Gå til innhold

er det noen aktiviteter/øvelser/bevegelser man bør unngå hvis man har vonde knær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske overvektig og har noe artrose i knørne, og noe skader i menisken så knærne er mye vonde. Men ønsker nå å komme i bedre form, men er redd for å gjøre de verre. Kanskje noen her inne har litt peiling, kanskje noen med egen erfaring? Hva med f.eks sykling, trappegang, intervalltrening i bakker, hoppetau, øvelser på apparater på treningssenter?

Anonymkode: 006e5...f51

Skrevet

Sykling er gull. Det å gå nedover, enten trapper eller bakker tar fort livet av mine knær. Eller, bare det ene kneet, da jeg er operert etter et brudd. 

Anonymkode: 8e7a3...0cc

Skrevet

Vektnedgang er det som minsker belastningen på knærne mest, så tross de kneproblemene du har nå, så kan du trolig få ganske bra knær om du kommer deg ned i normal vekt :)

Sykling er bra. Gå turer, helst på mykere underlag enn asfalt (eller ha gode sko der). Bakketrening er bra. Hoppetau ville jeg unngått inntil du har gått noe ned i vekt og blitt sterkere.

Det er også kjempeviktig for knærne dine at du trener stabilitet i mage/rygg og bekken, så gode mage/ryggøvelser og øvelser for setet er også god. Så styrkeøvelser på treningssenter (eller hjemme) er også fint.

Svømming er veldig skånsomt for hele kroppen din.

Det vil også være veldig viktig at du tøyer muskulaturen jevnlig, helst daglig, for å unngå merbelastning på knærne. Så gjør det til en rutine å tøye hver dag - bakside legg og lår, fremside og innside lår, hoftebøyeren og setemusklene. Hver dag. Greit å gjøre foran tv'n på kvelden ;)

Ikke overdriv treningen i begynnelsen, men tenk langsiktig. Sett deg små mål, og langsiktige mål. Ros deg selv mye for det du gjør :)

Flott at du vil ta tak i det, for livet ditt blir mye enklere om du går ned i vekt og styrker kroppen slik at du får mindre (eller ingen) smerter i knærne.

Er du i tvil kan det være greit å ta noen timer til en fysioterapeut som kan knær og få litt veiledning. Har man vonde knær og begynner å trene så kan man forbigående få noe smerter i knærne. Men dette kommer da som regel bare av muskulære spenninger og kan i stor grad unngås om man man trener riktig og tøyer nok.

Lykke til :)

Anonymkode: 16473...ded

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykling er gull. Det å gå nedover, enten trapper eller bakker tar fort livet av mine knær. Eller, bare det ene kneet, da jeg er operert etter et brudd. 

Enig i at nedover bakker og trapper er tyngre for knærne. Et lite tips - stram alltid nedre, tversgående magemuskel når du går nedover, det letter veldig belastningen på knærne.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vektnedgang er det som minsker belastningen på knærne mest, så tross de kneproblemene du har nå, så kan du trolig få ganske bra knær om du kommer deg ned i normal vekt :)

Sykling er bra. Gå turer, helst på mykere underlag enn asfalt (eller ha gode sko der). Bakketrening er bra. Hoppetau ville jeg unngått inntil du har gått noe ned i vekt og blitt sterkere.

Det er også kjempeviktig for knærne dine at du trener stabilitet i mage/rygg og bekken, så gode mage/ryggøvelser og øvelser for setet er også god. Så styrkeøvelser på treningssenter (eller hjemme) er også fint.

Svømming er veldig skånsomt for hele kroppen din.

Det vil også være veldig viktig at du tøyer muskulaturen jevnlig, helst daglig, for å unngå merbelastning på knærne. Så gjør det til en rutine å tøye hver dag - bakside legg og lår, fremside og innside lår, hoftebøyeren og setemusklene. Hver dag. Greit å gjøre foran tv'n på kvelden ;)

Ikke overdriv treningen i begynnelsen, men tenk langsiktig. Sett deg små mål, og langsiktige mål. Ros deg selv mye for det du gjør :)

Flott at du vil ta tak i det, for livet ditt blir mye enklere om du går ned i vekt og styrker kroppen slik at du får mindre (eller ingen) smerter i knærne.

Er du i tvil kan det være greit å ta noen timer til en fysioterapeut som kan knær og få litt veiledning. Har man vonde knær og begynner å trene så kan man forbigående få noe smerter i knærne. Men dette kommer da som regel bare av muskulære spenninger og kan i stor grad unngås om man man trener riktig og tøyer nok.

Lykke til :)

Tusen takk for så mange bra tips 😊

Jeg har vært overvektig lenge pga sykdom og inaktivitet, noe som tok både motivasjon og livslyst fra meg. Men nå er jeg på vei ned i vekt, og håper at det og skal hjelpe på smertene i knærne. Har funnet lysten til å trene litt igjen og, må bare finne ut hva som ikke gjør vondt verre.  Synes at bakketrening er en blanding av pyton og gøy, det gir fremgang og det er motiverende, da fortsetter jeg med det. Men legger hoppetauet vekk en stund, tenkte i grunn det  at var litt hardt enda. Men har hentet frem trimsykkelen min, så jeg kan sykle litt 👍

Har du noen tips til hvilke øvelser som er bra?

Det vil også være veldig viktig at du tøyer muskulaturen jevnlig, helst daglig, for å unngå merbelastning på knærne. Så gjør det til en rutine å tøye hver dag - bakside legg og lår, fremside og innside lår, hoftebøyeren og setemusklene. Hver dag. Greit å gjøre foran tv'n på kvelden

Sikkert litt dumt spørsmål, men kan jeg tøye uten å ha trent først, uten å være varm i kroppen?

Svømming har jeg tenkt på, men jeg er ingen god svømmer, så vet ikke om utbyttet vil være så stort haha.

Har tenkt på noen timer hos fysioterapeut, men det er så lang ventetid her. Men kanskje jeg skal gjøre det uansett, er nok lurt å få god veiledning med riktige øvelser.

Hi

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff, brudd i kne høres ikke noe godt ut, selv har jeg hatt brudd i albue og måtte operere, det var heller ikke noe godt 😆Hvordan klarte du det?

Det er så rart, hører av flere at det å gå nedover er mye vondere enn oppover. Men for meg er det omvendt, oppover tar nesten drepen på kværne mine, spesielt det ene, det "knirker/knaser" i det for hvert trinn + at det kommer en slags klikkelyd hvor det kjennes ut som om det er noe som flytter på seg, ikke er helt på plass - det siste her er ikke så vondt egentlig, men veldig ubehagelig.

Hi

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært overvektig lenge pga sykdom og inaktivitet, noe som tok både motivasjon og livslyst fra meg. Men nå er jeg på vei ned i vekt, og håper at det og skal hjelpe på smertene i knærne. Har funnet lysten til å trene litt igjen og, må bare finne ut hva som ikke gjør vondt verre.  Synes at bakketrening er en blanding av pyton og gøy, det gir fremgang og det er motiverende, da fortsetter jeg med det. Men legger hoppetauet vekk en stund, tenkte i grunn det  at var litt hardt enda. Men har hentet frem trimsykkelen min, så jeg kan sykle litt 👍

Det vil også være veldig viktig at du tøyer muskulaturen jevnlig, helst daglig, for å unngå merbelastning på knærne. Så gjør det til en rutine å tøye hver dag - bakside legg og lår, fremside og innside lår, hoftebøyeren og setemusklene. Hver dag. Greit å gjøre foran tv'n på kvelden

Sikkert litt dumt spørsmål, men kan jeg tøye uten å ha trent først, uten å være varm i kroppen?

Svømming har jeg tenkt på, men jeg er ingen god svømmer, så vet ikke om utbyttet vil være så stort haha.

Har tenkt på noen timer hos fysioterapeut, men det er så lang ventetid her. Men kanskje jeg skal gjøre det uansett, er nok lurt å få god veiledning med riktige øvelser.

Hi

Gå for noen få, enkle øvelser. Bedre at du starter litt mer forsiktig enn at du går på de tyngre øvelsene.

Firstående diagonalstrekk og mageliggende ryggløft er fine startøvelser for ryggen.

For magen er denne god: Hvis du tenker deg den firstående diagonalstrekk-øvelsen, bare at du legger deg på ryggen med armer ben i samme stilling (armene pekende rett i taken, bøy i hofter og knær), så kan du strekke motsatt arm og ben ned mot gulvet (armen bak hodet mot gulvet). Det er en skånsom øvelse, men som likevel er god for magen. Pass på at du holder korsryggen stabil og ned mot gulvet. Gjenta med andre arm og ben annenhver gang.

Så har du vanlig situps, men du trenger ikke løfte mer enn hode og skuldre opp fra underlaget. Og du kan gjøre skrå situps også.

Ryggliggende bekkenløft er også en fin øvelse.

Ja, du kan tøye muskulaturen uten at du er varm eller har trent på forhånd. Før ble det sagt at man aldri skulle tøye om man ikke var varm, men det har de gått bort fra. Det er så godt som umulig å tøye på seg skade selv, så lenge man respekterer kroppens signaler underveis. Tøyning skal kjennes og kan godt være ubehagelig og småvondt, men det skal ikke gi store smerter. Jeg tøyer etter trening, men jeg tøyer daglig uten å ha varmet opp eller trent, og har likevel veldig god effekt av det.

Det kan forresten hende du kan komme raskere til hos en fysioterapeut hvis du sier at du i utgangspunktet er ute etter få timer med treningstips, og kanskje bare en oppfølgingstime en gang iblant.

Jeg er selv i opptrening etter mangeårig sykdom. Er fremdeles ikke frisk, men såpass nå at jeg tåler noe trening. Det viktigste er å finne den balansen hvor man pusher seg selv nok til å få fremgang, men ikke så mye at man blir dårligere og kanskje overtrent. Hvor mye som skal til før man blir overtrent er jo relativt til utgangsformen man har, og for meg har den grensen tidligere ligget helt latterlig lavt. Men nå greier kroppen å restituere seg langt bedre, og da kan jeg også gjøre litt mer og merker fremgang. Første halvåret i år har jeg nesten ikke gjort noe annet enn å gå og gå og gå. Litt lenger etterhvert, noen bakker på gode dager, litt raskere tempo. Og så har jeg en romaskin som jeg har brukt innimellom, men det kan bli litt tungt for meg, så den er jeg forsiktig med. Men har begynt å småjogge bittelitt nå, og forsøker meg litt i bakker også. Kjenner igjen følelsen av at det er både pyton og gøy ;) Jeg forsøker hele tiden å fokusere på hvor deilig det er å fungere litt igjen, gleden med å komme meg rundt, føle litt mestring og frihet igjen. Jeg smiler mye når jeg er ute på tur :) Og så velger jeg å akseptere de dagene jeg kanskje har planlagt å trene litt mer intensivt (relativt sett), men ikke greier det. Da roser jeg heller meg selv for det lille jeg greier.

Det er en lang vei å gå, men det er verdt det! :)

Det du skriver om kneet ditt oppoverbakker/trapper, det ville jeg snakket med legen din om. Du skriver øverst at du har noe meniskproblemer også. Det du beskriver kan være et tegn på at du har en liten meniskbit på avveier som bare gir trøbbel i enkelte bevegelser. Det kan ofte, men ikke alltid, ses på MR-bilder av kne, så jeg ville forsøkt å få nye MR-bilder først. Og om det ikke vises der ville jeg vurdert å få en henvisning til ortoped, for det hender de finner slike småbiter hvis de tar en kikkhullsoperasjon på kneet. Har sett lignende flere ganger.  Men i mellomtiden kan du bare trene det du greier uten at du blir verre, for det er bare bra :)

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Har akkurat vært hos fysioterapeut på grunn av en menisk som nok må opereres. Kan anbefales! Hun laget et treningsprogram til meg som er lett å følge opp. Hun sa at sykling er supert og at det verste jeg kan gjøre er å ikke være i aktivitet. Trengte ikke henvisning og betalte kun 250 kr.

Hun sa også at overvekt er ille for knær, så du er flink som går ned i vekt.

Lykke til 🙂

Anonymkode: 0737d...dc2

Skrevet
På 5.9.2020 den 18.29, Anonym bruker skrev:

Har akkurat vært hos fysioterapeut på grunn av en menisk som nok må opereres. Kan anbefales! Hun laget et treningsprogram til meg som er lett å følge opp. Hun sa at sykling er supert og at det verste jeg kan gjøre er å ikke være i aktivitet. Trengte ikke henvisning og betalte kun 250 kr.

Hun sa også at overvekt er ille for knær, så du er flink som går ned i vekt.

Lykke til 🙂

Har treningsprogrammet hjulpet, er knærne blitt bedre? Vet om noen øvelser eller aktiviteter jeg ikke burde gjøre?

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har treningsprogrammet hjulpet, er knærne blitt bedre? Vet om noen øvelser eller aktiviteter jeg ikke burde gjøre?

Hei igjen! Ja, det hjelper men det tar tid - så bare smøre seg med litt tålmodighet.

Fysioterapeuten sa til meg at det eneste jeg absolutt ikke må gjøre nå er å løpe. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hei igjen! Ja, det hjelper men det tar tid - så bare smøre seg med litt tålmodighet.

Fysioterapeuten sa til meg at det eneste jeg absolutt ikke må gjøre nå er å løpe. 

Takk for svar 😊 Kan du fortelle litt om hvilke øvelser du gjør?

Hi

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar 😊 Kan du fortelle litt om hvilke øvelser du gjør?

Hi

Blant annet: oppvarming på elipsemaskin, sykkel eller romaskin, så leg extensions, leg curls, ett bens benpress osv. I tillegg balanseøvelser på balanseball og stående benhev med motstand. 

For å være sikker på at du ikke gjør noe som gjør deg verre så er det nok lurt å få laget et program som passer til deg med riktige øvelser og motstand osv. Håper du blir bedre snart.

Skrevet

Ifølge fysioterapeuten og legen min er det en enkel øvelse som alltid er gunstig for kne. Sitt på en stol eller benk med 90 graders vinkel i kneet, rett så ut foten helt, stram godt (liksom dra kneskåla mot låret) og hold litt, slapp av/ta ned foten, og gjenta (ta et par mer enn du syns du greier, og øk etterhvert). Dette øker blodsirkulasjonen og styrker kneet, og jeg selv merker at jeg får mye mindre smerter, når jeg gjør denne øvelsen. Denne kan og gjøres liggende, ved at man presser baksiden av kneet ned mot underlaget, letter hælen litt og strammer.

Anonymkode: 7a742...272

Skrevet

Først av alt: Så bra at du har begynt å ta tak i ting.

Det er nok som andre skriver, vekten som er det viktigste, men på veien dit, sørg for å kjøpe deg skikkelig gode joggesko eller andre sko som demper og støtter godt. Prøv trening i basseng, ikke nødvendigvis svømming, men f.eks. vannaerobic (om det finnes der), eller hold deg til kanten og sykle med beina i vannet, da er det svært lite belastning på beina samtidig som du får trent. 

Anonymkode: 27a75...045

Skrevet

Roing, sykling og svømming er ofte bra.

Å gå er bedre enn å løpe. Velg dti og ikke asfalt og bruk gjerne staver. Da kan du få større belastning på flere muskler uten å belaste knærne så mye.

Ikke gi deg ut på lange turer til å begynne med. Start forsiktig. Det er viktig for å unngå skader.

Anonymkode: 7a979...e0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...