Gå til innhold

Kan noen forklare meg litt nøyere hva hjelpestønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er? Hvem kan få det? 

Anonymkode: c14be...ab8

Skrevet

Det er den som har hjelpebehovet som søker, eller personen får andre til å hjelpe å søke i hans/hennes navn.
For å ha rett på hjelpestønad må man pga skade, sykdom eller medfødt funksjonshemning ha et særskilt pleie- og tilsynsbehov. For å få hjelpestønad er det et krav om at du har et privat pleieforhold eller at hjelpestønaden gjør at du kan opprettet et privat pleieforhold. Pleien eller tilsynet må bli utført av foreldre, barn, ektefelle, andre slektninger eller nabo. Hjelpebehovet må være varig eller at det varer i 2-3 år eller mer.

Er det et barn under 18 år det er snakk om kan man forhøyet hjelpestønad, fra sats 2. Når barnet fyller 18 år går man automatisk ned til sats 1, selvom pleiebehovet er det samme og barnet bor hjemme. 

Stønaden er skattefri og den er personen som har hjelpebehovet som får pengene på sin konto. 

Som oftest så har ikke diagnosen så mye å si, det er hjelpebehovet som setter grunnlag for hvilken sats man får eller om man i det hele tatt får det. 

Anonymkode: 79de9...734

Skrevet

Jeg har et barn med psykisk utviklingshemming og vi fikk først sats 2, men da barnet ble eldre og avstanden mellom jevnaldrende ble større fikk vi sats 3. Hvert 3.år revurderer nav stønaden.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er den som har hjelpebehovet som søker, eller personen får andre til å hjelpe å søke i hans/hennes navn.
For å ha rett på hjelpestønad må man pga skade, sykdom eller medfødt funksjonshemning ha et særskilt pleie- og tilsynsbehov. For å få hjelpestønad er det et krav om at du har et privat pleieforhold eller at hjelpestønaden gjør at du kan opprettet et privat pleieforhold. Pleien eller tilsynet må bli utført av foreldre, barn, ektefelle, andre slektninger eller nabo. Hjelpebehovet må være varig eller at det varer i 2-3 år eller mer.

Er det et barn under 18 år det er snakk om kan man forhøyet hjelpestønad, fra sats 2. Når barnet fyller 18 år går man automatisk ned til sats 1, selvom pleiebehovet er det samme og barnet bor hjemme. 

Stønaden er skattefri og den er personen som har hjelpebehovet som får pengene på sin konto. 

Som oftest så har ikke diagnosen så mye å si, det er hjelpebehovet som setter grunnlag for hvilken sats man får eller om man i det hele tatt får det. 

Det er personen med hjelpebehov som får pengene på sin konto. 

Datteren min har hjelpestønad, for hun har et hjelpebehov som er større enn hos friske barn. 

Pengene kommer inn på hennes konto også kan jeg flytte de over til min. 

Det er et krav at mottager har egen konto. 

Anonymkode: 7c448...faa

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er personen med hjelpebehov som får pengene på sin konto. 

Datteren min har hjelpestønad, for hun har et hjelpebehov som er større enn hos friske barn. 

Pengene kommer inn på hennes konto også kan jeg flytte de over til min. 

Det er et krav at mottager har egen konto. 

Ja, det var det jeg skrev😊 At personen med hjelpebehovet får pengene på sin konto 😊

Skrevet

Tusen takk for svar. Er det meningen at stønaden skal være en slags "lønn" for den jobben man gjør? Feks ta seg av et barn med angst og nattevåk pga dette?

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar. Er det meningen at stønaden skal være en slags "lønn" for den jobben man gjør? Feks ta seg av et barn med angst og nattevåk pga dette?

Ja det er det.

Du må skrive en søknad hvor du forteller hvorfor barnet har et større behov for omsorg og pleie enn jevnaldrede og hvor mye ekstra tid dere bruker på dette.

Kjenner ei som får høyeste sats og barnet hennes har epilepsi og må sees til 24/7, har alarm på natta osv. Kan aldri være alene og foreldrene har vekkerklokke på annenhver time gjennom hele natta for å sjekke barnet. Da får de høyeste sats.

Mitt barn har "bare" et fysisk handikap som krever trening og tøying, hjelp til hårvask, påkledning osv som et friskt barn klarer selv. Vi har laveste sats.

Du må også ha legeattest på behovet.

Skrevet

Takk for svar. Kan legeattesten være en diagnose-bekreftelse fra Bup? 

Må det ekstra behovet barnet har være slik at man mister inntekt pga dette? Eller bare ekstra belastning?

Skrevet

Nei, ikke noe krav om at man mister inntekt. Jeg er hjemmeværende (ikke pga barnet) og mitt barn får forhøyet hjelpestønad, på tross av at jeg ikke jobber og mister noen inntekt.

Anonymkode: 9aee0...a8a

Skrevet

Ok, takk. Jeg har en ungdom med angst-diagnose som trenger mye mer trygghet og støtte i hverdagen enn 1 "vanlig " ungdom. Hun har også skolevegring. Tror du dette går inn under kriteriene til hjelpestønad?

Skrevet

Det er vel bare å søke, så finner du fort ut av det. Nav sender søknaden til barnets lege (som har gitt diagnosen) for godkjenning før de fatter et vedtak. 

Evt kan du høre med en sosionom. Vi ble rådet av sosionomen på sykehuset å søke hjelpestønad, før hun nevnte det, hadde vi aldri hørt om stønaden før.

Anonymkode: 9aee0...a8a

Skrevet

Legen har ikke satt diagnose. Psykolog på bup har.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Kan legeattesten være en diagnose-bekreftelse fra Bup? 

Må det ekstra behovet barnet har være slik at man mister inntekt pga dette? Eller bare ekstra belastning?

Nei, man må ikke miste inntekt for å få forhøyet hjelpestønad. 
Jeg ville fått en grundig legeattest, ikke bare en attest hvor det står hva diagnose barnet har, men attest hvor det står grundig forklart hva det vil si for barnet og ekstra arbeidet for dere. Nav er vanskelig, veldig vanskelig..

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Legen har ikke satt diagnose. Psykolog på bup har.

Når jeg søkte så sendte jeg med hele rapporten fra utredningen fra Habu. Jeg skrev søknaden og leverte den til fastlegen også skrev fastlegen en bekreftelse på det ekstra hjelpebehovet og ekstra tilsynet barnet trenger utifra hva jeg hadde skrevet i søknaden, slik legen bekreftet det jeg skrev. Dessverre så er det slik at nav stoler mer på deg når legen bekrefter søknaden din. 

Det er lurt å skrive en døgnklokke hvor du går utifra time til time og hva barnet ditt trenger hjelp med som barn på samme alder ikke trenger hjelp med. Skriv også ned hvor lang tid dere bruker på hver ting.

Her er bare ett eksempel: barnet har skolevegring og må motiveres og trøstes før skolen hver dag. Barnet kan også finne på å stikke av hjemmefra pga hun/han vil ikke på skolen, da må vi ut å lete etter barnet samt følge barnet til skolen når barnet har roet seg. Vi bruker 1 time hver skoledag på dette.

Dette var bare et eksempel. Men få med alt dere gjør og del det inn i en klokke, lettere å huske hva som må gjøres da. Også lurt at dere går utifra de verste dagene når dere skriver døgnklokken.

Jeg har pleid å lage en sammenligning på slutten på hva mitt barn trenger hjelp med som jevnaldrende ikke trenger hjelp med.

»Kari kan ikke være hjemme alene, jevnaldrende kan det.

»kari kan ikke gå på butikken å handle, jevnaldrende kan det» osv. Slik de ser forskjellen mellom ditt barn og jevnaldrende. 

Nå vet jeg ikke hvor lenge barnet ditt har vært plaget med angst og skolevegring, men er det nyoppstått og ikke har pågått så lenge så må du nok regne med å få avslag, da dette er problemer man kan bli kvitt. Nav krever at sykdommen/diagnosen/utfordringene vil vedvare i minst 2-3 år fremover for at man skal kunne få hjelpestønad. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

ja. Vi har et barn med autisme, og fekk hjelp av BUP til å skrive søknad. Beskrev hvor mye tid vi brukte til å hjelpe med lekser, hjelp med å komme seg avgårde til skole, følge til fritidsaktivitet osv. Syntes nesten det var flaut å søke om lønn for å ta seg av sitt eget barn, men fikk trinn 2, og sparer mesteparten av pengene på en boligsparekonto til barnet blir voksen.  Det vil nok komme godt med om han må leve på trygd.

Anonymkode: 1e4e0...659

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...