Gå til innhold

ung ufør og dømmelse

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg spør fordi hele holdningen til hi vitner om både lite dannelse og utdannelse. Å være ufør er ikke en fribillett til å melde seg helt ut av samfunnet. Hadde hun hatt en utdannelse i bunn før hun ble ufør er sjansen for at hun kan få et okay liv større enn om hun ikke har utviklet seg noe etter hun ble ferdig på ungdomsskolen som 15-16 åringer. 

Det har ingenting med å ikke være god nok å gjøre. 

Anonymkode: b74fb...73c

Du kan ikke konkludere med at hovedinnlegger melder seg ut av samfunnet basert på svært sparsommelig informasjon i én tråd. Ettersom hun er ung ufør, er det vel heller ikke særlig sannsynlig at hun har rukket å ta noen utdannelse. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spør fordi hele holdningen til hi vitner om både lite dannelse og utdannelse. Å være ufør er ikke en fribillett til å melde seg helt ut av samfunnet. Hadde hun hatt en utdannelse i bunn før hun ble ufør er sjansen for at hun kan få et okay liv større enn om hun ikke har utviklet seg noe etter hun ble ferdig på ungdomsskolen som 15-16 åringer. 

Det har ingenting med å ikke være god nok å gjøre. 

Har det noe å si?  Kanskje hun ikke hadde anlegg for det.

Anonymkode: fd0b7...40c

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trodde du jeg valgte og være uføre selv? Hva er problemet med folk her inne? Haug med kranglete eldre damer.. herremin.

Anonymkode: d5c35...b35

Veldig mange svever i den misforståelsen at dette er et valg, ja.

Skrevet
På 10.9.2020 den 4.38, Anonym bruker skrev:

Har veldig godt inntekt, Og ser det som både positivt og negativt med å være ufør.

Positive er:

Jeg får masse tid sammen med barnet mitt! en det jeg hadde fått om jeg hadde jobbet. Og nokså med denne gutten om det blir noe videre. Mange jobber jo til kvelds og tids som av og til gjør dette utfordrende å få tid til de fleste. Og masse stress..

Negative er:

Er at fleste ser deg som en stor latsabb som bare sitter i sofaen og skjemmer seg bort med nav sine penger gratis, Og at du ikke har noen skikkelige planer i fremtiden. Som gjør det vanskelige og snakke med andre folk om «jobb» temaet. Siden framtiden til en uføre ikke har noe med jobb og gjøre i framtiden eller i nå tiden.. Og plutselig om partners foreldre spør om dette med hva jeg jobber som. Er nokså noe jeg synes er skummelt

For meg er det både en fordel og vanskelig og være en ung ufør spesielt da det er mye jobb snakk hos de fleste siden jobb er jo det vi gjør for og leve et sikkelig liv og ha råd til og kjøpe mat osv..  

Har veldig god inntekt? Du har aldri vært i jobb? 

Anonymkode: deb09...e08

Skrevet
12 timer siden, beef sister skrev:

Du kan ikke konkludere med at hovedinnlegger melder seg ut av samfunnet basert på svært sparsommelig informasjon i én tråd. Ettersom hun er ung ufør, er det vel heller ikke særlig sannsynlig at hun har rukket å ta noen utdannelse. 

Jeg konkluderer på bakgrunn av måten hun ordlegger seg på, måten hun responderer på kritiske spørsmål på og måten hun gir inntrykk av å forholde seg til verden på. 

Jeg vet jo ikke hvilken bakgrunn hun har, derfor spør jeg. Hi velger å ikke svare, og det er også et svar. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg konkluderer på bakgrunn av måten hun ordlegger seg på, måten hun responderer på kritiske spørsmål på og måten hun gir inntrykk av å forholde seg til verden på. 

Jeg vet jo ikke hvilken bakgrunn hun har, derfor spør jeg. Hi velger å ikke svare, og det er også et svar. 

Så man har ikke lov og forsvare seg?

Selvølgeli går jeg til forsvar om noen kommer med dømmelse, jeg er jo like mye menneske som dere andre🙄

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så man har ikke lov og forsvare seg?

Selvølgeli går jeg til forsvar om noen kommer med dømmelse, jeg er jo like mye menneske som dere andre🙄

I rest my case. 

Skrevet
På 10.9.2020 den 11.24, Anonym bruker skrev:

Man får ikke ung ufør som 22-åring uten at det er alvorlig eller en stor grunn altså.

Det er ikke så lett å bli uføretrygdet i dette landet, og særlig ikke av psykiske grunner for det jobber man tross alt for å bli bedre av.

Har selv en slektning som ble ufør som 30-åring, men har vært psykisk syk siden tenårene. All behandling, medisiner, terapi osv jobber jo mot at hun skal klare seg selv, nå har de på en måte gitt litt opp fordi hun ikke har blitt bedre, men de gir ikke opp behandling av psykisk sykdom så tidlig at du allerede er ufør som 22-åring.

Da er det mer alvorlige diagnoser enn "litt sosialangst" som likevel gjør deg istand til å følge opp et barn og møte nye menn.

Anonymkode: 8e89f...3fe

Hun sier jo selv at det ikke er noe stort eller alvorlig som feiler henne. Hvis du leser setning 2 i hovedinnlegget. I tillegg blir det videre nevnt fordeler ved å være ufør og veldig god inntekt. 

Tror legen som har gjort HI til ufør må være fullstendig gal. Ufør som 22 åring.... med den infoen her. Norge altså🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 0071f...17e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun sier jo selv at det ikke er noe stort eller alvorlig som feiler henne. Hvis du leser setning 2 i hovedinnlegget. I tillegg blir det videre nevnt fordeler ved å være ufør og veldig god inntekt. 

Tror legen som har gjort HI til ufør må være fullstendig gal. Ufør som 22 åring.... med den infoen her. Norge altså🤦🏼‍♀️

Det er ikke legen som har avgjort at hi har fått innvilget uføretrygd.

Anonymkode: d1328...edf

Skrevet

Tror lærerne som hadde deg på skolen må ha vært inkompetente. Det er vel barnelærdom at leger ikke kan gjøre noen til ufør.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror lærerne som hadde deg på skolen må ha vært inkompetente. Det er vel barnelærdom at leger ikke kan gjøre noen til ufør.

Jeg har gått bra skole med en kompetent lærer.

Du derimot, som lærte deg om uførestrygd som barn må jo slite med noe alvorlig. I min «barnlærdom» inngår hverken nav eller ufør.

Å bli ufør er et samarbeid mellom nav og en lege.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/leger-og-andre-behandlere/uforetrygd-informasjon-for-leger

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gått bra skole med en kompetent lærer.

Du derimot, som lærte deg om uførestrygd som barn må jo slite med noe alvorlig. I min «barnlærdom» inngår hverken nav eller ufør.

Å bli ufør er et samarbeid mellom nav og en lege.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/leger-og-andre-behandlere/uforetrygd-informasjon-for-leger

Nei, jeg sliter ikke selv om voksne rundt meg syntes det var greit at jeg fikk vite at folk er forskjellige. Det er tvert om en fordel at unger lærer sånt, og at de vet at «ufør» ikke betyr «lat snylter». For da møter de andre mennesker med mindre forhåndsdømming i sitt voksne liv. 

(NAV bestemmer alltid til syvende og sist. Pasienten kan bli rullet inn på møtene liggende i sykesenga og likevel få avslag på trygd, hvis NAV mener at f eks yrkesretta attføring ikke er tilstrekkelig godt utredet.) 

Skrevet

Hvordan i all verden kan du ha veldig god råd når du ikke har rukket å jobbe før du ble ufør?

Anonymkode: 398ae...25c

Skrevet

Hvordan i all verden kan du ha veldig god råd når du ikke har rukket å jobbe før du ble ufør?

Anonymkode: 398ae...25c

Hun kan f eks ha hatt en forsikring som slo inn når uførheten rammet?

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er på vei å bli ung ufør. Er bekymret for inntekten. Du sier at du tjener mye 😊 hvor mye får du?

Anonymkode: 73ff9...c3a

Ung ufør er 2,91 g

1 g er 101.351,- 

2,91x101.351=294.931 i året før skatt, eller 24.578/mnd.  I tillegg kommer evt. barnetillegg og evt. forsikring. 

Anonymkode: c5aaf...e5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...