Gå til innhold

Grøt som mat i konfirmasjon.

Anbefalte innlegg

Hvorfor antar så mange at det er snakk om rømmegrøt? Ikke en eneste gang har HI verken skrevet at der er rømmegrøt, ei heller bekreftet det. 

Både her på Østlandet og hjemme på Vestlandet så et rømmegrøt-rømmegrøt, og grøt-risengrynsgrøt. 

Når det er sagt så tenker jeg at dette er konfirmantene dag. Så ha gjerne grøt, men ta med noe for de som ikke spiser grøt også. 

Anonymkode: 89e84...be0

Fortsetter under...

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er rømmegrøt er det vel bare å kjøre på 😍 det er jo bare så godt! Og skikkelig norsk festmat!

Anonymkode: 6ef52...a62

Hvordan kan grøt være festmat?! 

Anonymkode: c7bde...a86

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor antar så mange at det er snakk om rømmegrøt? Ikke en eneste gang har HI verken skrevet at der er rømmegrøt, ei heller bekreftet det. 

Både her på Østlandet og hjemme på Vestlandet så et rømmegrøt-rømmegrøt, og grøt-risengrynsgrøt. 

Når det er sagt så tenker jeg at dette er konfirmantene dag. Så ha gjerne grøt, men ta med noe for de som ikke spiser grøt også. 

Fordi det ikke er vanlig med risgrøt og spekemat?

Anonymkode: a4c46...bec

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvordan kan grøt være festmat?! 

Her er kopiert fra Store Norske Leksikon. Du kunne tatt deg et lite søk selv, så hadde du funnet det rimelig kjapt 

Bruk av grøt i det norske kostholdet

Grøt og velling har helt frem til midten av 1900-tallet vært viktige elementer i den norske matkulturen. Bruken har tradisjoner tilbake til før brødbakingen ble kjent. Grøt eller velling tre til fire ganger om dagen var ikke uvanlig i eldre tider. Hverdagsgrøten ble gjerne kokt på bygg eller havre og vann (vassgraut). Til fest ble det laget finere grøt, som risengrynsgrøt og rømmegrøt. Risengryn ble ikke utbredt før mot slutten av 1700-tallet. Da poteten ble tilgjengelig, kunne denne også inngå i grøten. Dagens potetstappe er en videreføring av 1800-tallets potetgrøt, som ofte ble spist til kveldsmat. Før poteten kom, ble malt bark brukt som tilskudd til melet i nødsår, da tilgangen på korn var knapp.

Sammen med grøt kunne man også spise andre råvarer, som fisk eller kjøtt, spesielt til noe finere anledninger. Rømmegrøt og spekemat er en kjent kombinasjon som benyttes også i dag.

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er kopiert fra Store Norske Leksikon. Du kunne tatt deg et lite søk selv, så hadde du funnet det rimelig kjapt 

Bruk av grøt i det norske kostholdet

Grøt og velling har helt frem til midten av 1900-tallet vært viktige elementer i den norske matkulturen. Bruken har tradisjoner tilbake til før brødbakingen ble kjent. Grøt eller velling tre til fire ganger om dagen var ikke uvanlig i eldre tider. Hverdagsgrøten ble gjerne kokt på bygg eller havre og vann (vassgraut). Til fest ble det laget finere grøt, som risengrynsgrøt og rømmegrøt. Risengryn ble ikke utbredt før mot slutten av 1700-tallet. Da poteten ble tilgjengelig, kunne denne også inngå i grøten. Dagens potetstappe er en videreføring av 1800-tallets potetgrøt, som ofte ble spist til kveldsmat. Før poteten kom, ble malt bark brukt som tilskudd til melet i nødsår, da tilgangen på korn var knapp.

Sammen med grøt kunne man også spise andre råvarer, som fisk eller kjøtt, spesielt til noe finere anledninger. Rømmegrøt og spekemat er en kjent kombinasjon som benyttes også i dag.

Åh tusen takk for hjelpen! At du fant frem dette til meg. Flinke deg!
Ser at det står i første setning at grøt var frem til midten av 1900 tallet viktig element i norsk matkultur. Frem til for 70 år siden da....

Grøt er på ingen måte festmat. vi er ikke fattigfolk lenger.
Hadde snudd i døra om jeg fikk grøt i konfirmasjon! Aldri hørt om noen som har servert det.

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde snudd i døra om jeg fikk grøt i konfirmasjon! Aldri hørt om noen som har servert det.

Å snu i døren fordi konfirmanten ønsker seg mat du ikke ser på som festmat? Du kommer pga maten, ikke for å feire konfirmanten eller ha det hyggelig med familien? 

1 hour ago, Anonym bruker said:

Ser at det står i første setning at grøt var frem til midten av 1900 tallet viktig element i norsk matkultur. Frem til for 70 år siden da....

Da blir det pizza eller taco da eller 😒🙄 siden vi skal følge de nye, norske mattradisjonene... Kan bare kaste bunaden også, sånne gamle fattigmannsklær vil vi ikke bli sett i 

På 27.8.2020 den 22.36, Anonym bruker skrev:

Vi hadde koldtbord der jeg fikk velge en varmrett.  Valgt hjemmelaget rømmegrøt 👍👍😍

Anonymkode: a4081...f7f

Ja, hvorfor ikke noe sånt? Da kan jo spekemat vere en del av både koldtbordet og tilbehør til grøten... Noen få retter til så har du noe for enhver smak!

Anonymkode: 14392...b41

Vet om flere som har hatt spekemat og rømmegrøt til konfirmasjonen.
Hva ønsker konfirmanten.

En konfirmasjon er en feiring at konfirmanten. ikke tenk så mye på hva som er sosialt akseptert, tenk heller på hva konfirmanten ønsker, det er tross alt h*n fest

Anonymkode: ceb5a...af9

Jeg personlig er ikke så glad i grøt, men så er det ikke MIN konfirmasjon heller da 😉

Så lenge det er hva konfirmanten ønsker, så er det innafor, synes jeg. I min konfirmasjon så ble jeg overkjørt av mine foreldre og deres oppfattelse av hva som er "riktig konfirmasjonsmat" og endte opp med steik til middag, pg jeg satt selv og bare såvidt pirket borti dritten jeg aldri hadde ønsket meg. 

Anonymkode: 65efa...df0

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da blir det pizza eller taco da eller 😒🙄 siden vi skal følge de nye, norske mattradisjonene... Kan bare kaste bunaden også, sånne gamle fattigmannsklær vil vi ikke bli sett i 

Her var det taco i tillegg til koldtbordet 🤷‍♀️

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk med så dårlig folkeskikk at de går på grunn av maten som serveres, er det helt greit å bli kvitt. Døra er der borte. Ikke kom tilbake.

Anonymkode: ed20b...024

Om det er rømmegrøt eller grøt (som i mitt hode er risgrøt), spiller da ingen rolle. Vi spiser gjerne spekemat til risgrøten også, godt å få noe salt ved siden av det søte. 

Men ja, jeg har også tenkt over det at HI spør om grøt og så og si alle svarer med "Rømmegrøt". Går folk virkelig rundt og automatisk tenker "rømmegrøt" når folk sier at de har spist eller skal spise grøt? 

Anonymkode: 8faf4...d3c

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om det er rømmegrøt eller grøt (som i mitt hode er risgrøt), spiller da ingen rolle. Vi spiser gjerne spekemat til risgrøten også, godt å få noe salt ved siden av det søte. 

Men ja, jeg har også tenkt over det at HI spør om grøt og så og si alle svarer med "Rømmegrøt". Går folk virkelig rundt og automatisk tenker "rømmegrøt" når folk sier at de har spist eller skal spise grøt? 

Ikke jeg, men når noen sier de vil servere grøt til en festlig anledning tenker jeg automatisk rømmegrøt. Rett og slett fordi det er den eneste type grøt som i mitt hode er festmat nok til å kunne serveres i f.eks. en konfirmasjon. Jeg har for øvrig ikke svart før, fordi jeg automatisk tenker rømmegrøt, men hi presiserer ikke dette noe sted. Jeg synes det er helt innafor med rømmegrøt og spekemat i en konfirmasjon, men andre typer grøt som f.eks. risgrøt ville jeg nok ha tenkt at var litt for hverdagslig.

(Jeg hadde uansett ikke snudd i døra som en anonym bruker her sier hun ville gjort. Jeg er oppdratt til å spise det jeg får, med et smil, uansett hva man tenker om det.)

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

På tirsdag? Nei. Til konfirmasjon? Ja.

Men de fleste argumentene står seg selv om det skulle dreie seg om risgrøt. Kanskje med unntak av det med at det er anerkjent som festmat hos de fleste når kombinert med spekemat. Men det er vel ikke det argumentet som er vektet høyest. Og mitt høyst subjektive argument om at rømmegrøt er nydelig og risgrøt er dritkjipt faller gjennom. Men det betyr jo ikke noe for andre enn meg og de med samme preferanser, så det hadde jeg aldri ytret til noen uten å rødme. Selv om flere her inne mener deres subjektive mangel på kjærlighet for rømmegrøten er relevant.

Anonymkode: 2c525...72f

Jeg vet godt det er for festmat å regne, men personlig er jeg ikke voldsomt glad i det selv. Jeg ville kanskje spe på med noen få koldtbordretter også😉 om konfirmanten ønsker seg dette, så kjør på👍 Men jeg ville som sagt supplert litt

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er det. Trist at du ikkje kjenner din egen kultur. Rømmegrøt og spekemat er faktisk norsk festmat. 

Anonymkode: 3cfe2...725

På 27.8.2020 den 20.54, Anonym bruker skrev:

Det er favoritten over all mat for konfirmanten, men tenker skikkelig spekemat med tilbehør slik at de som ikke vil ha grøt kun tar det... men er usikker. Potetsalat, eggerøre, brød? også.

Anonymkode: f9c9a...12e

Men da er det jo egentlig spekemat dere serverer med grøt for de som vil ha. Spekemat er jo innafor som fest mat med alt av tilbehør til. 

Anonymkode: bed20...bee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...