Gå til innhold

Vokale tics

Anbefalte innlegg

Skrevet

En person som jeg vokste opp med i samme hus har så lenge jeg kan huske ropet ut ord, personen har ingen motoriske tics og jeg har lest at for å ha tourettes så må man ha motoriske tics og. Jeg har kjent personen hele livet mitt og har aldri hørt h*n banne eller si stygge ting. Personen roper ut f.eks: hei, du, nei, ja, navn på en person i rommet, høy kremting ol. Aldri noe stygt. Når jeg og andre har spurt om hvorfor h*n gjør det så vet ikke personen og h*n styrer det ikke selv, så det er vokale tics. Personen har aldri tatt det opp med legen fordi det er ikke hele tiden så det er ikke et problem. Personen tar ikke medisiner og har ingen sykdommee. 

Jeg tenker at det kanskje er noen foreldre her med barn med tourettes, så jeg spør, MÅ det være motoriske tics for å være tourettes? Så da er ikke dette tourettes? Hva er det da? Og hvor vanlig er det at tics ikke er stygge ord? I dokumentarer på tv så er det jo alltid stygge ord og rare lyder personer med tourettes roper ut.

Ingen andre i familien har dette, men er en del ADHD, jeg vet at de er to forskjellige diagnoser men noen har jo begge deler. Jeg har ADHD. 

Anonymkode: f1a5e...fb6

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har ikke barn med Tourettes, men kjenner mennesker med det.

Og for å få diagnosen må man ha vokale tics, trenger ikke å være ord, men må lage lyd. Et eksempel på lyd kan være kremting.

Det er godt mulig vedkommende har motoriske tics som han/hun ikke tenker over. Blunker litt oftere, trekker litt på munnviken, må snurre på en  finger. Hva som helst, så lite og stort som helst. Men hva enn det er så er det ikke mulig for vedkommende å stoppe.

Men i tillegg til å ha tics, både vokale og motoriske, må vedkommende ha hatt tics som barn for å få diagnosen Tourettes. Det trenger ikke være de samme ticsene, de kan endre seg gjennom et langt liv.

Får man tics som voksen, så kan det være andre årsaker. Hjerneskade som oppstår o.l

Anonymkode: 29a5b...ebf

Skrevet

Jo, så er forresten ADHD, Tourettes og autisme relatert til hverandre. Så i en familie med kun kjente ADHD-tilfeller, kan det plutselig dukke opp en med Tourettes. Eller autisme.

Det er også noen som får flere av disse diagnosene. Tror det mest vanlige er en ADHD diagnose kombinert med Tourettes eller autisme.

Skrevet

Gikk akkurat en dokumentar om en dame med tourettes på NRK og der sa de hvor mange med touretts som bannet og det var egentlig veldig få. Husker ikke tallene nå, men det var bare en liten andel som bannet altså.

Har selv en nevø med touretts og han banner aldri, er noen lyder og hoing, men mest motoriske tics hos han. Vet ikke svaret på det du spør om da, men det kan godt hende den du kjenner har motoriske tics som ikke er veldig synlige.

Anonymkode: 473de...e9e

Skrevet

Ikke alle tics er tourettes, men alle med tourettes har tics.

Anonymkode: 5f14b...3b4

Skrevet

Tics er også en egen diagnose, så er ikke slik at alle med tics har Tourettes. Og ja, for å få diagnosen Tourettes må man ha både vokale og motoriske tics, og de må ha vedvart over så og så lang tid uten lengre opphold enn en gitt tidsperiode (husker ikke tallene her). 

Anonymkode: b9827...0ab

Annonse

Skrevet

Jeg har en sønn med Tourettes. Og banning er det veldig få som får som tics. Er vel bare morsommere å bruke på film etc.

Stemmer også at mange har tilleggsdiagnoser, men det er bare 50%. Så mange har heller ikke det.

Min sønns tics tror jeg egentlig ingen ser. De er der, men man må nesten vite hva man ser etter for å se det. Dette har jeg jo lært meg så jeg ser de og ignorerer dem. Eller av og til tar jeg der opp for det påvirker muskler. Og han blir sliten.

Anonymkode: 48756...b0d

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke barn med Tourettes, men kjenner mennesker med det.

Og for å få diagnosen må man ha vokale tics, trenger ikke å være ord, men må lage lyd. Et eksempel på lyd kan være kremting.

Det er godt mulig vedkommende har motoriske tics som han/hun ikke tenker over. Blunker litt oftere, trekker litt på munnviken, må snurre på en  finger. Hva som helst, så lite og stort som helst. Men hva enn det er så er det ikke mulig for vedkommende å stoppe.

Men i tillegg til å ha tics, både vokale og motoriske, må vedkommende ha hatt tics som barn for å få diagnosen Tourettes. Det trenger ikke være de samme ticsene, de kan endre seg gjennom et langt liv.

Får man tics som voksen, så kan det være andre årsaker. Hjerneskade som oppstår o.l

Jo, det er fullt mulig for dem å stoppe det. Det er ett av de fremste kjennetegnene ved tourettes. De kan holde det under kontroll til de kommer innenfor døren hjemme, men da kommer det ut.

Anonymkode: 0abd0...5b9

Skrevet

Jeg har en sønn med Tourettes. 

For å få diagnosen må man ha enkle motoriske tics (f.eks. blunking), sammensatte motoriske tics (f.eks. rulle på skulder) og enkle vokale tics (kremte, snufse en.), og de må ha pågått over en periode på minimum 6 måneder. Mange har også sammensatte vokale tics (f.eks. ord). Normalt sett begynner dette når barnet er rundt 5-6 år, og det må ha begynt før man er 18 år. 

Av alle som har Tourettes, ca. 1 promille av befolkningen, er det bare ca. 5-10 % som har banning og ufine ord som tics, det er altså ganske sjeldent. 

Min sønn klarer å undertrykke og samle opp tics, noe som fører til at ingen andre enn vi i familien, enkelte lærere og andre som er godt opptrent til å se tics, kan merke noe på ham. Han er dessuten en mester i å kamuflere ticsene sine, så når han f.eks. får et gape-tics, later han som om han gjesper. Kommer det en skulderrulling, overdriver han den og strekker på seg slik at det ser naturlig ut osv. Men hjemme må han ticse fra seg og kan da holde på i 1-2 timer og bare få ut tics. Jeg tror ikke noen som ikke står i dette har noen anelse om hvor totalt utmattende det er å ha Tourettes syndrom. Sønnen min har i tillegg ADHD, angst og dysleksi. Han klarer seg likevel godt etter forholdene, gikk ut av vg2 med 4.1 i snitt, og det er ganske imponerende med tanke på vanskene hans og mye fravær. Dette siste året får han lov å ta deltid i stedet for å la ham stresse ned. 

Anonymkode: d00d6...0d9

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en sønn med Tourettes. 

For å få diagnosen må man ha enkle motoriske tics (f.eks. blunking), sammensatte motoriske tics (f.eks. rulle på skulder) og enkle vokale tics (kremte, snufse en.), og de må ha pågått over en periode på minimum 6 måneder. Mange har også sammensatte vokale tics (f.eks. ord). Normalt sett begynner dette når barnet er rundt 5-6 år, og det må ha begynt før man er 18 år. 

Av alle som har Tourettes, ca. 1 promille av befolkningen, er det bare ca. 5-10 % som har banning og ufine ord som tics, det er altså ganske sjeldent. 

Min sønn klarer å undertrykke og samle opp tics, noe som fører til at ingen andre enn vi i familien, enkelte lærere og andre som er godt opptrent til å se tics, kan merke noe på ham. Han er dessuten en mester i å kamuflere ticsene sine, så når han f.eks. får et gape-tics, later han som om han gjesper. Kommer det en skulderrulling, overdriver han den og strekker på seg slik at det ser naturlig ut osv. Men hjemme må han ticse fra seg og kan da holde på i 1-2 timer og bare få ut tics. Jeg tror ikke noen som ikke står i dette har noen anelse om hvor totalt utmattende det er å ha Tourettes syndrom. Sønnen min har i tillegg ADHD, angst og dysleksi. Han klarer seg likevel godt etter forholdene, gikk ut av vg2 med 4.1 i snitt, og det er ganske imponerende med tanke på vanskene hans og mye fravær. Dette siste året får han lov å ta deltid i stedet for å la ham stresse ned. 

Bra svar :). Til info har 1 prosent av befolkningen tourettes, ikke 1 promille. Ca 1 promille har asbergers.

Skrevet

Takk for alle svar!

Jeg er oppvokst med personen og burde vel lagt merke til motoriske tics? Eller ikke? Har ikke lagt merke til. 

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar!

Jeg er oppvokst med personen og burde vel lagt merke til motoriske tics? Eller ikke? Har ikke lagt merke til. 

Bodd i samme hus som personen? Motoriske ticks behøver forresten ikke være til stede i samme periode som vokale ticks. 

Annonse

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bra svar :). Til info har 1 prosent av befolkningen tourettes, ikke 1 promille. Ca 1 promille har asbergers.

Ja, det visst en rar autocorrect der. Men det må da være over en promille med Aaberges? Vi har langt flere elever med dette enn Tourettes ved vår skole i hvert fall. 

Skrevet

Takk for alle svar!

Det er ikke sikkert. Da sønnen vår fikk diagnosen var han 11 år og har antagelig hatt tics siden han var 5 år. Vi merket ikke noe til det slik jeg tenkte på tics, vi merket bare at han var ekstra glad i å leke ved å hoppe og sprette rundt og reagerte ikke før han ble større og ikke gav seg med noe som han burde vokst fra. Først da han ble utredet  egentlig for ADHD, ble det oppdaget at han hadde Tourettes også.

Jeg måtte lære meg å se ticsene hans rett og slett, f.eks. falt det meg aldri inn at måten han hoppet bortover på, eller tok en piruett, faktisk var tics. Jeg ble og også gjort oppmerksom på en spesiell måte han rister hånden lett og raskt på osv. Han har ikke blunketics, eller andre veldig vanlige tics, og han kan som sagt både samle dem opp og kamuflere dem. I tillegg har han lite vokale tics, og også de er subtile og litt skjulte. Ingen av vennene hans ser på ham at han har Tourettes, og søsknene hans vet det, men ser omtrent aldri at han ticser. Jeg ser det, fordi jeg nå vet akkurat hva jeg skal se etter på akkurat ham, og noen lærere vet jeg at kunne se noe av det.

Skrevet

Ja, det visst en rar autocorrect der. Men det må da være over en promille med Aaberges? Vi har langt flere elever med dette enn Tourettes ved vår skole i hvert fall. 

Nei, ca 1-3 av 1000 er anslaget. Hvis dere har langt flere ved deres skole må det være enten overhopning i nærmiljøet av en grunn eller overdiagnostisering. 

https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ca 1-3 av 1000 er anslaget. Hvis dere har langt flere ved deres skole må det være enten overhopning i nærmiljøet av en grunn eller overdiagnostisering. 

https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/

Ja, det kan godt være. Skolen jeg jobber på er stor, over 1000 elever, men jeg har bare to ganger hatt elever med Tourettes og hatt minst 10-12 stykker med Asberges, var nok derfor jeg trodde det var mer vanlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...