Gå til innhold

Er det greit å alltid unnskylde ufin oppførsel hos tenåringer?

Anbefalte innlegg

Har ei venninne med en datter på snart 17 år. Datteren er svært stygg i munnen og ufin i oppføselen, kaller moren Bl.a jæv... hore og det som verre er. Alt skal dreie seg om henne, veldig egoistisk, null enpati eller forståelse. Alt skal tilrettelegges for henne og skje da hun vil. Hun skal ha og ha og ha. Hun er sur og klarer ikke svare normalt. Hyler og skriker og banner. 
Moren unnskylder henne hele tiden med at hun er tenåring og da må en regne med det. Hun finner seg hele tiden i datterens oppførsel. Gir henne det hun vil ha. 
Er til  enig i at tenåringer kan være vanskelige, mye som foregår i hjerne og kropp, men skal en likevel finne seg i alt? 

Anonymkode: a1ae7...7a5

Fortsetter under...

Nei herlighet, det å være tenåring kan forklare en del som skjer i kropp og sinn, men det er ikke en unnskyldning for å oppføre seg dårlig.

Jeg har tre tenåringer selv, og de har aldri snakket stygt til meg. Jeg hadde aldri akseptert det.

At de kan trampe ut på rommet sitt og smelle igjen døra er greit, av og til koker det over og de må få være i fred litt, men de har å behandle meg og alle andre rundt dem skikkelig altså.

Anonymkode: ec8b3...429

Er det jeg prøver å si til henne, at hun ikke må finne seg i alt. Men, det har vært slik lenge så datteren har null respekt for sin mor. Gidder ikke komme og spise da middagen er klar, men henter mat da de andre har spist og går på rommet. Bruker airpods inne og ansiktet klistret i mobilen uansett hvor hun er. Overser alle da hun kommer hjem, går bare rett på rommet. 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er det jeg prøver å si til henne, at hun ikke må finne seg i alt. Men, det har vært slik lenge så datteren har null respekt for sin mor. Gidder ikke komme og spise da middagen er klar, men henter mat da de andre har spist og går på rommet. Bruker airpods inne og ansiktet klistret i mobilen uansett hvor hun er. Overser alle da hun kommer hjem, går bare rett på rommet. 

Ja altså., det her er vel neppe uvanlig, ei heller å lage en sak ut av. Men munnbruk? Mine hadde aldri turt. 

3 minutter siden, CherryC skrev:

Ja altså., det her er vel neppe uvanlig, ei heller å lage en sak ut av. Men munnbruk? Mine hadde aldri turt. 

Enig med deg der, men syntes det er litt drøyt da jeg var med de ut på restaurant og hun vekslet ikke ett ord med oss andre. Satt og så på serie. Moren prøvde å spør om hun ikke kunne legge bort mobilen litt, men da freste hun bare tilbake at hun var midt i en episode. 

Annonse

Har selv 2 tenåringer, og datteren min har og ADHD. Så jo det har vært mye hormoner og sinne. Men hun har aldri kalt meg noe stygt. Her lager vi avtale på at da hun blir sint, så går hun på rommet, til hun har roet seg. Så kan vi prate rolig om det. Og er vi på restaurant med familie, så sitter selvfølgelig ingen av de på mobilen. 

Anonymkode: ab8c7...b5f

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg der, men syntes det er litt drøyt da jeg var med de ut på restaurant og hun vekslet ikke ett ord med oss andre. Satt og så på serie. Moren prøvde å spør om hun ikke kunne legge bort mobilen litt, men da freste hun bare tilbake at hun var midt i en episode. 

Vel, jeg hadde ikke betalt på restaurant om ungdommen oppførte seg sånn... 

Her i huset har ingen mobil ved middagsbordet hverken hjemme eller på restaurant. 

Jeg forventer også at ungdommen kommer og spiser når middagen er klar, ikke henter seg rester etterpå. 

Men dette er ikke kamper jeg har måttet ta, det er de opplært til fra de var små... 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har selv 2 tenåringer, og datteren min har og ADHD. Så jo det har vært mye hormoner og sinne. Men hun har aldri kalt meg noe stygt. Her lager vi avtale på at da hun blir sint, så går hun på rommet, til hun har roet seg. Så kan vi prate rolig om det. Og er vi på restaurant med familie, så sitter selvfølgelig ingen av de på mobilen. 

Datteren til venninnen min går det ikke å snakke med. Prøver moren, så holder hun hendene for ørene og sier «blablabla» mens hun går ut av rommet. Moren aksepterer dette. 

Nei absolutt ikke. Å se hva de unnskyldningene har gitt henne, en avskyelig drittunge av en tenåring. Hadde min datter gjort noe slikt hadde det blitt fyrverkeri i hjemmet!

Anonymkode: 3fbed...44c

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg hadde ikke betalt på restaurant om ungdommen oppførte seg sånn... 

Her i huset har ingen mobil ved middagsbordet hverken hjemme eller på restaurant. 

Jeg forventer også at ungdommen kommer og spiser når middagen er klar, ikke henter seg rester etterpå. 

Men dette er ikke kamper jeg har måttet ta, det er de opplært til fra de var små... 

Det er det jeg også tenker, dette burde vært innlært fra de er små. Moren og faren har nok vært slappe i oppdragelsen av henne. Hun har alltid fått styre som hun vil. Hun har null respekt og full kontroll over begge foreldrene. Moren er fortvilet, men gjør ingenting med det. Hun snakker med meg om det, jeg mener hun bør stramme inn. Hun er enig, men gjør ikke noe med det. Ikke faren heller (de er skilt). 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren til venninnen min går det ikke å snakke med. Prøver moren, så holder hun hendene for ørene og sier «blablabla» mens hun går ut av rommet. Moren aksepterer dette. 

Dette er langt ifra normal oppførsel og er bare et bevis på et veldig dysfunksjonelt forhold. 

Mammaen har null ryggrad og en fortvilet unge har blitt en uspiselig ungdom av det. 

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jo min datter blitt oppdratt fra hun var liten, og lært seg at vi respekterer alle mennesker, og nærmeste familie. Vi kan bli sinte på hverandre, men kalle hverandre stygge ting, er ikke greit. 

Så er det vel ikke lett å skulle begynne å oppdra en 17 åring. Da er det vel for sent.

Annonse

Dette høres dessverre ut som svært manglende grensesetting fra ung alder og noe som er nok vanskelig å snu på, nå som jenta er blitt så gammel. Spesielt kanskje når foreldrene er skilte og det kan fort bli en setting hvor jenta bruker den ene  forelderen for å slippe å stå til ansvar for sin oppførsel mot den andre. Og kommer seg slik unna alt av ansvar og konsekvenser. Er det lenge siden foreldrene skilte seg? Sliter de med å samarbeide? 

Anonymkode: 00ec7...711

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gidder ikke komme og spise da middagen er klar, men henter mat da de andre har spist og går på rommet.

Det hadde ikke blitt så mange middager på den personen i mitt hjem 😂 Vi holder IKKE av mat til folk som demonstrerer og saboterer måltidene. Da får de smøre seg en skive selv, middag serveres kun til dem som møter opp. 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke spandert restaurant på henne. Det hadde blitt et MEGET utrivelig oppgjør, og hun hadde blitt sendt ut i bilen av meg, i alle fall. 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når middagen er klar. Når. 

Anonymkode: d3b1e...1b0

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette høres dessverre ut som svært manglende grensesetting fra ung alder og noe som er nok vanskelig å snu på, nå som jenta er blitt så gammel. Spesielt kanskje når foreldrene er skilte og det kan fort bli en setting hvor jenta bruker den ene  forelderen for å slippe å stå til ansvar for sin oppførsel mot den andre. Og kommer seg slik unna alt av ansvar og konsekvenser. Er det lenge siden foreldrene skilte seg? Sliter de med å samarbeide? 

Anonymkode: 00ec7...711

Ja, de har slitt med grensesetting hos henne. Hun har alltid fått det som hun vil og det blir et veldig rabalder om de prøver å si noe. Moren prøver å snakke med far, men han sier bare hun er snill og grei der og mor må lage egne regler. Grunnen til at hun er snill og grei hos far, er at han har 24/7 service for henne. Kjører/henter, lager det hun vil til middag, gir henne det hun vil ha.  

Hva med å kommentere noe neste gang du overhører noe slikt HI? Som på restauranten, da kunne jeg fint sagt noe selv til jenta for å støtte mor. Noe ala « jeg synes du skal høre på din mor ****, du er faktisk for gammel til å sitte sånn. Det er bare småunger som er unnskyldt med det. « og hvis du hører hun kaller moren en jævla hore, så ville jeg virkelig ha satt henne på plass! Jeg tenker andre rundt dem må reagere, når hun er så lite oppegående selv. Kanskje det kan bikke over til å bli flaut for henne? Verdt et forsøk.

15 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Hva med å kommentere noe neste gang du overhører noe slikt HI? Som på restauranten, da kunne jeg fint sagt noe selv til jenta for å støtte mor. Noe ala « jeg synes du skal høre på din mor ****, du er faktisk for gammel til å sitte sånn. Det er bare småunger som er unnskyldt med det. « og hvis du hører hun kaller moren en jævla hore, så ville jeg virkelig ha satt henne på plass! Jeg tenker andre rundt dem må reagere, når hun er så lite oppegående selv. Kanskje det kan bikke over til å bli flaut for henne? Verdt et forsøk.

Enig. It takes a Village... 

Denne datteren vil antagelig ta potensielt aldri bli med de lenger, eller gå når hun kommer på besøk. Men kanskje det er verd å så noen frø. 

Jeg gjør slikt med mine barna venner også (ikke tenåringer enda da men). Hvis en svarer meg litt rappkjeftet sier jeg "hey, sånn liker jeg ikke å bli snakket til" eller "sånn er ikke en hyggelig måte å snakke til hverandre på". "Per, jeg forstår at du blir sint når Johan og Nikoline tar den ballen, men ingen får lov til å snakke sånn til hverandre her (han sa noe om at de var dritt)" 

Tenker at det å ikke vise hva man ikke skal finne seg i er viktig fordi alt moren lærer henne nå er at det er ok å bli slengt dritt til. - Og dette legger seg i underbevisstheten, så en dag lar kanskje datteren seg bli trokket på på samme måte av andre. Man lærer de selvrespekt av å vise disse grensene. 

Anonymkode: 6cb1e...d1b

Det er virkelig ikke lett å oppdra en 17-åring som ikke eier oppdragelse fra før altså. Jeg har selv to barn på 16 og 19 år, og de føler seg jo voksne, så hadde ikke grunnlaget vært lagt fra barnsben av så er det slett ikke sikkert de heller hadde giddet oppføre seg.

Den respekten de har for meg, den ligger i en lang oppvekst hvor de alltid har blitt oppdratt. Med kjærlighet selvfølgelig, de skal ikke la være å kalle meg "jævla hore" fordi de er redd meg, men for det de respekterer meg og det allerede ligger i dem at man ikke kaller folk sånt.

Det er viktig at man som forelder vet at oppførsel man kan smile litt i skjegget av når det kommer fra en 5-åring ikke er like sjarmerende når de blir 15. Så 5-åringen må rettledes selv om man smiler litt i hemmelighet, både av hva de sier og hva de gjør som ikke er greit.

Når denne mammaen ikke har greid det tidligere, så greier hun det ihvertfall ikke nå... En viljesterk 17-åring som alltid har fått det som hun vil, som er vant med at man kan kalle mamma både det ene og det andre, som aldri har blitt irettesatt, hun er ikke mottagelig for mammaens rettledning i dag.

Men jeg er enig i at utenforstående fint kan si til henne hva de mener, la henne forstå at omverdenen reagerer negativt på oppførselen hennes.

"Hvordan er det du snakker til mammaen din? Det er det verste jeg har hørt!"

"Hvorfor sitter du med telefonen når vi spiser, voksne folk gjør da ikke det."

Små stikk som forhåpentligvis får henne til å tenke litt.

Jeg ba henne roe ned en gang hun klikket på sin mor, men da ba hun meg dra til helv.... etter det så ser hun ikke på meg engang da jeg er der og nekter å hilse på meg. Ignorerer meg totalt. Hun har alltid vært viljesterk og foreldrene har gitt seg for å unngå bråk. Moren ser jo nå hvordan ser jo nå hvordan det er blitt og jeg tenker de får takke seg selv. Fortsatt så gjør moren som hun vil for å slippe kampene. 

Dette er jo bare trist å lese om. Her ser det ut som at foreldrene har sviktet og ikke klart å danne en god relasjon med barnet sitt. Det kommer til uttrykk i oppførselen hennes. Oppførselen er selvsagt ikke greit, men det virker som de har lagt opp til det her. La oss håpe denne jenta er kompetent nok til å fungere utenfor hjemmet, for hvis ikke blir det hun som må ta støyten for hennes foreldres sviktende oppdragelse

Anonymkode: 6d7e5...5e7

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ba henne roe ned en gang hun klikket på sin mor, men da ba hun meg dra til helv.... etter det så ser hun ikke på meg engang da jeg er der og nekter å hilse på meg. Ignorerer meg totalt. Hun har alltid vært viljesterk og foreldrene har gitt seg for å unngå bråk. Moren ser jo nå hvordan ser jo nå hvordan det er blitt og jeg tenker de får takke seg selv. Fortsatt så gjør moren som hun vil for å slippe kampene. 

Jenta må jo feile noe. Har de aldri vært i kontakt med helsestasjon eller abup?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...