Gå til innhold

Hva er gratis kjernetid i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et dumt spørsmål men 😆 jeg lurer på om 20 timers gratis kjernetid betyr at barnet kan være 20 timer ekstra i barnehagen pr uke? Eller får du bare billigere regning fra barnehagen? Min datter fikk 60% plass i barnehagen så nå lurer jeg jo på om jeg kan levere henne 2 dager mer i uka gratis tilogmed 😄 

Anonymkode: 823e4...6e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta har 60% plass, dvs tre dager, og du lurer på om du kan ha henne i bhg 10 timer om dagen de to siste dagene i uka..? Det kan du selvfølgelig ikke. 
Om husholdningen har en samlet inntekt på under 566' kan dere få fritak fra å betale deler av plassen (tilsvarende 20 timer), men jenta har fortsatt ikke mer enn 60% plass.

Anonymkode: 56a76...fe2

Skrevet

Nei, det betyr at det blir trekt fra 20 timer i uka på regningen deres.

Hun har fremdeles 60% plass og dere må forholde dere til når det er i barnehagen. Regner med dere da har plass tre dager i uka, og det er bestemt hvilke tre dager det er.

Anonymkode: 24fe3...79a

Skrevet

Jeg mente ikke å ha henne der 10 timer pr dag de 2 andre dagene i uka. Jeg trodde at gratis kjernetid betydde at man kunne ha ungen i barnehagen mellom kl 9-14 (som er barnehagens kjernetid)gratis di 2 resterende dagene. Jaja da fikk jeg ihvertfall svar 😆

Skrevet

Betyr som sagt tidligere her at dere får trukket en viss sum, som utgjør 20 timer av regningen. Om dere har behov for større plass, og større fleksibilitet kan dere jo øke til 80 eller 100% og fortsatt ha lav(ere) betaling. Hør med kommunen dere tilhører. 

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/barnehage/foreldrebetaling/moderasjonsordninger-foreldrebetaling/

Anonymkode: 77842...858

Skrevet

Ok takk for svar 😊 når jeg først sitter å googler så lurer jeg på følgende:

Jeg har 267000 i året og grensen for å få nedsatt foreldre betaling i barnehagen er ved inntekt på over 500 000 ifølge google. Det står at man ikke skal betale mer enn 6% av inntekten i barnehage, også dtår drt at man i tillegg har krav på 20 timers gratis kjernetid. Har jeg forstått det riktig at jeg da ikke skal betale mere enn 16020,- i året altså 1456,- pr mnd. Også trekkes ytterligere 20 timer pr uke av for gratis kjernetid som da vil si at jeg ikke skal betale mere enn 84 kr i mnd? Kan det stemme?? Ungen har 30 timer i uka barnehageplass og det koster 2060 kr i mnd.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ok takk for svar 😊 når jeg først sitter å googler så lurer jeg på følgende:

Jeg har 267000 i året og grensen for å få nedsatt foreldre betaling i barnehagen er ved inntekt på over 500 000 ifølge google. Det står at man ikke skal betale mer enn 6% av inntekten i barnehage, også dtår drt at man i tillegg har krav på 20 timers gratis kjernetid. Har jeg forstått det riktig at jeg da ikke skal betale mere enn 16020,- i året altså 1456,- pr mnd. Også trekkes ytterligere 20 timer pr uke av for gratis kjernetid som da vil si at jeg ikke skal betale mere enn 84 kr i mnd? Kan det stemme?? Ungen har 30 timer i uka barnehageplass og det koster 2060 kr i mnd.

Uten at jeg er 100% sikker så tror jeg prinsippet er at i familier som tjener under grensa på ca 550 000,- får gratis kjernetid på 20 timer. Men om det fortsatt utgjør mer enn 6% av din inntekt er det mulig du har krav på ytterligere fradrag. Husk at 1 mnd i året er betalingsfri, så betaler for 11 mnder i året. 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uten at jeg er 100% sikker så tror jeg prinsippet er at i familier som tjener under grensa på ca 550 000,- får gratis kjernetid på 20 timer. Men om det fortsatt utgjør mer enn 6% av din inntekt er det mulig du har krav på ytterligere fradrag. Husk at 1 mnd i året er betalingsfri, så betaler for 11 mnder i året. 

Ja var det jeg tenkte litt på, synes jo det er rart om man får 20 timer i uka gratis + redusert foreldrebetaling..sikkert veldig mange i det ganske land som hadde hatt nesten gratis barnehage da 😆 jeg skal sende inn søknad så får vi se hva som skjer 😄

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja var det jeg tenkte litt på, synes jo det er rart om man får 20 timer i uka gratis + redusert foreldrebetaling..sikkert veldig mange i det ganske land som hadde hatt nesten gratis barnehage da 😆 jeg skal sende inn søknad så får vi se hva som skjer 😄

Gjør det og lykke til! 😊 Håper barnet ditt trives i barnehagen! Hilsen ped.leder

Skrevet

Hvor søker man om gratis kjernetid?

Anonymkode: 83559...d86

Skrevet

Vi har ett barn med gratis kjernetid i vår barnehage, han er der fra 9.30-13.30, 5 dager i uka. 

Anonymkode: eefb6...8ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...