Anonym bruker Skrevet 4. september 2020 #1 Skrevet 4. september 2020 Er det noen som har tatt cellegift og som kan si litt hva jeg kan forvente? Skal ha intravenøst, viss det er forskjell på det? blir man dårlig med en gang cellegiften går inn i kroppen? Hvordan dårlig og hvor lenge? skal ha ny dose 3-4 uker etter første osv. Hvordan var ukene for deg? Blir det bedre eller verre utover kurene? jeg gruer meg veldig, fått mye info men husker lite. Anonymkode: 04200...a4e
Anonym bruker Skrevet 4. september 2020 #2 Skrevet 4. september 2020 En nær slekting ble ofte ikke syk før på dag 3-4. Men hun var ikke mye dårlig av behandlingen. Er jo veldig individuelt. lykke til husk å spise godt når du order ❤️ Anonymkode: 22fa7...189
Anonym bruker Skrevet 4. september 2020 #3 Skrevet 4. september 2020 Jeg har ikke tatt cellegift selv, men har flere nære som har vært gjennom det. Det kan være veldig individuelt hvordan man reagerer og om man reagerer. Det kommer også visstnok an på type cellegift. De fleste jeg kjenner har blitt dårlig form samme dag, et par har begynt å kjenne det når de har fått deler av dosen, og så har det variert veldig hvor mye de har reagert videre. Ei jeg kjenner var bare litt tufs samme dag og kanskje dagen etter, ei anna var ganske dårlig samme dag, men kom seg fort igjen de to neste dagene og så var hun ute og trente og var aktiv. To har blitt dårlige flere dager etterpå, ei har vært ganske mye kvalm i noen dager. Noen har tålt veldig lite anstrengelse første dagene/uken etter behandling. Kjenner egentlig bare ei som ble mer dårlig og bare kom seg rett før neste dose, men hun hadde en hissig variant og visstnok veldig tøff kur. Men til og med hun greide seg og har nå vært frisk i flere år, selv om utgangspunktet visstnok var veldig dårlig. De aller fleste har blitt friske igjen Du kan godt ta kontakt med avdelingen eller der du skal få cellegiften og si at du ikke husker informasjonen du har fått og at du trenger å få den på nytt. Veldig viktig at du selv føler du har oversikten, da blir ting litt mer forutsigbart i tiden fremover for deg. Husk at selv i en "ideell situasjon" sies det at pasienter ikke får med seg 80 % av informasjonen som leger/helsepersonell på sykehus gir - så det du opplever nå, med å ikke huske det du har fått vite, det er helt normalt. Så ikke vær redd for å spørre på nytt Flere av de jeg kjenner har blitt ganske frosne av seg, så pass på at du tar med deg et sjal eller en ekstra jakke eller noe til du skal hjem igjen. Når du får cellegiften så er det ofte tepper tilgjengelig. De jeg kjenner har alltid først tatt blodprøver før behandling, samme dag, slik at de ser at du har gode nok verdier i immunforsvaret ditt til å tolerere cellegiften. Når de har fått resultatene så setter de igang behandlingen. Det er ikke uvanlig at man kan ha en gang eller to uti behandlingsrekken hvor man kan få litt for lave verdier, og da utsetter de den dagens behandling litt for å gi kroppen din en sjanse til å styrke seg. Pass på at du spiser sunt og beveger deg det du greier, men ikke press grensene for mye fysisk, for da kan du fort bli utbrent. Så prøv deg frem forsiktig inntil du ser hva du tåler underveis. Husk at du nå får behandling for å fortsette å holde deg frisk Anonymkode: 4d174...9ac
Blop Skrevet 4. september 2020 #4 Skrevet 4. september 2020 Ble litt småkvalm mens jeg fikk det, men fikk salte kjeks og annen mat, det hjalp. Første dose gjorde meg helt satt ut, hadde ikke sjans til å gjøre så mye annet enn å ligge på sofaen i en uke. Ble ikke kvalm da jeg var godt medisinert mot kvalme. Andre uka var litt bedre etter hver dose og tredje uke var det bare å grue seg til neste dose. Det er individuelt hvordan man har det, og det er mange typer cg. Noen mister man håret av, mange får munnsår, munntørrhet. Noen får immunboostsprøyte slik at man ikke er så mottagelig for infeksjoner. En jeg prata med reagerte veldig på å bli kald på fingertuppene. Hvilken type kreft har du?
Anonym bruker Skrevet 4. september 2020 #5 Skrevet 4. september 2020 Først og fremst; masse, masse lykke til❤️ er du innlagt på sykehus, eller får du dra hjem? jeg får cellegift hver 3. Uke i tillegg til immundempende piller to ganger hver dag. jeg blir dårlig omlag ett døgn etter cellegiften, og det varer 2-4 dager. Jeg blir ekstremt trøtt og sliten og kroppen verker. Jeg har ikke energi til noen ting, selv å prate er utmattende. Jeg sover store deler av dagen, men jeg er ikke kvalm. Den immundempende medisinen jeg tar to ganger om dagen gjør meg veldig kvalm omtrent en time etter inntak, og det varer omlag 1-2 timer. Ofte kaster jeg opp og det er vanskelig å spise. jeg håper det går bra med det. Lykke til! Anonymkode: 31b8c...5c0
Anonym bruker Skrevet 4. september 2020 #6 Skrevet 4. september 2020 Tusen takk for svar, håper flere svarer dersom andre har erfaringer. mye tanker som sviver akkurat nå, og det er vanskelig å ikke Ane hvordan de neste dagene/ukene/månedene blir. Anonymkode: 04200...a4e
Blop Skrevet 4. september 2020 #7 Skrevet 4. september 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar, håper flere svarer dersom andre har erfaringer. mye tanker som sviver akkurat nå, og det er vanskelig å ikke Ane hvordan de neste dagene/ukene/månedene blir. Anonymkode: 04200...a4e Jeg ble syk og operert første gang i 2018. Den gangen tenkte jeg meg enda sykere enn jeg var. Det var beintøft å holde meg på beina med alle de fantasiene jeg hadde om hvor galt det kunne gå og sykdommen i seg selv. Nå som det har kommet tilbake har jeg bestemt meg for at jeg ikke kan tenke at om dersom hvis. Jeg blir syk av det og bruker enormt med energi. Nå bruker jeg energien på å ta hverdagen mest mulig til meg. Har nå hatt en runde med stråling (fordi cg ikke virket som de ville) og skal på ny runde i høst en gang. Jeg har tilmålt energi, orker på ingen måte en brøkdel av det jeg gjorde før, men jeg bruker den ihvertfall ikke på å være redd eller engstelig for morgendagen. Fordi jeg vet at det ikke hjelper. Vi kan på en måte ikke gjøre noe annet enn å gå på en ny dag, nye utfordringer. Jeg skjønner at du er redd, virkelig, og det er helt greit. Ønsker deg masse lykke til ihvertfall, det blir bra 👍
Anonym bruker Skrevet 5. september 2020 #8 Skrevet 5. september 2020 7 timer siden, Blop skrev: Jeg ble syk og operert første gang i 2018. Den gangen tenkte jeg meg enda sykere enn jeg var. Det var beintøft å holde meg på beina med alle de fantasiene jeg hadde om hvor galt det kunne gå og sykdommen i seg selv. Nå som det har kommet tilbake har jeg bestemt meg for at jeg ikke kan tenke at om dersom hvis. Jeg blir syk av det og bruker enormt med energi. Nå bruker jeg energien på å ta hverdagen mest mulig til meg. Har nå hatt en runde med stråling (fordi cg ikke virket som de ville) og skal på ny runde i høst en gang. Jeg har tilmålt energi, orker på ingen måte en brøkdel av det jeg gjorde før, men jeg bruker den ihvertfall ikke på å være redd eller engstelig for morgendagen. Fordi jeg vet at det ikke hjelper. Vi kan på en måte ikke gjøre noe annet enn å gå på en ny dag, nye utfordringer. Jeg skjønner at du er redd, virkelig, og det er helt greit. Ønsker deg masse lykke til ihvertfall, det blir bra 👍 Tusen takk for godt svar, dette skal jeg huske! kan du fortelle litt hvordan det var fyskisk å få cellegift? Samme dag, ukene etter? Anonymkode: 04200...a4e
Blop Skrevet 5. september 2020 #9 Skrevet 5. september 2020 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for godt svar, dette skal jeg huske! kan du fortelle litt hvordan det var fyskisk å få cellegift? Samme dag, ukene etter? Anonymkode: 04200...a4e Jeg merket ikke fysisk at det kom inn i kroppen, men ble småuggen er vel riktig å si. Veldig slapp og utenfor en uke etterpå, men det er jo veldig individuelt fra person til person og det kommer sikkert an på hvilken type cg man får. Så bygger kroppen seg gradvis opp igjen, til neste dose. Ikke planlegg fysisk krevende aktiviteter før du vet hvordan du reagerer. Men det er alltid godt å bevege seg litt. Har de sagt noe om at du kommer til å miste håret?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2020 #10 Skrevet 5. september 2020 Min man ble ikke dårlig av cellegiften. Han mistet heller ikke håret. Anonymkode: c0db3...8f1
Anonym bruker Skrevet 5. september 2020 #11 Skrevet 5. september 2020 27 minutter siden, Blop skrev: Jeg merket ikke fysisk at det kom inn i kroppen, men ble småuggen er vel riktig å si. Veldig slapp og utenfor en uke etterpå, men det er jo veldig individuelt fra person til person og det kommer sikkert an på hvilken type cg man får. Så bygger kroppen seg gradvis opp igjen, til neste dose. Ikke planlegg fysisk krevende aktiviteter før du vet hvordan du reagerer. Men det er alltid godt å bevege seg litt. Har de sagt noe om at du kommer til å miste håret? Ikke alle mister håret på den typen jeg skal ta. De snakket om at jeg ville kjenne en rar kribling i hode før håret Evt begynte å dette av. Jeg skal ta flere sterke medisiner i tillegg til cellegiften så jeg regner vel med at håret ryker. det blir nok rart, men jeg er mer bekymret for å bli dårlig og utmattet så jeg ikke kan være med barna. blir man mindre dårlig/sliten etterhvert? At første dose er verst og så blir det lettere for hver dose? Eller blir det verre og verre, utover etterhvert som man får dosene? Anonymkode: 04200...a4e
Blop Skrevet 5. september 2020 #12 Skrevet 5. september 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke alle mister håret på den typen jeg skal ta. De snakket om at jeg ville kjenne en rar kribling i hode før håret Evt begynte å dette av. Jeg skal ta flere sterke medisiner i tillegg til cellegiften så jeg regner vel med at håret ryker. det blir nok rart, men jeg er mer bekymret for å bli dårlig og utmattet så jeg ikke kan være med barna. blir man mindre dårlig/sliten etterhvert? At første dose er verst og så blir det lettere for hver dose? Eller blir det verre og verre, utover etterhvert som man får dosene? Anonymkode: 04200...a4e For meg var første dose definitivt verst. Hvor gamle er barna? Det er viktig at de vet hvorfor du ikke orker og at de kan hjelpe til med diverse. Også at det blir bedre. Jeg mistet håret gradvis over 2-3 uker. Det var skikkelig merkelig, hadde parykk i tilfelle. Men brukte lue som jeg fikk på sykehuset, da det ble kaldt. Men, mitt beste tips er å ta det som det kommer. Gjør det du kan av forberedelser i forkant, ta deg en tur til tannlegen for å sjekke hvordan ståa er i munnen. Hvis du har en kreftkordinator, snakk med den hvis du har noe du lurer på. Har dere Pusterommet på sykehuset ditt? Be om henvisning dit. Greit å trene litt når man orker.
2 små orkaner Skrevet 5. september 2020 #13 Skrevet 5. september 2020 Jeg fikk hver 3. uke. Gikk noen dager før jeg gradis ble dårligere. Uken etter cellegift var som regel den verste før kroppen gradivs kom seg igjen- akuurat i tide til neste cellegift. Fikk 2 typer cellegift og synes nr 2 var verst, men om det var fordi kroppen da allerede var nedkjørt vet jeg ikke. Må si at jeg ikke følte meg syk før jeg begynte cellegiften. Det er en tøft periode, men man kommer seg i gjennom den. Ta en dag av gangen. HUsker noen sa til meg "ta et skritt om gangen og plutselig har du gått en mi". Jeg ble innlagt et par ganger under mitt forløp fordi jeg fikk feber- det var jeg ikke forberedt på. Det er jo en grunn til det heter celleGIFT. Det tar jo ikke kun livet av kreftcellene. Jeg hadde en på 4 år og en på 2 år da jeg fikk cellegift. Var ikke så mye jeg orket når jeg hadde det som verst og du må passe på å ikke bli utsatt for infeksjoner og virus osv da ditt imunforsvar blir svekket. Men vi hygget med video og noen ganger bare lekte ungene i senga mens jeg hvilte. Mitt beste råd er å være tilstede i nuet og nyte de små øyeblikkene. Ikke tenk så langt frem over- ta det som det kommer. Jeg følte det som jeg var blitt plasert i en berg og dal bane som jeg ikke viste hvor lang var og ikke viste når fallene kom- total mangel på kontroll. Men man kommer seg overraskende nok gjennom det- for det må man bare. Ønsker deg lykke til og håper du en dag som meg kan se tilbake på dette som et overstått kapittel i ditt livs bok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå