Anonym bruker Skrevet 4. september 2020 #1 Skrevet 4. september 2020 Dette innlegget er ikke for å søke råd, men for å få en oppmuntring fra dere som kjenner til situasjonen. Fireåringen har den siste tiden (2-3 uker) vist antydninger til vanlig småbarnsstotring. Vi har ikke tenkt noe over det, da hun er en travel jente og har hele livet hatt det travelt med absolutt alt hun gjør og skal gjøre. Men de siste to dagene har det eskalert til et helt annet nivå. Barnet har begynt å stamme. På ettermiddagen den 3. september kunne hun gjenta samme stavelse minimum 3-6 ganger, før hun klarte å fullføre ordet. Dette vedvarte hele kvelden. Jeg varslet barnehagen i dag tidlig angående observasjonene som vi hadde på ettermiddagen den 3.sep. Pedagogisk leder sier dem skal følge med. Ved henting var det ikke gjort noen store observasjoner eller bemerkelser gjennom dagen. Barnehagen hadde hørt antydninger til stotring ved noen tilfeller gjennom dagen. Så bra, tenkte jeg. Men på vei hjem fra barnehagen (har gåavstand) starter stammingen. Datteren vår møter et barn fra barnehagen og begynner å snakke, slik som hun alltid gjør. Men så stopper det opp. Samme stavelse gjentok seg mellom 10-15 ganger før barnet kikker på meg å sier oppgitt: "Jeg vet ikke hva jeg skal si...". Forsiktig prøvde jeg å hjelpe henne igang, og etterhvert tok hun etter og klarte å fullføre setningen. Slike eksempeler gjentok seg gjennom hele ettermiddagen og kvelden. Det ble mye frustrasjon, men enda verre; oppgitthet. Barnet ble lei seg, og klarte ikke å få frem det hun ville. Ble stående på samme stavelse opptil 20 gjentakelser uten finne ordet. Jeg har filmet, og jeg talte antall ganger. Mammahjerte brister... Den sosiale og snakkesalige jenta får ikke frem det hun vil si. Den usjenerte og uredde fireåring har i dag vist redsel for å snakke, frustrasjon og sinne når ordene ikke kommer frem. Jeg som forelder vet at det ikke er noe annet å gjøre enn å be om hjelp. Vi skal be barnehagen henvise hun til PPT, og videre til logoped snarest. Men med mitt ønske om oppmuntring; Har dere erfaring med barn som stammer, hvor lang tid tok det før dere så fremgang i behandling med logoped? Eventuelt fremgang/ikke fremgang uten behandling med spesialist? Barnet har stamming i nær familie, derfor holder vi ikke igjen på å be om hjelp. Jeg har tro på at tidlig intervensjon har bedre effekt enn å avvente for lenge. Anonymkode: 3d427...a9b
Anonym bruker Skrevet 4. september 2020 #2 Skrevet 4. september 2020 Jeg har ikke så mye erfaring med akkurat stamming, men dette oppstod nærmest over natten? Er ikke det merkelig, eller har du lest noe om dette er vanlig? Jeg tenker kanskje en legeundersøkelse er det viktigste nå ganske raskt med mindre dette er vanlig ved stamming. Jeg et barn med betydelige språkvansker og en annen taleflytvanske. Det er kjempebra med tidlig innsats! Det virker som om barnehagen er på pletten, og PPT er meget dyktige i sitt arbeid. Det er helt riktig å melde opp til PPT tidlig. Nå har jeg altså ikke erfaring med akkurat stamming, men det vil nok ikke være timer hos logoped nå så tidlig. Det handler nok mer om å tilrettelegge rundt barnet, både i barnehagen og hjemme. Søk tips og råd! Som regel er ikke veiledning til foreldre det første hjelpetjenesten foreslår, men jeg syns det er veldig viktig med riktige tiltak både i barnehagen og hjemme. Det viktigste er nok å gi henne tid. Og ikke stress med dette slik at barnet merker det! Det går helt fint, med hjelp fra dyktige fagfolk skal du se det ordner seg for barnet ditt Anonymkode: 3de29...a4e
Anonym bruker Skrevet 4. september 2020 #3 Skrevet 4. september 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke så mye erfaring med akkurat stamming, men dette oppstod nærmest over natten? Er ikke det merkelig, eller har du lest noe om dette er vanlig? Jeg tenker kanskje en legeundersøkelse er det viktigste nå ganske raskt med mindre dette er vanlig ved stamming. Jeg et barn med betydelige språkvansker og en annen taleflytvanske. Det er kjempebra med tidlig innsats! Det virker som om barnehagen er på pletten, og PPT er meget dyktige i sitt arbeid. Det er helt riktig å melde opp til PPT tidlig. Nå har jeg altså ikke erfaring med akkurat stamming, men det vil nok ikke være timer hos logoped nå så tidlig. Det handler nok mer om å tilrettelegge rundt barnet, både i barnehagen og hjemme. Søk tips og råd! Som regel er ikke veiledning til foreldre det første hjelpetjenesten foreslår, men jeg syns det er veldig viktig med riktige tiltak både i barnehagen og hjemme. Det viktigste er nok å gi henne tid. Og ikke stress med dette slik at barnet merker det! Det går helt fint, med hjelp fra dyktige fagfolk skal du se det ordner seg for barnet ditt Anonymkode: 3de29...a4e Leste en fin artikkel fra Statped om forskjellen mellom stotring og stamming. Der stod det følgende: "Om lag 85 prosent av de som stammer, begynner å stamme når de er mellom to og fem år med en gjennom-snittsalder på rundt 36 måneder (Yairi, 2003). Det vil si i en periode med stor fysisk, språklig, nevrologisk og kognitiv vekst. Vanligvis utvikler stamming seg gradvis, men noen ganger kan den komme plutselig. Det er klar sammenheng mellom hardhetsgrad og plutselig begynnelse. Stammingen er gjennomgående hardere hos barn hvis stamming begynner brått (Yairi, 2003). " Stod mye bra i artikkelen, fin og veiledende lesing 🙂 Men tydeligvis kan stamming fremtre brått, og dermed også være i sammenheng med hardhetsgraden som kan ramme barnet.. Anonymkode: 3d427...a9b
Pobie Skrevet 5. september 2020 #4 Skrevet 5. september 2020 Samme skjedde med treåringen vår, han er fire nå og nettopp blitt henvist videre så vi har ikke noe resultat å vise til ennå. Men det også skjedde helt plutselig og har kommet og gått litt så derfor avventet vi litt før vi nevnte det for legen.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2020 #5 Skrevet 5. september 2020 Logoped nå! Anonymkode: 97250...75a
Anonym bruker Skrevet 5. september 2020 #6 Skrevet 5. september 2020 Jenta vår begynte også plutselig å stamme, men hun var endel yngre enn din -2,5. Hun begynte rett etter å ha fått et søsken. Jeg har lest at det kan komme etter en stor livsomveltning. Hun var også veldig oppgitt og frustrert over at hun ikke fikk til å si det hun hadde tenkt. Hun sluttet av seg selv etter 1-2 uker. Forskjellen mellom vår og deres situasjon er dog at dere har stamming i familien. Jeg leste mye om «sudden onset of stuttering» på engelsk, siden jeg fant så lite info på norsk. Da fant jeg mange som delte erfaringene sine. Anonymkode: e5d5d...e59
Anonym bruker Skrevet 5. september 2020 #7 Skrevet 5. september 2020 Min gutt stammet når han var 7 år. Gikk til logoped og nå er han 18 og stamming er borte Anonymkode: 9173d...87d
Anonym bruker Skrevet 5. september 2020 #8 Skrevet 5. september 2020 Dere gjør det helt riktige ved å koble inn PPT/logoped med en gang. Alt for mange barnehagelærere vil se det an. Når det kommer til plutselig stamming, slik du beskriver, skal man umiddelbart koble inn riktig instans. Dessverre er det lang ventetid på logoped i mange kommuner og for dårlig tilbud, så jeg ville vurdert privat. Lykke til 😊 Anonymkode: 25276...e1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå