Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #1 Skrevet 6. september 2020 Er det «regler» for når det er greit? Kan man dra det frem i et bursdagsselskap f eks? Det gjelder ikke meg selv..! Anonymkode: 20a89...46d
sug lut Skrevet 6. september 2020 #2 Skrevet 6. september 2020 Alle lag som ikke er en "anledning". Dsv ikke bursdag, konfirmasjon, begravelse, og heller ikke jobbmiddag eller seminar.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #3 Skrevet 6. september 2020 Bortsett fra venninnebesøk og strikkekafé så kan det ligge. Hadde en kollega som insisterte på å strikke i møter på jobb. Et par vennlige beskjeder fra sjefen om at hobbyer gjør man på fritiden så ble strikketøy bannlyst på jobb. 😂😂😂 Jeg elsker å strikke men kunne ikke ramle meg inn å strikke i bursdager, på møter osv. Anonymkode: 6a346...0cd
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #4 Skrevet 6. september 2020 I alle anledninger der det passer at TV står på i bakgrunnen eller at andre sjekker mobilen, så passer det også å strikke. Anonymkode: 5bfd0...09b
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #5 Skrevet 6. september 2020 Sikkert symøte med gjengen. Selvsagt også på tog, fly, buss osv. Men ikke dra frem strikketøyet når du møter venner eller familie. Jeg synes det er ekstremt uhøflig. Var på venninnefest med ca 15 andre en gang, middag, vin og god stemning. Så drar ei frem strikketøyet, det dreper virkelig festen. Anonymkode: 0b564...147
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #6 Skrevet 6. september 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Sikkert symøte med gjengen. Selvsagt også på tog, fly, buss osv. Men ikke dra frem strikketøyet når du møter venner eller familie. Jeg synes det er ekstremt uhøflig. Var på venninnefest med ca 15 andre en gang, middag, vin og god stemning. Så drar ei frem strikketøyet, det dreper virkelig festen. Anonymkode: 0b564...147 Glemte å ta med: det hjelper ikke at du spør først. Hva skal man liksom svare? Anonymkode: 0b564...147
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #7 Skrevet 6. september 2020 Ingen. Kun om det er med en strikkeklubb el. eller nære venner/familie der man er helt sikker på at den andre synes det er greit. I tillegg har ikke jeg personlig noe problem med at noen strikker eller hekler helt stille og diskrete på forelesninger i stort auditorium. Noen konsentrer seg bedre slik. Anonymkode: 365a7...c78
Syngensang Skrevet 6. september 2020 #8 Skrevet 6. september 2020 Denne diskusjonen har vi hatt før. Men kvifor er det uhøfleg å strikke? Eg er enig i finare lag og fest med middag og god drikke, personleg legg eg igjen strikketøyet når eg tek på meg høghæla sko. Men har elles aldri tenkt på at det er uhøfleg?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #9 Skrevet 6. september 2020 1 time siden, Syngensang skrev: Denne diskusjonen har vi hatt før. Men kvifor er det uhøfleg å strikke? Eg er enig i finare lag og fest med middag og god drikke, personleg legg eg igjen strikketøyet når eg tek på meg høghæla sko. Men har elles aldri tenkt på at det er uhøfleg? Noen synes at håndarbeid stjeler fokus fra samtalen, at man da ser mye ned og ikke deltar godt nok. Jeg tenker at dette er svært avhengig av hva det er snakk om. En venninne har alltid med strikketøy i mindre besøk, men hun har da med noe på bambuspinner (helt stille) og hvor hun bare strikker i vei uten å se ned mer enn én ytterst sjelden gang. Ting med mønster, der man må telle masker osv, tar hun aldri med. Dette synes jeg er helt greit. Men hadde det kommet en med klirrende pinner, som satt og så ned på strikketøyet mer enn 20-30 % av tiden og innimellom stopper å delta for å telle masker osv, så synes jeg ikke det er ok. Forøvrig strikker og hekler jeg en god del selv, men tar sjeldent med meg noe til andre. Kanskje et enkelt heklearbeid på en forelesning i stor sal, og da setter jeg meg bak. Anonymkode: 365a7...c78
Syngensang Skrevet 6. september 2020 #10 Skrevet 6. september 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen synes at håndarbeid stjeler fokus fra samtalen, at man da ser mye ned og ikke deltar godt nok. Jeg tenker at dette er svært avhengig av hva det er snakk om. En venninne har alltid med strikketøy i mindre besøk, men hun har da med noe på bambuspinner (helt stille) og hvor hun bare strikker i vei uten å se ned mer enn én ytterst sjelden gang. Ting med mønster, der man må telle masker osv, tar hun aldri med. Dette synes jeg er helt greit. Men hadde det kommet en med klirrende pinner, som satt og så ned på strikketøyet mer enn 20-30 % av tiden og innimellom stopper å delta for å telle masker osv, så synes jeg ikke det er ok. Forøvrig strikker og hekler jeg en god del selv, men tar sjeldent med meg noe til andre. Kanskje et enkelt heklearbeid på en forelesning i stor sal, og da setter jeg meg bak. Anonymkode: 365a7...c78 Ja, det er klart, ein tek ikkje med sitt mest kompliserte strikketøy. Mamma har alltid to strikketøy eit "besøksstrikketøy" som ho berre kan strikke i veg på utan å tenke noko mer på det. Medan det andre er meir avansert så ho må konsentrere seg og telle. Er jo egentlig einig i at ein ikkje bør ta med strikketøy ein må konsentrere seg mykje om bort. Men det rekner eg med at dei fleste strikkarar tenker på sjølv òg, det er jo ikkje noko moro å telle masker når ein er på besøk med andre.
sug lut Skrevet 6. september 2020 #11 Skrevet 6. september 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: I alle anledninger der det passer at TV står på i bakgrunnen eller at andre sjekker mobilen, så passer det også å strikke. Anonymkode: 5bfd0...09b Dvs ingen.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #12 Skrevet 6. september 2020 Ingen, det er like uhøflig å dra opp strikketøyet som det er å taste på telefonen Anonymkode: 05322...0e5
beef sister Skrevet 6. september 2020 #13 Skrevet 6. september 2020 Aldri. Jeg kunne godt ha sittet på telefonen og allikevel klart å holde fokus, som er argumentet til de som strikker, så i så fall får det være likestilt mtp. frekkhet.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #14 Skrevet 6. september 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Er det «regler» for når det er greit? Kan man dra det frem i et bursdagsselskap f eks? Det gjelder ikke meg selv..! Anonymkode: 20a89...46d I min verden strikker man hjemme hos seg selv, på hytta osv. Evt om det er avtalt strikketreff. Å dra fram strikketøy borte ellers er særs ufint. Blir som å skru på tv når en har besøk uten å skulle se noe sammen. Anonymkode: 835ab...77c
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #15 Skrevet 6. september 2020 Hvorfor må dere stikke-damer på død og liv dra med strikketøyet over alt? Jeg hadde blitt skikkelig irritert og sannsynligvis begynt å surfe på mobilen. Når man er ute blant folk mener jeg man bør gi dem man møter sin fulle oppmerksomhet. Strikke kan man gjøre hjemme. Anonymkode: 082aa...37c
Valkyriemamma Skrevet 6. september 2020 #16 Skrevet 6. september 2020 Eg har alltid med klutene eg strikker. Hovudsakleg fordi eg vil ha noko å gjera på viss eg venter på buss o.l. Det ligg alltid i veska. Er eg hjå nær familie eller venner, kjem det fram, både hjå meg og vertskapet. Samme når dei er på besøk her. Det blir alltid liggande i veska i større sosiale lag. Å argumentere at ein like så godt kan ta fram mobilen, er tull. Å strikne kluter, er hjernedødt arbeid. Å skjekke mobilen krever ein smule meir kognitiv virksomhet.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #17 Skrevet 6. september 2020 Akkurat nå, Valkyriemamma skrev: Eg har alltid med klutene eg strikker. Hovudsakleg fordi eg vil ha noko å gjera på viss eg venter på buss o.l. Det ligg alltid i veska. Er eg hjå nær familie eller venner, kjem det fram, både hjå meg og vertskapet. Samme når dei er på besøk her. Det blir alltid liggande i veska i større sosiale lag. Å argumentere at ein like så godt kan ta fram mobilen, er tull. Å strikne kluter, er hjernedødt arbeid. Å skjekke mobilen krever ein smule meir kognitiv virksomhet. Ikke sikkert det føles sånn for den som ikke strikker. Jeg synes det er uhøflig, og uansett hvor mye man tror at deter hjernedødt arbeide, så tar det oppmerksomhet, men det merker nok ikke strikkeren selv, akkurat som de som bare må sjekke telefonen sin heller ikke tenker over. Anonymkode: 05322...0e5
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #18 Skrevet 6. september 2020 1 minutt siden, Valkyriemamma skrev: Eg har alltid med klutene eg strikker. Hovudsakleg fordi eg vil ha noko å gjera på viss eg venter på buss o.l. Det ligg alltid i veska. Er eg hjå nær familie eller venner, kjem det fram, både hjå meg og vertskapet. Samme når dei er på besøk her. Det blir alltid liggande i veska i større sosiale lag. Å argumentere at ein like så godt kan ta fram mobilen, er tull. Å strikne kluter, er hjernedødt arbeid. Å skjekke mobilen krever ein smule meir kognitiv virksomhet. Men det er din mening. Vi andre som må sitte og snakke med noen som heller vil strikke liker ikke å bli prioritert bort, for det er jo det dere gjør, selv om dere ikke evner se det selv. Se på mobilen er akkurat like hjernedødet for meg. Så den må du dra lenger ut på landet med altså. Anonymkode: 835ab...77c
Valkyriemamma Skrevet 6. september 2020 #19 Skrevet 6. september 2020 Berre for å ha presisert det: eg tar ikkje fram strikketøyet når eg er med ikkje-strikkere. Det kjem berre fram når eg er åleine eller med andre strikkere. Strikketøyet blir liggande av samme grunn som mobilen, med mindre den eg er med har med sitt strikketøy. 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke sikkert det føles sånn for den som ikke strikker. Jeg synes det er uhøflig, og uansett hvor mye man tror at deter hjernedødt arbeide, så tar det oppmerksomhet, men det merker nok ikke strikkeren selv, akkurat som de som bare må sjekke telefonen sin heller ikke tenker over. Anonymkode: 05322...0e5 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er din mening. Vi andre som må sitte og snakke med noen som heller vil strikke liker ikke å bli prioritert bort, for det er jo det dere gjør, selv om dere ikke evner se det selv. Se på mobilen er akkurat like hjernedødet for meg. Så den må du dra lenger ut på landet med altså. Anonymkode: 835ab...77c
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #20 Skrevet 6. september 2020 Det er ikke så mange generasjoner siden man overhodet ikke skulle ha "lediggang". Satt man seg ned måtte man lappe sokker, strikke votter eller hva det måtte være. I dag må man ingenting egentlig. Så er det nok forskjellig fra miljø til miljø hvordan denne utviklingen har vært. Min bestemor strikket så fort hun hadde sjansen, ikke bursdag selvfølgelig, men satt man med kaffekoppen og skravlet gikk strikketøyet samtidig. Det var aldri forstyrrende at bestemor strikket.... Hun døde for et par år siden, 99 år gammel, og håndarbeidet hadde hun med seg til siste slutt (selv om det ble helt enkle ting som heklede grytelapper på slutten) Anonymkode: 7bd50...d1a
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #21 Skrevet 6. september 2020 3 timer siden, Syngensang skrev: Denne diskusjonen har vi hatt før. Men kvifor er det uhøfleg å strikke? Eg er enig i finare lag og fest med middag og god drikke, personleg legg eg igjen strikketøyet når eg tek på meg høghæla sko. Men har elles aldri tenkt på at det er uhøfleg? For meg handler det om lyden, jeg blir oppriktig irritert, sammen med hvor ufokusert personen blir. Har selv en annen hobby (tegning, maling og grafisk design) og det kunne faktisk ikke falt meg inn å starte opp med det når jeg er med venner eller familie fordi jeg vet hvor opphengt jeg blir, det blir vanskeligere å få kontakt med meg og jeg hører dårligere etter. Jeg legger alltid vekk mobilen selv når jeg er med venner og familie, men syns likevel ikke det kan sammenlignes. Å sjekke en SMS og evnt svare tar kanskje toppen ett minutt, og forstyrrer kun der og da. Strikketøy (eller andre hobbyer) stjeler fokuset fra man starter til man slutter, som gjerne er en goood del lenger enn ett minutt. Anonymkode: 10adc...d47
beef sister Skrevet 6. september 2020 #22 Skrevet 6. september 2020 26 minutes ago, Valkyriemamma said: Å argumentere at ein like så godt kan ta fram mobilen, er tull. Å strikne kluter, er hjernedødt arbeid. Å skjekke mobilen krever ein smule meir kognitiv virksomhet. Nja, jeg har ingen problemer med å holde en samtale i gang mens jeg holder på med et spill som krever like lite hjernevirksomhet som det å strikke kluter.
Valkyriemamma Skrevet 6. september 2020 #23 Skrevet 6. september 2020 2 minutter siden, beef sister skrev: Nja, jeg har ingen problemer med å holde en samtale i gang mens jeg holder på med et spill som krever like lite hjernevirksomhet som det å strikke kluter. Då er nok vi to skrudd saman ulikt. Og godt er det! Tenk om vi alle var like.
Himmel og hav Skrevet 6. september 2020 #24 Skrevet 6. september 2020 Jeg tenker at det kommer mer an på hvem man er sammen med enn hva anledningen er. På min side av familien så er vi alle sammen (damene) strikkere, så der er strikketøyet framme i alle sammenhenger, med mindre det er høytidelige anledninger som jubileum, konfirmasjoner ol. I vanlige bursdagsselskaper strikker vi etter maten. Det gjør ingen utslag på praten. I mannens familie er det ingen som strikker, så da strikker jeg ikke (bare i bilen til og fra om det ikke er jeg som kjører.) De fleste venninner jeg er sammen med strikker også, så da er det helt naturlig å strikke når vi er sammen. Jeg har strikka siden jeg var 6, og med mindre jeg strikker komplisert mønster eller må telle, så har jeg ingen problemer med å prate, lytte eller være sosial med strikketøyet i gang. Jeg strikker når jeg ser på tv, og får med meg det som skjer der, så om man er en garvet strikker, så tar det ikke mye oppmerksomhet.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #25 Skrevet 6. september 2020 1 minutt siden, Himmel og hav skrev: Jeg tenker at det kommer mer an på hvem man er sammen med enn hva anledningen er. På min side av familien så er vi alle sammen (damene) strikkere, så der er strikketøyet framme i alle sammenhenger, med mindre det er høytidelige anledninger som jubileum, konfirmasjoner ol. I vanlige bursdagsselskaper strikker vi etter maten. Det gjør ingen utslag på praten. I mannens familie er det ingen som strikker, så da strikker jeg ikke (bare i bilen til og fra om det ikke er jeg som kjører.) De fleste venninner jeg er sammen med strikker også, så da er det helt naturlig å strikke når vi er sammen. Jeg har strikka siden jeg var 6, og med mindre jeg strikker komplisert mønster eller må telle, så har jeg ingen problemer med å prate, lytte eller være sosial med strikketøyet i gang. Jeg strikker når jeg ser på tv, og får med meg det som skjer der, så om man er en garvet strikker, så tar det ikke mye oppmerksomhet. Du føler sikkert ikke det tar mye oppmerksomhet, men det gjør det. Og bare den følelsen når du skal hygge deg med noen og de drar opp strikketøyet. Det blir en form for avvisning nesten. Du er ikke verdt min fulle oppmerksomhet, å strikke dette er viktigere. Men når flere strikker sammen er det jo greit. Jeg er med i en strikkegeuppe, "syklubb", og da er vi jo inneforstått med halv oppmerksomhet og klønete samtaler. Anonymkode: 835ab...77c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå