Gå til innhold

Hva er forskjellen på det hellige spøkelse og vanlige spøkelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen troende forklare forskjellen for meg? Hvorfor er det greit å tro på det hellige spøkelse (hellige ånd) mens man blir sett på som skrullete om man tror på andre spøkelser?

Anonymkode: 9f0b8...a64

Skrevet

Kanskje fordi den hellige ånd er en metafor? Jeg tror ikke på noen av dem og mener det er skrullete generelt å tro på at de døde ikke forlater jorda eller at det sitter en allmektig tosk og bestemmer alle menneskers skjebne

Anonymkode: 96e9d...6b4

Skrevet

Du roter sånn med begrepene at spørsmålet faktisk ikke er relevant en gang. Hadde du vært min elev og skrevet noe sånt på en religionsprøve, hadde den delen av prøven vært stryk. Du er nødt til å skille mellom definisjonen rundt både spøkelse og ånd, samt legge inn den metaforiske bruken. 

Anonymkode: 220b7...c5f

Skrevet

Hi, er du 14 år?

Anonymkode: 30953...d02

Skrevet

Slik jeg oppfatter det er et vanlig spøkelse noe et dødt menneske som ikke er helt dødt men som på en eller annen måte kan bruke et bilde av kroppen sin til å påvirke den vanlige verdenen. Dette er det likevell ingen som klarer å bevise at skjer.

Den hellige ånd er en side av Gud. Gudene er noe helt annet enn den vanlige fysiske verdnen. Gud befinner seg utenfor tid og rom.

Anonymkode: 7af90...e04

Skrevet

Hvem mener du den Hellige ånd skal være spøkelset til? 

Anonymkode: e0635...2ed

Skrevet

Si: «Den Hellige Ånd (engelen Gabriel) har brakt den (Koranen) ned fra Herren din med sannheten for å holde de troende stø på føttene, og (Koranen er) rettledning og et gledelig budskap for muslimene (de som har overgitt seg til Allah alene).»

http://www.norskkoran.no/Les/?Surah=16&Ayah=102

Anonymkode: 45176...b4c

Skrevet

Det ville kanskje vært mer logisk å sammenligne engler og spøkelser, Hi?

Anonymkode: f0518...683

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...