Gå til innhold

Er det greit å alltid unnskylde ufin oppførsel hos tenåringer?

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo bare trist å lese om. Her ser det ut som at foreldrene har sviktet og ikke klart å danne en god relasjon med barnet sitt. Det kommer til uttrykk i oppførselen hennes. Oppførselen er selvsagt ikke greit, men det virker som de har lagt opp til det her. La oss håpe denne jenta er kompetent nok til å fungere utenfor hjemmet, for hvis ikke blir det hun som må ta støyten for hennes foreldres sviktende oppdragelse

Anonymkode: 6d7e5...5e7

Hun har 3-4 faste venninner og kan oppføre seg der. Er hjemme hun er manipulerende og ikke snill. 

Anonymkode: a1ae7...7a5

Fortsetter under...

39 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jenta må jo feile noe. Har de aldri vært i kontakt med helsestasjon eller abup?

Nei! Jeg har oppfordret til det tidligere, men det er ikke blitt gjort. 

Tillater ikke slikt fra småbarn, og ville hvertfall ikke tillatt det fra tenåringer som snart skal ut og fungere i verden på egenhånd. Man har lov til å være sur innimellom, men man har da folkeskikk likevel. Man lar ikke sitt eget dårlige humør gå utover andre folk.

Lar ikke 4-åringen min sitte med skjerm når vi er ute i offentligheten, på besøk, eller mens vi har besøk. Det er frekt, og det burde de lære helt fra starten av. Her ville skjermen blitt beslaglagt dersom de ikke kan vise normal høflighet og legge den vekk mens man spiser, og spesielt på restaurant med folk utenfor nærmeste familie. 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo bare trist å lese om. Her ser det ut som at foreldrene har sviktet og ikke klart å danne en god relasjon med barnet sitt. Det kommer til uttrykk i oppførselen hennes. Oppførselen er selvsagt ikke greit, men det virker som de har lagt opp til det her. La oss håpe denne jenta er kompetent nok til å fungere utenfor hjemmet, for hvis ikke blir det hun som må ta støyten for hennes foreldres sviktende oppdragelse

Anonymkode: 6d7e5...5e7

Jeg er enig i at det virker som om foreldrene ikke har maktet å ta det ansvaret det er å oppdra et barn, kanskje av mangel på evner, kunnskap, mangler de (for mange) naturlige innstinktene når det gjelder foreldrerollen. De har sikkert gjort det beste de kunne ut fra sine forutsetninger, men helsestasjon/barnehage/skole/andre instanser burde nok kanskje plukket opp at de trengte hjelp? Kanskje ikke, når du sier jenta kan oppføre seg fint ute. 

Det jeg synes blir for enkelt, er å si at foreldrene ene og alene har skylden for hvordan jenta har blitt. Barn er jo ikke født som blanke lerreter, som blir dugelige folk dersom foreldrene gjør alt "riktig", eller som blir uspiselige tyranner dersom foreldrene "feiler". Ethvert menneske er født med sine unike egenskaper, og vi blir et produkt av arv og miljø - ikke miljø alene. 

For å si det slik, noen barn er født med et vanskeligere temperament enn andre. For meg er det helt uproblematisk å mene at noen barn/unge er mer utfordrende å nære positive følelser for enn andre, og det er ikke kun oppdragelsen det står på. 

Det som er så interessant her inne, er at mange er veldig moralistiske i forhold til hvilke følelser man "har lov" til å ha for et barn/ungdom, men straks dette barnet er voksen er det ikke måte på hvor mye hets og guilttrips det er innafor å utsette folk for her inne (du har feilet som mor, du er en lat naver, du er rasist etc etc). 

Så hvor går denne magiske grensen? Ved 18 år? Er du under det så kan du unnskylde selv den drøyeste oppførsel med at det er foreldrene dine som har feilet med oppdragelsen? Er du over så skal du arresteres på selv den minste ting? 

Opinionen her inne henger ikke alltid på greip for meg. 

Anonymkode: e1c70...e9d

Nei. Og jeg går ikke av veien for å si høyt og klart at slik oppførsel er ufint. Jeg sier jo i fra til andre voksne at deres oppførsel er helt bak mål om de behandler noen dårlig. Samme behandling får en på 17 år av meg. Datteren til en venninne var slik, på ferie en gang fikk jeg nok. Jeg sa til henne at om hun var min datter hadde hun mistet ALT av privilegier og ikke fått en dritt før hun kunne oppføre seg. Jeg sa også at det hun fortjente var en ørefik, ikke 3 000,- å shoppe for. Hun ble dødelig fornærmet og unngikk meg i lang tid. Nå er hun derimot seg selv igjen og moren sa min skjennepreken var en oppvekker for henne og datteren og at de hadde hatt en fin samtale om det jeg hadde sagt da de ble alene. 
Hos oss er det lov å bli sint og frustrert men personangrep slår jeg beinhardt ned på. Å tro du får goder med å kalle meg hore skjønner de ikke funker. 
Denne jenta du snakker om fortjener ikke noe annet en tak over hodet, klær og mat. 

Anonymkode: b6021...6e6

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei! Jeg har oppfordret til det tidligere, men det er ikke blitt gjort. 

Da kan de bare ha det så godt. Det som er leit, er at det er jenta dette til syvende og sist går utover. Hun blir en uspiselig ungdom som selv sørger for å bli mislikt av andre. Veldig synd.

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Barn er jo ikke født som blanke lerreter, som blir dugelige folk dersom foreldrene gjør alt "riktig", eller som blir uspiselige tyranner dersom foreldrene "feiler". Ethvert menneske er født med sine unike egenskaper, og vi blir et produkt av arv og miljø - ikke miljø alene. 

Sant nok, men når en så stor jente stikker fingrene i ørene og roper «bla-bla-bla» til moren, da er det noen STORE korrigeringer som trengs - og de skulle ha skjedd mye tidligere. Den atferden der kom ikke seilende på ei fjøl helt uten familiens medvirkning. Den er der fordi de voksne har tillatt det. 

5 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jenta må jo feile noe. Har de aldri vært i kontakt med helsestasjon eller abup?

Det må ikke feile henne noe. Manglende grensesetting skaper akkurat denne typen atferd og dårlig fungerende voksne. Omsorgssvikt de luxe. 

Anonymkode: c6557...451

4 timer siden, Pashla skrev:

Sant nok, men når en så stor jente stikker fingrene i ørene og roper «bla-bla-bla» til moren, da er det noen STORE korrigeringer som trengs - og de skulle ha skjedd mye tidligere. Den atferden der kom ikke seilende på ei fjøl helt uten familiens medvirkning. Den er der fordi de voksne har tillatt det. 

Vi kan være enige i det. 

Det jeg derimot ikke er enig i, er å dra det så langt som til å si at hun ikke har noe som helst slags eget ansvar for å ikke bli en uspiselig ungdom. Det er en fallitterklæring å si at man ikke har annet valg enn å bli et rent produkt av sin oppdragelse/mangel på sådan. Dessuten ser man da helt bort fra at hun selv er et tenkende vesen med fri vilje, som vet forskjell på rett eller galt. 

Hvis det var som skissert over, ville verden aldri gått fremover. 

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi kan være enige i det. 

Det jeg derimot ikke er enig i, er å dra det så langt som til å si at hun ikke har noe som helst slags eget ansvar for å ikke bli en uspiselig ungdom. Det er en fallitterklæring å si at man ikke har annet valg enn å bli et rent produkt av sin oppdragelse/mangel på sådan. Dessuten ser man da helt bort fra at hun selv er et tenkende vesen med fri vilje, som vet forskjell på rett eller galt. 

Hvis det var som skissert over, ville verden aldri gått fremover. 

Hvis hun skal få vite den forskjellen, må jo noen fortelle henne hva som er det riktige. (Det skulle ha vært gjort for leeeeeenge siden, så klart.) 

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de har slitt med grensesetting hos henne. Hun har alltid fått det som hun vil og det blir et veldig rabalder om de prøver å si noe. Moren prøver å snakke med far, men han sier bare hun er snill og grei der og mor må lage egne regler. Grunnen til at hun er snill og grei hos far, er at han har 24/7 service for henne. Kjører/henter, lager det hun vil til middag, gir henne det hun vil ha.  

Det er jo umulig for mor å bremse dette så lenge far ikke setter grenser og fortsetter å yte service. Det er trist at ikke far ser hvor stor bjørnetjeneste han gjør sin datter, for det er virkelig ingen som tjener på at barna får lov til å bli hustyranner. Minst av alt barna som vokser opp i den tro at de kan oppføre seg slik mot sine nærmeste uten konsekvenser. Det er ingen andre enn foreldre som finner seg i slikt over tid  

Anonymkode: 00ec7...711

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo umulig for mor å bremse dette så lenge far ikke setter grenser og fortsetter å yte service. Det er trist at ikke far ser hvor stor bjørnetjeneste han gjør sin datter, for det er virkelig ingen som tjener på at barna får lov til å bli hustyranner. Minst av alt barna som vokser opp i den tro at de kan oppføre seg slik mot sine nærmeste uten konsekvenser. Det er ingen andre enn foreldre som finner seg i slikt over tid  

Anonymkode: 00ec7...711

Tror jeg hadde vært fristet til å bare la henne være hos far. 

31 minutter siden, Pashla skrev:

Hvis hun skal få vite den forskjellen, må jo noen fortelle henne hva som er det riktige. (Det skulle ha vært gjort for leeeeeenge siden, så klart.) 

Jeg tenker du undervurderer en tenårings sosiale intelligens, og intelligens sånn helt generelt. I tillegg ser ditt synspunkt bort fra at hun lever i et samfunn med et stort utvalg påvirkningskilder og potensielle forbilder (i tillegg til hjemmet). 

Annonse

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det jeg prøver å si til henne, at hun ikke må finne seg i alt. Men, det har vært slik lenge så datteren har null respekt for sin mor. Gidder ikke komme og spise da middagen er klar, men henter mat da de andre har spist og går på rommet. Bruker airpods inne og ansiktet klistret i mobilen uansett hvor hun er. Overser alle da hun kommer hjem, går bare rett på rommet. 

Høres ut som meg. Helt likt. Kalte moren min det enes og det andre. Følte ikke foreldrene mine skjønte noen ting. Jeg hadde det vanskelig. Selvskading. Spiseforstyrrelse i det skjulte.  Du og moren burde se at det ligger noe bak. Rart dere ikke ser og skjønner det.  Hun oppfører seg slik fordi det er noe, vedder på at denne jenta ikke har det helt greit. Send henne til helsesøster i første omgang. 

Anonymkode: 81e09...59b

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker du undervurderer en tenårings sosiale intelligens, og intelligens sånn helt generelt. I tillegg ser ditt synspunkt bort fra at hun lever i et samfunn med et stort utvalg påvirkningskilder og potensielle forbilder (i tillegg til hjemmet). 

Undervurderer? Så ditt bud på situasjonen er at hun vet bedre, men foretrekker en dårligere løsning? 
Jeg syns ikke det lyder som om hun har fått noen verktøy eller særlig rettledning. Foreldrene har jo berøringsangst.

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det må ikke feile henne noe. Manglende grensesetting skaper akkurat denne typen atferd og dårlig fungerende voksne. Omsorgssvikt de luxe. 

Anonymkode: c6557...451

Men når jenta svarer andre voksne også med utskjelling, så er det noe som er galt. En 17 åring gjør ikke sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...