Gå til innhold

Når du innser ar å lese på telefonen uten lesebriller ikke går. DENFØLELSEN.

Anbefalte innlegg

Herregud asså. Er 47 år og nylig kommet i overgangsalderen og på toppen svikter synet. Det er muligens naturens måte å være barmhjertig? Snart ser jeg knapt meg selv i speilet. Jeg er nå medlem i lesebrilleforeningen. Det er jo så drit slitsomt å huske disse brillene. Så har briller overalt nå. Godt det er billligvarianter.
Og tilleggsinfo, ref annen tråd. Jeg ER faktisk lysømfintlig. Så på toppen av hetetokter, for korte armer (tekst er bedre på avstand) forferdelig sminket (ser meg ikke i speilet lengre) så renner altså øynene i vind og sol. 

Og nå må jeg også leve med at jeg er uhøflig fordi man ikke kan ha på briller når man snakker med folk. Jeg kan altså bare ikke vinne. 

Fortsetter under...

1 minutt siden, sug lut skrev:

For jeg har ti tusen lesebriller

Hurpesnor og pussefiller...

(Mel. Ti tusen tommeltotter)

Haha. Der har du meg. 😂😂😂

Ikke hurpesnor da. 

Anonymkode: 084cd...e93

Nå måtte jeg le...for jeg skrev akkurat til ei venninne at jeg må ha lesebriller. Sitter og leser en fagtekst og sliter....

Jeg er 48...

Anonymkode: dd30d...00d

Det er etter 45 det er en fordel å være nærsynt. Jeg tar bare brillene av, så ser jeg selv den minste skriften og til og med de små hårene som trenger å nappes ved øyebrynene😁

Anonymkode: 44d87...d95

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå måtte jeg le...for jeg skrev akkurat til ei venninne at jeg må ha lesebriller. Sitter og leser en fagtekst og sliter....

Jeg er 48...

Anonymkode: dd30d...00d

Jeg jobber med master nå og sliter med å skifte mellom skjerm og bøker. Blir helt tussete i hodet. 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er etter 45 det er en fordel å være nærsynt. Jeg tar bare brillene av, så ser jeg selv den minste skriften og til og med de små hårene som trenger å nappes ved øyebrynene😁

Vel. Jeg er -8 i tillegg. Tar jeg av linsene er jeg blind På toppen av alt annet som feiler meg. Jeg er en feilvare. 
Ser selv at jeg muligens fremstår sytete. Det er sagt med humor altså. Humøret mitt er ennå ikke forringet. 😊

1 minutt siden, Tante Hufsa skrev:

Vel. Jeg er -8 i tillegg. Tar jeg av linsene er jeg blind På toppen av alt annet som feiler meg. Jeg er en feilvare. 
Ser selv at jeg muligens fremstår sytete. Det er sagt med humor altså. Humøret mitt er ennå ikke forringet. 😊

Få deg progressive linser! Og trøst det med at du ser linsene når du skal ta dem på (bare du holder dem nærme nok), det gjør ikke de som er langsynte😀

Og så lenge humøret er der, er det håp😊

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Få deg progressive linser! Og trøst det med at du ser linsene når du skal ta dem på (bare du holder dem nærme nok), det gjør ikke de som er langsynte😀

Haha. Vet du. En gang hadde jeg tatt av meg linsene for kvelden. Så lå ikke brillene i skuffen. Jeg måtte ta på linsene igjen for å finne brillene. Skjønner’u ell? Er så natta her nå. Jeg har litt problemøyne så ikke så mye jeg tåler av linser. Men skal sjekke det opp. Takk for tips. Aldri hørt om det en gang. Er det mye dyrere?  

Før jeg fikk ny hornhinne hvilte telefonen helt inntil nesa (jepp!), Med armen helt klappet sammen. Så klarte jeg å ha armen i 60-80 graders vinkel, og telefonen i normal neseavstand. Moroa ble fort avbrutt av grå stær før jeg fylte 40, og under den nye hornhinna fikk jeg en ny linse. Nå er ikke armen lang nok, selv om den er slått rett ut 180 grader. Så da er det en brille til lesing, en brille til kjøring på dagen og en til kjøring på kveld/natt, en brille til å være ute med to typer filter og en filterbrille til PC. Så hvis jeg har på meg «solbriller» når jeg snakker til folk ute, bør de faktisk være mer imponert over at jeg klarte å holde tunga rett i munnen slik at jeg har på riktig type brille 😉

Anonymkode: fa99a...88d

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og forresten. Det begynner også å bli vanskelig å se linsa på nært hold. 😂😂😂

Lurer egentlig på når jeg burde begynne med støttestrømper? 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Før jeg fikk ny hornhinne hvilte telefonen helt inntil nesa (jepp!), Med armen helt klappet sammen. Så klarte jeg å ha armen i 60-80 graders vinkel, og telefonen i normal neseavstand. Moroa ble fort avbrutt av grå stær før jeg fylte 40, og under den nye hornhinna fikk jeg en ny linse. Nå er ikke armen lang nok, selv om den er slått rett ut 180 grader. Så da er det en brille til lesing, en brille til kjøring på dagen og en til kjøring på kveld/natt, en brille til å være ute med to typer filter og en filterbrille til PC. Så hvis jeg har på meg «solbriller» når jeg snakker til folk ute, bør de faktisk være mer imponert over at jeg klarte å holde tunga rett i munnen slik at jeg har på riktig type brille 😉

Haha. Jeg er mektig imponert. 👍

Det blir vel sikkert både trost og stær i se-apparaturet mitt. Med min flaks. 

Annonse

12 minutter siden, Tante Hufsa skrev:

Haha. Vet du. En gang hadde jeg tatt av meg linsene for kvelden. Så lå ikke brillene i skuffen. Jeg måtte ta på linsene igjen for å finne brillene. Skjønner’u ell? Er så natta her nå. Jeg har litt problemøyne så ikke så mye jeg tåler av linser. Men skal sjekke det opp. Takk for tips. Aldri hørt om det en gang. Er det mye dyrere?  

De er dyrere, hvor mye kommer an på hva slags linser du har. Spør optikeren din neste gang du er på sjekk!

4 minutter siden, Tante Hufsa skrev:

Haha. Jeg er mektig imponert. 👍

Det blir vel sikkert både trost og stær i se-apparaturet mitt. Med min flaks. 

Ja, spent på hva neste blir. Finnes vel ikke flere reservedeler jeg kan bytte på. Verre er at jeg må sminke meg på gefühlen. Er umulig å få oversikt over fjeset 😅 

22 minutter siden, Tante Hufsa skrev:

Du kan også få langthold-linse på ett øye og korthold-linse på det andre. Iflg min optiker. Jeg kjenner at jeg hverken vil ha det eller progressive linser, da. Men da sitter vi altså med masse par lesebriller overalt (HUSK: ett par må bo i hver veske, så du ikke havner i butikk uten lesebriller og klikker i blodtrykksvinkel når du ikke klarer å lese det som står om størrelse, materialer og vaskeanvisning.... ). De beste jeg har er faktisk sånne uinnfattede smale nesten halv-briller som jeg kan se over og ut, eller gjenom og ned i tekst. Ja, og så anbefaler jeg faktisk lupe, forstørrelselglass - det kan bo i veske og er enkelt når man bare MÅ og virkelig ikke kan.

Ja, og så har jeg avlastningsbriller og pc-briller....

Det er bare enda en av gledene ved å bli eldre. Jeg har blitt til bestemora mi. Hun leita alltid etter de riktige brillene. Hun hadde gåbriller og lesebriller og bifokale, men de viste hun seg ikke ute med, solbriller og penbriller (faktisk). Jeg er ikke like ille. Jeg har bare progressive, databrille  og solbriller med styrke, og enda hender det at jeg traver avgårde med databriller på inn i en lodden verden.

Endret av Himmel og hav
18 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det er bare enda en av gledene ved å bli eldre. Jeg har blitt til bestemora mi. Hun leita alltid etter de riktige brillene. Hun hadde gåbriller og lesebriller og bifokale, men de viste hun seg ikke ute med, solbriller og penbriller (faktisk). Jeg er ikke like ille. Jeg har bare progressive, databrille  og solbriller med styrke, og enda hender det at jeg traver avgårde med databriller på inn i en lodden verden.

Jajaja selvsagt, lesesolbriller er et ABSOLUTT revolusjonerende konsept, da ble verden straks snill, så det har jeg også mange par av.

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, spent på hva neste blir. Finnes vel ikke flere reservedeler jeg kan bytte på. Verre er at jeg må sminke meg på gefühlen. Er umulig å få oversikt over fjeset 😅 

Jeg er på vei dit selv. Så jeg burde muligens avstå fra sminke. 😊

1 time siden, Tante Hufsa skrev:

Sånn er det her også. 😂 - 8.25. Irriterende å ikke finne brillene igjen på badet etter å ha tatt av linsene. 

Anonymkode: d8887...275

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...