Gå til innhold

Flere som reagerer på engelsktalende servitører?

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Pashla skrev:

Da har jo ledelsen en jobb å gjøre da.

Du tenker at ledelsen skal gjøre noe med de ugunstige arbeidstidene? At de skal hindre at jobben er fysisk krevende? Eller at lønna er lav?

Å heve lønna er jo primært det eneste de kan gjøre noe med. Der vil skape enda mindre på bunnlinja - i en bransje som fra før av ikke har de store overskuddene.

det er ikke lovfestet tillegg. Det innebærer at mange ikke får tillegg for feks kveld, natt eller helg. Arbeidstiden gjennomsnittsberegnes slik at det ofte blir lenge vakter. I sesongbedrifter er man som regel ansatt på tilkalling eller en svært liten midlertidig stilling hvor man er avhengig av ekstravakter for å få en anstendig lønn. Solvakter er helt vanlig, selv om det strengt tatt ikke er lovlig. 

Nordmenn er opptatt av at ting skal være billig; mat, håndverkere, fornøyelser. Ganske få er villig til å betale en høyere pris for måltidet for at servitøren skal få bedre lønn. 

Fortsetter under...

Vi spiste på Hard Rock kafé i Oslo, og da kom vi i snakk med den amerikanske servitøren som kunne fortelle at hun reiste rundt og hadde som mål å jobbe på HR i hele verden. 

Det syns jeg var kult, og den historien hadde vi ikke fått om vi hadde snurpet leppene sammen og nektet å la oss servere av en som ikke snakket norsk. 

Prinsipper for prinsippets skyld er sjelden smart. 

Anonymkode: 11daa...ab8

15 timer siden, Kamomille skrev:

Du tenker at ledelsen skal gjøre noe med de ugunstige arbeidstidene? At de skal hindre at jobben er fysisk krevende? Eller at lønna er lav?

Å heve lønna er jo primært det eneste de kan gjøre noe med. Der vil skape enda mindre på bunnlinja - i en bransje som fra før av ikke har de store overskuddene.

det er ikke lovfestet tillegg. Det innebærer at mange ikke får tillegg for feks kveld, natt eller helg. Arbeidstiden gjennomsnittsberegnes slik at det ofte blir lenge vakter. I sesongbedrifter er man som regel ansatt på tilkalling eller en svært liten midlertidig stilling hvor man er avhengig av ekstravakter for å få en anstendig lønn. Solvakter er helt vanlig, selv om det strengt tatt ikke er lovlig. 

Nordmenn er opptatt av at ting skal være billig; mat, håndverkere, fornøyelser. Ganske få er villig til å betale en høyere pris for måltidet for at servitøren skal få bedre lønn. 

Ja, jeg mener at ledelsen skal gjøre jobben levelig. Har mange år bak meg som bardame i studietida, og det er faktisk mulig. Fordele belastningene for eksempel. 

At nordmenn er kjipe skal jeg ikke motsi deg på.

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi spiste på Hard Rock kafé i Oslo, og da kom vi i snakk med den amerikanske servitøren som kunne fortelle at hun reiste rundt og hadde som mål å jobbe på HR i hele verden. 

Det syns jeg var kult, og den historien hadde vi ikke fått om vi hadde snurpet leppene sammen og nektet å la oss servere av en som ikke snakket norsk. 

Prinsipper for prinsippets skyld er sjelden smart. 

Morsom historie, men den hadde jo vekket litt mer beundring fra meg hvis hun hadde ønsket å lære seg det lokale språket på alle de stedene.

På 29.8.2020 den 15.25, Pashla skrev:

Ja, jeg er villig til å betale det det koster å følge norsk tariff. Å importere tsjekkiske servitører, eller hvor de er fra, er sosial dumping.

Nei, for i serveringsbransjen er det lovpålagt minstelønn i Norge.

Annonse

3 timer siden, Pashla skrev:

Morsom historie, men den hadde jo vekket litt mer beundring fra meg hvis hun hadde ønsket å lære seg det lokale språket på alle de stedene.

Nå er hun neppe interessert i å vekke din beundring. Hun møter sikkert sin del av smålige mennesker på sin reise. 

3 timer siden, Pashla skrev:

Men det overholdes jo ikke. 

Nei, det er akkurat som å si at, "i Norge er det lovpålagt å følge fartsgrensen", og tro at det er et bevis for at ingen bryter noen fartsgrense her i Norge.

i7HhwBW.jpg

Anonymkode: 7c8ad...2b3

6 timer siden, Pashla skrev:

Ja, jeg mener at ledelsen skal gjøre jobben levelig. Har mange år bak meg som bardame i studietida, og det er faktisk mulig. Fordele belastningene for eksempel. 

At nordmenn er kjipe skal jeg ikke motsi deg på.

Og hva mener du er levelig da? Du får da komme med noe konkret.

Anonymkode: 3504b...2fe

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hva mener du er levelig da? Du får da komme med noe konkret.

Hvorfor må jeg det? Driver du en bedrift og sliter med å beholde folk, eller? Da kan du sende meg en PM. Rådgivning koster 500,- for 45 minutter.

På 28. august 2020 den 21.33, sug lut skrev:

Det er en uting. Hvis du ikke kan norsk kan du heller ikke jobbe i et yrke der det er det naturlige språkvalget. Det er en arroganse uten like å kreve tilpasningen fra kundene. I tilsvarende situasjon har jeg krevd å få en annen servitør og hvis ikke har vi gått. Ikke fordi engelsk er et problem (men de er ofte ikke gode i det heller) men av prinsipp.

Men nordmenn vil jo ikke jobbe for samme lønn. Du har heller ikke penger til å betale regninga du får dersom alle var norske. Dermed blir det jo slik. Du beviser jo at du ikke har råd til å gå ut og spise ved å forlate bordet! Dersom du ville ha løst problemet, ville du jo ha forsøkt å løse det! NOK er svak nå og utenlandske arbeidere får dårligere betalt, så hvorfor velger du sånn billig steder hvor det ikke finnes nordmenn? Eneste årsåk er at du ikke har råd til å betale norske priser. So shut up, hold deg hjemme, ikke be om at andre skal serve deg, uten at de får betalt for å gjøre! Synes du gjorde et klokt valg da du forlot stedet!

Anonymkode: 55807...8f4

Annonse

8 timer siden, Pashla skrev:

Hvorfor må jeg det? Driver du en bedrift og sliter med å beholde folk, eller? Da kan du sende meg en PM. Rådgivning koster 500,- for 45 minutter.

Er det noen som har sagt de sliter med å holde på folk? Kanskje restauranteieren er storfornøyd med utenlandske arbeidsfolk. 

Det er din påstand at ledelsen har en jobb å gjøre. Men du vil ikke konkretisere hva du mener med det🙃

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen som har sagt de sliter med å holde på folk? Kanskje restauranteieren er storfornøyd med utenlandske arbeidsfolk. 

Det er din påstand at ledelsen har en jobb å gjøre. Men du vil ikke konkretisere hva du mener med det🙃

Nei, det var vel åpenbart hva jeg mente. 

8 timer siden, Pashla skrev:

Nei, det var vel åpenbart hva jeg mente. 

Ikke bare 2fe som lurer på det. Hva er det ledelsen åpenbart sliter med på bakgrunn av at en servitør snakker engelsk? 

Anonymkode: 50eaf...659

På 29. august 2020 den 12.01, Anonym bruker skrev:

Les en gang til. Hva er det du ikke skjønner. Kan du ikke norsk du heller? 

Anonymkode: aeba8...3a8

Sug  Lut som skriver. Lurer på hvor mange profiler hun har her inne? 17?

Anonymkode: 55807...8f4

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bare 2fe som lurer på det. Hva er det ledelsen åpenbart sliter med på bakgrunn av at en servitør snakker engelsk? 

Nå tror jeg du blander ting. Jeg har aldri satt sammen de to urelaterte bitene og påstått at de henger sammen. Jeg sier at hvis det er vanskelige arbeidsforhold og ugunstige klokkeslett, så har ledelsen en jobb å gjøre med å tilpasse arbeidet og ordne i arbeidsforholdene.

6 timer siden, Pashla skrev:

Nå tror jeg du blander ting. Jeg har aldri satt sammen de to urelaterte bitene og påstått at de henger sammen. Jeg sier at hvis det er vanskelige arbeidsforhold og ugunstige klokkeslett, så har ledelsen en jobb å gjøre med å tilpasse arbeidet og ordne i arbeidsforholdene.

Ah, skjønner, ikke meningen å blande. Da overså jeg sikkert noe i ett av svarene her 👍🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...