Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #1 Skrevet 27. august 2020 Nå har eldste sluttet på SFO så vi har gått fra to på fullpris = 6850,- pr mnd, via innføring av søskenmoderasjon = 4700,- til nå kun yngste på SFO til 3500,-. Om et års tid er nok yngste også ferdig og lurer på om jeg da vil føle at vi har mye mer penger å bruke/ spare eller forsvinner pengene på annet. Regner med at de blir dyrere i drift i 12-/13-års alderen men før det er det kanskje et «pusterom»? De har foreløpig ingen dyre hobbyer, går på svømming men det krever jo ikke mye utstyr og avgift lik for 9-åring som når de startet i 5-års alder. Arver våre gamle mobiler men kommer vel en tid da vi må bruke penger på det. Arver mye klær nå og de er veldig fornøyde, håper det varer! 😊 Hvilke utgifter har jeg glemt? Anonymkode: 550a4...008
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #2 Skrevet 27. august 2020 Det kommer ikke plutselig en kjempeutgift og tar over, det er de mange små som øker gradvis. Klær blir dyrere, de spiser mer, trenger mer lommepenger, begynner på dyrere aktiviteter, sportsutstyr koster etterhvert mer. En tenåring koster like mye som et småbarn. Men 2. og 3. klassingene mine er mye billigere i drift enn i fjor, da de trengte SFO. Anonymkode: 77a85...9c4
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #3 Skrevet 27. august 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kommer ikke plutselig en kjempeutgift og tar over, det er de mange små som øker gradvis. Klær blir dyrere, de spiser mer, trenger mer lommepenger, begynner på dyrere aktiviteter, sportsutstyr koster etterhvert mer. En tenåring koster like mye som et småbarn. Men 2. og 3. klassingene mine er mye billigere i drift enn i fjor, da de trengte SFO. Anonymkode: 77a85...9c4 Skjønner, så jeg bør nyte når de går i 4.-6. klasse før lommepenger, klær, mobil etc koster flesk. Får prøve å få spart litt innimellom, kanskje investere i brukt elbil... HI Anonymkode: 550a4...008
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #4 Skrevet 27. august 2020 Blir mer i lommepenger, busskort, kantine, dyrere klær, mobilabonnement osv, men jeg synes likevel det er billigere enn bhg/SFO. Har fire barn på 11-18 år. Anonymkode: 843a9...f7b
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #5 Skrevet 27. august 2020 4-6 trinn var «billige» her, annet enn at de begynte med alpint som koster mye samt utstyr til turer (telt, fjellutstyr osv). Etter det økte kostnader til mat betraktelig. Med to gutter i tenårene lager vi nå dobbelt så mye mat som da de var under ti år. Før kunne vi fint ha en karbonadedeig til taco (med MASSE tilbehør), nå er det tomt hver gang med to pakker. De er tynne og høye og spiser som ulver. Kan lett spise 5-6 brødskiver hver til kveldsmat og en grandis hver hvis de hadde fått lov. For ikke å snakke om dersom de tar med seg et par-tre stykker hver etter skolen. De er ikke grådige, bare veldig sultne. Ofte. Gjør ikke annet enn å fylle opp kjøleskapet. Anonymkode: fef69...07f
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #6 Skrevet 27. august 2020 Treningsavgift. Utstyr til fritidsaktiviteter. Privatskole. Mange muligheter til å bruke opp pengene 😅 Anonymkode: 65aa6...dca
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #7 Skrevet 27. august 2020 Treningsavgifter, medlemskap, skoleturer, utstyr til fritidsaktiviteter, mobiltelefon, ukepenger, førerkort til moped og bil, busskort Anonymkode: 3d3c3...5ca
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #8 Skrevet 27. august 2020 To jenter som går på 1.-10. trinn skole i gangavstand hjemmenifra, uten kantine og det er ingen matbutikk hvor vi bor så blir først på videregående vi må ut med busskort og matpenger. Dyre hobbyer som alpint, hest ol har vi rett og slett ikke økonomi til så håper de skal holde seg til typ svømming, håndball, karate etc. Men forstår at det blir mer til lommepenger, mopedlappen, klær, sko etc. Er vi «heldige» kan vi komme oss til videregående før det blir skikkelig kostbart! 🤞🏻😊 HI Anonymkode: 550a4...008
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #9 Skrevet 27. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Blir mer i lommepenger, busskort, kantine, dyrere klær, mobilabonnement osv, men jeg synes likevel det er billigere enn bhg/SFO. Har fire barn på 11-18 år. Anonymkode: 843a9...f7b Eller, glemte konfirmasjon og lappen, det er jo ganske dyrt. Med fire unger regner jeg med vi må ut med totalt 250 000 kr på dette. To er allerede konfirmert, en er omtrent i mål med lappen. Anonymkode: 843a9...f7b
Durni Skrevet 27. august 2020 #10 Skrevet 27. august 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eller, glemte konfirmasjon og lappen, det er jo ganske dyrt. Med fire unger regner jeg med vi må ut med totalt 250 000 kr på dette. To er allerede konfirmert, en er omtrent i mål med lappen. Anonymkode: 843a9...f7b Ja, og tannreguleringer.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #11 Skrevet 27. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Eller, glemte konfirmasjon og lappen, det er jo ganske dyrt. Med fire unger regner jeg med vi må ut med totalt 250 000 kr på dette. To er allerede konfirmert, en er omtrent i mål med lappen. Anonymkode: 843a9...f7b Bare å starte sparinga skjønner jeg! 😅 HI Anonymkode: 550a4...008
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #12 Skrevet 27. august 2020 Det kommer som andre sier her litt gradvis, men her var det først regulering, så at de vokste ut av barneavdelingen og fra 12-13 års alder måtte kjøpe klær og sportsutstyr i voksenavdeling. Så er det lommepenger, mobil og hygiene. Uansett om du har gutt eller jente er hygieneprodukter ganske dyrt etterhvert, shampo, såpe, deo, hårprodukter, renseprodukter, barbersaker, bind/tamponger osv. Så er det jo konfirmasjon og evt lappen på lett motorsykkel/moped. Busskort, for på videregående må man bo 6 km fra skolen for å få det dekket, men de som bor 5,5 km unna (som oss) må også ha busskort. Så er det maten da, det er helt utrolig hva en pubertetsunge trenger av mat, særlig gutter. Den ulvehungeren de kjenner på midt i veksthoppene sine er vannvittig, og du må regne med at de spiser mer enn en voksen mann. Det er en grunn til at satsene for ungdom er høyere enn satsene for småbarn Anonymkode: 6613d...b11
Anonym bruker Skrevet 27. august 2020 #13 Skrevet 27. august 2020 Jeg har 2,tenåringer, men synes likevel ikke utgiften ved de er mer enn SFO for begge var. De har rimelige mobilabonnement. Kjøper jo ikke klær hver måned og busskort får de av kommunen pga skolevei. De er opptatt av merkeklær osv, men dette kjøpes ikke hver måned og mye kjøpes for bursdagspenger mm. Begge spiller fotball, men det gjorde de den gangen også. Anonymkode: 174f3...030
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #14 Skrevet 28. august 2020 Min er straks 15 og ganske billig i drift ift andre jeg kjenner. Han er veldig lite opptatt av klær, jeg må som regel be om å få han med på å handle noe. Jeg husker hvor viktig det var med merkeklær og er nå i situasjonen at jeg har råd til det så jeg var meget overrasket da han sa at det var jeg som insisterte på merker og at han ikke brydde seg noe særlig. Han driver med kampsport 5 ganger i uka så det er en del klesvask men utstyret er ikke så mye. Mobil har vi kjøpt en forholdsvis rimelig A70 ifjor og den er bra iflg ham. Vi bytter ikke hvert år heller. Han spiser en del pga høyt aktivitetsnivå da. Alt i alt er han billigere enn da han var småbarn, jeg ser for meg at han snart blir dyr når motorsykkellappen må betales og hans sosiale aktiviteter blir flere. Anonymkode: 00631...ce9
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #15 Skrevet 28. august 2020 Må foreldre betale for lappen? Jeg skjønner konfirmasjon og regulering er store utgifter, men lappen og bil? Anonymkode: ccaca...0a6
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #16 Skrevet 28. august 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Må foreldre betale for lappen? Jeg skjønner konfirmasjon og regulering er store utgifter, men lappen og bil? Anonymkode: ccaca...0a6 Enig med deg, ser ikkr for meg at vi skal sponse hele serfikatet for begge to, men sikkert hjelpe til litt. Jeg tok lappen som 20-åring, jobbet i bhg og fikk bo gratis hjemme mot at jeg betalte for kjøretimer etc selv. HI Anonymkode: 550a4...008
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #17 Skrevet 28. august 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Må foreldre betale for lappen? Jeg skjønner konfirmasjon og regulering er store utgifter, men lappen og bil? Anonymkode: ccaca...0a6 Nei, det må man ikke Men veldig mange gjør det, særlig om man bor sånn til at det er nødvendig. Jeg ser på det som en del av allmennutdanelsen og velger sponse det for mine barn. Anonymkode: 6613d...b11
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #18 Skrevet 28. august 2020 Vi er nå ferdig med bhg, minstemann har bare litt SFO for det sosiale mens største har ikke SFO lenger. Det sparer oss for såpass at jeg hadde mulighet til å starte på skolen. Så bruker jeg denne perioden med mindre utgifter til en utdannelse, og så er jeg forhåpentligvis ferdig og i jobb, med bedre lønn enn før, når unga begynner å koste mye igjen 😂 Anonymkode: d15ad...ad4
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #19 Skrevet 28. august 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Må foreldre betale for lappen? Jeg skjønner konfirmasjon og regulering er store utgifter, men lappen og bil? Anonymkode: ccaca...0a6 Nei, man må selvfølgelig ikke det, men vi vil det siden vi har råd til det. Anonymkode: 843a9...f7b
Mia_73 Skrevet 28. august 2020 #20 Skrevet 28. august 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Må foreldre betale for lappen? Jeg skjønner konfirmasjon og regulering er store utgifter, men lappen og bil? Anonymkode: ccaca...0a6 Vi betaler for motorsykkelsertifikat, muligens også bil. For det første har vi råd men også fordi det er praktisk for oss. Han går på trening 5 ganger i uka, derav 4 ganger såpass sent på kvelden at vi må hente med bil. Det er for langt for å sykle, da er han ikke hjemme før nærmere 22. Med motorsykkel kan han kjøre selv mesteparten av året.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #21 Skrevet 28. august 2020 Etter barnehage og sfo alderen synes jeg det har blitt andre ting som koster. Blant annet blir klær og sko en større utgift etterhvert som de vokser til og har mer egne meninger og større størrelser. Mer/dyrere fritidsaktiviteter, sportsutstyr/klær er dyrere og vanskeligere å få tak brukt/på salg, utstyr og ting av diverse slag som mobiltelefoner, ipad, pc, høretelefoner, vesker/bager. De bruker mer penger på fritiden enn da de var små og bare lekte, skal stadig kjøpe noe, gå på kino, handle ting, kjøpe is, burger med venner ol.. Anonymkode: 5755d...fad
Anonym bruker Skrevet 28. august 2020 #22 Skrevet 28. august 2020 Det er tydeligvis noen variabler som er vanskelig å forutse: behov for regulering, valg av nye fritidsaktiviteter, klesinteresse/ budsjett, og spons av moped, lappen mm. Vi har 110 000,- på konto til ungene som kan brukes om utgifter til regulering ol blir høye. Helst spares til EK på leilighet. HI Anonymkode: 550a4...008
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå