Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #51 Skrevet 6. september 2020 35 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Hvis du ikke ser forskjell på å kaste et blikk på strikketøyet en sjelden gang og det å sitte og scrolle på mobilen så tenker jeg at vi gir oss her. Jeg klarer fint føre en samtale mens jeg gjør det, på lik linje med de som påstår de kan det når de strikker. Likevel er det ene greit og ikke det andre. Anonymkode: 835ab...77c
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #52 Skrevet 6. september 2020 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan vet du at det ikke plager noen andre? Jeg kan ikke fordra folk som gjør sånt. Frekt og uoppdragent i mine øyne. Og bare helt utrolig sært. Anonymkode: 835ab...77c Enig! Anonymkode: 8c65f...546
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #53 Skrevet 6. september 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Mange steder man ikke bør strikke men for meg tar det kaka når politikere sitter og strikker i bystyremøtene. Heller ikke så greit å holde innlegg i næringskomiteen og så sitter to damer og strikker mens man står der. Utrolig useriøst. Anonymkode: 92c8e...ada Nettopp. Useriøst. Og respektløst ovenfor de som snakker. Anonymkode: 835ab...77c
Syngensang Skrevet 6. september 2020 #54 Skrevet 6. september 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan vet du at det ikke plager noen andre? Jeg kan ikke fordra folk som gjør sånt. Frekt og uoppdragent i mine øyne. Og bare helt utrolig sært. Anonymkode: 835ab...77c Og i mine auge er det frekt og uoppdragent å tenke stygt om folk som sit i fred og ingen fare og passer sine eigne saker medan dei strikkar med lydlause bambuspinnar på forelesning. Eg kan sjå at enkelte blir forstyrra når folk strikkar medan dei fører ein samtale, sidan den som ikke strikkar ikkje veit kor automatisk strikking blir. Men å bli provosert av at folk sit i same forelesning som deg og strikkar?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #55 Skrevet 6. september 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men dere påstår jo det tar mer oppmerksomhet å se på tlf, og det gjør det jo ikke? Så da er det greit å sitte med mobilen også da? Når man er borte? Anonymkode: 835ab...77c Jo, mobilen tar langt, langt, langt mer av oppmerksomheten enn automatiserte strikkebevegelser gjør. Dette vil også enhver nevrolog, hjerneforsker, psykiater og psykolog kunne bekrefte. Anonymkode: 367e7...4af
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #56 Skrevet 6. september 2020 3 minutter siden, Syngensang skrev: Og i mine auge er det frekt og uoppdragent å tenke stygt om folk som sit i fred og ingen fare og passer sine eigne saker medan dei strikkar med lydlause bambuspinnar på forelesning. Eg kan sjå at enkelte blir forstyrra når folk strikkar medan dei fører ein samtale, sidan den som ikke strikkar ikkje veit kor automatisk strikking blir. Men å bli provosert av at folk sit i same forelesning som deg og strikkar? Lydløst? Eh... Hvis du skal holde et foredrag for noen, foretrekker du at de følger med eller gjør noe annet? Er du der for å lære eller strikke? Du eier tydeligvis ikke respekt for andre mennesker. Anonymkode: 835ab...77c
Syngensang Skrevet 6. september 2020 #57 Skrevet 6. september 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lydløst? Eh... Hvis du skal holde et foredrag for noen, foretrekker du at de følger med eller gjør noe annet? Er du der for å lære eller strikke? Du eier tydeligvis ikke respekt for andre mennesker. Anonymkode: 835ab...77c Det var å drage det litt langt syns eg. Men det er vel ein slags kulturskilnad då? Eg lærer veldig mykje betre når hendene mine er opptatt med eit strikketøy. Og eg veit godt at det ikkje berre er eg som er slik. Eg er og vanligvis veldig aktiv med innspel og spørsmål (relevante ,ikkje fordi eg ikkje følgde med!!)meir enn mange ikkje strikkarar. Dette veit eg, og når eg snakkar for forsamlinger (gjer det med ulike mellomrom) så tenker eg ikkje over om nokon strikkar, føler det absolutt ikkje at det er respektlaust.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #58 Skrevet 6. september 2020 Men hvorfor strikker man når man skal være sammen med og føre samtaler med andre? Jeg forstår det bare ikke. Er det virkelig så viktig å strikke akkurat da? Anonymkode: 7a2d2...65f
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #59 Skrevet 6. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Lydløst? Eh... Hvis du skal holde et foredrag for noen, foretrekker du at de følger med eller gjør noe annet? Er du der for å lære eller strikke? Du eier tydeligvis ikke respekt for andre mennesker. Anonymkode: 835ab...77c Så var det dette med at vi er ulike da. Jeg får fnatt av å sitte i ro. Jeg blir ukonsentrert og urolig. Har jeg strikketøy derimot, så klarer jeg å fokusere på det som blir sagt, og jeg følger mye bedre med. Jeg husker en gang jeg spurte foreleseren på universitetet om hun syntes det var forstyrrende at jeg strikket. Tvert imot sa hun, hun strikket ofte selv da hun var på forelesning, fordi det skjerpet konsentrasjonen hennes. I raushetens og mangfoldets tid, er det så vanskelig å akseptere at noen konsentrerer seg bedre når hendene kan jobbe? Ikke vær så jævla hårsåre. Anonymkode: 6340e...249
CherryC Skrevet 6. september 2020 #60 Skrevet 6. september 2020 Besøker jeg mamma sitter hun med strikketøyet , synst det er greit. Min mormor var slik at man kunne ikke bare sitte rett opp og ned med hendene i fanget så da var det bedre med «spøt». Har venninner som strikker og de strikker om vi treffes hjemme hos noen og tar en kaffe feks. Men synes ellers man kan la strikketøyet ligge.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #61 Skrevet 6. september 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan vet du at det ikke plager noen andre? Jeg kan ikke fordra folk som gjør sånt. Frekt og uoppdragent i mine øyne. Og bare helt utrolig sært. Anonymkode: 835ab...77c For det første er det ikke bare jeg som strikker. Så i mitt arbeidsmiljø og mine sosiale kretser er det en kultur for at det er ok å strikke, hekle, eller tegne kruseduller på et ark for den saks skyld. Siden temaet har vært diskutert både blant kollegaer og venninner, vet jeg at de som strikker opplever at det skjerper konsentrasjonen. Og at man selvsagt ikke velger komplekse mønstre, men enkle prosjekter hvor hendene jobber på autopilot. De som ikke strikker har forsikret om at det ikke er til sjenanse, så lenge man ikke klirrer med metallpinner. Ikke én person har sagt at det er frekt og uhøflig å strikke. Jeg kjenner mange som strikker, og opplever nesten uten unntak at de har øyne og ører tilgjengelig for dem de er sammen med. Folk med nesa i mobilen, derimot, er det umulig å holde øyekontakt med gjennom samtalen, og flertallet fremstår uinteresserte og uengasjerte når mobilen prioriteres foran de man er sammen med. Anonymkode: 8a924...8d5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #62 Skrevet 7. september 2020 Jeg tenker at de som nevner dette med oppmerksomhet; Det handler ikke nødvendigvis om at strikkeren er uoppmerksom, men at ved å ta fram strikketøyet så velger man å ikke gi hele oppmerksomheten sin til vedkommende man tilbringer tid med, og det kan hende at nettopp dette vedkommende vil bli uoppmerksom på grunn av strikketøyet. Det spiller liten rolle om det er automatisert strikking, for selv om strikkeren fint klarer å konsentrere seg om både strikking og prating / strikkingen ikke tar bort strikkerens oppmerksomhet, så vil det for en ikke-strikker i hovesak oppleves som at man ikke er verdig den fulle oppmerksomheten og at strikkeren må ha noe ekstra å gjøre på for å gidde å tilbringe tiden sammen med ikke-strikkeren. Anonymkode: 85ae0...16f
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #63 Skrevet 7. september 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at de som nevner dette med oppmerksomhet; Det handler ikke nødvendigvis om at strikkeren er uoppmerksom, men at ved å ta fram strikketøyet så velger man å ikke gi hele oppmerksomheten sin til vedkommende man tilbringer tid med, og det kan hende at nettopp dette vedkommende vil bli uoppmerksom på grunn av strikketøyet. Det spiller liten rolle om det er automatisert strikking, for selv om strikkeren fint klarer å konsentrere seg om både strikking og prating / strikkingen ikke tar bort strikkerens oppmerksomhet, så vil det for en ikke-strikker i hovesak oppleves som at man ikke er verdig den fulle oppmerksomheten og at strikkeren må ha noe ekstra å gjøre på for å gidde å tilbringe tiden sammen med ikke-strikkeren. Anonymkode: 85ae0...16f Nettopp. Anonymkode: 8c65f...546
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #64 Skrevet 7. september 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at de som nevner dette med oppmerksomhet; Det handler ikke nødvendigvis om at strikkeren er uoppmerksom, men at ved å ta fram strikketøyet så velger man å ikke gi hele oppmerksomheten sin til vedkommende man tilbringer tid med, og det kan hende at nettopp dette vedkommende vil bli uoppmerksom på grunn av strikketøyet. Det spiller liten rolle om det er automatisert strikking, for selv om strikkeren fint klarer å konsentrere seg om både strikking og prating / strikkingen ikke tar bort strikkerens oppmerksomhet, så vil det for en ikke-strikker i hovesak oppleves som at man ikke er verdig den fulle oppmerksomheten og at strikkeren må ha noe ekstra å gjøre på for å gidde å tilbringe tiden sammen med ikke-strikkeren. Anonymkode: 85ae0...16f For noe vas! Jeg er som sagt ikke strikker selv, men så sær og selvopptatt kan man da ikke være? Har man så liten selvtillit at man blir satt ut av at noen sitter med et strikketøy i fanget har man en jobb å gjøre med selvbildet sitt. Det er det ingen andre sitt ansvar å ta hensyn til. Det får være grenser for sarte blomster, altså. Anonymkode: f30f4...3c1
Himmel og hav Skrevet 7. september 2020 #65 Skrevet 7. september 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at de som nevner dette med oppmerksomhet; Det handler ikke nødvendigvis om at strikkeren er uoppmerksom, men at ved å ta fram strikketøyet så velger man å ikke gi hele oppmerksomheten sin til vedkommende man tilbringer tid med, og det kan hende at nettopp dette vedkommende vil bli uoppmerksom på grunn av strikketøyet. Det spiller liten rolle om det er automatisert strikking, for selv om strikkeren fint klarer å konsentrere seg om både strikking og prating / strikkingen ikke tar bort strikkerens oppmerksomhet, så vil det for en ikke-strikker i hovesak oppleves som at man ikke er verdig den fulle oppmerksomheten og at strikkeren må ha noe ekstra å gjøre på for å gidde å tilbringe tiden sammen med ikke-strikkeren. Anonymkode: 85ae0...16f Føler du det samme om noen spiser, drikker kaffe eller sitter og bretter på servietten eller at dere går tur når dere er sammen? Må du ha noens fulle og udelte oppmerksomhet hele tiden for ikke å bli såra og fornærma? For min egen del kan jeg si at det å dra fram strikketøyet ikke handler om at jeg kjeder meg. Jeg strikker på toget, på venterommet hos legen, hos venninner, hjemme på kvelden, på terrassen i sola, mens jeg ser på tv osv. Så mye kjeder jeg meg ikke. Strikking er avslappende, koselig og så er det jo det at den jakka eller genseren jeg strikker vil jeg jo gjerne ha, og om jeg ikke skal bruke et halvår på den, så må det strikkes noen omganger hist og her. Jeg har forøvrig alltid minst to strikketøy. Et hjemmestrikketøy, som gjerne har mønster og telling, og et enkelt bortestrikketøy. Så om jeg drar fram strikketøyet når vi sitter i sola og skravler, så er det fordi jeg slapper av og koser meg, ikke fordi jeg kjeder meg.
Syngensang Skrevet 7. september 2020 #66 Skrevet 7. september 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at de som nevner dette med oppmerksomhet; Det handler ikke nødvendigvis om at strikkeren er uoppmerksom, men at ved å ta fram strikketøyet så velger man å ikke gi hele oppmerksomheten sin til vedkommende man tilbringer tid med, og det kan hende at nettopp dette vedkommende vil bli uoppmerksom på grunn av strikketøyet. Det spiller liten rolle om det er automatisert strikking, for selv om strikkeren fint klarer å konsentrere seg om både strikking og prating / strikkingen ikke tar bort strikkerens oppmerksomhet, så vil det for en ikke-strikker i hovesak oppleves som at man ikke er verdig den fulle oppmerksomheten og at strikkeren må ha noe ekstra å gjøre på for å gidde å tilbringe tiden sammen med ikke-strikkeren. Anonymkode: 85ae0...16f Då kan dei berre hoppe ned frå pidestallen sin og slutte å vere så sjølvopptatte syns no eg. Somme folk no for tida trur at kjensler dei har triumfer sanninga. Som i dette tilfelle. Fordi dei føler at strikkaren ikkje vier dei absolutt all fokus ,fordi dei føler at strikkaren eigentleg kjeiar seg samen med dei (veldig søkt konklusjon spør du meg, men ser at andre og brukar det argumentet ,så dei tenkjer vel faktisk slik) så må strikkaren legge vekk strikketøyet sitt. Då framstår ein både som usikre og egositiske på same tid. Vi er blitt så sjølvsentrerte at vi blir sjalu på eit strikketøy!
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #67 Skrevet 7. september 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at de som nevner dette med oppmerksomhet; Det handler ikke nødvendigvis om at strikkeren er uoppmerksom, men at ved å ta fram strikketøyet så velger man å ikke gi hele oppmerksomheten sin til vedkommende man tilbringer tid med, og det kan hende at nettopp dette vedkommende vil bli uoppmerksom på grunn av strikketøyet. Det spiller liten rolle om det er automatisert strikking, for selv om strikkeren fint klarer å konsentrere seg om både strikking og prating / strikkingen ikke tar bort strikkerens oppmerksomhet, så vil det for en ikke-strikker i hovesak oppleves som at man ikke er verdig den fulle oppmerksomheten og at strikkeren må ha noe ekstra å gjøre på for å gidde å tilbringe tiden sammen med ikke-strikkeren. Anonymkode: 85ae0...16f Men sånne primadonnanykker skal jo ikke taes hensyn til. Anonymkode: 6340e...249
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #68 Skrevet 7. september 2020 3 minutter siden, Syngensang skrev: Då kan dei berre hoppe ned frå pidestallen sin og slutte å vere så sjølvopptatte syns no eg. Somme folk no for tida trur at kjensler dei har triumfer sanninga. Som i dette tilfelle. Fordi dei føler at strikkaren ikkje vier dei absolutt all fokus ,fordi dei føler at strikkaren eigentleg kjeiar seg samen med dei (veldig søkt konklusjon spør du meg, men ser at andre og brukar det argumentet ,så dei tenkjer vel faktisk slik) så må strikkaren legge vekk strikketøyet sitt. Då framstår ein både som usikre og egositiske på same tid. Vi er blitt så sjølvsentrerte at vi blir sjalu på eit strikketøy! Veldig spesielt at man blir så hissig av at andre synes man ikke bør strikke i alle ulike møter med folk. Det høres ut som om strikking er det viktigste i livet for flere av dere. Kanskje dere bør trene på å gjøre en ting om gangen, dersom dere ikke klarer å holde fokus uten å strikke? jeg trives best med radio/TV i bakgrunnen, da slapper jeg best av. Men jeg skrur selvsagt av om jeg får besøk. Ikke fordi jeg tror noen blir sjalu på radioen, men det har noe med hvilke signaler man sender ut til andre. Anonymkode: 5bfd0...09b
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #69 Skrevet 7. september 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at de som nevner dette med oppmerksomhet; Det handler ikke nødvendigvis om at strikkeren er uoppmerksom, men at ved å ta fram strikketøyet så velger man å ikke gi hele oppmerksomheten sin til vedkommende man tilbringer tid med, og det kan hende at nettopp dette vedkommende vil bli uoppmerksom på grunn av strikketøyet. Det spiller liten rolle om det er automatisert strikking, for selv om strikkeren fint klarer å konsentrere seg om både strikking og prating / strikkingen ikke tar bort strikkerens oppmerksomhet, så vil det for en ikke-strikker i hovesak oppleves som at man ikke er verdig den fulle oppmerksomheten og at strikkeren må ha noe ekstra å gjøre på for å gidde å tilbringe tiden sammen med ikke-strikkeren. Anonymkode: 85ae0...16f Helt enig i dette. Anonymkode: 835ab...77c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #70 Skrevet 7. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: For noe vas! Jeg er som sagt ikke strikker selv, men så sær og selvopptatt kan man da ikke være? Har man så liten selvtillit at man blir satt ut av at noen sitter med et strikketøy i fanget har man en jobb å gjøre med selvbildet sitt. Det er det ingen andre sitt ansvar å ta hensyn til. Det får være grenser for sarte blomster, altså. Anonymkode: f30f4...3c1 Ja, såklart er det ikke strikkeren som gjør noe feil, og den andre er vel mentalt syk? Du er jo ikk 28 minutter siden, Himmel og hav skrev: Føler du det samme om noen spiser, drikker kaffe eller sitter og bretter på servietten eller at dere går tur når dere er sammen? Må du ha noens fulle og udelte oppmerksomhet hele tiden for ikke å bli såra og fornærma? For min egen del kan jeg si at det å dra fram strikketøyet ikke handler om at jeg kjeder meg. Jeg strikker på toget, på venterommet hos legen, hos venninner, hjemme på kvelden, på terrassen i sola, mens jeg ser på tv osv. Så mye kjeder jeg meg ikke. Strikking er avslappende, koselig og så er det jo det at den jakka eller genseren jeg strikker vil jeg jo gjerne ha, og om jeg ikke skal bruke et halvår på den, så må det strikkes noen omganger hist og her. Jeg har forøvrig alltid minst to strikketøy. Et hjemmestrikketøy, som gjerne har mønster og telling, og et enkelt bortestrikketøy. Så om jeg drar fram strikketøyet når vi sitter i sola og skravler, så er det fordi jeg slapper av og koser meg, ikke fordi jeg kjeder meg. Når man spiser eller drikker kaffen er det som regel ikke ensidig, det er noe man gjør sammen. Når den ene strikker fordi hun ellers ikke vil slappe av eller kose seg så sier du jo selv at selskapet til den andre ikke er nok. Anonymkode: 835ab...77c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #71 Skrevet 7. september 2020 25 minutter siden, Syngensang skrev: Då kan dei berre hoppe ned frå pidestallen sin og slutte å vere så sjølvopptatte syns no eg. Somme folk no for tida trur at kjensler dei har triumfer sanninga. Som i dette tilfelle. Fordi dei føler at strikkaren ikkje vier dei absolutt all fokus ,fordi dei føler at strikkaren eigentleg kjeiar seg samen med dei (veldig søkt konklusjon spør du meg, men ser at andre og brukar det argumentet ,så dei tenkjer vel faktisk slik) så må strikkaren legge vekk strikketøyet sitt. Då framstår ein både som usikre og egositiske på same tid. Vi er blitt så sjølvsentrerte at vi blir sjalu på eit strikketøy! Men dere føler jo det samme for andre ring dere ikke liker? Mobil eller tv? Selv om dette heller ikke tar fokus. Men strikketøyet er altså hellig? Anonymkode: 835ab...77c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2020 #72 Skrevet 7. september 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, såklart er det ikke strikkeren som gjør noe feil, og den andre er vel mentalt syk? Du er jo ikk Jeg er jo ikk....hva? Nevnte jeg mentalt syk? Man er da ikke syk selv om man er selvopptatt og sær? Når man spiser eller drikker kaffen er det som regel ikke ensidig, det er noe man gjør sammen. Når den ene strikker fordi hun ellers ikke vil slappe av eller kose seg så sier du jo selv at selskapet til den andre ikke er nok. Anonymkode: 835ab...77c Anonymkode: f30f4...3c1
Syngensang Skrevet 7. september 2020 #73 Skrevet 7. september 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men dere føler jo det samme for andre ring dere ikke liker? Mobil eller tv? Selv om dette heller ikke tar fokus. Men strikketøyet er altså hellig? Anonymkode: 835ab...77c Nei ikkje hellig. Men forskjellig.
Himmel og hav Skrevet 7. september 2020 #74 Skrevet 7. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Når man spiser eller drikker kaffen er det som regel ikke ensidig, det er noe man gjør sammen. Når den ene strikker fordi hun ellers ikke vil slappe av eller kose seg så sier du jo selv at selskapet til den andre ikke er nok. Anonymkode: 835ab...77c Nå leser du ting som ikke står der. Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev: "Så om jeg drar fram strikketøyet når vi sitter i sola og skravler, så er det fordi jeg slapper av og koser meg" Det stikk motsatte av det du klarte å vri det til. Det var ingen "ellers ikke" i det jeg skrev, hverken på eller mellom linjene.
sug lut Skrevet 7. september 2020 #75 Skrevet 7. september 2020 1 time siden, Syngensang skrev: Nei ikkje hellig. Men forskjellig. Jeg tror det er en distinksjon enkelte sliter tungt med .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå