Gå til innhold

Flere som reagerer på engelsktalende servitører?

Anbefalte innlegg

Jeg var ute og spiste med min mor på  "ny" restaurant, og som vanlig kom servitøren for å ta bestillingen vår. Hun snakket engelsk, og da jeg sa "Norwegian please", sa hun at hun ikke snakket norsk. Jeg klarer fint å bestille på engelsk, men tenker dette må være irriterende for eldre og folk som er svakere i engelsk. Jeg vet ikke om dette er vanlig eller ikke, men jeg har ikke klart å få tanken ut av hodet siden det skjedde i dag.

Anonymkode: 0b9b7...2db

Fortsetter under...

Det er en uting. Hvis du ikke kan norsk kan du heller ikke jobbe i et yrke der det er det naturlige språkvalget. Det er en arroganse uten like å kreve tilpasningen fra kundene. I tilsvarende situasjon har jeg krevd å få en annen servitør og hvis ikke har vi gått. Ikke fordi engelsk er et problem (men de er ofte ikke gode i det heller) men av prinsipp.

Endret av sug lut

Syns ikke at det er så ille, jeg hadde forsatt spist på den restauranten igjen men, men fordi jeg klarer fint å gjøre meg forstått og skjønner engelsk... Men tenker på de som ikke kan engelsk... syns lissom ikke det skal være sånn. En servitør eller uansett en som ekspederer deg i Norge skal kunne norsk syns jeg. Forde om Norge er et land som de fleste kanskje kan engelsk er det forsatt ikke alle som kan det.. 

Anonymkode: 2c3ad...249

5 minutter siden, sug lut skrev:

Det er en uting. Hvis du ikke kan norsk kan du heller ikke jobbe i et yrke der det er det naturlige språkvalget. Det er en arroganse uten like å kreve tilpasningen fra kundene. I tilsvarende situasjon har jeg krevd å få en annen servitør og hvis ikke har vi gått. Ikke fordi engelsk er et problem (men de er ofte ikke gode i det heller) men av prinsipp.

Enig. 

Jeg vokste opp i Bergen, og pleide å gå på fisketorget med mormor. Var alltid så koselig å snakke med fiskerne, og se på alt som foregikk. Nå finner du ikke en eneste selger på fisketorget som snakker norsk. Det er en uting. 

Anonymkode: 377cd...5de

Annonse

Dette er litt "ja og nei" for meg. På den ene siden burde servitøren snakke norsk, på den andre siden, det er ikke mange jobber en kan ta uten norskkunskaper, og vil vi som samfunn forsørge de som ikke mestrer språket? Og servitør er et lavtlønnsyrke, de som kan få andre jobber velger ikke å servere. Sånn sett har vi redd opp denne senga selv. 

Anonymkode: 7ce16...f76

Nå står det nok ikke nordmenn i kø for å ta en dårlig betalt servitørjobb. Nordmenn må begynne å ta lavtlønnsjobber hvis vi skal forvente at de skal snakke norsk over hele fjøla. 

Anonymkode: d01e3...8cc

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå står det nok ikke nordmenn i kø for å ta en dårlig betalt servitørjobb. Nordmenn må begynne å ta lavtlønnsjobber hvis vi skal forvente at de skal snakke norsk over hele fjøla. 

Eller bedriftene får lønne dem bedre? 

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke slik at ingen nordmenn serverer. Dette gjelder de andre. Vi må kreve langt mer norsk av folk for å få jobbe her, og det gjelder alle jobber.

Annonse

Jeg bor i utlandet og skulle "hjem" til Oslo på ferie for noen år siden - det var første gang jeg la merke til forandringen. Jeg gledet meg som alltid til å snakke mitt eget språk igjen i butikker, restauranter osv., men plutselig var det ikke en kjeft som snakket norsk noe sted! Svensk- eller engelsktalende folk overalt. Og ikke bare på restauranter, men i samtlige kiosker også.

Jeg er vant til å begå meg på andre språk, men nettopp derfor er det jo så hyggelig å snakke sitt eget en sjelden gang og være blant dem som "kan det best". Men ikke i Oslo, tydeligvis - ikke nå lenger. 

Anonymkode: 9573d...399

6 timer siden, Pashla skrev:

Jeg kjenner meg igjen. Det irriterer meg faktisk. Bedriftene får enten ansette noen som kan norsk, eller lære opp dem de har. Men de utnytter det faktum at utlendinger godtar lavere lønn. Ikke OK! 

6 timer siden, Pashla skrev:

Eller bedriftene får lønne dem bedre? 

Er du da ogdå villig til å betale enda mer for maten du spiser på restaurant? Det er det nemlig ikke veldig mange nordmenn som er... 

Anonymkode: 6ef56...2c7

Egentlig ikke, det er helt vanlig hvis du reiser litt. 

Spurte dere etter noen som snakket norsk? Kan være de har andre som kan ta i mot bestillingen om språket er et problem. Litt avhengig av hvor i Norge du bor, men ikke alltid like enkelte å dekke inn behovet for servitører i sesong, så kan godt forstå at det er nødvendig. Rimelig navlebeskuende å automatisk ta det for arroganse, som noen her mener. Det er ikke som at bransjen har så mye å gå på om dagen, kan fint være eneste mulige løsningen. 

Anonymkode: 50eaf...659

Har alltid tenkt at de ikke har fått tak i norsktalende betjening. I hvert fall det jeg tenkte da jeg var innom et trendy skisted nå i sommer og ble snakket engelsk til. 

Stockholm og København er helt merkelig. Det absolutte flertall av betjeningen i butikkene jeg var innom, snakket engelsk til meg, selv om jeg svarte på norsk eller til og med henvendte meg til betjeningen på norsk. Det samme skjedde flere steder i Oslo, sist jeg tok en butikkrunde i sentrum der. Her tenker jeg at i de fleste tilfeller var betjening med skandinavisk morsmål.

Hvorfor man starter med engelsk og ikke norsk i servicebedrift i Norge, vet jeg ikke. Mulig det på en merkelig måte har blitt trendy. Selv snakker jeg engelsk flere ganger pr uke i min jobb, men starter selvsagt alltid med morsmålet mitt. Skulle bare mangle egentlig

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en uting og direkte frekt overfor gjestene. Jeg snakker norsk til dem. 

Anonymkode: 89873...8ff

Bare for å gjøre livet litt vanskeligere for oss alle sammen...?

Stakkars unge servitører som har blitt ansatt med de språkkunnskapene de har, og så opplever kunder som fint kan snakke engelsk, men som nekter å gjøre det. Hva med å ta det opp med eieren hvis du blir så sur, i stedet for å la det gå ut over servitørene som bare prøver å gjøre jobben sin? 

Anonymkode: 9573d...399

Så ufine dere er! Det er da bedre at de får seg jobb og kan forsørge seg selv enn at de skal gå på nav. Og å lære et språk er ikke gjort på 1-2-3 Og de gjør nok så godt de kan for å lære seg språket.

Her slår vi om hvis servitøren snakker engelsk. Å dra fra en restaurant eller nekte å snakke med dem på annet enn norsk når man fint kan snakke litt engelsk blir for dumt i mine øyne. Hadde blitt flau om jeg var på restaurant med venner og de hadde reist seg for å gå og blitt irriterte for at servitøren ikke kunne norsk

Anonymkode: 66118...e7f

Når vi spiser ute er det flere allergier og kresne vaner som skal tas hensyn til. Vi snakker bra engelsk, men har flere ganger opplevd at den engelsktalende servitøren later som de skjønner, men ikke gjør det. Så har flere ganger måttet avverge katastrofe og sende tilbake mat, vente ekstra og ikke få spise samlet. Med norske servitører får vi avverget misforståelser mens vi bestiller.

Anonymkode: ca888...295

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så ufine dere er! Det er da bedre at de får seg jobb og kan forsørge seg selv enn at de skal gå på nav. Og å lære et språk er ikke gjort på 1-2-3 Og de gjør nok så godt de kan for å lære seg språket.

Her slår vi om hvis servitøren snakker engelsk. Å dra fra en restaurant eller nekte å snakke med dem på annet enn norsk når man fint kan snakke litt engelsk blir for dumt i mine øyne. Hadde blitt flau om jeg var på restaurant med venner og de hadde reist seg for å gå og blitt irriterte for at servitøren ikke kunne norsk

Anonymkode: 66118...e7f

De trenger ikke være her. De kommer for gode lønninger.

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når vi spiser ute er det flere allergier og kresne vaner som skal tas hensyn til. Vi snakker bra engelsk, men har flere ganger opplevd at den engelsktalende servitøren later som de skjønner, men ikke gjør det. Så har flere ganger måttet avverge katastrofe og sende tilbake mat, vente ekstra og ikke få spise samlet. Med norske servitører får vi avverget misforståelser mens vi bestiller.

Anonymkode: ca888...295

Akkurat allergier kan jeg skjønne byr på en utfordring. Nå skal vel egentlig alle retter være merket i Norge i hvert fall, men kan jo oppstå kryssing på kjøkkenet. Ber dere om å få snakke med en som kan norsk? Vi har ett barn som har flere allergier og kryssallergi. Er vi på reise i utlandet blir det ofte veldig direkte bestilling. No onion, med trykk på no. 

Anonymkode: 50eaf...659

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...