Gå til innhold

Skjønner ikke helt dette her med uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor det ikke er noe mellom 50% og opp. Etter en skade vil jeg muligens ha problemer med å jobbe 100% igjen. Jeg jobber nå 40%, og tenker at jeg innen noen måneder vil kunne øke til 50, 60 og kanskje 70. Men etter 50% mister man visst aap, uføretrygd og den type ytelser, så for å unngå økonomisk ruin må man vel enten klare å gå fra 50 til 100%, eller bare holde seg på 50%. Det virker så bakvendt. Er det noe jeg har misforstått? 

Anonymkode: b743f...874

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jobbe opptil 60%, dersom du ligger fra 60-99% må du dekke alt av det økonomiske tapet selv. Det finnes ingen ordning via nav for de som er mer arbeidsfør enn 60%. 

Anonymkode: 2c994...ae7

Skrevet

Aap kan du i en opptrappingsperiode ha i opptil 60%

Men greia er jo at du har bare drøye 60 % av lønnen din i uføretrygd og klarer du jobbe 60-70% vil du tjene mer enn du hadde gjort som 100% ufør. Derfor får du ingen trygd

Anonymkode: b2a03...ac3

Skrevet

Takk for svar. Reduserer man stillingen sin da til feks 70% istedenfor å være ufør i 30%? Jeg er ansatt i 100% stilling nå. Jeg vil vel aldri kunne tjene opp rettigheter til sykepenger igjen hvis jeg ikke klarer å jobbe fullt?

Og ae7, er du sikker på at man kan jobbe 60% og være 40% ufør? Jeg leste nettopp at man måtte være 50% eller mer ute av stand til å jobbe. 

Hi 

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Reduserer man stillingen sin da til feks 70% istedenfor å være ufør i 30%? Jeg er ansatt i 100% stilling nå. Jeg vil vel aldri kunne tjene opp rettigheter til sykepenger igjen hvis jeg ikke klarer å jobbe fullt?

Og ae7, er du sikker på at man kan jobbe 60% og være 40% ufør? Jeg leste nettopp at man måtte være 50% eller mer ute av stand til å jobbe. 

Hi 

60% jobb gjelder AAP og ikke uføretrygd. Dvs. Du kan godt jobbe 60% bare det ikke overstiger 50% av tidligere inntekt. Det er inntektsevnen som er avgjørende ikke restarbeidsevnen. 

Anonymkode: ee6da...421

Skrevet

Det kan innvilges uføretrygd ned til 40 prosent dersom man har AAP på søknadstidspunkt. Grunnen til det er å harmonisere ytelsene, slik at man ikke blir "straffet" for å øke opp arbeidsprosenten i avklaringsperioden. 

Dersom skaden skyldes godkjent yrkesskade kan grad ned til 30 prosent innvilges. 

Hilsen NAV-dama

Anonymkode: c4b20...8d3

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan innvilges uføretrygd ned til 40 prosent dersom man har AAP på søknadstidspunkt. Grunnen til det er å harmonisere ytelsene, slik at man ikke blir "straffet" for å øke opp arbeidsprosenten i avklaringsperioden. 

Dersom skaden skyldes godkjent yrkesskade kan grad ned til 30 prosent innvilges. 

Hilsen NAV-dama

OK, jeg trodde at man alltid har AAP først. At man må prøve ut hvor mye man kan jobbe før en eventuell søknad om uførepensjon kan innvilges. 

Men la oss si at jeg ender opp med å kunne jobbe 60%, og må søke om uføretrygd på resten. Vil det i så fall være NAV eller Statens Pensjonskasse som utbetaler den pensjonen? Og beregnes den ut fra 66% av inntekten jeg hadde på skadetidspunkt/tidspunkt for sykemelding, eller 66% av den inntekten jeg har nå som er en del lavere? 

Takk igjen! 

Hi 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK, jeg trodde at man alltid har AAP først. At man må prøve ut hvor mye man kan jobbe før en eventuell søknad om uførepensjon kan innvilges. 

Men la oss si at jeg ender opp med å kunne jobbe 60%, og må søke om uføretrygd på resten. Vil det i så fall være NAV eller Statens Pensjonskasse som utbetaler den pensjonen? Og beregnes den ut fra 66% av inntekten jeg hadde på skadetidspunkt/tidspunkt for sykemelding, eller 66% av den inntekten jeg har nå som er en del lavere? 

Takk igjen! 

Hi 

Man kan søke direkte fra sykepenger eller uten ytelse i det hele tatt, men de fleste har AAP ja. Der er inngangsvilkåret også 50 prosent nedsatt inntektsevne, men man kan øke opp til å jobbe 60 prosent i perioden, og da også kunne få det som uføregrad.

Dersom du søker uføretrygd er det jo NAV som utbetaler. Det settes et uføretidspunkt. I ditt tilfelle den måneden skaden oppsto sannsynligvis. Så beregnes trygden av de tre beste av de fem siste før uføretidspunktet (oppjustert inntekter til uføretidspunktet).

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man kan søke direkte fra sykepenger eller uten ytelse i det hele tatt, men de fleste har AAP ja. Der er inngangsvilkåret også 50 prosent nedsatt inntektsevne, men man kan øke opp til å jobbe 60 prosent i perioden, og da også kunne få det som uføregrad.

Dersom du søker uføretrygd er det jo NAV som utbetaler. Det settes et uføretidspunkt. I ditt tilfelle den måneden skaden oppsto sannsynligvis. Så beregnes trygden av de tre beste av de fem siste før uføretidspunktet (oppjustert inntekter til uføretidspunktet).

Tusen takk for hjelpen! 

Hi 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for hjelpen! 

Hi 

Bare hyggelig :) Det er forresten bare inntekter inntil seks ganger grunnbeløpet som tas med i beregningsgrunnlaget for uføretrygd.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare hyggelig :) Det er forresten bare inntekter inntil seks ganger grunnbeløpet som tas med i beregningsgrunnlaget for uføretrygd.

Ingen fare der, jeg er lærer 😂 

Hi 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen fare der, jeg er lærer 😂 

Hi 

:)

Skrevet

Du risikerer å tape stort hvis du kun får uførepensjon fra pensjonskassen da de beregner pensjonen annerledes i forhold til NAV. Pensjonskassen ser på den inntekten du hadde på det tidspunktet du ble syk, mens NAV ser på de beste årene og beregner ut fra det. I tillegg vil du kunne risikere å få en lavere inntektsgrense hos pensjonskassen enn hos NAV og dermed miste mer inntekt hvis du går over grensa.

Dette vil spesielt slå uheldig ut hos de som har faste og variable tillegg i sin stilling, for eksempel sykepleier.

Du risikerer også å ikke få utbetalt uføreforsikring da de fleste forsikringer krever at du er minst 50% ufør. 

Du risikerer også store tap hvis du senere blir ytterligere ufør. Google "uførefella". 

Mitt råd er derfor å satse på 50% ufør og heller jobbe 60% hvis helsa tåler det.

Jeg kan nevne at jeg selv er 50% ufør i en stilling med mange tillegg. Får 50% uføretrygd, uførepensjon og uføreforsikring. Hadde jeg kun vært 40% ufør, hadde jeg tapt over 100 000 i året på uføreforsikring og uføretrygd.

Anonymkode: 22782...17b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...