Anonym bruker Skrevet 8. september 2020 #1 Skrevet 8. september 2020 Hvilken utdanning bør jeg velge? Som sosionom kan jeg jobbe innen barnevernstjenesten, psykisk helsevern, rusomsorg, familievern etc. Som barnevernpedagog kan jeg bli leder, saksbehandler og miljøterapeut. Sosionom har et bredere perspektiv mens barnevernspedagog går på barne perspektivet. Jeg blir så usikker på hvor jeg bør velge! Jeg vet at jeg vil jobbe innen barnevernet og jeg ønsker å gjøre en skikkelig forskjell. Noen som jobber som sosionom eller barnevernspedagog her som har noen inspill? Anonymkode: aad33...405
Anonym bruker Skrevet 8. september 2020 #2 Skrevet 8. september 2020 Jeg ville valgt sosionom. Flere muligheter! (Er selv utdannet sosionom) Anonymkode: b8449...f10
Anonym bruker Skrevet 8. september 2020 #3 Skrevet 8. september 2020 Sosionom gir en mer allsidig utdannelse og flere valgmuligheter. Angrer ikke på at jeg valgte sosialt arbeid da jeg satt med samme dilemma for 15 år siden. Anonymkode: 1fca0...ebd
Anonym bruker Skrevet 8. september 2020 #4 Skrevet 8. september 2020 Jeg ville valgt sosionom. Venninnen min er forresten sosionom og jobber som miljøterapeut på en ungdomsskole, og miljøterapeuten på barneskolen hvor jeg har mine barn er også sosionom. Så du må ikke være barnevernspedagog for å bli det altså. Venninnen min har jobbet i barnevernet, i bolig, i utekontakten og nå som miljøterapeut, så sosionom er mer anvendelig om du ønsker å bytte beite en gang. Anonymkode: 804c3...314
Anonym bruker Skrevet 8. september 2020 #5 Skrevet 8. september 2020 Du har flere jobbmuligheter som sosionom, men går glipp av litt spisset juss i utdanningen. Om du er sikker på du vil jobbe innen barnevern, har det minimal betydning hvilken du velger. Anonymkode: e3ce4...428
Anonym bruker Skrevet 8. september 2020 #6 Skrevet 8. september 2020 Spisset juss retter mot å verne barna, er det det jeg går glipp av? Hvilke jobber innen barnevernet er det jeg går glipp av, om noen, som sosionom? Hi Anonymkode: aad33...405
Anonym bruker Skrevet 8. september 2020 #7 Skrevet 8. september 2020 Ja, det er litt mer av den jussen på bvp. Litt mer generell juss på sosionom. Mer aktivitetsfag og annet dilldall på bvp. Du går ikke glipp av noen jobber som sosionom fremfor bvp, men noen arbeidsgivere i barneverntjenesten og institusjoner kan i blant foretrekke bvp-er. Løselig basert på at jeg studerte barnevernspedagogikk og samboer sosialt arbeid. Pensum var nært beslektet. Anonymkode: e3ce4...428
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #8 Skrevet 10. september 2020 På 8.9.2020 den 16.19, Anonym bruker skrev: Ja, det er litt mer av den jussen på bvp. Litt mer generell juss på sosionom. Mer aktivitetsfag og annet dilldall på bvp. Du går ikke glipp av noen jobber som sosionom fremfor bvp, men noen arbeidsgivere i barneverntjenesten og institusjoner kan i blant foretrekke bvp-er. Løselig basert på at jeg studerte barnevernspedagogikk og samboer sosialt arbeid. Pensum var nært beslektet. Anonymkode: e3ce4...428 Supert svar altså! Anonymkode: aad33...405
Anonym bruker Skrevet 10. september 2020 #9 Skrevet 10. september 2020 På 8.9.2020 den 12.04, Anonym bruker skrev: Hvilken utdanning bør jeg velge? Som sosionom kan jeg jobbe innen barnevernstjenesten, psykisk helsevern, rusomsorg, familievern etc. Som barnevernpedagog kan jeg bli leder, saksbehandler og miljøterapeut. Sosionom har et bredere perspektiv mens barnevernspedagog går på barne perspektivet. Jeg blir så usikker på hvor jeg bør velge! Jeg vet at jeg vil jobbe innen barnevernet og jeg ønsker å gjøre en skikkelig forskjell. Noen som jobber som sosionom eller barnevernspedagog her som har noen inspill? Anonymkode: aad33...405 Det du lister opp under barnevernspedagog kan du gjøre som sosionom også. Generelt sett er barnevernspedagog en mer spesialisert utdannelse, hvis du ønsker å jobbe innen barnevern, eller med barn. Sosionom er et mer generalisert studie. Men forskjellen viskes raskt ut når man får litt arbeidserfaring. Sosionomer og barnevernspedagoger stiller likt i de fleste søknadsprosesser i barnevernsfeltet, mens sosionomer kan ha en fordel innen andre felt (innen voksen rus og psykiatri f.eks. jobber det få barnevernspedagoger). Jeg er sosionom, og har jobbet i barneverntjenesten som saksbehandler/kontaktperson i mange år. Jeg har også jobbet som miljøterapeut i barnevernsinstitusjon. Jeg har jobbet som miljøterapeut i rusomsorgen, oppsøkende tjeneste, lavterskeltilbud. Jeg har jobbet i nav, på et prosjekt for lavinntektsfamilier, for å koordinere tverrfaglig hjelp. Nå jobber jeg i kommunal helsetjeneste, innen rus og psykiatri, som miljøterapeut og fagansvarlig. Sosionom gir det største nedslagsfeltet, jeg ville valgt det hvis du vil ha mulighet til å jobbe i ulike fagfelt. Hvis du brenner for barn og barnevern, derimot, og vet at det er det du vil jobbe med, er det nok lurt å gå for barnevernspedagog. Anonymkode: ff266...ee9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå