Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #26 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, sug lut skrev: Og det synes du arbeidsgiver skal forholde seg til? Det er bortimot det dummeste jeg har lest her i dag. Jeg oppfatter det som den du siterer har tatt seg en fridag og bærer kostnaden på det selv. Og det synes jeg er helt innafor så lenge arbeidsgiver tillater det. Anonymkode: dd500...6b4
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #27 Skrevet 17. august 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg oppfatter det som den du siterer har tatt seg en fridag og bærer kostnaden på det selv. Og det synes jeg er helt innafor så lenge arbeidsgiver tillater det. Anonymkode: dd500...6b4 Men hun har fått nei fra arb.giver og er snurt, det er det tråden dreier seg om! Anonymkode: 8d632...008
Hengebukksvinet Skrevet 17. august 2020 #28 Skrevet 17. august 2020 (endret) Ja det er faktisk «mulig». Som mange andre har skrevet, så får du ikke permisjon når det ikke kolliderer med jobb. Det sier seg jo selv. Og det å be seg fri fra jobb for å gå på restaurant som noen nevner her, skjønner jeg godt at arbeidsgiver sier nei til! For en arbeidsmoral på enkelte... eller mangel på sådan. Hadde vært flau🙈 Endret 17. august 2020 av Hengebukksvinet
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #29 Skrevet 17. august 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hun har fått nei fra arb.giver og er snurt, det er det tråden dreier seg om! Anonymkode: 8d632...008 Nei, hun som skrev det om å ta fri er ikke HI. Men jeg enig i at man ikke kan forvente å få fri. Anonymkode: dd500...6b4
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #30 Skrevet 17. august 2020 58 minutes ago, Anonym bruker said: Sånn gjorde vi det med eldste, jeg hadde dagvakt og fikk permisjon for opplegget med foreldreinvolvering på skolen. Gikk deretter på jobb, hentet på SFO og vi dro på restaurant. Med yngste hadde jeg seinvakt, og restaurantbesøket måtte vente. Kunne ikke falle meg inn å be om fri til det. Jeg har heller ikke hørt om andre som har fått fri for slikt. Derimot er det mange som tar fri hele dagen når de har dagvakt, og som dermed får seg noen timer alene etter at foreldreinvolveringen er over. Sjefen sier ikke noe, men det er mindre godvilje å få i ettertid når man er en sånn en. En som krever uten å yte. Anonymkode: 8d632...008 Det er jo ikke rart i det hele tatt. Første skoledag og bhg-tilvenning er velferdspermisjonsDAGER (1 for skole, 3 for bhg). Det er forhandlet frem i de fleste arbeidssteder Hvis du da er på jobb må du enten jobbe uregistrert, eller skrive overtid. Det siste grenser til juks, det andre er selvutslettende Anonymkode: 27517...fc9
Soma17 Skrevet 17. august 2020 Forfatter #31 Skrevet 17. august 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det burde jo selvfølgelig arbeidsgiver gi fri til. Resturant-besøk. Skulle bare mangle... Anonymkode: d554a...320 Fri med lønn 1 skoledag er en velferdsreglementet, noe faktisk arbeidsgiveren må forholde seg om den ønsker eller ikke. Spørsmålet var om det gjelder hele dagen. Også etter ordinær arbeidstid. Men har tolker arbeidsgivere det annerledes tror jeg. Derfor noen får det også selv om de jobber aften og noen får det bare hvis det er dagvakt.
Soma17 Skrevet 17. august 2020 Forfatter #32 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men hun har fått nei fra arb.giver og er snurt, det er det tråden dreier seg om! Anonymkode: 8d632...008 Nei. Jeg hadde fått det om jeg hadde hatt en dagvakt. Spørsmålet var om det gjelder også hvis man jobber aften siden andre fikk det innvilget. Forresten min nærmeste sjef var usikker om det selv og måtte forhøre seg med sin leder.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #33 Skrevet 17. august 2020 Men hvorfor må du ha fri fra senvakten? Anonymkode: 5a919...f3e
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #34 Skrevet 17. august 2020 14 minutter siden, Soma17 skrev: Fri med lønn 1 skoledag er en velferdsreglementet, noe faktisk arbeidsgiveren må forholde seg om den ønsker eller ikke. Spørsmålet var om det gjelder hele dagen. Også etter ordinær arbeidstid. Men har tolker arbeidsgivere det annerledes tror jeg. Derfor noen får det også selv om de jobber aften og noen får det bare hvis det er dagvakt. Rett til fri for å følge batn på 1.skoledag er ikke lovregulert. Om du har krav på det kommer an på tariffavtalen. Mange arbeidsgivere vil likevell gi det, hvis det ikke er for vanskelig, selv om du ikke har rett på det. Anonymkode: 02b7f...638
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #35 Skrevet 17. august 2020 24 minutter siden, Soma17 skrev: Nei. Jeg hadde fått det om jeg hadde hatt en dagvakt. Spørsmålet var om det gjelder også hvis man jobber aften siden andre fikk det innvilget. Forresten min nærmeste sjef var usikker om det selv og måtte forhøre seg med sin leder. Er det permisjon med lønn du har søkt om? Anonymkode: 8f27d...e0b
sug lut Skrevet 17. august 2020 #36 Skrevet 17. august 2020 48 minutter siden, Soma17 skrev: Fri med lønn 1 skoledag er en velferdsreglementet, noe faktisk arbeidsgiveren må forholde seg om den ønsker eller ikke. Spørsmålet var om det gjelder hele dagen. Også etter ordinær arbeidstid. Men har tolker arbeidsgivere det annerledes tror jeg. Derfor noen får det også selv om de jobber aften og noen får det bare hvis det er dagvakt. Det er jo bare pinlig å be om fri fra senvakt - skolestart er en formiddagshendelse, ikke drit deg ut.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #37 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, Soma17 skrev: Fri med lønn 1 skoledag er en velferdsreglementet, noe faktisk arbeidsgiveren må forholde seg om den ønsker eller ikke. Spørsmålet var om det gjelder hele dagen. Også etter ordinær arbeidstid. Men har tolker arbeidsgivere det annerledes tror jeg. Derfor noen får det også selv om de jobber aften og noen får det bare hvis det er dagvakt. Ikke alle arbeidstakere har den gode å kunne få fri fra jobb grunnet barnets første skoledag. Mange må ta ferie eller helt unnvære å være med. Velferdsdager er tariffavtalt og derfor ikke et gode alle har. Det er ikke en lovfestet rett man har. Benyttelse av disse dager/timer (tannlege/lege/begravelse/tilvenning osv) fordre naturligis at du ikke klarer stille på jobb grunnet den spesifikke situasjon. Om ikke du misser jobb grunnet 1. skoledag fordi du har sen vakt kan du jo ikke forvente å få innvilget velferdspermisjon. Anonymkode: 7e38d...3cd
Optatium Skrevet 17. august 2020 #38 Skrevet 17. august 2020 Jeg har byttet to timer med en kollega og kommer på jobb etter at min skolejente har begynt. Ikke får vi være med inn, informasjonen tar en liten time, og ungen har andre planer. Ser ikke hvorfor arbeidsgiveren min ska måtte betale meg hele dagen for det? Har ikke folk noe arbeidsmoral? Vi skal forresten ut for å spise middag, etter Sfo og henting i barnehage. Med bestemor👍
Anonym bruker Skrevet 17. august 2020 #39 Skrevet 17. august 2020 Vi har det jaggu godt i Norge. Anonymkode: 619fa...bee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå