Gå til innhold

Bursdagsfest. Er ikke dette for voldsomt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I klassen til datteren min er det 2/3 jenter. Det blir en del bursdager i løpet av skoleåret, og det er hyggelig. Nå er hun invitert i prinsessebursdag (greit nok, selvom det murrer i feministen i meg) med ansiktsmaling (også greit nok, men kanskje litt vanskelig å holde en meter avstand) og HOPPESLOTT (!!!!). Sistnevnte synes jeg blir for voldsomt. Er ikke det å legge lista litt høyt? Vi bor i et helt vanlig område. Dette er middelklasse, liksom. Foreldrene er nyskilte, da, så det er mulig de overkompenserer litt. Jeg synes likevel at dette er skikkelig lite smart. Hva skal vi finne på når ungene blir atten? Leie inn hele «Thomas Tivoli»? Innspill?

Anonymkode: f391d...956

Skrevet

Hva har det å si? La de kose seg. Så prioriterer andre annerledes. Helt ok det og. 

Anonymkode: 0ebe8...718

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I klassen til datteren min er det 2/3 jenter. Det blir en del bursdager i løpet av skoleåret, og det er hyggelig. Nå er hun invitert i prinsessebursdag (greit nok, selvom det murrer i feministen i meg) med ansiktsmaling (også greit nok, men kanskje litt vanskelig å holde en meter avstand) og HOPPESLOTT (!!!!). Sistnevnte synes jeg blir for voldsomt. Er ikke det å legge lista litt høyt? Vi bor i et helt vanlig område. Dette er middelklasse, liksom. Foreldrene er nyskilte, da, så det er mulig de overkompenserer litt. Jeg synes likevel at dette er skikkelig lite smart. Hva skal vi finne på når ungene blir atten? Leie inn hele «Thomas Tivoli»? Innspill?

Veeel.. Leste en annonse her ett sted hvor man kan leie hoppeslott for 1500 kr. Ikke så ille synes jeg. Folk må få lov å ha de bursdagene de vil synes jeg. Mine har vært på alt fra weekend tur til København (5 kompiser) til pølse og lompefest. Alt er innafor 

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er noe poeng i å overgå hverandre? La de ha hoppeslott og ansiktsmaling, og så holder dere bare standarden dere ønsker. Når mine eldste var små var det også en bursdag med hoppeslott, men det var aldri noen forventning om at andre skulle følge opp den standarden.

Skrevet

Vi kommer helt klart til å holde en helt normal standard for bursdager. Problemet er jo at de forskyver normalen. Synes det vitner om så utrolig liten bevissthet, både når det kommer til kjønnsproblematikk (ikke alle jenter som vil være prinsesse) og materialisme. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi kommer helt klart til å holde en helt normal standard for bursdager. Problemet er jo at de forskyver normalen. Synes det vitner om så utrolig liten bevissthet, både når det kommer til kjønnsproblematikk (ikke alle jenter som vil være prinsesse) og materialisme. 

Her ser jeg helt klart et stort problem, og det er deg. Kun deg, og dine forvridde syn på ting. Vær så snill å ikke spre dette til dine barn!!!

Anonymkode: c8a98...9f9

Skrevet

Syns det høres ut som en fin og moro bursdag for barna. Hvis ikke ei jente greier å være prinsesse i en bursdag, så får hun være prins da. Og i år er kanskje det året hvor det er aller vigtigst at bursdagen blir super, det er ikke lett å gå gjennom en skilsmisse. Ikke vær så negativ! Ungene kommer til å kose seg, men det kommer de også til å gjøre i et "vanlig" selskap senere.

Skrevet

Spennende svar fra dere. Vi er faktisk flere foresatte i klassen som reagerer negativt på dette.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var en sånn mot strømmen unge som absolutt ikke lvar fan av prinsesser, og store kjoler og slikt. Jeg hadde likevel storkkost meg i en sånn bursdag, for jeg elsket hoppeslott.

Jeg var ellers i noen prinsessebursdager i løpet av oppveksten, og har absolutt ikke tatt skade av det. Selv om klærne og dollingen var noe annet enn det jeg selv hadde valgt, så hadde jeg det gøy med vennene mine. Unger har ikke vondt av å lære at man kan ha det gøy selv om aktiviteten ikke er det man selv hadde valgt. Når jeg hadde bursdag kom alle prinsessene på utebursdag i skogen eller lignende.

Anonymkode: 451e3...f9e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spennende svar fra dere. Vi er faktisk flere foresatte i klassen som reagerer negativt på dette.

Da må dere finne ut av det sammen da? 

Skrevet
28 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Veeel.. Leste en annonse her ett sted hvor man kan leie hoppeslott for 1500 kr. Ikke så ille synes jeg. Folk må få lov å ha de bursdagene de vil synes jeg. Mine har vært på alt fra weekend tur til København (5 kompiser) til pølse og lompefest. Alt er innafor 

Det er jo billig forhold til Vilvite bursdag som koster nesten 3000 kr for 11 barn. Her er det vanlig ha bursdagen på Vilvite,lekeland,kinobursdag eller laserspill sted. 

Anonymkode: 74c6f...a6e

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet.

Har selv fire barn, og de har vært i allverdens bursdager oppgjennom. Noen kjempedyre bursdager, som på vitensenteret o.l., og til og med et selskap med hoppeslott en gang, men de synes fremdeles det er kjempegøy med vanlige hageselskap også, så det ene trenger ikke bety at det andre blir "dårlig" altså.

Anonymkode: fcd1f...007

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo billig forhold til Vilvite bursdag som koster nesten 3000 kr for 11 barn. Her er det vanlig ha bursdagen på Vilvite,lekeland,kinobursdag eller laserspill sted. 

Anonymkode: 74c6f...a6e

Sånne bursdager er også vanlig her. Det vil si det har vært vanlig. Nå er det en aktivitet med de nærmeste vennene. Hyttetur, båttur med vannsport eller overnatting med gaming. 

Skrevet

Hvorfor skal dere synse og mene noe om dette? La foreldrene /jenta få gjøre som de vil. Det er forskjeller på folk, sånn er det. Ei i klassen her har stort hus og stor hage med basseng. De bruker dette i bursdagen . Vi andre kan by på plastikk basseng. Forskjeller der også men sånn er livet.

Anonymkode: cf3c1...b75

Skrevet

Det er mye som er vanlig, men er vi så sikre på at dette er bra for barna på sikt? Sist vi hadde barnebursdag la jeg med vilje lista lavt. Vi gikk inn for å ha en helt vanlig bursdagfeiring med kake fra Toro, kopper/tallerkener+pynt fra Nille, saft, fiskedam, take away-pizza, pinneis fra Rema og popcorn poppet i kjele. Barna koste seg. Vi holdt på i 1 time og 45 minutter. Holdt lenge. Ikke nødvendig med noe mer. Det gikk utrolig greit, og det er en form for bursdag som de aller fleste klarer å gjennomføre. Klart vi kunne tatt helt av, lagt ned noen tusen og gjort masse ut av det, men vi valgte bevisst å ikke gjøre det.

Skrevet

Er det ikke viktigere at bursdagsbarnet får den bursdagen hun ønsker seg, enn hva dine prinsipper er?

Kjære vene...

Anonymkode: 929eb...201

Skrevet

Skjønner virkelig ikke hvorfor det er så ille.
Å leie hoppeslott er langt billigere enn å ha bursdagen på lekeland som er normalen her.

Og når det kommer til avstand, hvorfor tenke så mye på det, er ikke de i samme kohort på skolen?

Anonymkode: b39bc...77d

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun trenger jo ikke å kle seg ut. Men hoppeslott er da gøy?

Anonymkode: f369f...b3e

Skrevet

Enig med deg, HI! 

Anonymkode: e809a...fe9

Skrevet

Er enig med deg HI. Synes dette med barnebursdager har tatt helt av. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De forskyver jo ikke normalen selv om de gjør noe utenom det vanlige én enkelt gang? Mitt barn har vært i bursdag på trampolinepark, lekeland og lazer world. Selv leide vi inn klovn et år, dyrt det også, men det var vårt barns store ønske. Men det var ett år, og de fleste andre her har også slike dyre bursdager bare én gang, noen få to. Normalen er fortsatt ute- eller hjemmebursdag med pølser og sjokoladekake.

Anonymkode: 7403a...71c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke lest alle kommentarene, men hiver meg inn.

Det er bursdagsbarnet som bestemmer tema. Om hun vil ha prinsesser handler ikke det om femininitet etter kjønn, men at barnet liker det. Det er ikke noe feil i jenter som liker prinsesser eller prinser for den saks skyld, det er feil om foreldrene presser det til noe annet enn dem selv vil. Om min sønn vil ha prinsesser i bursdagen er det ok, men om han vil ha supermann eller traktor er det ok det også. 

Ansiktsmaling: Smitteregler følger ikke barna på skolen heller. De er en kohort og lærerene står ikke i friminuttet å holder dem borte fra hverandre. Så det betyr ikke noe. 

Om de får leid hoppeslott er vell det gøy da!! Det skyver ikke normalen om ikke dere følger etter. Vi har bursdag hjemme og noen på lekeland eller trampolinepark. Om du forteller ditt barn at hos dere er det bursdag med pølse og kake så blir det sånn. 

Anonymkode: 3eb4e...ba4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tviler. Sterkt. 

Anonymkode: fb655...177

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det med DEG? Surpomp! Slenger dritt gjør du òg. Overkompenserer? Synes den bursdagen er helt innafor og moro. Gled deg heller over barna enn å sutre. Og foresten, det er helt NORMALT at jenter vil kle seg ut som prinsesse, de er jenter. 🙄 

Anonymkode: fb655...177

Skrevet

Her er det arrangerte bursdager i div lekeland, rush, hageparty eller i grillhytta på skolen. Ungene tenker ikke over forskjellene her altså. Det er det ev foreldre som gjør. Hoppeslott og ansiktsmaling høres gøy ut! Og med hensyn til 1 meter som du nevner antar jeg at jentene hører under samme kohort og at ansiktsmaleren må ta sine forholdsregler. 

Anonymkode: 569f5...a79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...