendaen egentlig å få henne til å flytte?

Jeg ville aldri krevd så mye av eget barn. 

Anonymkode: 7d012...790

Annonse

Skrevet

DU betaler regningene HENNES?? Herregud, syr du puter under armene hennes på alle områder? Hun kan vel betale dem selv?? Lære henne dette? Hva ER det med folk?

Skrevet

Jeg tenker det er naturlig å betale for seg hjemme når man er voksen og har fast inntekt. Det er ikke snakk om å tjene penger på egne barn, men at de lærer å bidra. 

Så jeg kommer til å be mine barn å betale det samme som jeg i sin tid gjorde hjemme hos mine foreldre: alt av personlig forbruk (mobil, hygieneartikler, klær, utstyr etc) samt litt kostpenger. 

Anonymkode: 37808...cbd

Skrevet

Herregud for et tåpelig svar. For å uttale seg må man bo i Oslo?

HI om det er en hybel dere ellers kunne leid ut hun bor i så tenker jeg hun kan betale litt mindre enn hva dere ellers ville fått for den. Er det sånn at hun fortsatt bor på rommet sitt synes jeg det er horribelt mye. 
Har dere veldig dårlig råd siden dere krever så mye? Er agendaen egentlig å få henne til å flytte?

Jeg ville aldri krevd så mye av eget barn. 

Anonymkode: 7d012...790

Man må ikke uttale seg for å bo i Oslo, men om man bor i Oslo kommer man ikke særlig langt med 7000 i husleie..

Anonymkode: bfbc8...c0a

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker det er naturlig å betale for seg hjemme når man er voksen og har fast inntekt. Det er ikke snakk om å tjene penger på egne barn, men at de lærer å bidra. 

Så jeg kommer til å be mine barn å betale det samme som jeg i sin tid gjorde hjemme hos mine foreldre: alt av personlig forbruk (mobil, hygieneartikler, klær, utstyr etc) samt litt kostpenger. 

Men altså, når man er voksen så kjøper man da uansett slikt selv? Man sender jo ikke med mor penger for å handle sånt? Så de bruker jo selvsagt penger på ting de kjøper, men de betaler jo ikke foreldre for å bo hjemme?? Hvis dere kjøper ting for dem, betaler regninger for dem osv, så lærer de da ikke noe om forbruk og økonomi selv om dere tar "husleie"?  

Skrevet

Tar betalt av våre ungdommer,  datter med barn må betale 4500 pr mnd det dekker også maten de spiser med oss. Sønnen bor i leiligheten, må betale 4000 + strøm og holde seg med mat selv.

Anonymkode: 61b4d...399

Skrevet

Jeg tok 35% av inntekta da lærlingen bodde hjemme. Pengene satte jeg inne på hans bsu. Men det var mest for at han ikke skulle venne seg til at alle pengene var til forbruk. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye hadde dere forlanget at barnet deres betaler for og bo hjemme? 

Her har vi sakt 7000 kr , Hun er 20 og tjener en del men hun vil gå ned til 6000 Siden hun mener hun betaler for mye og at det ikke er normalt av oss foreldre og kreve så mye og at ingen av hennes voksne venner betaler mer en 3000-4000 for og bo hjemme med foreldrene. Men disse pengene går til betaling av hus leien våres siden vi vil at hun ikke skal forvente disse 7000 kr til når hun flytter for seg selv at en leilighet koster denne summen. Men da mener hun at vi over reagerer litt med pengene. Og at hun mener at dette er Økonomisk misbruk av henne.

Er dette virkelig noe vi skulle ha vurdert  med og synke litt ned? eller er dette noe lurt?

Anonymkode: 69746...087

Det var mye, jeg hadde lagt meg på halvparten og sagt hun måtte spart resten i bsu

Anonymkode: bf90e...ea8

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? La henne betale regningene sine selv, så ikke hun har null peil når hun flytter hjemmefra.

Anonymkode: bf90e...ea8

Skrevet

Så lenge de studerer får de bo gratis, men hvis de gar full lønn og spiser hjemme kan de få betale.

Har vi råd settes gjerne pengene på BSU eller noe slikt. Men de trenger også lære at det koster å leve. Helt feil at voksne unger bor alt for billig hjemme og roter bort pengene. 

Anonymkode: 5fcd3...a6d

Skrevet

Synes dere tar i overkant mye altså. Her bor en på 20- lærling, og utifra hvor mye han har i inntekt hver mnd tar jeg 2500-4000 i husleie- men setter pengene inn på hans bsu konto slik at han har egenkapital til et krypinn selv etterhvert. 

Skrevet

Jeg måtte selv begynne å betale husleie hjemme måneden etter VGS var ferdig. På den tiden (for nesten 20 år siden) betalte jeg 3000kr i måneden for å bo på rommet mitt. Så det tilsvarer vel sikkert Iallefall 6000kr i dag.

Anonymkode: 66ac0...741

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men altså, når man er voksen så kjøper man da uansett slikt selv? Man sender jo ikke med mor penger for å handle sånt? Så de bruker jo selvsagt penger på ting de kjøper, men de betaler jo ikke foreldre for å bo hjemme?? Hvis dere kjøper ting for dem, betaler regninger for dem osv, så lærer de da ikke noe om forbruk og økonomi selv om dere tar "husleie"?  

Kjøper jo ikke ting for dem og betaler ikke regninger for dem om de betaler ALT personlig forbruk selv? Da inngår jo selvsagt å betale eventuelle regninger som måtte komme i kjølvannet av det de bruker/kjøper. 
Jeg forstår ikke helt hva du mener her? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...