Gå til innhold

HPV vaksine. Noen som har valgt gardasil over cervarix (7.klasse)? 💉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min går i 7.klasse og har nå fått hjem et skriv angående HPV vaksinen som skal tas. Det er en selvfølge at hun skal ta den. Jeg har jobbet i mange år med HPV og vet hva det kan forårsake. 

jeg ønsker dog den bedre utgaven, gardsil, som dekker flere typer. Enten den med de ekstra typene 6 og 11, men hvis jeg først skal betale så da den med 9 typer. 
jeg søker på nettet angående pris men får egentlig opp info for voksne eller de som falt utenfor vaksinasjonsprogrammet. Alle over 15 må betale selv. Får man noe reduksjon hvis man takker nei til den som nå er i vaksinasjonsprogrammet og går for den med flere typer via legekontoret? 

Anonymkode: 69218...a83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen prisreduksjon, tror jeg betalte ca 3500 for to doser (det holder med den frekvensen de setter vaksinen). Både min mor og jeg har hatt celleforandringer så jeg valgte Gardasil.

Anonymkode: a04d7...a9d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ingen prisreduksjon, tror jeg betalte ca 3500 for to doser (det holder med den frekvensen de setter vaksinen). Både min mor og jeg har hatt celleforandringer så jeg valgte Gardasil.

Fikk forresten resept hos legen, så tok hun bare med Gardasil til helsesøster dagen vaksinen skulle settes.

Skrevet

Datteren min tar Gardasil 9.

Anonymkode: d7505...fc6

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk forresten resept hos legen, så tok hun bare med Gardasil til helsesøster dagen vaksinen skulle settes.

Aha.. så smart! Da ringer jeg legen for resept. 👍🏼 fint for henne å ta den sammen med de andre 

HI

Skrevet

Ringte legen og fikk resept på Gardasil9 til min datter i 7.klasse. Men, det var lang ventetid, så får den ikke før etter jul.

Anonymkode: b8a80...508

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aha.. så smart! Da ringer jeg legen for resept. 👍🏼 fint for henne å ta den sammen med de andre 

HI

Du får den nok ikke til da, jobber på Apotek og ser at ventetiden er ut mot neste år på denne ( gardasil), har og tidligere vært restriksjoner på at det bare er voksne over 18 ( tror jeg)  år som får kjøpe den .

Anonymkode: 0c19c...fe0

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får den nok ikke til da, jobber på Apotek og ser at ventetiden er ut mot neste år på denne ( gardasil), har og tidligere vært restriksjoner på at det bare er voksne over 18 ( tror jeg)  år som får kjøpe den .

Anonymkode: 0c19c...fe0

Det er ikke riktig. Jeg fikk den utskrevet til min datter. Jeg hentet på apoteket og fikk den satt hos fastlegen.

Anonymkode: b1e56...cfc

Skrevet

Vi vurderte det. Vurderte gardasil 9. Men legen sa at den som er gratis var god nok...

Jeg har hatt celleforandringer. Men ble kvitt det 

Anonymkode: c2c9f...e3d

Skrevet

Jeg har gutt og han ble vaksinert med gardasil9. Fikk resept fra fastlege. Incentiv for at gutter vaksineres er at gardasil beskytter mot kjønnsvorter i tillegg til hpv.

Anonymkode: 2535a...67c

Skrevet

Vi vurderte det ogdå, men ble også rådet til å ta den vanlige av legen. Den andre gir svert liten ekstra beskyttelse.

Anonymkode: 80a9f...894

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi vurderte det ogdå, men ble også rådet til å ta den vanlige av legen. Den andre gir svert liten ekstra beskyttelse.

Anonymkode: 80a9f...894

Den andre gir svært litt ekstra beskyttelse med tanke på livmorhalskreft da de fleste tilfeller forårsakes av 16 og 18. Men de beskytter ganske vesentlig mer for celleforandringer, altså forstadier og som kanskje aldri ville utviklet seg til kreft. Men da slipper man å bekymre seg over celleforandringene. I tillegg så beskytter gardasil 9 mot kjønnsvorter 

Skrevet

Dere som kan litt om dette... er det for sent å ta vaksinen som 45?

Anonymkode: b3cb3...733

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som kan litt om dette... er det for sent å ta vaksinen som 45?

Anonymkode: b3cb3...733

Du må vurdere risikoen for å bli smittet av HPV da. Er du single og forventer ny partner i fremtiden så er det ikke for sent. Har du samme partner som tidligere så vil en evt smitte allerede ha skjedd og evt forlatt kroppen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...