Gå til innhold

Korona og skam

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må all skammen som mange maner frem ifm korona snart ta slutt. 

Selv om jeg har gjort mitt ytterste for å gjøre barna mine bevist og ta alle forholdsregler ifm denne pandemien samt få de til å skjønne at det ikke er noe skamfullt rundt det, så har barnet mitt nå gått i flere dager og unnlatt å fortelle at han har vondt i halsen. Når stemmen røk og snørret begynte å renne gråt gutten i redsel for hvordan klassen vil reagere. Så han ba meg instendig om å ikke fortelle noen at han skal testes. 

Så fortsett korstogene og heksejakten deres, det eneste dere oppnår er enda flere barn som skjuler symptomer i redsel for hvordan folk og venner vil reagere. 

Selv trøster jeg og gjør mitt ytterste for at han skal skjønne at dette er helt grei. Har varslet skolen og krysser nå fingrer for at testen er negativ. Hvis ikke sitter det 24 barn pluss lærere i karantene og de som han svømmer sammen med. Han har i tillegg vært med meg på butikk og vært på besøk hjemme hos en klassekamerat. Alt dette kunne ha vært veldig begrenset hvis det ikke var all skammen mange av dere legger til dette viruset. 

Anonymkode: d6c9f...8ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå må all skammen som mange maner frem ifm korona snart ta slutt. 

Selv om jeg har gjort mitt ytterste for å gjøre barna mine bevist og ta alle forholdsregler ifm denne pandemien samt få de til å skjønne at det ikke er noe skamfullt rundt det, så har barnet mitt nå gått i flere dager og unnlatt å fortelle at han har vondt i halsen. Når stemmen røk og snørret begynte å renne gråt gutten i redsel for hvordan klassen vil reagere. Så han ba meg instendig om å ikke fortelle noen at han skal testes. 

Så fortsett korstogene og heksejakten deres, det eneste dere oppnår er enda flere barn som skjuler symptomer i redsel for hvordan folk og venner vil reagere. 

Selv trøster jeg og gjør mitt ytterste for at han skal skjønne at dette er helt grei. Har varslet skolen og krysser nå fingrer for at testen er negativ. Hvis ikke sitter det 24 barn pluss lærere i karantene og de som han svømmer sammen med. Han har i tillegg vært med meg på butikk og vært på besøk hjemme hos en klassekamerat. Alt dette kunne ha vært veldig begrenset hvis det ikke var all skammen mange av dere legger til dette viruset. 

Her må dere jo ta ansvar selv både for at han opplever skam OG ar dere ikke har oppdaget han han er syk tidligere. Dere har tydeligvis ikke nådd fra med budskapet deres hverken når det gjelder skal eller når det gjelder å melde fra at man har symptomer!

Å legge dette på alle andre blir veldig snodig. 

Anonymkode: 06948...b2d

Skrevet

Skammen ligger selvfølgelig ikke i å bli syk når en har fulgt alle forholdsregler. Skammen ligger i å gi blaffen i omgivelsene sine og kjøre på med egne egoistiske valg. 

Anonymkode: 3e661...667

Skrevet

I små bygder er det MYE skam forbundet med korona. Å være den første (på lenge) som får det er ikke enkelt. Litt lynsjestemning faktisk.

Dette er nok noe tilsvarende som lus var før i tiden. En stor skal, forbundet med dårlig hygiene og fattigdom 

Anonymkode: 91860...abd

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skammen ligger selvfølgelig ikke i å bli syk når en har fulgt alle forholdsregler. Skammen ligger i å gi blaffen i omgivelsene sine og kjøre på med egne egoistiske valg. 

Fortell det til en 9 år gammel gutt...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her må dere jo ta ansvar selv både for at han opplever skam OG ar dere ikke har oppdaget han han er syk tidligere. Dere har tydeligvis ikke nådd fra med budskapet deres hverken når det gjelder skal eller når det gjelder å melde fra at man har symptomer!

Å legge dette på alle andre blir veldig snodig. 

Anonymkode: 06948...b2d

Hjelper lite hva jeg sier når det nesten er lynsjestemning i alle sosiale foraer, på alle kommentarfeltet og rundt middagsbordet i mange hjem. Dette smitter over på barna som tar det med på skolen. 

Så klart burde jeg ha oppdaget dette tidligere. Men takket være deg og dine så turte ikke mitt barn å si noe i redsel for klassekameratene. Ett 9 år gammelt barn klarer ikke å se de langvarige konsekvensene. 

Skrevet

Jøss, det er da veldig merkelig, og jeg synes også det er veldig merkelig å legge dette over på andre.

Anonymkode: 33a9c...7c2

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, det er da veldig merkelig, og jeg synes også det er veldig merkelig å legge dette over på andre.

Mener du at samfunnet ikke påvirker enkeltmennesker, eller mener du det ikke er noe problem med skam knytta til korona ute i samfunnet?

Anonymkode: 1a41c...454

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelper lite hva jeg sier når det nesten er lynsjestemning i alle sosiale foraer, på alle kommentarfeltet og rundt middagsbordet i mange hjem. Dette smitter over på barna som tar det med på skolen. 

Så klart burde jeg ha oppdaget dette tidligere. Men takket være deg og dine så turte ikke mitt barn å si noe i redsel for klassekameratene. Ett 9 år gammelt barn klarer ikke å se de langvarige konsekvensene. 

Men hva i alle dager gjør en 9-åring på disse nettsidene?

Dette ligger på dere, som andre har påpekt over.

Anonymkode: db970...29e

Skrevet

Her på forumet er det store flertallet i direkte lynsjestemning. Det kan være seg Sverige-reisende, hyttefolk, folk som drar til utlandet og mange, mange fler. Det virker som det eneste rette er å sitte hjemme og tålmodig vente på en vaksine, og ikke gjøre noe annet. 
Så jo, det er deres skyld (blant andre) at mange føler skam dersom de kjenner at det kribler i halsen. 

Anonymkode: 59818...e19

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her på forumet er det store flertallet i direkte lynsjestemning. Det kan være seg Sverige-reisende, hyttefolk, folk som drar til utlandet og mange, mange fler. Det virker som det eneste rette er å sitte hjemme og tålmodig vente på en vaksine, og ikke gjøre noe annet. 
Så jo, det er deres skyld (blant andre) at mange føler skam dersom de kjenner at det kribler i halsen. 

Anonymkode: 59818...e19

Det er ikke feil å føle på skam og skyld når man setter sitt eget ego foran samfunnet. Da kan ansvarsfølelsen føre til at vi tar bedre valg. Skam påføres dessuten ikke av andre hvis du er trygg på dine valg. Kjøttskam, flyskam og koronaskam er egentlig bare ansvarsfølelse. Når dine egne valg ikke korrelerer med din egen moral oppstår skam. Skam er derimot usunt når det rammer for eksempel homofile, folk som har sex utenfor ekteskap, overvektige, mennesker med kjønnsinkongruens og andre tilstander de ikke kan noe for (inkludert mennesker smittet med korona som har fulgt alle retningslinjer og råd).

Skrevet

Nøyaktig hva er det han føler skam for? For å ha vondt i halsen? For kanskje å ha covid 19? For å ha reist utenlands? Så lenge man har fulgt rådene fra myndighetene, er det jo ikke noe å føle skam for. Dvs god håndhygiene, holde avstand, ikke foreta utenlandsreiser som ikke er strengt nødvendig osv. 

Anonymkode: 0e9a9...74b

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva i alle dager gjør en 9-åring på disse nettsidene?

Dette ligger på dere, som andre har påpekt over.

Anonymkode: db970...29e

9 åringen er ikke her på dette forumet. Men, det er mødre til klassekameratene hans. Det er forøvrig ikke bare her inne at lynsjestemningeb er på topp. Dette tas som jeg også nevnte på sosiale medier, over en kopp kaffe med nabokjerringer, på butikken, på alle kommentarfeltet osv. Tror du seriøst ikke dine og andre barn plukker opp holdningene deres til korona? Disse tar de med tilbake til klasserommet og skolegården. 

Så nei, dette ligger ikke på meg. Jeg har gjort mitt aller ytterste for å normalisere dette slik at barna mine skal tørre å komme til meg ved det minste symptomet. Dessverre så finnes det alt for mange kjærringer som deg der ute og det er dere ødelegger alt. Det er dere som tilfører all denne skammen også på de som følger en hver forhåndsregel og har gjør alt etter boken, men som dessverre blir smittet like fullt. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nøyaktig hva er det han føler skam for? For å ha vondt i halsen? For kanskje å ha covid 19? For å ha reist utenlands? Så lenge man har fulgt rådene fra myndighetene, er det jo ikke noe å føle skam for. Dvs god håndhygiene, holde avstand, ikke foreta utenlandsreiser som ikke er strengt nødvendig osv. 

Anonymkode: 0e9a9...74b

Ikke har vi vært i utlandet. Ferien i år har vært hjemmeferie med lokale utflukter. Vi vasker hender og spriter når vi går på butikk og kommer hjem. Like fullt føler han skam for kanskje å ha korona. 

Det er enkelt for en voksen å si at jeg har gjort alt jeg skal derfor er det ingen grunn til å skamme seg. Slik fungerer dessverre ikke en barnehjerne. 

Skrevet

Haha, elsker argumentasjonen din! Alt er alle andre sin feil, du selv har gjort alt rett. Alle andre er «kjærringer». På seg selv kjenner man andre sies det! 

Anonymkode: 23d2a...0a4

Skrevet

Om noen får en 9åring til å føle skam må det vel være dere i nære relasjoner. Han leser neppe nettaviser eller mammaforum. 

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at samfunnet ikke påvirker enkeltmennesker, eller mener du det ikke er noe problem med skam knytta til korona ute i samfunnet?

Anonymkode: 1a41c...454

Joda, en viss skam er det, særlig for de som har vært i utlandet, på harrytur til Sverige osv. At folk som bare måtte til Spania føler på en viss skam er helt innenfor synes jeg.

Men at 9-åringen til hi føler på en sånn skam at han ikke tør fortelle mamma at han har vondt i halsen, og det er alle andre enn mamma sin skyld, det henger ikke på greip altså.

Jeg har da barneskolebarn selv, og de vet at vi må være hjemme om vi får korona, så vi smitter færrest mulig. Men at hvem som helst kan plukke opp smitte på butikken, på skolen, på trening eller hvor som helst, og det er ingen som føler på skam for det altså.

Skrevet

Da er det du som har feilet i å informere barna dine. Min 13-åring har vært hjemme fra skolen i dag med bitte litt sår hals og antydning til tett nese, og han føler da ingen skam av den grunn. Han vet jo godt at det med all sannsynlighet er snakk om en mild og lett forkjølelse, og om det er korona, vel, så er det jo ikke hans feil. Og det vet han godt fordi vi snakker med ham og de andre barna om det.

Derimot synes jeg det er helt greit om noen føler litt skam, men da mener jeg dem som bevisst har utsatt seg for smitte ved å trosse rådene som er gitt, f.eks. for å reise til Sverige kun for å hamstre røyk og alkohol, eller til Spania osv. Det er lov å skamme seg litt over seg selv når man vet at man opptrer ansvarsløst. 

Anonymkode: b0d62...a8b

Skrevet

Jeg tenker, som flere andre over, at dette er et problem i guttens nære relasjoner - foreldre/familie, skole, nærmiljø. På et eller annet nivå så har flere av dere ikke lyktes i å få barna til å forstå at det viktigste, foruten å følge smittevernreglene, er å være obs på symptomer og så følge de reglene som gjelder for testing, karantene osv.

På et eller annet vis har dere feilet i å få ungene til å forstå at ved å hemmeligholde dette så øker risikoen for andre.

Ser du ikke at forståelsen til 9-åringen ikke er der? Han er mer opptatt av at andre kan reagere, han er ikke så opptatt av at han ved å omgås andre med symptomer kan ha smittet flere andre, enten det nå er forkjølelse eller covid-19 han har. Bare det å smitte andre med forkjølelse nå vil jo føre til at de så må være hjemme og teste seg, og så vakker det bare på seg om de heller er mer opptatt av hva andre må mene.

Gutten har ikke noe å skamme seg for! Men alle rundt ham som ikke har greid å få ham til å forstå, de bør gå i seg selv. Derfor er det også noe du bør ta opp med andre foreldre og skolen, slik at dere avverger lignende tilfeller fremover, for vi må leve med koronaen lenge enda...

Og når dere får dette litt mer på avstand, hjelp gutten til å bli sikrere til seg selv, styrk selvbildet og selvtilliten hans slik at han er trygg nok i fremtiden til å stå for det han gjør, da kan det komme noe positivt ut av dette også, både ved at han lærer og at dere rundt i nærmiljøet lærer.

Anonymkode: b211b...671

Skrevet

Som regel er det slik at de som føler skam er de som ikke burde skamme seg. De som burde skamme seg (ref. kronikken fra en lege med pasienter med koronasymptomer som løy seg inn på legekontor og satt og ventet på legen tett innpå personer i risikogruppen eller som folk som til stadighet bryter karantene) de føler det ikke. Samvittighet er veldig skjevfordelt i befolkningen. 

Og jeg forstår at barn (og voksne også) er redd for å være den som drar Korona inn på arbeidsplassen/skolen og sørger for at mange andre må i karantene. Det står jo til stadighet med stor overskrift i avisen at én har testet positivt og flere titall/hundretalls er sendt i karantene. Tipper det er noen voksne også jeg som ikke gir beskjed om at de har vondt i halse og håper at noen andre (kanskje noen de selv har smittet) melder fra først og fritar dem "ansvaret" med å være den første. 

Når det er sagt er det viktig at man snakker om dette. Barna her vet at det er så viktig at vi ikke smitter andre at de skal gi beskjed ved minste symptom. Det er mye viktigere å få minimert smitten selv om man synes det er flaut. Nå som vi nærmer oss høsten med det den har av forkjølelse og andre sykdommer blir dette ekstra viktig for det er vanskelig å skille. Hvis man i tillegg smitter mange (om det så er med vanlig forkjølelse) så er det mange som blir usikker, mange som må teste seg, være i karantene osv. så det er greit å minimere smitten også her. Man skal følge smittevern reglene, men utover det er det faktisk umulig å garantere at man ikke blir smittet selv om man gjør alt riktig. 

Anonymkode: a2215...68c

Skrevet

Jeg tipper du klarer å snakke med eget barn. Og om ikke er skam hans minste problem.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker, som flere andre over, at dette er et problem i guttens nære relasjoner - foreldre/familie, skole, nærmiljø. På et eller annet nivå så har flere av dere ikke lyktes i å få barna til å forstå at det viktigste, foruten å følge smittevernreglene, er å være obs på symptomer og så følge de reglene som gjelder for testing, karantene osv.

På et eller annet vis har dere feilet i å få ungene til å forstå at ved å hemmeligholde dette så øker risikoen for andre.

Ser du ikke at forståelsen til 9-åringen ikke er der? Han er mer opptatt av at andre kan reagere, han er ikke så opptatt av at han ved å omgås andre med symptomer kan ha smittet flere andre, enten det nå er forkjølelse eller covid-19 han har. Bare det å smitte andre med forkjølelse nå vil jo føre til at de så må være hjemme og teste seg, og så vakker det bare på seg om de heller er mer opptatt av hva andre må mene.

Gutten har ikke noe å skamme seg for! Men alle rundt ham som ikke har greid å få ham til å forstå, de bør gå i seg selv. Derfor er det også noe du bør ta opp med andre foreldre og skolen, slik at dere avverger lignende tilfeller fremover, for vi må leve med koronaen lenge enda...

Og når dere får dette litt mer på avstand, hjelp gutten til å bli sikrere til seg selv, styrk selvbildet og selvtilliten hans slik at han er trygg nok i fremtiden til å stå for det han gjør, da kan det komme noe positivt ut av dette også, både ved at han lærer og at dere rundt i nærmiljøet lærer.

Anonymkode: b211b...671

Er det vits å ta det opp med foreldregruppen da? Som du ser ut fra svarene i tråden her er det nesten unisont min feil og mitt ansvar. Og dette kommer fra foreldre selv... 

Jeg blir rett og slett matt. Nei, la lynsjestemningen fortsette så er vi garantert at mange med svake symptomer velger å tie om det frem til noen andre står frem først...🙄

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fortell det til en 9 år gammel gutt...

Det bør foreldrene klare.

Anonymkode: de2c6...71d

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det vits å ta det opp med foreldregruppen da? Som du ser ut fra svarene i tråden her er det nesten unisont min feil og mitt ansvar. Og dette kommer fra foreldre selv... 

Jeg blir rett og slett matt. Nei, la lynsjestemningen fortsette så er vi garantert at mange med svake symptomer velger å tie om det frem til noen andre står frem først...🙄

Selvinnsikt er ikke ditt mest fremtredende trekk ser jeg..

Anonymkode: 23d2a...0a4

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som regel er det slik at de som føler skam er de som ikke burde skamme seg. De som burde skamme seg (ref. kronikken fra en lege med pasienter med koronasymptomer som løy seg inn på legekontor og satt og ventet på legen tett innpå personer i risikogruppen eller som folk som til stadighet bryter karantene) de føler det ikke. Samvittighet er veldig skjevfordelt i befolkningen. 

Og jeg forstår at barn (og voksne også) er redd for å være den som drar Korona inn på arbeidsplassen/skolen og sørger for at mange andre må i karantene. Det står jo til stadighet med stor overskrift i avisen at én har testet positivt og flere titall/hundretalls er sendt i karantene. Tipper det er noen voksne også jeg som ikke gir beskjed om at de har vondt i halse og håper at noen andre (kanskje noen de selv har smittet) melder fra først og fritar dem "ansvaret" med å være den første. 

Når det er sagt er det viktig at man snakker om dette. Barna her vet at det er så viktig at vi ikke smitter andre at de skal gi beskjed ved minste symptom. Det er mye viktigere å få minimert smitten selv om man synes det er flaut. Nå som vi nærmer oss høsten med det den har av forkjølelse og andre sykdommer blir dette ekstra viktig for det er vanskelig å skille. Hvis man i tillegg smitter mange (om det så er med vanlig forkjølelse) så er det mange som blir usikker, mange som må teste seg, være i karantene osv. så det er greit å minimere smitten også her. Man skal følge smittevern reglene, men utover det er det faktisk umulig å garantere at man ikke blir smittet selv om man gjør alt riktig. 

Anonymkode: a2215...68c

Mine barn vet alt dette. Men, like fullt turte han ikke å si noe rett og slett fordi han var redd reaksjonen fra de andre elevene. Så man kan faktisk gjøre alt riktig i teorien, men så feiler det når det skal utføres i praksis. Noe mange damer her inne ikke skjønner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...