Gå til innhold

Nasjonale prøver 5. trinn


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er meningen det.

Det letteste skal alle få til, det vanskeligste får noen til, også skal flertallet ligge midt på treet.

De lager ikke en prøve som absolutt alle får til, da ser de jo ikke nivået, det må være noe som er mer enn forventet kunnskap også.

Anonymkode: e322c...045

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk helt sjokk da jeg gikk gjennom gamle prøver i engelsk. Har ikke sett på de i matte enda. Ja, de skal være vanskelig, men de var mye vanskeligere enn jeg hadde sett for meg.

Anonymkode: 9d76b...ab5

Så lite engelsk undervisning de har så burde ikke de være så vanskelige. De har 1 time i uken på skolen her. Minus uro på starten og avslutning snakker vi 35 minutter i uken. Jenta mi er ikke flink i engelsk :( 

Anonymkode: 17e2d...7d3

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lite engelsk undervisning de har så burde ikke de være så vanskelige. De har 1 time i uken på skolen her. Minus uro på starten og avslutning snakker vi 35 minutter i uken. Jenta mi er ikke flink i engelsk :( 

Anonymkode: 17e2d...7d3

 Hun bør jo få inn engelsk på andre måter også. Vi har f.eks sett filmer med engelsk tale i flere år allerede. 

Og det er ikke meningen at de skal øve til nasjonale prøver, der skal viser hva barna lærer i løpet av året på skolen, ikke hva de kan trene seg opp til. 

Anonymkode: f4bc4...7db

Nasjonale prøver burde vært gitt til dem som har bestemt at vi skal ha dem. Kan tenke meg at politikerne hadde syntes det var motiverende å sitte der helt stille i 1 1/2 time og besvare spørsmål som de aller fleste av dem ikke har forutsetning for å svare på. Og når man da tenker på at disse ungene ikke er voksne politikere, men 10 åringer som skal sitte der og prøve og prøve på noe de ikke forstår.  Ikke bare i 15 minutter, men i 90. Frustrasjonen og følelsen av å ikke få til noe når de ser at de første forlater arenaen etter 20 minutter eller noe sånn. Ikke fordi de er så innmari flinke, men fordi de driter i hele prøven og bare krysser i vei. Joda, jeg har sett på unger gjøre sånne prøver i ganske mange år nå. Og for noen av dem føles det antageligvis som om vi skulle få presentert en medisinsk avhandling som vi skal svare på spørsmål om. 

Jeg haaaaater nasjonale prøver. Jeg ser ikke noe som helst positivt med dem. For de flinkeste som får til mye er det ok, for de som driter i det og bare krysser av er det heller kanskje ikke så ille. Men for det store antallet som ligger en plass på midten, eller som er pliktoppfyllende og ligger nederst, er dette utrolig lite pedagogisk. 

Og hva måler vi egentlig? Hva finner vi ut som vi ikke vet på forhånd eller kan finne ut ved å spørre oss som jobber med ungene?

Beklager, det var ikke det du spurt om, men jeg må bare få det ut. 

Anonymkode: 7d484...ddb

Annonse

Jeg synes det er helt greit med nasjonale prøver. Det er ikke noe de skal bruke mye tid på og hvis skolene følger reglene er det en fin måte å hulde kontroll på hvor mye, og hva, elevene faktisk lærer.  Du kan lære dem hvilken type oppgaver de vil få, men ellers bør dere ikke ha fokus hverken på å øve til prøven eller på resultatet etterpå. 

Anonymkode: 662a4...dc3

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så lite engelsk undervisning de har så burde ikke de være så vanskelige. De har 1 time i uken på skolen her. Minus uro på starten og avslutning snakker vi 35 minutter i uken. Jenta mi er ikke flink i engelsk :( 

Anonymkode: 17e2d...7d3

Min 2 klassing har mer enn 1 time engelsk i uka

Anonymkode: a689e...3b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...