Musemor med tre søte små Skrevet 10. september 2020 #1 Skrevet 10. september 2020 Det her vært noen "kjerring"-tråder her den siste tiden, men hva er egentlig en "kjerring"? Hører man på sangen "Kjerringa med staven" så er en kjerring en kanskje litt eldre dame som bor litt langt oppi dalene. Altså, en landsbygdas dame med bein i nesa som klarer seg selv. Hun damen i nabolaget som bestandig er sur, klager over unger som bråker dersom de lager den minste lyd og har alt for mange katter kalles også kjerring. Det samme gjør man med svigermor dersom hun er vanskelig (å som jeg gleder meg til guttene blir store og finner seg partnere ) På den andre siden, jeg har også vært borti flere menn (hovedsakelig litt eldre, men også noen yngre) som har kalt sin kone for "kjerringa" og da mener de mer eller mindre alltid "hun jeg har vært sammen med i en halv evighet, elsker og har lyst til å være sammen med resten av livet", og sånn sett er det veldig positivt ment. Så hva mener dere er en "kjerring", hva legger dere i definisjonen av det ordet og hvilken del av landet er dere fra? (Grunnen til jeg spør om landsdel er at jeg vet samme ord kan ha forskjellige betydninger på forskjellige dialekter)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #2 Skrevet 10. september 2020 Jeg er kjerringa til mannen min, han kaller meg kjerring, kjære, gamla osv om hverandre. Alt sagt i kjærlighet og uten en eneste negativ baktanke. De få gangene han har vært sur på meg kaller han meg med navn, så disse "kjælenavnene" har ingenting med uvennskap eller negative tanker å gjøre. Vi bor på sørlandet. Anonymkode: 707c3...1a9
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #3 Skrevet 10. september 2020 De gangene jeg tenker « din kjerring» er når en dame oppfører seg enten kjipt/ uhøflig/ frekt - a la Karen begrepet. Eller når en yngre dame oppfører seg som sin bestemor i sinn og skinn, oppleves som kjedelig i meninger og interesser. Litt ulikt fra gang til gang. Kjerring er ikke noen hedersbetegnelse i min bok. Anonymkode: 6efd3...732
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #4 Skrevet 10. september 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De gangene jeg tenker « din kjerring» er når en dame oppfører seg enten kjipt/ uhøflig/ frekt - a la Karen begrepet. Eller når en yngre dame oppfører seg som sin bestemor i sinn og skinn, oppleves som kjedelig i meninger og interesser. Litt ulikt fra gang til gang. Kjerring er ikke noen hedersbetegnelse i min bok. Anonymkode: 6efd3...732 Oslo her altså 🙂 Anonymkode: 6efd3...732
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 For meg er det en godt voksen dame med god selvtillitt som våger å si hva hun mener både når det er positvt og negativt. Anonymkode: f6e64...699
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #6 Skrevet 10. september 2020 På min dialekt (nordlending) betyr det «kvinne», men aldri ung jente. Voksen og gjerne gift kvinne. Men «kjerringklær», derimot, er litt unette klær som ikke bidrar til å gjøre eieren særlig mye yngre av utseende. Anonymkode: d3963...c1f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #7 Skrevet 10. september 2020 Det kommer jo av "kjær-ing", som i, noen en er glad i. Anonymkode: d9858...5d8
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #8 Skrevet 10. september 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kommer jo av "kjær-ing", som i, noen en er glad i. Anonymkode: d9858...5d8 Nei, det er en vanlig misforståelse. Det er så vidt jeg ved avledet av ordet "kar" og muligens "liten". "Karling",som i "liten mann", har blitt til "kjærring". Anonymkode: f6e64...699
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er en vanlig misforståelse. Det er så vidt jeg ved avledet av ordet "kar" og muligens "liten". "Karling",som i "liten mann", har blitt til "kjærring". Anonymkode: f6e64...699 Har alltid trodd det kom av kjær-ring, som kona man er glad i, og med ring sikter man til gifteringen Anonymkode: d00be...ebe
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #10 Skrevet 10. september 2020 Nordfra og kjerringa brukes om kona/langvarig kjæreste. Anonymkode: 82288...ea3
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #11 Skrevet 10. september 2020 Her eg bur kallar foreldregenerasjonen kone for «kjæringa». Og det er ikkje på nokon måte vondt meint. I yngre generasjonar er det nok kone det går i og kjerring er blitt meir eit slags skjellsord. Nordvestlandet. Anonymkode: 0e7b2...7eb
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #12 Skrevet 10. september 2020 Som HI beskrive så brukes ordet både i positiv og negativ forstand her jeg bor. Der "kjærringa mi" er positivt og "di kjærring!" er negativt. Jeg har aldri opplevd å være i tvil om det er positivt eller negativt da det ofte kommer et forsterkende ord før kjærring. Eksempel: Di jævla kjærring!, som kan bety din feiging (det kan jo for så vidt være både humoristisk eller bokstavlig) eller jævla hurpe. Som sagt jeg har aldri vært i tvil når ordet brukes om det er negativt eller positivt, selv om eksemplet mitt ikke var det beste. Det handler vel om setting og annet kroppsspråk. Språk er gøy! Er nordfra. Anonymkode: 9bed6...bb3
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #13 Skrevet 10. september 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Har alltid trodd det kom av kjær-ring, som kona man er glad i, og med ring sikter man til gifteringen Anonymkode: d00be...ebe Men det er feil. Da hadde det jo vært kjæring og ikke kjerring. Anonymkode: d3963...c1f
Anonym bruker Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Har alltid trodd det kom av kjær-ring, som kona man er glad i, og med ring sikter man til gifteringen Anonymkode: d00be...ebe Ikke mest bevandret i etymologi, ser jeg. Anonymkode: ec362...4b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå