Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #1 Skrevet 13. september 2020 Hvor mye hadde dere forlanget at barnet deres betaler for og bo hjemme? Her har vi sakt 7000 kr , Hun er 20 og tjener en del men hun vil gå ned til 6000 Siden hun mener hun betaler for mye og at det ikke er normalt av oss foreldre og kreve så mye og at ingen av hennes voksne venner betaler mer en 3000-4000 for og bo hjemme med foreldrene. Men disse pengene går til betaling av hus leien våres siden vi vil at hun ikke skal forvente disse 7000 kr til når hun flytter for seg selv at en leilighet koster denne summen. Men da mener hun at vi over reagerer litt med pengene. Og at hun mener at dette er Økonomisk misbruk av henne. Er dette virkelig noe vi skulle ha vurdert med og synke litt ned? eller er dette noe lurt? Anonymkode: 69746...087
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #2 Skrevet 13. september 2020 Hva dekker de 7000 da? Er det bare husleige, eller dekker det alle utgifter? Jeg syns uansett at det var veldig mye, dere tjener jo på at hun bor hjemme? Anonymkode: 70867...c3e
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #3 Skrevet 13. september 2020 Vi krever ikke noe husleie av vår sønn som har et friår etter vgs der han skal jobbe. Vi krever derimot at en viss andel av lønna skal settes av på en sparekonto slik at han til egenkapital til hus/penger når han skal studere/etc. Anonymkode: fbb5b...a88
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #4 Skrevet 13. september 2020 Synes det var mye, hvor mye sitter hun igjen med etter å ha betalt husleie? Anonymkode: 0fccd...538
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #5 Skrevet 13. september 2020 Jeg er enig med hun, det var veldig mye, synes 6000 og var mye. Det er faktisk mer enn jeg betaler i husleie for leiligheten jeg leier. Hvor mye tjener hun i mnd? Anonymkode: 5e404...9ac
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #6 Skrevet 13. september 2020 Det var veldig mye penger. Synes vel heller hun kunne betalt en symbolsk sum, for eksempel 2000 kroner, og så kreve at hun skal spare resten (5000 kroner) til egenkapital. 7000 kroner i husleie fra sitt eget barn er galskap. Selv hadde jeg ikke krevd noe, men jeg hadde krevd egenkapitalsparing. Anonymkode: 299da...8ee
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #7 Skrevet 13. september 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor mye hadde dere forlanget at barnet deres betaler for og bo hjemme? Her har vi sakt 7000 kr , Hun er 20 og tjener en del men hun vil gå ned til 6000 Siden hun mener hun betaler for mye og at det ikke er normalt av oss foreldre og kreve så mye og at ingen av hennes voksne venner betaler mer en 3000-4000 for og bo hjemme med foreldrene. Men disse pengene går til betaling av hus leien våres siden vi vil at hun ikke skal forvente disse 7000 kr til når hun flytter for seg selv at en leilighet koster denne summen. Men da mener hun at vi over reagerer litt med pengene. Og at hun mener at dette er Økonomisk misbruk av henne. Er dette virkelig noe vi skulle ha vurdert med og synke litt ned? eller er dette noe lurt? Anonymkode: 69746...087 Det var drøyt mye. Hvorfor ikke be om halvparten altså 3500 og sette 3500 på sparekonto som kan fungere som buffer når hun flytter ut? Anonymkode: 120c2...c37
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #8 Skrevet 13. september 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes det var mye, hvor mye sitter hun igjen med etter å ha betalt husleie? Anonymkode: 0fccd...538 Hun sitter igjen med 14.000 Anonymkode: 69746...087
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #9 Skrevet 13. september 2020 Syns det er horribelt mye, dere tjener jo penger på at eget barn bor hjemme?! Jeg har i hvert fall ikke fått barn for å gjøre business ut av dem, og ville aldri (!) forlangt at de skulle betalt for å gå bo hjemme med sine egne foreldre. Syns faktisk at det er skikkelig trist, og hadde mine foreldre gjort noe sånt så hadde jeg følt meg hverken ønsket eller velkommen. Det jeg hadde krevd av voksne, hjemmeboende barn med egen inntekt var at de skulle ha spart en viss sum hver måned for å bygge opp egenkapital, samt at de hjelper til med middag, handling etc. Men å ta betalt for å la egne barn bo hjemme syns jeg er helt drøyt. Anonymkode: 20732...fb9
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #10 Skrevet 13. september 2020 Hva tjener hun da, og hvor bor dere siden dere kan ta såpass for å leie et rom i huset deres? Min sønn bodde gratis så lenge han var lærling, men jeg forventet at han fylte bsu kontoen og sparte litt i tillegg. Nå er har 20 og har flyttet hjemmefra, han og kjæresten betaler 7.500 kr i måneden ink strøm og Internett for en leilighet med to soverom! Da jeg hadde et friår fra skolen og sjonglerte tre jobber så jeg tjente veldig forskjellig fra måned til måned måtte jeg betale 10% av det jeg hadde utbetalt i måneden i husleie hjemme. Anonymkode: 6d50b...892
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #11 Skrevet 13. september 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hun sitter igjen med 14.000 Anonymkode: 69746...087 Man kan leie leiligheter for mindre enn 7.000,- så hvis hun tjener såpass godt så hadde jeg anbefalt henne flytte ut fra dere på dagen, siden hun åpenbart ikke er ønsket hjemme hos foreldrene sine. Anonymkode: 20732...fb9
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #12 Skrevet 13. september 2020 Vi tar ikke noe betalt av vår sønn som jobber. Han er lærling, men tjener utrolig godt. Kunne ikke falt meg inn å ta betalt av en ung voksen som bor hjemme. Vi har satt som krav at han må spare halve lønnen til egenkapital. Det gjør han med glede. 7000 er jo VILT mye. Hvordan han dere samvittighet til det? Sparer dere de pengene for henne? Anonymkode: 6cc5c...494
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #13 Skrevet 13. september 2020 Her var det i alle fall mange som ikke bor i Oslo. Her måtte hun ha betalt 5-8000 for å bi i ett kollektiv. Hvis dere ville leid ut hvis hun ikke bodde hjemme, så tenker jeg det er en fair sum. Hvis ikke ville jeg ha beholdt 3000 selv (mat og strøm), resten hadde jeg satt av til hennes egen sparing. 14000 kroner å bruke på alskens annet er mer enn nok for henne. Og synes hun ikke det er fair, så kan hun jo flytte ut. Tross alt hennes eget valg 😊 Anonymkode: 5b46d...e54
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #14 Skrevet 13. september 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her var det i alle fall mange som ikke bor i Oslo. Her måtte hun ha betalt 5-8000 for å bi i ett kollektiv. Hvis dere ville leid ut hvis hun ikke bodde hjemme, så tenker jeg det er en fair sum. Hvis ikke ville jeg ha beholdt 3000 selv (mat og strøm), resten hadde jeg satt av til hennes egen sparing. 14000 kroner å bruke på alskens annet er mer enn nok for henne. Og synes hun ikke det er fair, så kan hun jo flytte ut. Tross alt hennes eget valg 😊 Anonymkode: 5b46d...e54 Ja, selvfølgelig, det er en verden utenfor Oslo og Anonymkode: 5e404...9ac
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #15 Skrevet 13. september 2020 Når jeg bodde hjemme mellom videregående og høyskole, for maange år siden, i ca halvannet år betalte jeg ingenting mot at jeg vasket huset 1 gang i uka og betalte mitt eget førekort. Var assistent i barnehage og hadde ca 7000,- utbetalt i mnd så var ikke mye å rutte med da heller... Anonymkode: e8c76...518
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #16 Skrevet 13. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Når jeg bodde hjemme mellom videregående og høyskole, for maange år siden, i ca halvannet år betalte jeg ingenting mot at jeg vasket huset 1 gang i uka og betalte mitt eget førekort. Var assistent i barnehage og hadde ca 7000,- utbetalt i mnd så var ikke mye å rutte med da heller... Anonymkode: e8c76...518 Men når jeg ser at hun har utbetalt 21 tusen kroner synes jeg det er lurt å la henne betale for seg. Lære at utgifter må dekkes før penger kan brukes på alt annet. Regner med at hun får endel mat etc inkludert også. Jeg har 15 tusen som skal dekke mat, bensin, klær til 3 pers, barns fritidsakt mm. Anonymkode: e8c76...518
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #17 Skrevet 13. september 2020 Jeg hadde fint kunnet krevet inn en slik sum, men da hadde jeg satt det på en egen konto der barnet får pengene tilbake når det flytter ut. Jeg hadde aldri tatt pengene til eget forbruk. Vi har en på 18 år, men han går på skole og jobber ikke, så der er det fortsatt som før, han får litt lommepenger. Anonymkode: f1e75...acc
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #18 Skrevet 13. september 2020 Hvordan har dere kommet frem til den summen? Jeg synes det høres veldig mye ut, men om det inkluderer mat, vaskemidler, strøm, mediebruk, forsikkring og andre vanlige fellesutgifter, samt at hun har et bra stort rom og mini.alt med husarbeid, ville jeg tenke at det var ok hvis dere la av ca 3-4000 som tvungen sparing til egenkapital. Anonymkode: 3b390...6e7
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #19 Skrevet 13. september 2020 7000 er jo vanvittig mye?? Dersom hun har god inntekt ville jeg sagt MAKS 3000 som skal dekke mat, strøm og tilgang til TV/internett. Hadde også forventet at hun sparte noen tusen hver måned, og om hun er en skikkelig vims hadde jeg heller økt leia og satt av penger på en konto til henne. Men 7000 rett i lomma til foreldrene? Galskap. Jeg hadde flyttet ut for lengst til den prisen Anonymkode: 96e81...c62
Himmel og hav Skrevet 13. september 2020 #20 Skrevet 13. september 2020 Jeg synes det er greit å betale litt for seg hjemme når man tjener penger, men ville sagt 2-3 000. Jeg ville dessuten mye heller at ungen min skulle ha spart penger til egenkapital/depositum enn å ha sponset meg med penger til husleie, så jeg er enig med datteren din. Hun er vel såpass oppegående at hun forstår at hun ikke har hele lønna å kose seg for den dagen hun flytter for seg selv, så jeg synes argumentet ditt med at hun skal venne seg til at disse pengene forsvinner høres ut som et dårlig forsøk på å forsvare at du lopper jenta for penger.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #21 Skrevet 13. september 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi tar ikke noe betalt av vår sønn som jobber. Han er lærling, men tjener utrolig godt. Kunne ikke falt meg inn å ta betalt av en ung voksen som bor hjemme. Vi har satt som krav at han må spare halve lønnen til egenkapital. Det gjør han med glede. 7000 er jo VILT mye. Hvordan han dere samvittighet til det? Sparer dere de pengene for henne? Anonymkode: 6cc5c...494 Jeg er enig med deg. Vår datter har vi satt som krav at hun sparer 50% av lønnen på en sparekonto. Hun har samme soverom som hun alltid har hatt så det koster jo ikke oss noe å ha henne hjemme på den måten. Men hun må betale litt for maten hun spiser hjemme, men det er fordi vi foreldre er permitterte og sliter litt økonomisk for tiden. Men det gjør hun med glede. Men kunne aldri tenkt meg å tjene penger på mine egne barn. Anonymkode: 5df16...1a7
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #22 Skrevet 13. september 2020 Hvor mye er det dere betaler i husleie? Og hvor msnge er det i husstanden?Syns 7000 er helt vilt mye! Anonymkode: 21241...08b
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #23 Skrevet 13. september 2020 1/3 av lønnen på å bo? Da er det all inclusive, går jeg ut fra. Kommer jo også mye an på fasilitetene. Er det pikerommet + adgang til stue, kjøkken/kjøleskap og bad? Eller kjellerleilighet? Anonymkode: f317a...854
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #24 Skrevet 13. september 2020 Jeg betalte 1000,- i "husleie", og betalte alt av shampo osv som jeg brukte selv. Mat fikk jeg. Dette var av en 50% lønn for 20 år siden (så ikke mye), og satte resten til sparing. Syns 7000 ,- hørtes mye ut, men enig at hun må betale noe. Anonymkode: a9051...c4b
Anonym bruker Skrevet 13. september 2020 #25 Skrevet 13. september 2020 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor mye hadde dere forlanget at barnet deres betaler for og bo hjemme? Her har vi sakt 7000 kr , Hun er 20 og tjener en del men hun vil gå ned til 6000 Siden hun mener hun betaler for mye og at det ikke er normalt av oss foreldre og kreve så mye og at ingen av hennes voksne venner betaler mer en 3000-4000 for og bo hjemme med foreldrene. Men disse pengene går til betaling av hus leien våres siden vi vil at hun ikke skal forvente disse 7000 kr til når hun flytter for seg selv at en leilighet koster denne summen. Men da mener hun at vi over reagerer litt med pengene. Og at hun mener at dette er Økonomisk misbruk av henne. Er dette virkelig noe vi skulle ha vurdert med og synke litt ned? eller er dette noe lurt? Anonymkode: 69746...087 Jeg ville aldri, aldri, aldri tatt betalt av mitt eget barn?!?!! for å bo hjemme. Hvis noe, så si at hun skal spare noen tusen hver mnd på BSU konto som hun kun kan bruke til å kjøpe seg bolig. Det ville hjulpet henne masse! Å ta hennes penger å bruke på deg hjelper jo kun deg... egoistisk og ganske sært! Anonymkode: 49b16...9cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå