Gå til innhold

Hva er dine beste retter med blomkål eller brokkoli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt inspirasjon, blir veldig glad for fremgangsmåte/oppskrifter 😊

Anonymkode: 56d5b...ac3

Fortsetter under...

Skrevet
8 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Jeg lager noe ala dette, men med bacon og noen ganger karri i creme fraishen.

https://frukt.no/oppskrifter/kremet-brokkolisalat/

Tro om det også kan være godt med sriracha og lime i creme fraiche'n? 🤔 Så blir det en chilidressing. 

Anonymkode: 6b59c...eec

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tro om det også kan være godt med sriracha og lime i creme fraiche'n? 🤔 Så blir det en chilidressing. 

Anonymkode: 6b59c...eec

Ja det kan gå.

Skrevet

Hvit saus, bacon, brokkoli, blomkål, pasta og urter og krydder. Alt i ildfast form og ost på toppen. Alternativt kan bacon byttes med pølser og pasta med lasagneplater 

Anonymkode: 04ef9...51c

Annonse

Skrevet

Jeg lager knallgod blomkålsuppe. 

Skrevet

Blomkålgrateng! Spises med poteter og gode pølser til.

Anonymkode: 3d6e5...c3b

Skrevet

Blomkålmos er veldig godt til for eksempel fisk. Gratinert blomkål er godt. Suppe. Og så liker jeg å ovnsbake og panere blomkål. Søk på Pinterest så finner du masse godt. 

brokkoli er supergodt! Vi har det på pizza og i pai. En kjapp rett alle liker er pasta med brokkoli, pesto, avocado og pinjekjerner. Lager stekt ris med brokkoli, nudler med brokkoli, wok med brokkoli. 

Anonymkode: 58f3f...82a

Skrevet

Ungene mine elsker pasta carbonara med brokkoli. Kutter opp en brokkoli i buketter og legger i bunn av en ildfast form.jeg lager pose pasta carbonara (ungene liker den og for meg en enkel middag som de også kan lage) legger denne over, har over litt stekt bacon i biter. Strør over ost og slenger den i ovnen på 200grader i ca 20min. 

Skal du lage wok, bruk stilken. Kutt den opp i staver som en gjør med gulrot. Dette smaker godt. 

Blomkålblader er godt. Smelt litt smør og fres litt hvitløk før du slenger oppi strimlet blomkålblader. Jeg steker de såvidt, jeg liker at det er litt motstand i de. 

Brokkolisalat er godt. Meny.no har oppskrift på dette, vi improviserer litt etter hvem som er hjemme siden ikke alle tåler alt som er i den, men den er ganske lik. 

Anonymkode: 39da3...d19

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blomkålmos er veldig godt til for eksempel fisk. Gratinert blomkål er godt. Suppe. Og så liker jeg å ovnsbake og panere blomkål. Søk på Pinterest så finner du masse godt. 

brokkoli er supergodt! Vi har det på pizza og i pai. En kjapp rett alle liker er pasta med brokkoli, pesto, avocado og pinjekjerner. Lager stekt ris med brokkoli, nudler med brokkoli, wok med brokkoli. 

Anonymkode: 58f3f...82a

Bruker du rå brokkoli i denne? Hvordan lager du den? Panere blomkål har jeg ikke tenkt på, skal definitivt prøves, hva bruker du som panering?

Hi

Skrevet
38 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Jeg lager knallgod blomkålsuppe. 

Lyst til å dele oppskrift og fremgangsmåte? Av en eller annen grunn så får jeg aldri til skikkelig blomkålsuppe

Hi

Skrevet
1 time siden, Kira skrev:

Jeg lager også denne. Synes den er knallgod, og trenger ikke noe annet tilbehør ved siden av kjøttet. 

Med blomkål lager jeg ofte denne

https://beritnordstrand.no/blomkalsalat-med-varlok/

Så godt ut. Det er rå blomkål som brukes?

Hi

Annonse

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ungene mine elsker pasta carbonara med brokkoli. Kutter opp en brokkoli i buketter og legger i bunn av en ildfast form.jeg lager pose pasta carbonara (ungene liker den og for meg en enkel middag som de også kan lage) legger denne over, har over litt stekt bacon i biter. Strør over ost og slenger den i ovnen på 200grader i ca 20min. 

Skal du lage wok, bruk stilken. Kutt den opp i staver som en gjør med gulrot. Dette smaker godt. 

Blomkålblader er godt. Smelt litt smør og fres litt hvitløk før du slenger oppi strimlet blomkålblader. Jeg steker de såvidt, jeg liker at det er litt motstand i de. 

Brokkolisalat er godt. Meny.no har oppskrift på dette, vi improviserer litt etter hvem som er hjemme siden ikke alle tåler alt som er i den, men den er ganske lik. 

Anonymkode: 39da3...d19

Stekte bomkålblader, spennende, det har jeg ikke tenkt på en gang 😊 Hva har du til de?

Hi

Skrevet

Dette er verdens beste blpmkålsuppe: 

Anonymkode: 86e4f...28d

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så godt ut. Det er rå blomkål som brukes?

Hi

Stemmer 😊 Jeg pleier noen ganger å lage den i stedet for potetsalat. Ungene synes den er bedre. 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lyst til å dele oppskrift og fremgangsmåte? Av en eller annen grunn så får jeg aldri til skikkelig blomkålsuppe

Hi

Har ingen oppskrift, men gjør sånn. Deler opp to blomkål med stilker og koker i vann tilsatt en terning med kyllingbuljong. Fisker ut noen pene buketter når de er nesten kokt. Koker resten til alt er så mykt at det kan deles med baksiden av en kniv. Kjører alt med stavmikser, har i en god slump fløte og ei ss godt smør (viktig!), smaker til med salt og pepper og tar oppi de bukettene jeg sparte på. Serverer med litt sprøstekt bacon til å drysse på og godt brød. 

Skrevet

Vi elsker blomkålsuppe!

1 løk i små terninger, 1 knust hvitloksfedd freses i olje til det er blank. 1 ss hot madras karri, 1 ts spisskumin, litt chili, salt og pepper. Viktig at krydderet freses litt. Så 1 blomkål i biter, 1 liter grønnsaksbuljong, 1 boks kikerter. La det koke til blomkålen er mør. Bruk stavmikser og til slutt en boks kokosmelk. Smak, kanskje du trenger litt mer salt.

Suppen metter godt og vi har gjerne grove rundstykker til.

Skrevet

Blomkål med røkt flesk eller røkt skinke, gratinert med hvit saus og et lite ostedryss! Nam nam.

Anonymkode: b44de...d5e

Skrevet

Blomkål carbonara.

Anonymkode: d4f19...5b3

Skrevet

Dette er min favoritt når det gjelder blomkålsuppe: 
https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/blomkalsuppe/ 

Blomkål og brokkoligrateng, men vi pleier ikke å ha pølse i men bruker den som tilbehør til f.eks. laks eller kylling: 
https://www.melk.no/Oppskrifter/Gratenger/Gratenger-med-kjoett-eller-fisk/Gratinert-blomkaal-og-brokkoliform

Blomkålstappe, nydelig godt til alt mulig: 
https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/blomkalpure/?gclid=Cj0KCQjw4f35BRDBARIsAPePBHxHOlQ8cj2VDqZk5mhGhqvu4ObUjLEYOprnj4U1T6a4SgrfPmw1RkwaAm74EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er verdens beste blpmkålsuppe: 

Anonymkode: 86e4f...28d

Hvilken?

Hi

Skrevet

Tusen takk for alle gode tips og fremgangsmåter 😊

Hi

Skrevet

Dytter litt, kanskje noen flere som har tips 😊

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...