Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #1 Skrevet 26. august 2020 Er det flere som opplever dette? Litt rådløs her, for 11-åringen klager nå nærmest daglig over smerter i ankel og legg. Det har vart lenge, sikkert 1-2 år, og det blir jo ikke borte. Ikke typiske voksesmerter, men kanskje det er det likevel, er gjerne på ettermiddag det er verst, og etter aktivitet. Hun trener 2-3 ganger i uken, men bredde og ikke hard konkurransetrening. Har vært hos lege og tatt allverdens prøver, og også hos fysioterapeut uten noe særlig effekt. Mye hormoner om dagen, ser at hun begynner utvikle litt pupper og sånt, legen mente det nok bare var noen som reagerer mer enn andre på pubertet og veksthopp.... Er det sånn, er det mange andre som sliter med dette også, hun sliter med å sovne om kvelden og er mye sliten synes jeg. Anonymkode: e1374...27d
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #2 Skrevet 26. august 2020 Det er veldig vanlig med smerter i hælene og leggene, hælbenet er vel et av bena som vokser raskest og tidligst. Der er det vekstsoner som kan gi smerter ved belastning. Alle mine barn har hatt i større eller mindre grad. Belastning er ikke farlig, men stopp om det blir over 4 vondt på en skala fra 1-10. Anonymkode: 27b58...6a6
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #3 Skrevet 26. august 2020 Hva sier fysioterapeuten? Anonymkode: 27b58...6a6
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #4 Skrevet 26. august 2020 Det er vanlig i den alderen, spesielt hos de som turner. Hun bør tøye ved å ta sko på, stå med tåa på et trappetrinn og trykke hælen nedover så hun kjenner at det tøyer. En fot om gangen. Hver dag. Det var rådet vi fikk. Anonymkode: dcc64...c82
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #5 Skrevet 26. august 2020 Man blir også veldig sliten av å gå med smerter. Kanskje dere bør vurdere å trappe ned på trening en periode og se om det blir bedre? Og har dere sjekket jern og vitaminer? Og kyssesyke? Anonymkode: dcc64...c82
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #6 Skrevet 26. august 2020 Kanskje en idé å få sjekket fotstillingen hennes hos en ortopediingeniør. Jeg slet lignende i flere år selv da jeg var lita, fikk også høre at det var fordi jeg var for aktiv, for lite aktiv, hormoner osv. Viste seg etter noen år at jeg pronerer, har en skjev knokkel i ene foten og ekstraben i den andre - ikke rart jeg hadde vondt. Fikk såler og ble smertefri. Som voksen greier å jeg å holde meg smertefri med mye tøyninger, riktig stabilitetstrening (mage/rygg og bekken/knær) og gode sko med. Anonymkode: 44076...c8e
Anonym bruker Skrevet 26. august 2020 #7 Skrevet 26. august 2020 Hvordan kjennes det? Barn kan også ha restless legs, og det kommer typisk på kvelden og forstyrrer søvn. Anonymkode: 32ba1...317
Fire småtroll Skrevet 26. august 2020 #8 Skrevet 26. august 2020 Takk for svar alle sammen Nesten litt godt å høre at det er flere som sliter med det samme... Vi har ikke prøvd å gå til ortoped, så det skal vi jammen gjøre, ikkenoe kan være uprøvd. Ellers tar jeg med meg alt dere har skrevet her, og overser ingen, alt tas med i "regnskapet" om vi igjen blir nødt til å oppsøke lege eller fysio. Men tøying og ortoped blir første stopp. Tusen takk alle sammen. HI
Anonym bruker Skrevet 1. september 2020 #9 Skrevet 1. september 2020 Det er ikke voksesmerter da? Datteren min hadde vondt i beina hver kveld. Men det viste seg også at hun manglet d-vitamin... Det ble bedre da hun startet med tilskudd. ellers skal magnesium være bra for krampeliknende følelse i beina. Spør legen - og ta tester for å se om hun mangler noe 😉 Anonymkode: 59d50...a71
Anonym bruker Skrevet 1. september 2020 #10 Skrevet 1. september 2020 Mine jenter trener mye, både turn, friidrett og fotball. Den ene har hatt severs syndrom. Er visst veldig vanlig hos turnere i vokse-alder. Den andre har litt skjev innstilling på knær og ankler og trengte innleggssåler. Begge fikk veldig god hjelp av manuell terapeut og ortoped ingeniør (ikke vanlig ortoped) Anonymkode: 621a6...22b
Lille krøll Skrevet 1. september 2020 #11 Skrevet 1. september 2020 Jeg hadde sjekket med en behandler som kan justere knokler i tillegg. En fysio gjør ikke det. Om tallus trenger å justeres er det en lett sak. (Lite bein inne i ankelen)
Anonym bruker Skrevet 6. september 2020 #12 Skrevet 6. september 2020 Søk hjelp for dette, føttene er viktig, de skal bære oss hele livet, mvh Malu57 Anonymkode: f485f...246
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå