Gå til innhold

Er det galskap med 4,5-5mill i huslån basert på disse opplysningene?🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe ett nytt hus hvor vi legger inn ca 2,5mill i egenkapital. Likevel vil lånet bli på 4,5-5mill avhengig av salgspris på nåværende bolig. Jeg og mannen har en samlet inntekt på 1,1mill-1,2mill ca . Vi har straks tre barn på 0år, 5 år og 6år. For å spare penger trenger vi ikke å ha eldste på SFO de to første årene, mellomste trenger ikke SFO første året. Dette pga min permisjon og at jeg har mulighet til å jobbe kveld/helger noen år å kan være hjemme når barnet kommer hjem fra skole. Far har flexitid på jobb å er hjemme kl 15, jeg må dra kl 14 for å rekke min jobb. Barna må Max være hjemme 1t alene kanskje 2dager/uke.Trolig vil vi kun ha utgifter til toppen to barn på Bhg/SFO samtidig, i en 2års periode. 

Ny bolig har utleiedel på ca 10 000kr-11 000kr i mnd uten strøm. Populært sted så vil anta at det vil gå fint å få leid ut. Vi tenker å leie ut i ca 8år-10 år. Deretter overta  kjelleren i noen år når vi har tenåringer. Når de blir eldre/studerer borte vil vi igjen åpne opp for utleie. 

Galskap? Vi har god økonomisk sans å lever etter lommeboka. Det er vanskelig. Vi venter på tlf fra økonomisk rådgiver i banken i tillegg til svar her inne. 

Anonymkode: 77955...918

Skrevet

Vi har 3 mill i gjeld, fire barn og ingen utleie, og tjener rett under 900.000 til sammen.

Dere må da klare dere fint med så mye mer enn oss inn, bedre lønn og så mye leieinntekter.... Jeg ser ikke at det kan bli problematisk i det hele tatt.

Anonymkode: fc43d...2b5

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har 3 mill i gjeld, fire barn og ingen utleie, og tjener rett under 900.000 til sammen.

Dere må da klare dere fint med så mye mer enn oss inn, bedre lønn og så mye leieinntekter.... Jeg ser ikke at det kan bli problematisk i det hele tatt.

Anonymkode: fc43d...2b5

Jeg tror totalsummen skremmer meg😅. Vi har 2,4 mill i lån nå, så 5mill høres grusomt ut. Vi betaler ca 12-13 000kr/mnd nå, dette da vi har rammelån å bestemmer selv hvor mye vi vil betale. I følge DnB boliglånskalkulator vil 5mill i lån tilsvare 17 750kr/mnd i låneutgifter. Får vi 10 000kr inn bør det ikke være så skremmende egentlig. stiger renta vil vi fortsatt kunne legge inn minst 5000kr/mnd uten at vi rammes hardt. Huset trenger ingen oppussing annet enn personlig preg og små ønskelige justeringer. Mannen er snekker og pappa elektriker så vi kan fikse ting selv om det behøves. 

hi

Skrevet

Flere?😊

Skrevet

Skjønner godt at tanken på såpass stor gjeld er litt skremmende, men med deres lønnsinntekt og leieinntekter bør det jo gå veldig fint 😊 

Og vanligvis går man ikke ned i lønn etterhvert som årene går så det vil jo mest sannsynlig bli romsligere etterhvert også slik at det går fint å slutte å leie ut om dere trenger plassen selv om noen år 

Anonymkode: 38a20...960

Skrevet

Vi har rundt 6 mill i lån (huset er verd 11 mill), men litt bedre inntekter også. Det er nok mest tanken som er skremmende, i hverdagen tenker vi jo ikke på det.

Anonymkode: 99b72...0cb

Skrevet

Vi kommer til å ha ca 8 mill i lån når vi får kjøpt oss hytte. En skremmende stor sum, men langt innenfor det som er forsvarlig. Er under 5 ganger inntekt og belåningsgraden totalt blir ca 40%.

Dere er også langt innenfor det man skal kunne klare, men jeg skjønner at summen er skremmende.

Anonymkode: 9d41d...cff

Skrevet

Vi har 8 millioner i lån, inkl studielån. Samlet inntekt 1,3 millioner, leieinntekter 15000 i mnd, 4 barn. Så ganske likt egentlig med tanke på høyere inntekter, men også høyere lån. Vi klarer oss helt fint. Jeg har liten tro på at renten vil stige de nærmeste 10 årene iallefall. Så ingenting er så gale, at det ikke er godt for noe (Covid-19).

Anonymkode: 1ea69...f82

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har 8 millioner i lån, inkl studielån. Samlet inntekt 1,3 millioner, leieinntekter 15000 i mnd, 4 barn. Så ganske likt egentlig med tanke på høyere inntekter, men også høyere lån. Vi klarer oss helt fint. Jeg har liten tro på at renten vil stige de nærmeste 10 årene iallefall. Så ingenting er så gale, at det ikke er godt for noe (Covid-19).

Jeg tror du bør ta høyde for at renta kan komme til å stige en god del på 10 år. 5% ekstra bør du ha økonomi til å takle, ellers synes jeg ærlig talt ikke synd på eg om du mister huset om noe  år.

Anonymkode: 1e45c...035

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du bør ta høyde for at renta kan komme til å stige en god del på 10 år. 5% ekstra bør du ha økonomi til å takle, ellers synes jeg ærlig talt ikke synd på eg om du mister huset om noe  år.

Det er absolutt ingenting som tyder på en renteøkning de nærmeste årene, tvert i mot. Og vi som har høye lån tar selvfølgelig høyde for at vi tåler en eventuell renteøkning. I HI sitt tilfelle vil de nok ha betalt ned en del av lånet innen det er aktuelt + at inntektene sannsynligvis har økt. I verste fall kan man også binde renten, men det er som regel en dårlig idé. At du godter deg med tanke på andres mulige ulykke, er derimot ganske bekymringsfullt. 

Skrevet

Er det rar folk bor i store fine hus? 8 mill i lån! Tror dere er gærne..... Hvorfor være stormannsgal når man egentlig ikke har råd til det? Laaaangt ifra råd til det. 
Hadde ikke sovet om natta hvis jeg hadde så høye huslån som dere har. Både 5, 6 og 8 mill er ganske drøye lån. Og ikke har dere høye innkomster heller.

Anonymkode: 79ba3...ee0

Skrevet

Vi tjener 1,5 tilsammen, har fem mill i lån. Husets verdi 7,5. Tre gutter som ikke lengre går på sfo, men som koster mer pga enormt matinntak, kostbare fritidsaktiviteter, transport til trening, stevner, hotellovernatting ifbm konkurranser, klesbudsjett+++

Vi har ikke utleiedel, men kan likevel spare 10-12 000 hver mnd. Tenker dere fint klarer å betjene lånet. 

Anonymkode: b061b...a3f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er absolutt ingenting som tyder på en renteøkning de nærmeste årene, tvert i mot. Og vi som har høye lån tar selvfølgelig høyde for at vi tåler en eventuell renteøkning. I HI sitt tilfelle vil de nok ha betalt ned en del av lånet innen det er aktuelt + at inntektene sannsynligvis har økt. I verste fall kan man også binde renten, men det er som regel en dårlig idé. At du godter deg med tanke på andres mulige ulykke, er derimot ganske bekymringsfullt. 

Jeg godter meg ikke, men jeg tenker at det var en sjanse du tok. Hvis du spiller så høyt må du være klar over risikoen. I ditt tilfelle er det jo ikke noe problem. Du tåler jo tydligvis en slik renteøkning. Det er imidlertid farlig å å være så bastant i uttalelsene sine som du var. Det kan påvirke andre til å ta økonomisk risiko som de ikke burde tatt.

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det rar folk bor i store fine hus? 8 mill i lån! Tror dere er gærne..... Hvorfor være stormannsgal når man egentlig ikke har råd til det? Laaaangt ifra råd til det. 
Hadde ikke sovet om natta hvis jeg hadde så høye huslån som dere har. Både 5, 6 og 8 mill er ganske drøye lån. Og ikke har dere høye innkomster heller.

De fleste som svarer har greie inntekter og i tillegg utleieinntekter. Jeg svarte lenger oppe om 6 mill i lån, og det er virkelig ikke et problem. Det gir ca. 24 000 kr i mnd i avdrag/renter, men så har vi 11 000 kr i mnd fra utleie, så da er vi nede i 13 000 kr i mnd. I tillegg får man lavere skatt, så reelt blir det ca. 11 500 kr i mnd å betale på huset, og det er virkelig ikke mye. Vi har forøvrig ganske god inntekt også, ca. 1.7 mill i året + utbytte på 150 -300 000 kr i året. 

Skrevet

Vi har lån på 4,7 mill og en samlet inntekt på 1,1 -1,2. Nå bruker jeg lite bil og vi har ikke billån, så sparer mye her. I tillegg er det et borettslag med 20 års avdragsfrihet (kan jo sammenlignes litt med hva dere må ut med netto kanskje?). Det går jo veldig greit, vi går 30 000 pluss hver mnd. De går inn på sparekonto, det er gull verdt, denne våren stod en av oss uten jobb og vi var plutselig nede på 20 000 utbetalt i mnd en periode. Fremover setter vi av mtp avdrag hvis vi bor her fremdeles, eller til uforutsett slik som denne våren. 

Anonymkode: 45db9...309

Skrevet

Jeg ville aldri lånt så mye at for eksempel ungene ikke fikk gå på SFO. Det er en kjempeviktig arena sosialt sett i de første skoleårene. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg godter meg ikke, men jeg tenker at det var en sjanse du tok. Hvis du spiller så høyt må du være klar over risikoen. I ditt tilfelle er det jo ikke noe problem. Du tåler jo tydligvis en slik renteøkning. Det er imidlertid farlig å å være så bastant i uttalelsene sine som du var. Det kan påvirke andre til å ta økonomisk risiko som de ikke burde tatt.

Er ikke si stor risiko når huset har en verdi på 15 millioner. Så høyt kan du ikke le. Om vi må flytte til noe billigere, så gjør vi det. Ingen krise. De fleste har tatt høyde både for renteøkninger og andre uforutsette situasjoner. Folk satser ulikt. Vi mener at dette huset er pensjonen vår. Stort lån, med lav rente, kronen som svekkes, området, verdiøkning, osv osv. Vi forstår ikke hvorfor andre ikke vil ha gjeld (da huslån med sikkerhet). I all tid, har det vist seg å være gunstig. Men du kan gjerne sitte på din høye hest, så ser vi hvem som sitter fint i det i pensjonsalder..

Hilsen hun med 8 millioner i lån.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke si stor risiko når huset har en verdi på 15 millioner. Så høyt kan du ikke le. Om vi må flytte til noe billigere, så gjør vi det. Ingen krise. De fleste har tatt høyde både for renteøkninger og andre uforutsette situasjoner. Folk satser ulikt. Vi mener at dette huset er pensjonen vår. Stort lån, med lav rente, kronen som svekkes, området, verdiøkning, osv osv. Vi forstår ikke hvorfor andre ikke vil ha gjeld (da huslån med sikkerhet). I all tid, har det vist seg å være gunstig. Men du kan gjerne sitte på din høye hest, så ser vi hvem som sitter fint i det i pensjonsalder..

Forklar for meg hvorfor det er gunstig å låne penger.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Forklar for meg hvorfor det er gunstig å låne penger.

Jeg kan forklare enkelt. Hva var 2 millioner i lån for 20 år siden. Hva er 2 millioner nå? Skattelette, verdiøkning. Det finnes tonnevis av dokumentasjon vedrørende dette. All historie peker på at det er lurt å investere i eiendom. Da spesielt i trykkområder, som populære områder i storbyer. Det er mer usikkerhet å investere i mindre områder. Men da koster heller ikke eneboliger 15 millioner..

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har tatt en kalkulert risiko. Det er helt greit og det er ikke usansynlig at det gir deg økonomisk gevinst. Jeg har tatt andre valg enn deg og sitter også igjen med godt med penger. Det er ingen grunn for meg til å være sjalu på deg.

Å gjøre investeringer kan være lurt, men ingen bør tro det er risikofritt, ikke å investere i eget hus heller.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har tatt en kalkulert risiko. Det er helt greit og det er ikke usansynlig at det gir deg økonomisk gevinst. Jeg har tatt andre valg enn deg og sitter også igjen med godt med penger. Det er ingen grunn for meg til å være sjalu på deg.

Å gjøre investeringer kan være lurt, men ingen bør tro det er risikofritt, ikke å investere i eget hus heller.

Helt sant! Det er mye mer nyansert enn å bare ha mye lån eller ikke. Det er snakk om hva man investerer i. I hva og hvor er jo veldig vesentlig 😊 Jeg anser vår investering, hvor vi har sto mange millioner i egenkapital, som veldig risikofri. Vi kan fritt kjøpe en bolig i samme by, og så være gjeldfrie. Men vi har valgt dette som investering. Istedenfor å spare i aksjer eller annet 😊

Skrevet

Jeg er nettopp ferdig utdannet, og vil ha en grunnlønn på rundt 460.000 (uten tillegg) nå i starten. Samboer ligger på 620.000 (med tillegg). Så vi regner med å få en samlet inntekt på minimum 1,1 millioner. Vi skal snart selge, og kjøpesum for oss ligger på max 4,6 (uten omkostninger). Dermed vil lånet ligge i underkant av 4 mill. Vi har ett barn, og skal begynne å prøve på barn nr. 2 så fort vi får solgt nåværende hus, og skal begynne å kjøpe nytt 🙂

Anonymkode: 22f92...06d

Skrevet

Det hadde dere klart uten utleie. 

Anonymkode: bfef3...fbe

Skrevet

Hvis dere har 12-13000 i utgifter nå, vil få 17000 og får inn 10 på utleie, går dere vel såpass i pluss at det er litt dårlig gjort å ikke la barna gå på SFO. 

Anonymkode: 566b7...db1

Skrevet

Vi har 2 mill i lån og 1,2 millioner i samlet inntekt. To små barn. Kommer til å bli gjeldsfri innen ett år da vi kommer til å arve ca. 3 millioner. Vi kunne ha lånt mer og kjøpt finere hus, men ønsker å ha så lite gjeld som mulig, og mer frihet og fleksibilitet ❤️

Anonymkode: 648d1...cff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...