Gå til innhold

Overvekt og fedme - SAXENDA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. Jeg har forsøkt mysimba og gikk ned ganske mye ca 9 kg til eg sku begynne med pakke nr 3....da stoppet d heilt opp. Eg fortsatte lenge etterpå å brukte masse penger på det. Men nu e eg begynt med Saxenda å på 5 dager har eg gått ned 3 kg... Å e ikke begynt å trene enda. Så d syns eg va bedre enn mysimba foreløbig. 

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 9/4/2020 at 11:17 AM, Anonym bruker said:

Du vet at Saxenda koster 2835 kroner for én måned på full dose? Du får heller ikke medisinen dekket med mindre du har BMI over 60 eller noe slikt. Ville heller vurdert Mysimba i så fall. Der koster en måned på full dose rundt 1150 kroner. Jeg har hatt god effekt av sistnevnte.

Anonymkode: 46b1b...b8f

Alvorlig talt, snakk om å overdrive. Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om... Må ha bmi på over 60?! Dummeste overdrivelsene til nå... 

Fikk den selv innvilget på blå med bmi på 37...

Skrevet
On 9/4/2020 at 2:30 PM, Anonym bruker said:

Kan du slutte med de igjen, eller vil du gå opp igjen i vekt da tror du?

Anonymkode: 094dc...b80

Må i utgangspunktet gå på den resten av livet 

Skrevet
On 9/4/2020 at 2:26 PM, Anonym bruker said:

Nei, kun ved bmi på 60 eller noe. 

Anonymkode: 46b1b...b8f

Feil igjen..... 

Bmi over 35...

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei dere.

Det er kanskje litt sent med et svar på dette innlegget, men jeg ser sammenhengen gjennom hele tråden så jeg skriver uansett.

Jeg er en av de som har prøvd å slanke meg hele livet. Jeg har prøvd alle metoder i boka, både sunne og usunne. I fjor fikk jeg påvist slitasjegikt og da ble det nok for meg. Jeg elsker livet og å være i aktivitet så jeg SKULLE ned i vekt. Nok en gang la jeg om kosten og ga det et reelt forsøk. Jeg er en aktiv person til vanlig og går ut ifra at det er den ekstra vekten som har mesteparten av skylda for de slitne hoftene mine. Vektnedgang ble viktigere enn noen gang Dette ikke skulle ødelegge livet mitt og fremtiden min.

Men etter nok en gang å ikke ha sett noen resultater på vekta gikk jeg til legen min 15.feb i år. Jeg hadde aldri vært borti slankepreparater og var helt uvitende da jeg kom til legen min. Legen foreslo at jeg skulle prøve Mysimba. Jeg fikk denne på blå resept fordi jeg hadde BMI på rett over 40. Fra Februar til Mai gikk jeg ned 17kg. Dette er jo helt supert, men jeg slet veldig med bivirkninger. Jeg tegner mye på fritiden, men dette måtte jeg legge helt bort på grunn av skjelvinger. Jeg tror jeg var igjennom hver eneste bivirkning i boka.  

Etter de 17kg stoppet det helt opp. Etter hva jeg har forstått fra andre innlegg er ikke dette helt uvanlig. Jeg gikk tilbake til legen i Juli og forklarte situasjonen. Han sa at han tenkte det ville være bra å prøve Saxenda. Etter hva jeg forsto kunne jeg prøve denne om jeg først hadde testet Mysimba. Men nå var det sånn at jeg hadde en BMI på 36 så jeg  kunne ikke få den på blå resept på det grunnlaget. Det viste seg å ikke være noe problem i det hele tatt. Det viser seg at lista er lang for hvorfor man kan få det disse på blå resept. Dette går nok også på innsatsen legen din er villig til å legge inn. Jeg vet nå med sikkerhet at det er flere andre grunnlag for blå resept. Spiseforstyrrelser (inkludert overspising), og Bipolar lidelse eller andre stemningsbelagte lidelser er blant de som står på lista. Jeg kjenner ikke til hele lista, men legen min gikk inn på den og plukket hva som var riktig. 

Jeg har ikke kommet i gang med Saxenda enda, men begynner ila neste uke. Jeg er naturligvis spent og håper dette blir riktig for meg. 

Håper innlegget mitt kunne bidra litt mtp blå resept. 

Takk til alle dere som deler. :) 

-NoorLys

Skrevet
Noor_Lys skrev (7 timer siden):

Hei dere.

Det er kanskje litt sent med et svar på dette innlegget, men jeg ser sammenhengen gjennom hele tråden så jeg skriver uansett.

Jeg er en av de som har prøvd å slanke meg hele livet. Jeg har prøvd alle metoder i boka, både sunne og usunne. I fjor fikk jeg påvist slitasjegikt og da ble det nok for meg. Jeg elsker livet og å være i aktivitet så jeg SKULLE ned i vekt. Nok en gang la jeg om kosten og ga det et reelt forsøk. Jeg er en aktiv person til vanlig og går ut ifra at det er den ekstra vekten som har mesteparten av skylda for de slitne hoftene mine. Vektnedgang ble viktigere enn noen gang Dette ikke skulle ødelegge livet mitt og fremtiden min.

Men etter nok en gang å ikke ha sett noen resultater på vekta gikk jeg til legen min 15.feb i år. Jeg hadde aldri vært borti slankepreparater og var helt uvitende da jeg kom til legen min. Legen foreslo at jeg skulle prøve Mysimba. Jeg fikk denne på blå resept fordi jeg hadde BMI på rett over 40. Fra Februar til Mai gikk jeg ned 17kg. Dette er jo helt supert, men jeg slet veldig med bivirkninger. Jeg tegner mye på fritiden, men dette måtte jeg legge helt bort på grunn av skjelvinger. Jeg tror jeg var igjennom hver eneste bivirkning i boka.  

Etter de 17kg stoppet det helt opp. Etter hva jeg har forstått fra andre innlegg er ikke dette helt uvanlig. Jeg gikk tilbake til legen i Juli og forklarte situasjonen. Han sa at han tenkte det ville være bra å prøve Saxenda. Etter hva jeg forsto kunne jeg prøve denne om jeg først hadde testet Mysimba. Men nå var det sånn at jeg hadde en BMI på 36 så jeg  kunne ikke få den på blå resept på det grunnlaget. Det viste seg å ikke være noe problem i det hele tatt. Det viser seg at lista er lang for hvorfor man kan få det disse på blå resept. Dette går nok også på innsatsen legen din er villig til å legge inn. Jeg vet nå med sikkerhet at det er flere andre grunnlag for blå resept. Spiseforstyrrelser (inkludert overspising), og Bipolar lidelse eller andre stemningsbelagte lidelser er blant de som står på lista. Jeg kjenner ikke til hele lista, men legen min gikk inn på den og plukket hva som var riktig. 

Jeg har ikke kommet i gang med Saxenda enda, men begynner ila neste uke. Jeg er naturligvis spent og håper dette blir riktig for meg. 

Håper innlegget mitt kunne bidra litt mtp blå resept. 

Takk til alle dere som deler. :) 

-NoorLys

Takk for godt innlegg og lykke til!

Anonymkode: 5b80b...f74

Skrevet

Det er veldig vanskelig å gå ned mer enn 10 prosent av kroppsvekten og bli der. Statistisk sett er det få som klarer det over tid. Når man først er overvektig, jobber metabolismen mot en, og det er veldig lett å gå opp igjen. Kanskje det derfor er lurt å sette seg mer realistiske mål? Fokusere på sunt kosthold, aktivitet og trening, ting som er bra for helsa og livskvaliteten, og ikke først og fremst på å gå ned mange kilo, som man fort vil gå opp igjen?

Anonymkode: 37e11...927

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.7.2021 den 9.44):

Det er veldig vanskelig å gå ned mer enn 10 prosent av kroppsvekten og bli der. Statistisk sett er det få som klarer det over tid. Når man først er overvektig, jobber metabolismen mot en, og det er veldig lett å gå opp igjen. Kanskje det derfor er lurt å sette seg mer realistiske mål? Fokusere på sunt kosthold, aktivitet og trening, ting som er bra for helsa og livskvaliteten, og ikke først og fremst på å gå ned mange kilo, som man fort vil gå opp igjen?

Anonymkode: 37e11...927

For min egen del handler nok dette mest om prosessen det er å gå ned i vekt. Jeg har merket så stor forskjell på hvor mye lettere det er å være aktiv. Så jeg tror "kampen" om livsstilsendring vil være der hele veien, men at mysimba o.l. kan være med å eliminere en stor del av utfordringene. Jeg tror jo også at det er så masse i disse prosessene som er individuelt. Det nytter dessverre ikke å sammenligne seg med andre. Men det hadde vært veldig fint å kunne heie og motivere. :)  

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har vært hos legen som søkte for meg om å få medisinen Saxenda på blåresept(har bmi like over 40). Legen mente man bare kunne gå på Saxenda i 3 måneder. Men legen var ikke kjent med medisinen fra før. Stemmer det? Om ikke..hvor lenge kan man gå på den?

Hvor lang tid tar det å få behandlet søknaden hos helfo?

Skrevet
Grilla83 skrev (20 minutter siden):

Jeg har vært hos legen som søkte for meg om å få medisinen Saxenda på blåresept(har bmi like over 40). Legen mente man bare kunne gå på Saxenda i 3 måneder. Men legen var ikke kjent med medisinen fra før. Stemmer det? Om ikke..hvor lenge kan man gå på den?

Hvor lang tid tar det å få behandlet søknaden hos helfo?

Det skal revurderes etter 12 uker og seponeres om det ikke har effekt i følge felleskatalogen.

Anonymkode: 13011...3b2

Skrevet

Man må prøve ut mysimba i 12 uker. Man skal da ha gått ned minimum 5% i vekt. Dersom man ikke greier det kan man søke helfo og få saxenda på blå resept. Jeg merket ingen forskjell med mysimba. Har gått ned litt over 11 kg på under 13 uker på saxenda. 

Ingen bivirkninger. Må forvente å gå på det i minst et år i følge fastlegen min. 

Anonymkode: c1017...d7a

• 1 måned senere...
Skrevet

Flere erfaringer nå som det har gått litt tid? Jeg begynner med saxenda denne uken og er veldig spent.

Skrevet

Jeg har svart tidligere. Tror jeg er rundt på 24 - 25 uker. Gått ned 15 kg. Det har vært mange vanskelige ting og stress i livet mitt i høst. Så dabbet litt av med maten, men likevel gått ned i vekt. 

Anonymkode: c1017...d7a

Skrevet

Jeg tørr ikke spørre legen om å få det. Er redd at han sier at det bare er å spise sunnere å trene. Men jeg har fibromyalgi og jobber 100% og trener lett 3 ganger i uken. Det er det jeg max klarer. 

Anonymkode: bad87...9c5

Skrevet

Hva med å prøve Intermittent Fasting for en liten periode. 8:16. Du kan drikke vann, kaffe, te og «bone broth» mens du faster. Alt som ikke inneholder kalorier eller gjør noe med blodsukkeret ditt. Spis normalt i spisevinduet ditt. Når kroppen er i ketose kjenner du ikke at du er sulten, og det er en stor befrielse å slippe styre med frokost etc. Jeg spiser nå 1-2 måltider om dagen. Faster gjerne i 18-20 timer og har er spisevindu på 6-4 timer. Prøver å få til en 24-timers faste i uken. 
«Hangry» og «jeg må spise hver fjerde time» er TULL! 

Anonymkode: 5164c...cd2

Skrevet

IF er ingen kur, men en livsstil. Kan hende det kan bedre plagene rundt fibromyalgien din også, HI. Jeg har ikke det, men har en kronisk sykdom + en del andre plager. Etter IF er jeg mye bedre, i tillegg til at jeg har gått ned til str.36.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hva med å prøve Intermittent Fasting for en liten periode. 8:16. Du kan drikke vann, kaffe, te og «bone broth» mens du faster. Alt som ikke inneholder kalorier eller gjør noe med blodsukkeret ditt. Spis normalt i spisevinduet ditt. Når kroppen er i ketose kjenner du ikke at du er sulten, og det er en stor befrielse å slippe styre med frokost etc. Jeg spiser nå 1-2 måltider om dagen. Faster gjerne i 18-20 timer og har er spisevindu på 6-4 timer. Prøver å få til en 24-timers faste i uken. 

Det er eit litt skummelt råd. Det er bevist at periodisk faste et opp muskelmassen din, og den treng du for å forbrenne fett. Eg seier ikkje at det ikkje fungerer for deg, men vêr litt forsiktig med å anbefale det til andre. (har prøvd sjøl ja, funka ikkje for meg) 

Anonymkode: 48999...e4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Og noen blir veldig syke av dette. Så vær litt forsiktig, med å uttale deg om at å spise hver fjerde time er bare tull. Hva slags kunnskap sitter du med, som ikke leger har?

Anonymkode: 252f9...1cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og noen blir veldig syke av dette. Så vær litt forsiktig, med å uttale deg om at å spise hver fjerde time er bare tull. Hva slags kunnskap sitter du med, som ikke leger har?

Anonymkode: 252f9...1cc

Spiser du hver fjerde time spiser du mer enn dersom du spiser en-to ganger i døgnet. Tror du våre forfedre hadde tilgang på mat hver tredje til fjerde time?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

IF er ingen kur, men en livsstil. Kan hende det kan bedre plagene rundt fibromyalgien din også, HI. Jeg har ikke det, men har en kronisk sykdom + en del andre plager. Etter IF er jeg mye bedre, i tillegg til at jeg har gått ned til str.36.

Da var du neppe størrelse 56 fra før. Et av de største problemene for overvektige er antagelsen om at en kan kvitte seg med fedme permanent på samme måte som en kvitter seg med fem kosekilo som normalvektig. For de som aldri har hatt et vektproblem er det lett å tro  at de derfor har den universale fasiten for hvordan en oppnår og holder en lav vekt, det gjør også under for eget selvbilde at en får bekreftelse på at en klarer noe andre ikke får til med det som reelt sett er en ganske liten innsats.

Faste er omstridt. Fedme er faktisk ikke så omstridt. Fagfolk med forksningsbasert kunnskap er ganske enig i at et vesentlig og permanent vekttap for mennesker med fedme er mer eller mindre umulig uten operasjon. De vet også at viljestyrke og kunnskap har særs lite med dette å gjøre. Dessverre kontrollerer førstelinjen i helsevesenet tilgangen på behandling. De baserer ikke sin praksis på forskning, men på utdaterte antagelser om at fedme kommer og beholdes av latskap og fråtsing. Det fører også til at mange pasienter som får medisinene som nevnes i dette innlegget mistet tilgangen når målet er nådd, samtidig som den egentlige kampen (som bare 2-5% vinner) starter.

selv er jeg 15- 20kg overvektig. Etter nærmere 30 år på slankern ville jeg definitivt ha tatt en magisk pille som fikk meg ned 25 kg og holdt meg der, for innsats og viljestyrke fungerer ikke. Slik tilbudet er nå, finnes det ikke. Helserisikoen ved å nok en gang gå ned mange kilo og bli det er for stor.

Anonymkode: 54f44...581

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Spiser du hver fjerde time spiser du mer enn dersom du spiser en-to ganger i døgnet. Tror du våre forfedre hadde tilgang på mat hver tredje til fjerde time?

Trur nok forfedrene våre og hadde ete kva 4. time om dei hadde kunna. Dessutan var vel gjennomsnittleg levealder ca 30 år lenge. Så trur ikkje vi skal henge oss for mykje opp i korleis forfedrene åt og levde. 

Skrevet

Hei.

jeg har gått på saxenda siden Februar 2020. Jeg var 118 kg, nå er jeg 94 kg.

Fikk de på blåresept ikke pga BMI men pga fare for å få diabetes og høyt blodtrykk.

Eneste bivirkning de første 3 mnd var kvalme som kom og gikk. Etter 3 mnd har jeg hatt null bivirkner. Mistet helt matlyst de første mnd, måtte tvinge i meg mat og drikke. 

Jeg har prøvd ALT før det, klarte ikke. Etterhvert som jeg gikk mer og mer ned i kg kom treningslysten, aldri kjent på den før. Nå trener jeg 3 dager i uka, spiser god og sunn mat i ukedagen og koser meg maks i helgene med "drittmat" og godis 😅

Anonymkode: 08e03...30f

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hei.

jeg har gått på saxenda siden Februar 2020. Jeg var 118 kg, nå er jeg 94 kg.

Fikk de på blåresept ikke pga BMI men pga fare for å få diabetes og høyt blodtrykk.

Eneste bivirkning de første 3 mnd var kvalme som kom og gikk. Etter 3 mnd har jeg hatt null bivirkner. Mistet helt matlyst de første mnd, måtte tvinge i meg mat og drikke. 

Jeg har prøvd ALT før det, klarte ikke. Etterhvert som jeg gikk mer og mer ned i kg kom treningslysten, aldri kjent på den før. Nå trener jeg 3 dager i uka, spiser god og sunn mat i ukedagen og koser meg maks i helgene med "drittmat" og godis 😅

Tusen takk, det var akkurat noe sånt jeg håpet å høre. 

Vekten har vært opp og ned i mange år, nå er jeg i en lang prosess og trenger drahjelp. Hvertfall i starten, men jeg tenker det kanskje blir lenge på saxenda, egentlig. Jeg skal ikke skeie ut i helgen, jeg må fokusere på å holde relativt stø kurs på det jevne. Vekten har vært stabil nå lenge, så jeg har kontroll.

Jeg er 110 kilo/174 høy og får det på blå resept, heldigvis. Jeg skal ned under 80, 70 hadde vært ideelt men jeg er redd det blir mye løs hud.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Tusen takk, det var akkurat noe sånt jeg håpet å høre. 

Vekten har vært opp og ned i mange år, nå er jeg i en lang prosess og trenger drahjelp. Hvertfall i starten, men jeg tenker det kanskje blir lenge på saxenda, egentlig. Jeg skal ikke skeie ut i helgen, jeg må fokusere på å holde relativt stø kurs på det jevne. Vekten har vært stabil nå lenge, så jeg har kontroll.

Jeg er 110 kilo/174 høy og får det på blå resept, heldigvis. Jeg skal ned under 80, 70 hadde vært ideelt men jeg er redd det blir mye løs hud.

I samråd med lege så skal jeg gå på disse til jeg når mitt vektmål, som da er 75-80ish ☺️ 

Jeg sliter veldig lite med løs hud men så klart merker man at det henger litt mer. Spesielt på overarmer og litt på magen men det et så lite at jeg bryr meg fint lite om det. Er bare veldig glad for at jeg endelig trives i kroppen min ❤️

Skrevet

Jeg mente siden Februar 2021, ikke 2020 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...