Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #1 Skrevet 11. september 2020 Jeg er mamma til en 8 år gammel gutt som er ganske god i fotball. Jeg har ingen pedagogisk utdannelse, og trenger råd angående laget hans. Omtrent halvparten av guttene på laget går på fotball fordi foreldrene presser dem. Av de resterende er 4-5 passe gode, og et par av dem er veldig gode. De «dårlige» er null interessert i fotball, og bruker tiden på å lekeslåss, klatre i målstanga, rulle i gresset, eller generelt tulle og tøyse. Foreldrene gir en lang beng, de dumper ungene på kampene og stikker. Problemet er at de alltid taper kamper. Ikke 2-0, ikke 4-1, men 26-0, og seneste nå, 32-1. Det er greit at de også må lære seg å tape, men hver eneste gang, og så mye, er demotiverende. Grunnen til tapene er at mer enn halve laget tuller og tøyser, og ikke er mottagelige for tilsnakk. Motstanderlagene ler av dem, kaller dem noobs, dritdårlig, tapere osv. Hva kan vi gjøre? Be ungene som har null interesse om å slutte? Trenerne har jo prøvd i flere år å snakke med dem, men de hører ikke etter. Noen med råd? Anonymkode: 150bf...e55
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #2 Skrevet 11. september 2020 Erfaringsmessig fra andre idretter er det beste om alle foreldrene går hjem og overlater til treneren å holde disiplin. Jo føere goreldre på sidelinjen jo mindre autoritet på treneren. Anonymkode: 1b4e2...bfe
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #3 Skrevet 11. september 2020 Det er snakk om 8-åringer. Ikke 18-åringer som skal prøvespille for Manchester United. Alle barna har rett til å være på banen. Selv de som ikke er like gode.. Min sønn er ikke dyktig, men det betyr mye for ham å få være på banen. Anonymkode: 7dafc...1c7
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #4 Skrevet 11. september 2020 Er de mange nok til å lage to lag? Anonymkode: 7f1f7...f73
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #5 Skrevet 11. september 2020 De er åtte år. Hvis du synes laget er for dårlig for din unge, flytt ungen din til et annet lag og la resten spille og kose seg. Når begynte de å spille, egentlig, hvis trenerne har mast i flere år? Fotball for barn skal være lek, moro og opplæring i spillet. Ikke talentfabrikker. Anonymkode: 1270e...2f6
sug lut Skrevet 11. september 2020 #6 Skrevet 11. september 2020 (endret) Skaff trenere med baller og innsikt. Det er en enorm oppdragerkomponent i å være trener, men det er verd jobben. Endret 11. september 2020 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #7 Skrevet 11. september 2020 Gi det noen år så vil nok de som ikke har interesse for fotball slutte, men gode og mindre gode spillere må du regne med. Det er barneidrett du snakker om, man trenger IKKE være god for å være med. Anonymkode: f7ede...8f7
uhhuhher Skrevet 11. september 2020 #8 Skrevet 11. september 2020 Her er ikke problemet at disse ungene ikke kan spille fotball - problemet er at de ikke klarer å oppføre seg hvis de faktisk er så apekatt som du sier. Hvis de ikke klarer å høre på treneren (som kanskje burde byttes ut hvis vedkommende ikke makter å ha noenlunde kontroll på ungene), kan de ikke bli med. De går på skolen, de er vandt med å måtte innordne seg, det er ikke synd på åtteåringer som må ta hensyn til andre. Hvis dette ikke ordner seg, kan du bytte klubb for barnet ditt hvis du har muligheten og synes det er verdt det. De som liker en aktivitet, skal også tas vare på og oppleve mestring. At det er ordnede forhold på et lag med åtteåringer, betyr ikke at laget er en kynisk talentfabrikk. At de ikke er gode i fotball, betyr ingenting her. Alle skal få være med uavhengig av hvor gode de er.
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #9 Skrevet 11. september 2020 Her er trenerne tafatte. Vi ga beskjed hjem til foreldrene ved tull foreldre måtte delta på trening dersom barna ikke oppfører seg. Mannen min er trener og dersom gutta fortsetter å tulle etter gjentatte beskjeder, så sender han de hjem. På min andre sønn sitt lag, startet trenerne opp intensiv løpetrening, for å få kondis sier de, men merkelig nok sluttet 3-4 stk som egentlig ikke liker idretten. Tror det var bevisst fra trenerne. Disse gutta er 13 år, så innenfor at det forventes litt mer. Anonymkode: 0765f...2b0
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #10 Skrevet 11. september 2020 Jeg spilte fotball som barn, og de som ikke klarte og oppføre seg, måtte sitte på benken. Men de som oppførte seg, og gjorde sitt beste, selv om de ikke var dyktige spillere, fikk selvfølgelig spille. Anonymkode: 4e36c...670
nerdybirdy Skrevet 11. september 2020 #11 Skrevet 11. september 2020 Dette handler jo ikke om at ungene er dårlige i idretten, men at de er lite interessert og generelt umotivert. Det gjør at de saboterer hele aktiviteten for dem som har lyst å spille ball. For dere som hyler om alder og lagtopping - det er faktisk ikke slik at man har "rett" til å være på banen når man oppfører seg som en tulling og ikke deltar på den organiserte aktiviteten. Da har man ingenting der å gjøre. Vi har trenere/aktivitetsledere her i nærmiljøet som veileder unger ut av både idrett, skolemusikk dans og drama - og det er helt greit.
nerdybirdy Skrevet 11. september 2020 #12 Skrevet 11. september 2020 råd: snakk med treneren, og få foreldre til å være tilstede under trening. Ha et felles foreldre+trener møte hvor dere snakker om motivasjon og interesse hos barna. Da er det lov å spørre åpent - bør det være sånn. at de barna som faktisk ikke viser noen lyst til å spille ball kanskje bør slutte - for egen del?
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #13 Skrevet 11. september 2020 Hos oss er de mange nok til å dele i to lag, "øvet" og" mindre øvet". I serien og cuper spiller de i grupper på sitt nivå og alle får motstandere de spiller mer jevnt mot. Anonymkode: 0e39a...eaf
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 Så bra at alle blir inkluderte. Da eldste var i 1 kl, spillte han fotball, ikke pga interessen men pga det sosiale, å høre til i klassen. Noen plukket steiner, noen fiklet med skjorta, men alle fikk spille. Vi foreldre var oppmuntrende til dem alle. Hadde de kamp eller trening så fikk vi klar bedskje om å ikke kritisere barna på hvordan de gjorde det. Skjedde det ble VI sendt bort fra banen. Fotball i 8 kl er ikke elitesport. Det skal være inkluderende. Anonymkode: b6f06...8fe
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 Hvor mange av dem er umodne for alderen, ikke gode fotballspillere men som ønsker å være der? De finnes ofte flere av dem på laget, men i følge deg er alle de «dårlige» tvunget til å delta av foreldrene. Jeg har fulgt tre forballunger opp gjennom, og min erfaring er at opp til flere av de som suser og fjaset som åtteåringer, kobler seg på etter hvert. De som ikke vil være der, faller fra. Ved et par anledninger har alle foreldrene fått beskjed om å snakke med ungene om forventet oppførsel på banen. Trenerne må selvsagt tørre å snakke til barna. De verste er allikevel foreldrene som ikke leker fotball, men som oppfører seg som om ungene er den neste Messi elle Lewandowski i en alder av 8 - og at de andre ødelegger for dette talentet. Anonymkode: fafda...330
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 Hvis din sønn er interessert i å bli bedre, kan du spørre om han kan hospitere med de som er 1 år eldre. Min gutt gjør det. Anonymkode: 51502...0fb
nerdybirdy Skrevet 11. september 2020 #17 Skrevet 11. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvor mange av dem er umodne for alderen, ikke gode fotballspillere men som ønsker å være der? De finnes ofte flere av dem på laget, men i følge deg er alle de «dårlige» tvunget til å delta av foreldrene. Jeg har fulgt tre forballunger opp gjennom, og min erfaring er at opp til flere av de som suser og fjaset som åtteåringer, kobler seg på etter hvert. De som ikke vil være der, faller fra. Ved et par anledninger har alle foreldrene fått beskjed om å snakke med ungene om forventet oppførsel på banen. Trenerne må selvsagt tørre å snakke til barna. De verste er allikevel foreldrene som ikke leker fotball, men som oppfører seg som om ungene er den neste Messi elle Lewandowski i en alder av 8 - og at de andre ødelegger for dette talentet. Anonymkode: fafda...330 Jeg lurer på...hvorfor er det greit at unger som er "umodne" og suser og fjaser skal få lov til å ødelegge treninger/kamper for dem dem som faktisk har lyst å spille fotball? Er det ikke bedre at de umodne barna da venter med å begynne på organiserte aktiviteter til e faktisk er klare for det? Jeg observerer at foreldre putter ungene sine i 3-4 aktiviteter fra førsteklasse (mistenker pyntedokkeprinsippet) og det er klart at lille olakari ikke nødvendigvis hverken orker eller ønsker å delta og da utagerer ved å suse og fjase? Da er det merkelig synes jeg at disse ungene skal hensyntas så til de grader, heller enn at man sier: "her er organisert aktivitet - vi gjør følgende ting - om du vil delta kan du være med - om ikke, bli hjemme". Så kan olakari koble seg på når modningsgraden tilsier dette. Jeg har tatt ut egne unger flere ganger fra ymse fordi de ikke evner/ ønsker å delta. De får faktisk ikke lov til å ødelegge for de andre som har lyst til å eksempelvis drive med turn - hvor trener da må bruke brorparten av tiden på å engasjere og korrigere mitt lille gullbarn - det er ikke rettferdig ovenfor de andre ungene! Fritidsaktiviteter skal være gøy for ungene - ikke gøy for foreldre å snakke om at ungene driver med....
uhhuhher Skrevet 11. september 2020 #18 Skrevet 11. september 2020 4 minutter siden, nerdybirdy skrev: Jeg lurer på...hvorfor er det greit at unger som er "umodne" og suser og fjaser skal få lov til å ødelegge treninger/kamper for dem dem som faktisk har lyst å spille fotball? Er det ikke bedre at de umodne barna da venter med å begynne på organiserte aktiviteter til e faktisk er klare for det? Jeg observerer at foreldre putter ungene sine i 3-4 aktiviteter fra førsteklasse (mistenker pyntedokkeprinsippet) og det er klart at lille olakari ikke nødvendigvis hverken orker eller ønsker å delta og da utagerer ved å suse og fjase? Da er det merkelig synes jeg at disse ungene skal hensyntas så til de grader, heller enn at man sier: "her er organisert aktivitet - vi gjør følgende ting - om du vil delta kan du være med - om ikke, bli hjemme". Så kan olakari koble seg på når modningsgraden tilsier dette. Jeg har tatt ut egne unger flere ganger fra ymse fordi de ikke evner/ ønsker å delta. De får faktisk ikke lov til å ødelegge for de andre som har lyst til å eksempelvis drive med turn - hvor trener da må bruke brorparten av tiden på å engasjere og korrigere mitt lille gullbarn - det er ikke rettferdig ovenfor de andre ungene! Fritidsaktiviteter skal være gøy for ungene - ikke gøy for foreldre å snakke om at ungene driver med.... 👏
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #19 Skrevet 11. september 2020 31 minutter siden, nerdybirdy skrev: Jeg lurer på...hvorfor er det greit at unger som er "umodne" og suser og fjaser skal få lov til å ødelegge treninger/kamper for dem dem som faktisk har lyst å spille fotball? Er det ikke bedre at de umodne barna da venter med å begynne på organiserte aktiviteter til e faktisk er klare for det? Jeg observerer at foreldre putter ungene sine i 3-4 aktiviteter fra førsteklasse (mistenker pyntedokkeprinsippet) og det er klart at lille olakari ikke nødvendigvis hverken orker eller ønsker å delta og da utagerer ved å suse og fjase? Da er det merkelig synes jeg at disse ungene skal hensyntas så til de grader, heller enn at man sier: "her er organisert aktivitet - vi gjør følgende ting - om du vil delta kan du være med - om ikke, bli hjemme". Så kan olakari koble seg på når modningsgraden tilsier dette. Jeg har tatt ut egne unger flere ganger fra ymse fordi de ikke evner/ ønsker å delta. De får faktisk ikke lov til å ødelegge for de andre som har lyst til å eksempelvis drive med turn - hvor trener da må bruke brorparten av tiden på å engasjere og korrigere mitt lille gullbarn - det er ikke rettferdig ovenfor de andre ungene! Fritidsaktiviteter skal være gøy for ungene - ikke gøy for foreldre å snakke om at ungene driver med.... Fordi barneidretten er lavterskeltilbud som er bra for folkehelsen og inkludering. De er 8 år, ikke 14. Hvorofr skal det være greit å ekskludere noen på bakgrunn av modenhet? Idretten er en viktig arena for alle barn, også det hvor de voksne ikke Klarer å følge opp. Anonymkode: fafda...330
Iiiiik Skrevet 11. september 2020 #20 Skrevet 11. september 2020 Som fotballtrener i mange år, tenker jeg at dette først og fremst handler om at trenerne på laget til sønnen din ikke har satt noen regler for trening og kamp. Selv om de er åtte år, og skal få leke, kommer de til en aktivitet som har et innhold. Kommer man på fotballtrening eller -kamp, er det en rimelig forventning at fotballen står i fokus. Man kan tilpasse innhold, man kan planlegge leklignende aktiviteter og man kan nivådele med varsomhet for så små barn, men det er faktisk ikke greit at noen ødelegger for alle. Ville derfor bedt om at trenerne kaller inn til foreldremøte der oppførsel er tema. Gutta er også store nok til at de i et lagmøte kan formulere noen regler. Da våre spillere var så unge tror jeg reglene var omtrent «Vi gjør så godt vi kan på trening og kamp. Vi er greie mot hverandre og sentrer til alle» Da kunne vi også snakke med de voksne om hva vi kunne gjøre hvis reglene ble brutt, og vi oppmuntret også til at ingen skulle tvinges på trening en dag de ikke ville. Det er faktisk temmelig dårlig gjort overfor meg som stiller på trening flere ganger i uka - jeg har ikke sagt at jeg vil håndtere unger som totalt mangler motivasjon. Mitt ansvar er å inkludere og legge til rette for øvelser ungene behersker og synes er morsomme, det er ikke å være barnevakt for barn som helst ville vært hjemme og spilt PlayStation.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2020 #21 Skrevet 18. september 2020 Takk for mange gode råd. I går skjedde det igjen, de tapte 22-0. Tenker jeg foreslår for trenerne å tromme sammen til et foreldremøte, og kanskje komme med innspill om litt teoriundervisning. De kan jo ingenting om fotball. HI Anonymkode: 150bf...e55
Anonym bruker Skrevet 18. september 2020 #22 Skrevet 18. september 2020 På 11.9.2020 den 16.27, Anonym bruker skrev: Fordi barneidretten er lavterskeltilbud som er bra for folkehelsen og inkludering. De er 8 år, ikke 14. Hvorofr skal det være greit å ekskludere noen på bakgrunn av modenhet? Idretten er en viktig arena for alle barn, også det hvor de voksne ikke Klarer å følge opp. Anonymkode: fafda...330 Men umodenhet er ingen unnskylding for å ødelegge for andre, selv umodne barn forstår at det ikke er greit å gjøre. Anonymkode: 0c44a...49f
Anonym bruker Skrevet 18. september 2020 #23 Skrevet 18. september 2020 Det er viktig å se på dynamikken i gruppen også. Jeg kjenner til et fotball-lag som var slikt ditt var. Mange av barna virket å være ufokusert og de tapte med mye. Så man nøyere etter så man at det var 3-4 flinke spillere som hadde enorm selvtillit (mye høyere selvtillit enn det de egentlig var gode for). De sentrert ikke til noen, kanskje av og til til de andre som var flinke. Om noen av de litt mindre flinke fikk ballen kunne de ta den fra dem som om de var motspillere. I tillegg slengte de mye med leppa og fortalte medspillerne var talentløse de var. Når du hørte foreldrene til disse flinke spillerne forstod du hvor barna hadde det fra. Flere og flere av spillerne falt fra. De følte seg fortapt på banen selv om de egentlig likte å spille fotball. Noen av dem lot som de var opptatt med andre ting for det var enklere å skylde på å være ukonsentrert enn at de andre ikke ville sentre til dem. Så fikk laget ny trener. Han slo hard ned på egoistisk spilling, drittslenging og nedpsyking. De ble sendt rett på sidelinjen om de ikke kunne oppføre seg, uansett hvor gode de var. En av dem sluttet, mens de andre ble gode lagspillere etterhvert. Laget reiste seg og de andre spillerne fikk mer selvtillit. Det hender laget faller tilbake til gamle synder (de gode kjefter og de ikke fullt så gode våger ikke ta ansvar) når de har andre lagledere på kamp. Da kan tallene bli stygge. Holdes de litt i ørene spiller de mye bedre fotball og alle trives. Anonymkode: cd6a8...953
Anonym bruker Skrevet 18. september 2020 #24 Skrevet 18. september 2020 Det første jeg ville gjort her er å ta kontakt med lagleder for lagene med spillere som ler av og slenger dritt mot motstanderne. Det er minst like viktig å være en god vinner som en god taper, og holdningene legges tidlig. Disse lagene kommer til å bli uspiselige fremover hvis de ikke lærer å oppføre seg. Anonymkode: a9351...435
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå