Gå til innhold

Grøt som mat i konfirmasjon.

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Åh tusen takk for hjelpen! At du fant frem dette til meg. Flinke deg!
Ser at det står i første setning at grøt var frem til midten av 1900 tallet viktig element i norsk matkultur. Frem til for 70 år siden da....

Grøt er på ingen måte festmat. vi er ikke fattigfolk lenger.
Hadde snudd i døra om jeg fikk grøt i konfirmasjon! Aldri hørt om noen som har servert det.

Anonymkode: c7bde...a86

Da tenker jeg at det var helt greit at du gikk. Folk som deg ønsker jeg ikke på mine fester. 

Anonymkode: 04e0f...c6f

Fortsetter under...

På 27.8.2020 den 20.54, Anonym bruker skrev:

Det er favoritten over all mat for konfirmanten, men tenker skikkelig spekemat med tilbehør slik at de som ikke vil ha grøt kun tar det... men er usikker. Potetsalat, eggerøre, brød? også.

Anonymkode: f9c9a...12e

Jeg synes rømmegrøt er forferdelig, men hadde trykt det ned, akkurat som jeg ville gjort med enkelte andre ting som blir servert i selskap. Hadde blitt veldig glad hvis det var mulig å velge bort rømmegrøt og spise spekemat med tilbehør. Men da måtte det vært litt mer enn noen pølseskiver og loff, og det måtte ha blitt tydelig sagt i fra at det var et alternativ så man ikke fikk stinkeøye av tante Olga fordi man bare spiste tilbehøret.

Anonymkode: c8cfc...8b8

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er kopiert fra Store Norske Leksikon. Du kunne tatt deg et lite søk selv, så hadde du funnet det rimelig kjapt 

Bruk av grøt i det norske kostholdet

Grøt og velling har helt frem til midten av 1900-tallet vært viktige elementer i den norske matkulturen. Bruken har tradisjoner tilbake til før brødbakingen ble kjent. Grøt eller velling tre til fire ganger om dagen var ikke uvanlig i eldre tider. Hverdagsgrøten ble gjerne kokt på bygg eller havre og vann (vassgraut). Til fest ble det laget finere grøt, som risengrynsgrøt og rømmegrøt. Risengryn ble ikke utbredt før mot slutten av 1700-tallet. Da poteten ble tilgjengelig, kunne denne også inngå i grøten. Dagens potetstappe er en videreføring av 1800-tallets potetgrøt, som ofte ble spist til kveldsmat. Før poteten kom, ble malt bark brukt som tilskudd til melet i nødsår, da tilgangen på korn var knapp.

Sammen med grøt kunne man også spise andre råvarer, som fisk eller kjøtt, spesielt til noe finere anledninger. Rømmegrøt og spekemat er en kjent kombinasjon som benyttes også i dag.

Anonymkode: 6ef52...a62

Eh... i de dager hadde en banan laget fest også for å si det sånn. De hadde jo ikke så mye mat å skryte av da, eller råd til å servere mange skikkelig mat.

Anonymkode: bed20...bee

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om det er rømmegrøt eller grøt (som i mitt hode er risgrøt), spiller da ingen rolle. Vi spiser gjerne spekemat til risgrøten også, godt å få noe salt ved siden av det søte. 

Men ja, jeg har også tenkt over det at HI spør om grøt og så og si alle svarer med "Rømmegrøt". Går folk virkelig rundt og automatisk tenker "rømmegrøt" når folk sier at de har spist eller skal spise grøt? 

Anonymkode: 8faf4...d3c

Jeg tenker havregrøt hvis det ergrøt i frokostsammenheng, risgrøt hvis det ertil jul eller en hveedagsmiddag og rømmegrøt hvis det er festmiddag.

Anonymkode: 9733e...fdb

Om deg er hva konfirmantenønsker seg, så ja. Jeg er ikke vant til at dette er festmat, ikke er jeg glad i det heller så jeg hadde nok spist før jeg kom. 

Min datter hadde lapskaus i konfirmasjon og jeg fikk mange skjeve blikk når jeg sa vi skulle ha dette. Her vi bor er vist det helt unormalt. Farens side av familien er ikke vant til dette, men de syns det var helt greit når det var konfirmantens ønske. Fikk veldig mye skryt fra den siden av familien, de hadde ikke tenkt over dette som festmat før. Men skikkelig hjemmelaget lapskaus, rørte tyttebær og godt flatbrød så var det festmat mente de. Jeg som håpet på mye rester, ble skuffet for før kvelden var omme var alt borte. 
Konfirmanten om noen uker vil ha det samme og har blitt spurt om vi skal servere det samme igjen, for det har de vist venta på. 

Så la konfirmanten velge og se ann deres tradisjoner i familien. Det er mye hyggeligere å komme i en konfirmasjon der det er mat konfirmanten liker, enn mat som konfirmanten pirker i maten. Selv skjønner jeg ikke greia med koldtbord, er jo bare karbonadene som er gode der... 

Anonymkode: a0b28...851

HI her. Mange synspunkter her og setter pris på det.

Først når det gjelder grøt så vil vi om vi går for dette ha både risgrøt og rømmegrøt. Ungene foretrekker risgrøt.

Når det gjelder spekemat til har jeg sittet å sett på priser kontra å kjøpe koldtbord/tapas og dette er et dyrere alternativ.

Koldtbord er billigst. Varierer fra sted til sted men ca 300 +/-

Tapas 300-400

Spekemat med grøt blir 300-450 alt etter hva slags spekemat.

Derfor tenker jeg at dette må også være festmat. Kjøper ikke mat for 450 pr kuvert til hverdags.

Dette er priser hvis jeg bestiller, og det blir selvsagt billigere om vi fikser selv, men fortsatt festmat?

Annonse

On 8/29/2020 at 6:51 PM, Anonym bruker said:

Eh... i de dager hadde en banan laget fest også for å si det sånn. De hadde jo ikke så mye mat å skryte av da, eller råd til å servere mange skikkelig mat.

Anonymkode: bed20...bee

Men nå er det ikke banan som har blitt tradisjon i Norge. Vi spiser så mye rar mat her til lands, vi steller i stand til flotte sammenkomster for å spise lutefisk??? Gammel, vassen fisk som har ligget i vaskemiddel, det er festmat! Og til jul baker vi syv sorter tørre småkaker, da blir det fest da! Men grøt er ikke bra nok? Norske tradisjoner kommer fra tider landet ikke var rik på oljepenger. Vi hadde ikke indrefilet og fløtegratinerte poteter. Synes det er spesielt at du skal få bestemme hva som er festmat basert på dine egne, snobbete preferanser. 

Anonymkode: 6ef52...a62

På 28.8.2020 den 21.28, Anonym bruker skrev:

Ser at det står i første setning at grøt var frem til midten av 1900 tallet viktig element i norsk matkultur. Frem til for 70 år siden da....

Hadde snudd i døra om jeg fikk grøt i konfirmasjon! Aldri hørt om noen som har servert det.

Snakk om snobbete holdning🙄 Hadde gladelig servert grøt bare for å bli kvitt deg som gjest merker jeg...

Anonymkode: 64033...bd9

På 29.8.2020 den 21.45, Anonym bruker skrev:

HI her. Mange synspunkter her og setter pris på det.

Først når det gjelder grøt så vil vi om vi går for dette ha både risgrøt og rømmegrøt. Ungene foretrekker risgrøt.

Når det gjelder spekemat til har jeg sittet å sett på priser kontra å kjøpe koldtbord/tapas og dette er et dyrere alternativ.

Koldtbord er billigst. Varierer fra sted til sted men ca 300 +/-

Tapas 300-400

Spekemat med grøt blir 300-450 alt etter hva slags spekemat.

Derfor tenker jeg at dette må også være festmat. Kjøper ikke mat for 450 pr kuvert til hverdags.

Dette er priser hvis jeg bestiller, og det blir selvsagt billigere om vi fikser selv, men fortsatt festmat?

Absolutt festmat og supert å servere i en konfirmasjon etter min mening. Dette skal være konfirmanten sin dag, og vil han/hun ha grøt, så la han/hun få grøt. Med god spekemat og flatbrød til (og ja, det passer både til rømmegrøt og risengrynsgrøt) så er det virkelig passende festmat.

Anonymkode: 64033...bd9

Vil tro at de andre gjestene hadde jublet i det stille

Anonymkode: c8cfc...8b8

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde spurt ungdommen om deres mening. 

Anonymkode: 2a368...919

Leser du hele første innlegget så vil du se at det er ungdommen selv som ønsker grøt...

Anonymkode: 89e84...be0

Seriøst? Du ville snudd i døra om konfirmanten fikk maten hun ønsket seg? Ja, dagen handler selvfølgelig om hva du ønsker å spise. Hvis folk er så kravstore får de kanskje ta med niste. Eller bare holde seg hjemme. 

Anonymkode: dcc53...1f9

Annonse

Hvis konfirmanten ønsker grøt, rømmegrøt eller risengrynsgrøt, så ville jeg servert det. 

Da jeg var konfirmant var jeg vegetarianer og rørte ikke et gram kjøtt. Min mor kjøpte like greit koldtbord fordi det var jo festmat. Det eneste garantert uten kjøtt der var salat (uten noen form for dressing så klart) og potetsalat. Så det var min konfirmasjonsmiddag. Jeg er med andre ord helt for at konfirmasjonen får velge mat selv. Hva folk ser på som festmat burde man gi pokkern i. 

Anonymkode: f6343...ea3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...