Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #1 Skrevet 7. september 2020 Kan barnehagen kreve det ? Anonymkode: 36fa0...6ea
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #2 Skrevet 7. september 2020 I disse dager, ja. Er det ikke uansett ganske vanlig å ha på seg rene klær hver dag? Anonymkode: f6955...ddf
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #3 Skrevet 7. september 2020 Ja, det synes jeg. Regner med at det er snakk om mer enn en liten flekk eller to. Man sender ikke ungen i barnehagen med møkkete klær, men er man selv ville gått på jobb med møkkete klær. Anonymkode: 44ff0...49a
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #4 Skrevet 7. september 2020 Ja, selvfølgelig. Mulig jeg har rare barn, men ingenting av det de har hatt på seg har overlevd mer enn en dags bruk før vask. Anonymkode: e9628...6ea
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #5 Skrevet 7. september 2020 Selvfølgelig. Det var ett merkelig spørsmål Anonymkode: f3a1d...a65
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #6 Skrevet 7. september 2020 Pleier du å levere møkkete barn? Eller mener du utedressen? Regner med de har litt spesielle regler nå, at alle må ta med alle klærne hjem hver dag kanskje? Da er det vel ikke nødvendig å vaske dressen hver dag, men børste av den, skylle av den litt og henge den til tørk kanskje? Nå har mine begynt på skolen, men da de gikk i barnehagen hadde de rene inneklær hver dag, men jeg vasket ikke utedressen i maskin hver dag altså. Men jeg kunne tatt den med hjem og børstet av den o.l. nå for å ta min del av jobben rundt korona. Anonymkode: 57dd4...815
Optatium Skrevet 7. september 2020 #7 Skrevet 7. september 2020 Det er vel en selvfølge? Ingen av mine har kunnet gå flere dager med det samme. Unntaket er tykkere ulltøy og yttertøy.
Leverpostei Skrevet 7. september 2020 #8 Skrevet 7. september 2020 Mine barn søler sjelden, og jeg trenger ikke vaske klærne deres hver dag. Det holder ofte å lufte. Etter et par gangers bruk vasker jeg, da lukter det «barnehage». Jeg tenker at rene klær i barnehagen er en selvfølge, men nyvasket må det ikke være.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #9 Skrevet 7. september 2020 Hvis det er rent kan du jo bare legge det til side og vente et par dager før du tar det på igjen. De vet jo ikke om du har vaska det eller ikke. Anonymkode: 4c50a...161
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #10 Skrevet 7. september 2020 Jobber i barnehage . Og jo vi ser at det ikke er vaska. Flere har samme body/sokker og bukse i 3/4 dager ! Lurte bare på om vi var for kravstore ! Noen ganger er klærne av en stund og så kommer de like møkkete noen dager senere . Anonymkode: 36fa0...6ea
Leverpostei Skrevet 7. september 2020 #11 Skrevet 7. september 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jobber i barnehage . Og jo vi ser at det ikke er vaska. Flere har samme body/sokker og bukse i 3/4 dager ! Lurte bare på om vi var for kravstore ! Noen ganger er klærne av en stund og så kommer de like møkkete noen dager senere . Anonymkode: 36fa0...6ea Men mener du at en body automatisk er møkkete når den er brukt 3 dager? Jeg forstår at du reagerer hvis den er full i snørr eller matrester, men en body, som ofte er under en genser, blir ikke nødvendigvis skitten av to dagers bruk.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #12 Skrevet 7. september 2020 To dager er helt greit om den er ren. Men stort sett er det matflekker som er 2-4 dager gamle ! Litt syltetøy fra dagens frokost går jo å fint. Men ikke fra lunsjen forrige uke liksom Anonymkode: 36fa0...6ea
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #13 Skrevet 7. september 2020 Trodde først du mente inkl feks yttertøy som dresser, regnklær, støvler osv. Det blir for dumt å ta med hjem p vaske hver eneste dag for så mørke det til igjen etter 15 min, dagen etter i Men slik du beskriver etterpå av skitne bodyer osv, så blir saken en helt annen. Da er det jo gjerne snakk om gamle matrester og snue og dette er jo direkte uhygienisk og kan i verstefall være smittsomt. Men siden dette med hygiene ofte er ett litt sårbart tema, fordi noen familier sliter mer med helsen, overskudd, økonomi osv enn andre, så ville jeg bedt styrer eller leder sende ut felles skriv der det kommer frem at det er ønskelig med rene inneklær av hensyn til den nye smittesituasjonen. Anonymkode: f6e2a...985
Pobie Skrevet 7. september 2020 #14 Skrevet 7. september 2020 Barnehagen kan da vel ikke "kreve" noe som helst hva angår klær. Men er vel vanlig å sende barn i barnehagen med rene klær? Her skjer det ytterst sjelden at barna kan ha samme genser eller bukse to dager på rad, men vanligvis sendes de med nye klær hver dag. Men folk som sender barna med flekkete og skitne klær er vel gjerne de samme som har dårlig råd og kanskje ikke har så mange klær å velge i eller kun vasker klær én dag i uka el.l.?
Leverpostei Skrevet 8. september 2020 #15 Skrevet 8. september 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: To dager er helt greit om den er ren. Men stort sett er det matflekker som er 2-4 dager gamle ! Litt syltetøy fra dagens frokost går jo å fint. Men ikke fra lunsjen forrige uke liksom Anonymkode: 36fa0...6ea Det er jeg enig i at er ugreit.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2020 #16 Skrevet 8. september 2020 Er vel greit å bruke en bukse eller genser en dag til om den ikke er skitten? Ute brukes yttertøy og inne blir han ofte ikke skitten. Altså klær uten flekker eller møkk. Anonymkode: ad3fd...f53
Anonym bruker Skrevet 8. september 2020 #17 Skrevet 8. september 2020 Dei små klærne tar jo nesten ingen plass i vaskemaskin. Vask dei, vel! Ekkelt med skitne klær. Kunne aldri tenkt meg å bruke skitne klær på barna mine. Klærne føles vel skitne etter å ha vært i barnehagen en heil dag. Skift til nye klær når dokke kjem heim, og send barnet i barnehagen neste dag med ettermiddags-klærne dersom dei fortsatt er reine. Anonymkode: 4b8f1...c70
Leverpostei Skrevet 8. september 2020 #18 Skrevet 8. september 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dei små klærne tar jo nesten ingen plass i vaskemaskin. Vask dei, vel! Ekkelt med skitne klær. Kunne aldri tenkt meg å bruke skitne klær på barna mine. Klærne føles vel skitne etter å ha vært i barnehagen en heil dag. Skift til nye klær når dokke kjem heim, og send barnet i barnehagen neste dag med ettermiddags-klærne dersom dei fortsatt er reine. Anonymkode: 4b8f1...c70 Nei, de «føles ikke skitne» etter en dag i barnehagen. Her i nord er det ull 10 måneder i året. Ull som brukes under mellomlag og yttertøy store deler av dagen, og som blir helt fine av litt lufting. Jeg nekter å kjøre en vaskemaskin med én bitteliten longs og én bitteliten trøye, fordi ungen av prinsipp ikke skal gå i barnehagen med klærne to dager på rad. Det sliter på klærne og miljøet.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2020 #19 Skrevet 8. september 2020 Jeg sender alltid ungene i rene klær. Med unntak av yttertøyet i barnehage alder, der må det tåles litt møkk, kan ikke vaskes daglig. Sokker/strømpebukse, truse og t-skjorte er en selvfølge at byttes hver dag. Bukse og genser kan de i og for seg bruke en dag til dersom det ikke er møkkete/flekkete, men tror nok jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger det har vært aktuelt med mine barn. Etter en dag med sandkasse, klatring i trær, sparkesykling, tomatsuppe og joghurt, maling og plastelina og et lite trassanfall på gulvet i butikken er det lite sannsynlig at buksa er ok. Anonymkode: f9ed2...466
Anonym bruker Skrevet 8. september 2020 #20 Skrevet 8. september 2020 44 minutter siden, Leverpostei skrev: Nei, de «føles ikke skitne» etter en dag i barnehagen. Her i nord er det ull 10 måneder i året. Ull som brukes under mellomlag og yttertøy store deler av dagen, og som blir helt fine av litt lufting. Jeg nekter å kjøre en vaskemaskin med én bitteliten longs og én bitteliten trøye, fordi ungen av prinsipp ikke skal gå i barnehagen med klærne to dager på rad. Det sliter på klærne og miljøet. Vel, de fleste har mer tøy enn at de trenger å vaske det samme tøyet hver dag for å ikke sende ungen møkkete i barnehagen. Resten av familien har tydeligvis heller ikke tøy som vaskes hjemmes dere. Anonymkode: 44ff0...49a
Anonym bruker Skrevet 8. september 2020 #21 Skrevet 8. september 2020 Det er vel ikke verre enn å ha 5 små sett med klær og vaske dem på lørdag . Ungen kan jo ha samme tøyet hele helgen hjemme da . Men det står i smitteveilederen at barna skal være rene nå. Så man bør vel ta et ekstra tak der da . Anonymkode: 36fa0...6ea
Pobie Skrevet 8. september 2020 #22 Skrevet 8. september 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Dei små klærne tar jo nesten ingen plass i vaskemaskin. Vask dei, vel! Ekkelt med skitne klær. Kunne aldri tenkt meg å bruke skitne klær på barna mine. Klærne føles vel skitne etter å ha vært i barnehagen en heil dag. Skift til nye klær når dokke kjem heim, og send barnet i barnehagen neste dag med ettermiddags-klærne dersom dei fortsatt er reine. Anonymkode: 4b8f1...c70 Tar nesten ikke plass?! 😂 Med tre barn som bytter nesten alt hver dag blir det fort store mengder klesvask. Det tar jo aldri slutt, og vi har 10 kg vaskemaskin.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2020 #23 Skrevet 8. september 2020 Rene klær er for meg en selvfølge. Ingen av mine får gå i møkkete klær med unntak av utetøy. Det er alltids litt møkkete, men jeg børster av sand . Er uteklærne gjørmete vaskes det, men litt sandstøv bryr jeg meg ikke om. Innetøy skiftes daglig. I disse tider ser jeg på det som ekstra viktig selv om det er normal rutine hos oss. Nå er mine 4år og 5år å ikke alltid like møkkete som før. Likevel anser jeg klærne som møkkete da de ruller seg rundt på gulv og leker mye på bakken. Med banke på bakterier og virus vaskes alt. Anonymkode: 09be5...17e
Optatium Skrevet 8. september 2020 #24 Skrevet 8. september 2020 Ingen av mine har vært så renslige at de kan gå i det samme flere dager 😂 først nå som eldste er på skolen ser jeg at gensere og bukser av og til kan gå en runde til. Men bukser i barnehagen som har vært overalt på gulvet med de andre ungene? Nei det går i vasken. Uavhengig av korona eller ei, så har det med renslighet å gjøre for min del. Mine unger tar også av seg sokkene når de kommer hjem🙈
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå