Gå til innhold

Paralgin Forte

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei.jeg har diagnosene Kronisk Migrene og Fibromyalgi 

Desverre har jeg ingen uføre forsikring. Jeg har utbetalt 17 760,-

Hvordan skal vi greie oss?? 

Anonymkode: 9ac39...0f5

Hvem er "vi"? Hva har dette med overskriften å gjøre? 

Anonymkode: dfffd...ff1

Dersom du har en kronisk sykdom som gjør at du har behov for medisin for å fungere kan du ha rett på å få dette på blå resept. Da betaler du kun en egenandel frem til du får frikort. Etterpå slipper du å betale egenandelen. Dette må legen din søke om. 

Dersom Paralgin Forten ikke fungerer godt er Pinex Forte et alternativ. Det er samme preparat, men kroppen tar der opp på to forskjellige måter. Noe som gjør at det ene kan fungere bedre enn det andre. 

Snakk med legen din om smertebehandlig, få en god plan og søk om støtte. Du kan også be om å bli henvist til smerteklinikk for å få en god plan for smertebehandlig samt god oppfølgning med tanke på hva mye sterke smertestillende gjør med kroppen. Avhengighet og skader som kan komme når man bruker sterke smertestillende. De vet også mer om hvilke rettigheter du kan ha i forhold til støtte.

Anonymkode: e1c5b...6ee

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hei.jeg har diagnosene Kronisk Migrene og Fibromyalgi 

Desverre har jeg ingen uføre forsikring. Jeg har utbetalt 17 760,-

Hvordan skal vi greie oss?? 

Anonymkode: 9ac39...0f5

Har du fått påvist disse sykdommene og lege satt disse diagnosene? Dette er nok i stor grad avgjørende for hvor mye hjelp du vil oppleve å få. Det er en svært krevende og lang prosess og bli satt som ufør. Og både migrene og fibromyalgi er diagnoser som er vanskelig å sette fordi de er vanskelige ‘å bevise’ med prøver og undersøkelse. Dermed går alt ekstra tregt. Særlig nå i corona tiden når alt tar lang tid fra før. Jeg blir selv utredet for revmatisk sykdom for tiden og har ikke fått tid til neste undersøkelse før i slutten av november..

Som andre nevner, så er innlegget ditt litt uklart pga misvisende overskrift og begrenset innhold. Men når det gjelder smertelindring mht diagnosene du har, vil jeg tro du får Paralgin forte eller andre tilsvarende sterke smertestillende på blå resept. Du vil nok også få hjelp og støtte om du blir arbeidsufør. Kan du ikke jobbe, så kan du ikke jobbe. Ingen i Norge skal måtte gå på jobb om de er syke fordi alternativet er å ikke kunne betale retninger og mat for å overleve. Dette vil nok ordne seg skal du se. Men skjønner godt at det er vondt og frustrerende og at du sikkert føler deg litt desperat her og nå.

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du har en kronisk sykdom som gjør at du har behov for medisin for å fungere kan du ha rett på å få dette på blå resept. Da betaler du kun en egenandel frem til du får frikort. Etterpå slipper du å betale egenandelen. Dette må legen din søke om. 

Dersom Paralgin Forten ikke fungerer godt er Pinex Forte et alternativ. Det er samme preparat, men kroppen tar der opp på to forskjellige måter. Noe som gjør at det ene kan fungere bedre enn det andre. 

Snakk med legen din om smertebehandlig, få en god plan og søk om støtte. Du kan også be om å bli henvist til smerteklinikk for å få en god plan for smertebehandlig samt god oppfølgning med tanke på hva mye sterke smertestillende gjør med kroppen. Avhengighet og skader som kan komme når man bruker sterke smertestillende. De vet også mer om hvilke rettigheter du kan ha i forhold til støtte.

Bortsett fra at Pinex Forte inneholder 100 MG mer Paracetamol per tablett, er det lite som tyder på forskjeller i klinisk effekt. I Paralgin Forte omgjøres 5-15 % om til Morfin, mens det for Pinex Forte er 10%. Det er mer trolig at forskjellen i virkning sitter mellom ørene. 

Hvis man ikke er terminalt syk, skal det jaggu mye til å få Paralgin Forte på blå resept. Men det er helt andre typer legemidler man kan få på blå resept, og hvis Hi har minste sats på uføretrygd, kan hun få fritak for egenandel på blå resept. Utbetalingen sier ingenting om satsen, for hva folk betaler i skatt varierer veldig. Legen kan også søke om å få dekket enkelte legemidler som ikke normalt refunderes på blå resept, men da skal diagnosen være alvorlig. Paralgin Forte er nok neppe førstevalget for migrene, og FM er nok neppe alvorlig nok. 

Hvem er vi? Er du gift, har mannen din forsørgerplikt, og det skal mye til å få noe hjelp til å betale legemidler. Hvis dere er samboere, kan du få dekket noe, men da via supplerende sosialstønad. Kan være at begge tjener så lite at dere har krav på det. Da tar de hensyn til hva du sitter igjen med etter husleie, strøm og innboforsikring. De tar ikke hensyn til lån, bil, telefon, Internett, abonnementer og forbruk generelt. Satsene varierer fra kommune til kommune, så man kan uansett sende inn en søknad. Er inntekten lav nok, kan man ha krav på bostøtte. 

Anonymkode: c58e2...aaa

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bortsett fra at Pinex Forte inneholder 100 MG mer Paracetamol per tablett, er det lite som tyder på forskjeller i klinisk effekt. I Paralgin Forte omgjøres 5-15 % om til Morfin, mens det for Pinex Forte er 10%. Det er mer trolig at forskjellen i virkning sitter mellom ørene. 

Hvis man ikke er terminalt syk, skal det jaggu mye til å få Paralgin Forte på blå resept. Men det er helt andre typer legemidler man kan få på blå resept, og hvis Hi har minste sats på uføretrygd, kan hun få fritak for egenandel på blå resept. Utbetalingen sier ingenting om satsen, for hva folk betaler i skatt varierer veldig. Legen kan også søke om å få dekket enkelte legemidler som ikke normalt refunderes på blå resept, men da skal diagnosen være alvorlig. Paralgin Forte er nok neppe førstevalget for migrene, og FM er nok neppe alvorlig nok. 

Hvem er vi? Er du gift, har mannen din forsørgerplikt, og det skal mye til å få noe hjelp til å betale legemidler. Hvis dere er samboere, kan du få dekket noe, men da via supplerende sosialstønad. Kan være at begge tjener så lite at dere har krav på det. Da tar de hensyn til hva du sitter igjen med etter husleie, strøm og innboforsikring. De tar ikke hensyn til lån, bil, telefon, Internett, abonnementer og forbruk generelt. Satsene varierer fra kommune til kommune, så man kan uansett sende inn en søknad. Er inntekten lav nok, kan man ha krav på bostøtte. 

Javel, da sitter det i så fall mellom ørene på overlegen ved Bodø sykehus da, men herregud. Hva vet vel han? Han er jo bare lege.

Eller sitter det mellom ørene på meg, som uten å vite at Pinex finnes ba om et alternativ da Paralgin ikke tok smertene, men gjorde meg syk? Viste seg at jeg tåler den måte Pinex tas opp i kroppen, men ikke den måte Paralgin tas opp. Så ja, det er "samme" preparat, men det er fortsatt en forskjell. Da har hvor mye som gjøres om til morfin lite å si. 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Javel, da sitter det i så fall mellom ørene på overlegen ved Bodø sykehus da, men herregud. Hva vet vel han? Han er jo bare lege.

Eller sitter det mellom ørene på meg, som uten å vite at Pinex finnes ba om et alternativ da Paralgin ikke tok smertene, men gjorde meg syk? Viste seg at jeg tåler den måte Pinex tas opp i kroppen, men ikke den måte Paralgin tas opp. Så ja, det er "samme" preparat, men det er fortsatt en forskjell. Da har hvor mye som gjøres om til morfin lite å si. 

Ikke meg du skriver svar til her, men jeg er helt enig med deg.

Jeg fikk faktisk høre at det bare satt mellom ørene på meg da jeg ikke hadde effekt av Paralgin forte, fikk så prøve Pinex forte og hadde heller ikke effekt av den. Jeg fikk imidlertid bivirkninger av begge preparatene, men helt forskjellige bivirkninger, flere av dem objektivt observerbare. Likevel fikk jeg høre at det var psykisk. 20 år senere fikk jeg samme opplevelse av Tramadol, ingen effekt, bare sterker og alvorlige bivirkninger. Da leste jeg meg selv opp på medikamenter, fikk meg testet og det viste seg at jeg har flere CYP-feiler som forklarer manglende virkning av disse preparatene og også bivirkningene.

Folk og leger som tror de vet alt om hvordan legemidler fungerer, som bare leser hovedlinjene, men ikke tar høyde for individuelle forskjeller, de kommer med slike bastante påstander som hun du svarte gjorde. Det kan for noen pasienter være svært alvorlig. Det er ikke uten grunn at det dør 1000 personer årlig av bivirkninger av medikamenter i Norge iflg. Legemiddelverket, og 500 av disse kunne vært unngått ved riktig bruk av medikamentene.

Hi - det er vanskelig å forstå hva du egentlig spør om. Lettere å svare om du gir litt mer informasjon.

Anonymkode: 184e0...d6e

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke nødvendig å overdrive så voldsomt da

Anonymkode: 34960...d6f

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...